Forum » Allmänna diskussioner » Nu ser det ut att bli långvarigt

Nu ser det ut att bli långvarigt

4 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Peter Swensson
Nu ser det ut att bli långvarigt

Att hålla bridgen nedstäng några månader har varit självklart för mig. Om vi vänjer oss vid tanken vi vill hålla virus stången länge (och det kommer flera nya virus lite då och då), så kan det vara hög tid att börja fundera på om man kan spela bridge säkert ur virusperspektiv.

Det kräver rigorös noggrannhet och eftertanke, men jag är övertygad om att vi kan utföra vår hobby väldigt säkert. Långt mycket säkrare än att handla mat på butik i alla fall.

Att umgås säkert är nog nästa stora. Det är mest en prioriteringsfråga, det kräver förmodligen utbildning av bridgearbetare och investering i personlig skyddutrustning. Det finns även förbättrings-/utvecklingsarbete som kan vara behjälpligt.

Givetvis får inte sociala lekar risketa att ta resurser från sjukvård och äldrevård, men den dagen kommer snart när de behoven är tillgodo sedda.

Har konkreta ideer på hur vi kan spela säkert, men när tror ni intresset att börja kommer?

Stefan Olausson

Vinnarna i SM Lag 2021:

Lennart Bylund

Jag har svårt att se något klubbspel det här året ! En stor del av spelarna tillhör riskgruppen 70 + och det lär dröja innan man släpper restriktionerna för dessa.
Hur blir det med Allsvenskan? Samma problem där, kan man tänka sig flytta fram spelet till vårsäsongen ? Ett annat alternativ kan vara att avgöra tävlingen på BBO. Det ska bli intressant att se hur RM lag kommer att fungera.

Peter Swensson

Lennart Bylund skrev:

Jag har svårt att se något klubbspel det här året ! En stor del av spelarna tillhör riskgruppen 70 + och det lär dröja innan man släpper restriktionerna för dessa.
Hur blir det med Allsvenskan? Samma problem där, kan man tänka sig flytta fram spelet till vårsäsongen ? Ett annat alternativ kan vara att avgöra tävlingen på BBO. Det ska bli intressant att se hur RM lag kommer att fungera.

Det är möjlig att spela bridge helt safe. Men det kräver en hel del av arrangören. En svårighet jag ser nu är att få social acceptans för safe bridge, då kompetensnivån på vanliga ”dömare” är lite låg. Att få acceptans hos myndigheter är lättare, men frågan är när de har tid hantera frågan. Vi kan spela kort säkrare i en bridgelokal än man kan spela fotboll ute.

Vi måste bara bestämma när det är lägligt att strida till verket; det psykologiska avvägandet gentemot övriga samhället bedömningar är svårare än det rent tekniska/medicinska. 70 plusare skall kunna vara med och känna sig trygga om arrangemang överhuvudtaget skall anordnas, IMHO. Att några kommer att välja att avstå är en annan fråga.

Stefans bild var kul. Vi behöver inte renrumsdräkt. Men två detaljer sim finns på bilden är viktiga.

Logga in för att kommentera