Spel på nätet.
Gör man självalert vid dubbelt?
UD, SD eller specifikt visa typ 4-ko S
Självalert
31 mar 2020 kl 14:40
Självalert
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Inte i svenska tävlingar men annars ja
Vari ligger logiken att inte självallertera D? Det är ju ingen OI till partnern
Sannolikt att om motståndet inte tänker på att dubbelt kanske inte är straff så ska de inte få infon gratis utan att fråga…
Vi har väl inga regler som tydligt täcker detta, så det kanske är dags att upprätta det med tanke på coronaläget? Vårt generella regelverk ger bara undantag från våra normala alerteringsregler vid spel med skärmar. Men med självalert så hamnar man i en likartad situation där alertering av D/RD och bud över 3NT inte ger partnern OI, så själv brukar jag då alertera även dessa bud vid spel på BBO.
”The BBO software is designed so that players alert their own bids. This is called ”self-alerting” and it is opposite to the approach that is used in live bridge clubs and tournaments. If you have any doubt as to whether one of your bids should be alerted or not, it is appropriate to alert.”
Du får gärna alertera dubbelt men måste inte (om vi följer svenska alertlagarna även vid självalert)
Jag har åsikter i ärendet generellt, men det gäller inte detta inlägg utan här kommer en fråga till TK.
Kan det vara bra att SBF uttalar om allmäna regelverkets alerteringsregler också ska gälla tävlingar på nätet arrangerade i SBF:s regi? Alternativt ge ut andra rekommendationer för nätspel eftersom den proceduren inte ger den OI som kan uppstå live?
Motiv: många vill göra rätt och det är bra om enskilda spelare inte spekulerar i vad just den tycker.
Personligen tycker jag att man ska förklara alla bud, oavsett om de ska alerteras eller ej. Undantag är uppenbart naturliga bud (t.ex. 3NT efter 1NT).
Om man alerterar alla bud, tappar man vitsen med alertlappen. Därför tycker jag man ska följa lagen. Dvs man alerterar de bud man inte är säker på att fi förstår.
Behöver TK verkligen göra ett sådant uttalande? Reglerna i det generella regelverket gäller enligt första avsnittet alla tävlingar som arrangeras i SBF:s regi oavsett hur de genomförs. Kanske har TK en annan åsikt men det har jag personligen svårt att se.
Kan du inte berätta var i de svenska reglerna du lyckas utläsa att man GÄRNA får alertera dubblingar?
”
VILKA BUD SKA ALDRIG ALERTERAS?
Dubblingar och redubblingar, oavsett
betydelse.
”
Kanske inte. Jag bara tänkte att t ex en not ”gäller sbf tävlingar inkl nätspel” skulle förtydliga. Om det nu är det TK vill.
Tills annat sägs är det ju en spekulation (som väldigt enkelt kan avhjälpas).
Dessutom Philip, om SBF ändrade dubblingsregeln (alert) på nätet (utan OI) skulle vi få ett ”ärligare” spel. Vänligen förstå ordet på rätt sätt.
Regelverket finns där och gäller tills annat meddelas. Jag har dock svårt att föreställa mig att någon skulle beivra alertering av icke-alerteringspliktiga bud vid spel på nätet, särskilt inte om de åtföljs av förklaring.
Jag är övertygad om att jag inte skrev att jag alerterar alla bud.
Du borde alerterat din text så att de som inte förstår vad du skrev, t.ex. Börje, blir uppmärksammade på att de inte förstått. Möjligen med risk för en sur kommentar om att man inte ska alertera alla texter…
Vid spel på nätet får inte partnern kännedom om min alert och ingen oi, vad som gäller för specialfallet bbo är inte reglerat i lagboken eller övriga regelverk specifikt.
Jag förstår inte varför man inte skulle alertera alla bud som ska alerteras, inkl dubblingar?
Partnern får som sagt inte kännedom om mina alerteringar.
Klart jämförbart med spel med skärmar.
Du har naturligtvis 100% rätt. Men se på kommentarena i tråden. Slutsats? Hur svårt är det att uppmärksamma detta på hemsidan med en enda rad (om man nu inte vill skriva en not i reglerna), när 100-tals nya nätspelare på olika nivåer tillkommer?
Klarläggande från auktoritet (TK) kan väl inte vara fel.
Och vi alerterar inte dubblingar vid spel med skärmar heller.
Och den nivå på spelare som spelar med skärmar ser inte det som ett problem ens i fantasin. I stort sett inte ett enda spörsmål som tas i liknande trådar bekymrar eliten.
Och just därför kan information som vissa tycker är onödig eller självklar förmedlas till breddspelarna.
I Norrbotten spelas alla DM-lag-finaler med skärmar.
Jag anser inte att alla där tillhör eliten, åtminstone gör inte jag det. Likafullt spelar jag med skärmar varje år.
Att man inte ska alertera dubblingar med skärmar var nytt för mig. Men det stämmer, jag har kollat nu
Där ser man. Info är inte så dumt, speciellt till oss i ”breddspelarskaran”. Alltid snappar någon upp något.
Det är ju så att även nybörjare och breddspelare vill göra rätt för sig, är ibland osäkra och säger till sig själva: ”Hoppas jag nu inte gör något procedurfel som missgynnar motspelarna ”.
Ergo kan knappast förtydliganden och klarlägganden här, eller att på fortsättningskurser, annat än gynna spelet och spelarna.
.
Grejen är ofta att låta de som vet förklara, inte kreti och pleti som spekulerar utan att det framgår, eftersom de som vet mindre har en tendens att tro även på dessa.
TK arbetar på förslag till regelverk för ett evt lagmästerskap att ersätta SM-lagfinalen i maj, och i detta ligger en hänsyn till alertregler för onlinespel. Dessa kan evt användas av andra för liknande saker, och bör komma ut inom en vecka.
(En annan sak är anspråk. Lagarna är ju tydliga med att vid ett anspråk upphör spelet (68D) och motståndarna godkänner (evt) anspråket; om inte: tillkallas TL.
På BBO är detta ogörligt i normalt kvälls-spel eftersom ingen TL finns. Man kan inte heller hoppa över brickan för att få ett senare domslut, för då kan man inte spela vidare. Möjligen kan man godkänna och spela vidare med en överenskommelse lagen emellan att efter matchen kontakta en TL för att få ett domslut.
I praktiken låter man på BBO spelföraren spela klart given kort för kort, i strid mot lagarna.
För ett (typ) Riksmästerskap är det inte tillfredsställande att förbigå våra lagar, så de ”kloka” ser på hur man bäst löser det.)
Åter till alerteringar. Såsom varande (sorry!) en stark anhängare till alertering av ”specifika (re-) dubblingar” ser jag här en chans att promovera det inom onlinemiljön. Som bekant sker ett utredningsarbete på TK/LK-nivå om system- och alertregler som jag lägger mig i så fort jag kan
, men det är förstås en annan sak än den aktuella frågan.
Med specifika (re-)dubblingar menas sådana som inte är vanliga UD/straff, utspels- eller värdevisande, utan som visar antingen något specifikt om färglängd (klart visar eller förnekar längd i färg) eller är helt artificiellt. Visst behövs bättre definitioner än så.
Exempel på det förra är 1 ru (1 hj) D: som UD/negativt - alertera inte. Om det visar ”minst 4-korts spader”: alertera.
Exempel på det andra är (1 N) D: valfri enfärgshand.
I ÖMBFs ”Karantänligan” som sätter igång om någon vecka har vi satt ihop ett regelverk som vi tillåter avvika lite från gängse regler, väl medvetna att vi inte kan tillämpa dom ”live”. Nedanett par klipp om de aktuella frågorna. Anledningen till att vi inte kräver alerter utöver SBFs regelverk är att vi har många mindre rutinerade med som vi tror skulle känna sig osäkra att gå utanför gällande live-regler, och den spelargruppen troligen inte använder sig av många konventionella (re)dubblingar.
System och Alerteringar:
o Nyckelord är hjälpsamhet!
o SBFs regler för tillåtna system tillåts till max 7 prickar.
o SBFs alertregler gäller.
o Eftersom man alerterar egna bud (något partnern inte kan se) och därmed OI till partnern inte är en fara så uppmuntrar vi till att alertera även annat som upplevs som hjälpsamt att upplysa motståndarna om. Exempel på sådant (som alltså inte är obligatoriskt) ges i slutet av detta dokument.
o ”Pre-alert” gäller i alla matcher. Det betyder att man innan spelet börjar i korthet, via chattfunktionen, upplyser motståndarna om grundsystem och huvudsakliga avvikelser. Exempel på Pre-alert ges i slutet av detta dokument. En Pre-alert fråntar inte paret att alertera och så tydligt som möjligt förklara bud där det är alerterbart, efterfrågat eller helt enkelt hjälpsamt.
o Vi uppmuntrar par/lag som spelar annat än rent naturliga system att om möjligt e-posta motståndarna en systemdeklaration eller maila en kortfattad beskrivning av systemet. Har detta gjorts upphävs kravet på ”Pre-alert”.
Anspråk:
Spelare kan göra anspråk när denne anser att antal stick som kommer att tas är klart. Anspråk skall kompletteras med en förklaring hur man spelar (ex vis ”jag drar först ut trumfen”). Anspråk skall godkännas av bägge motståndare, annars är anspråket underkänt; i fall av underkännande måste given spelas klart kort för kort. Detta förfarande avviker något från de gängse lagarna och är anpassat BBO-miljön för Karantän-Ligan.
Exempel:
• Exempel på bud som man kan tänkas (själv-) alertera i tillägg till SBFs reglemente:
o Alerterbara bud över 3 NT
o Dubblingar och Redubblingar med särskild betydelse (ex vis D som visar en viss färg eller är helt konventionell, som ex vis D mot 1 NT som visande en enfärgshand med vilken färg som helst)
• Exempel på Pre-alert:
o ”Hej! Vi spelar stark klöver, 1 ♦ kan vara ned till singel, 5-korts hö, 14-16-sang, Multi 2 ♦ och 2 i hö med svaga 2-färgshänder. Vi spelar ut 1-3-5 och markerar S-M-L”
o ”Hej! Vi spelar 5542 med transfersvar på 1 ♣, 1 ♦ är alltid obalans, 1 NT 15-17, 2 ♣ starkt, 2 ♦ Multi och 2 i hö 10-13. XY-sang. 1-3-5 mot sang men 11-regeln mot färg. Schneider-Malmö.”
o ”Hej! Vi spelar Nordisk Standard rakt av, 1-3-5-utspel”
En Pre-alert är inget försök att vara fullständig om ens system, och fråntar inte på något sätt ansvaret att alertera sina (egna) bud!
Martin, jag brukar inte klicka såna där ”tummen upp” eller andra liknande men du fick min först sån.
.
Jag tror jag har ett superenkelt råd som passar många och undviker ”tjôt”. Trumfa gärna ut före du claimar.