Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Sidor
I Göteborg är nästan allt spel i bridgens hus nerlagt. Det är bara en klubb som fortsätter att spela en kväll.
Normalt är det spel 10-22 måndag till fredag.
Sidor
De danska experterna i deras folkhälsomyndighet är vad jag förstår eniga med de svenska. Några av åtgärderna som har vidtagits är politiska och saknar med stor sannolikhet effekt.
Inom snar framtid kommer vi ha en tydlig betydelseglidning av begreppet ”sunt förnuft”, då de som använder det uttrycket mangrannt har noll koll.
Sidor
Det här handlar inte om storpolitik och om Sverige skall stänga gränsen eller ej utan om att lägga ner bridgen en månad (till att börja med) tills vi vet mer vilka om konsekvenser coronaviruset får. Vad spelar det för roll om Sydöstra spelar sin DM-final i april istället för mars när finalen inte är förrän i augusti?
Att stänga skolorna får väldigt stora konsekvenser eftersom bl a sjukvårdspersonal tvingas stanna hemma och passa barn. Vad får det för konsekvenser om vi bridgespelare får lösa korsord några kvällar?
Jag tycker det är fegt av förbundet att inte stoppa bridgen en månad och istället gömma sig bakom ”officiella rekommendationer och regulativ”.
Sidor
Det har redan stängts ner tillräckligt och kanske för mycket. De som känner symptom stannar hemma, likaså våra riskgrupper tills detta är över. Rena idiotin att hermetiskt sluta ett samhälle utom när det är krig.
Sidor
Vi i Sydöstra har ju varit tämligen förskonade från detta (8 smittade för en stund sedan..) men det innebär ju inte man ska hemfalla åt ”det drabbar inte mig-syndromet”….
Jag tycker att viruset har en obehaglig spridningspotential där minsta felsteg kan få galopperande, exponentiella konsekvenser, därför avstår jag gärna några spelkvällar på
klubben till förmån för friska kamrater när denna skräckinjagande pandemi slutligen klingar av…
Sidor
Så som åldersfördelningen ser ut i svensk bridge så får du knappt ihop EN fyrmannamatch per kväll i S:t Erik om alla i riskgrupperna ska stanna hemma.
Sidor
Nu går SBF ut med en uppmaning till alla medlemmar över 70 att stanna hemma.
Sidor
Om du tror att alla över 30 bast hör hemma i en riskgrupp är det nog dags att läsa på.
Du är uppenbarligen inte heller påläst om våra klubbars juniorverksamhet, steriks inte minst.
Om du liksom Torbjörn vill stänga ner allt från förbundshåll, innebär det att du svingar helt urskiljningslöst med stänga-ner-klubban.
Sidor
Börje ;Vem vänder du dig till ?
Och vem har sagt något om 30?
Sidor
En kommentar till Olas inlägg.
Sidor
I Uppland har många klubbar valt att stänga ned hela, eller delar av sin verksamhet. Från distriktets sida har vi beslutat att skjuta upp vår DM-par-final till mitten av maj.
Jag förutspår en stor ökning av online-spel, och hoppas på att BBO och Funbridge har serverkapacitet nog.
Sidor
Förbundet skriver följande idag:
Folkhälsomyndigheten har under eftermiddagen kommit med en rekommendation att alla över 70 bör undvika alla former av icke nödvändiga sociala kontakter och att helst stanna hemma, i ett försök att ”isolera” denna grupp.
Som konsekvens rekommenderar vi starkt att följa de råd som FHM kommit med och att klubbar som har valt att fortsätta sin verksamhet tar nödvändiga hänsyn och vidtar lämpliga åtgärder för att kunna minska smittriskerna för denna grupp och att aktivt avråda medlemmar över 70 (i tillägg till övriga (hög-)riskgrupper) från att besöka klubben.
Det är helt orimligt att man inte skall kunna kvalificera till SM-finaler för att man (70+) följer FHM:s rekommendationer och förbundet (inte de lokala arrangörerna) bör därför skjuta upp SM-kvalificeringar tills vidare om man inte vill att SM skall vara ett chicken-race
Det här är ett absolut minimum om förbundet inte skall tala med kluven tunga men bäst är det naturligtvis om man även stoppar spel på klubbarna.
Sidor
Ironi är verkligen inte din starka sida.
I dag dog förövrigt en 21-årig toppspelare i fotboll i Corona. Det visade sig i efterhand att han tillhörde en riskgrupp, han hade inte vetat om att han hade en grundsjukdom.
Sidor
Varför inte vara överens om att gruppen över 70år är hårt riskbelastad och utgör stor del av spelarna på klubbarna.
Låt oss stirra på väggarna hemma eller hjälpa klubben att överleva eller invänta snar förtidig bortgång.
/janne
Sidor
Osmaklig och ojuste argumentation. Dessutom ingen oväntad händelse, antar jag.
Sidor
Det är väl precis vad förbundet gjort, 31/5 som sista datum.
Sidor
Vi spelade lagtävling på min klubb ikväll och i pausen diskuterade vi hur vi ska göra framgent…. det talades mycket om hur det enskilda omdömet bör få råda (blandat med det sedvanliga raljerandet, ”handsprit?…du menar ett stort glas single malt?”) men jag oroas över denna sorglöshet.
Varför inte vara utan vårt älskade spel några veckor vilket är en marginell uppoffring jämfört med den överhängande risken med smittspridning?
Sidor
https://www.wired.co.uk/article/coronavirus-italy
”… Rather, he said, it’s like “being in a car that is going against a wall, just press the brake and we are safe. But the pedal we must press all together, 60 million Italians. …”
Sidor
Jodå, jag är fullt medveten om att du försökte vara rolig.
Problemet för mig är att du gjorde det vid ett tillfälle när jag starkt försökte motverka Torbjörns önskan att stänga ner allt. Är övertygad om att det är helt fel väg att gå, vi ska öppna en del istället.
Därför fick du ta smällen. Men det är du säkert van vid sen tidigare
Sidor
En bridgetävling är ju en väldigt gynnsam miljö för smittspridning.
En smittsam person kan i ett extremfall smitta alla övriga deltagare.
Detta eftersom man hela tiden får nya ”grannar”.
Där är det en skillnad mot andra offentliga sammankomster typ hockeymatcher och teaterföreställningar.
I kombination med åldersstrukturen hos oss bridgespelare gör det att man nog bör avstå från ”fysiska” bridgetävlingar ett tag framåt.
Sidor
Nu har Sydöstra i alla fall beslutat att lägga DM-finalen på is, mycket klokt och i mina ögon det enda raka…. frågan är väl om det inte kommer ett dekret om rigorösa begränsningar av antalet deltagare vid tillställningar vilket medför att klubbarna inte längre får bestämma….
Sidor
Samtidigt i en annan del av Sverige har världens största bridgeklubb ännu inte förstått allvaret. Man har ställt in sitt ligaspel men annars är det full rulle:
”Övriga verksamheter går som vanligt; alla former av kurser inklusive temadagar och workshops, Måndagsbridgen, Trivseltisdag, D-serien kväll (tisdag), Onsdagsmötet, Bridgeträning (onsdag), Trivseltorsdag, Facitspel (torsdag), Bridgeträning (torsdag), Fredagsgodis, Fredagsbarron, Lördagsbarron och Söndagsbarron.”
Sidor
Skönt det finns styrande som orkar stå emot massans destruktiva krav.
Ser f.ö. att det börjar dyka upp rätt prominenta människor nu i olika medier som inser vad dessa nedstängningar kan leda till när denna kris är över. Kämpa!
Sidor
Jag tillhör en riskgrupp men jag har alkohol hemma så det räcker ett år. Måste tyvärr hänge mig åt lite spritmissbruk genom mycket handtvätt. Jag ska börja med de billiga sorterna och spara whiskeyn till sist.
Skämt åt sidan. Jag håller med alla som förordar interimistisk stängning. Ju snabbare kan vi öppna porten till himmelriket igen.
Sidor
Men det blir ju precis tvärtom, Peter…
Sidor
Börje,
Det har du iofs rätt i.
Sidor
Har nog gjort mitt i den här tråden nu, hoppas jag fått fram vad jag tycker… lol
Sidor
En nåd att stilla bedja om…. skulle själv trots mina betydande rikedomar aldrig komma in i himmelriket och vill inte heller försöka trä min puckliga kropp genom ett nålsöga..
Undras vilka dessa ”prominenta” faktaförnekare är…. Pernilla Wahlgren eller den enastående insiktsfulle Claes Malmberg?
Sidor
Det kanske inte är det största problemet när vi får spela ”livebridge” igen.
Jag ser just nu på CNN hur New Yorks borgmästare hotar att sätta hela befolkningen i husarrest ”shelter in place”.
Sidor
http://bridgewinners.com/article/view/i-got-coronavirus-playing-bridge/
Det räckte inte med handsprit och tvätta händerna.
Sidor