Bridgeklubben S:t Erik har lagt ut följande notis via Facebook:
Personer som vistats i områden som drabbats av Coronaviruset ombeds stanna hemma under inkubationstiden 2 veckor för att minska risken att viruset sprids på bridgeklubben. Tack för visad hänsyn mot dina motståndare och medmänniskor.
IMSA World Masters Championships, där vårt damlag var inbjudna för att spela i slutet av våren har ställts in. Det skulle gå av stapeln i Kina dessutom!
Europeiska bridgeförbundet har lagt ut en notis på sin hemsida där man rekommenderar ”avbokningsbara biljetter” till kommande mästerskap. Men, man jobbar på för att se till att mästerskapen ska bli av som planerat.
Så - jag hoppas att alla klubbar ser till att det finns gott om handsprit på plats, och att vi spelare ser till att tvätta händerna ofta och ordentligt, och stannar hemma från klubben om risk finns att man utsatts för smitta.
Är det några andra klubbar i landet än S:t Erik som har vidtagit några åtgärder, och hur?

Sidor
Jättebra! Det blir mycket närkontakt med många olika människor i bridgesammanhang , och man håller i kort mm. Jag tänker även på att många är äldre och riskerar att bli svårt sjuka av viruset Jag tycker att det borde vara obligatoriskt att sprita sina hönder före varje kurs/tävling samt i varje paus och jag tycker att klubbarna ska ha sprit framställt på flera platser i lokalerna och med en tydlig uppmaning om att sprita hönderna.
Sidor
Världshälsoorganisationens handtvättar kurs
youtube.com/watch?v=3PmVJQUCm4E kanske ifall länken inte blev bra ovan
Ett evigt tvålande, vi är många som slarvar…
Såg nån annan som sa minst 20sek eller hela sången blinka lilla stjärna, pröva. Det är skitjobbigt!
Sidor
Håller med om det mesta du säger Linnea, men ska viruspartiklarna tas bort, ska man (till skillnad från bakterier) tvätta händerna. Har man tendens till handeksem, får man vara duktig att alltid ha mjukgörande kräm och ev kortisonkräm i fickan så man inte får eksem på köpet
Sidor
Det gäller att nysa / hosta in i armbågsvecket. INTE att hosta å nysa försynt in i handflatan som är väldigt vanligt….
Vad gäller handhygienen. Jag antar att bomullshandskar är bra. Virus överlever sämre på dött materia än i en varm å fuktig handflata, så man är både skyddad och överför inte på samma sätt. Bekvämare och kanske bättre än plasthandskar.
Ha några par och tvätta dem i minst 60 eller ännu bättre i 95 grader då och då…
Sidor
I Danmark har man gått längre. Den omgång av högsta serien, motsvarande vår allsvenska, spelades inte i helgen, vilket det förstås finns olika meningar om. Nyss läste jag detta från en av de största klubbarnas FB-sida:
”DBf har netop meddelt at alt forbundsbridge i Marts måned er indstillet og at man opfordrer klubberne til det samme. Bridge torsdag er derfor AFLYST. Vi vil undersøge mulighederne for at afvikle de efterfølgende torsdage på BBO.”
Sidor
Ps. Sedvänjan att väluppfostrat hosta diskret in i handflatan (eller rakt ut), och därefter ta i korten, gör att bridgespelare är ju extra utsatta vid en smittspridning.
Bridgespelare i gemen tycks dock vara ett släkte med ett hyfsat gott immunförsvar, eftersom vi blir inte sjuka, trots att det är så som det är.
Men nu när det sprider sig en tämligen aggressivt smittsam influensa, där dess virus överlever på föremål i flera timmar, nu är det fara å färde bland oss bridgefolk!!!
Kommer EN smittad spelare in till bridgeklubben, kommer ju MÅNGA att smittas ner. Och vi får ingen varning, det är ju alltid flera som hostar och nyser varje spelkväll.
Jag hoppas och ber att förbundet och dess tunga medlemmar går ut med kampanj / mailutskick, att nysa och hosta i armvecket, eller i en lämplig näsduk. *
Kompletterad med att personer som tycker sig ha ett svagare immunförsvar, kan gott använda bomullshandskar.
*Ps. Det norska bridgeförbundet har gått ut med ett dylikt officiellt påbud / rekommendation, att nysa å hosta i armvecket. Se länken som som Pontus Silow anger.
Sidor
Bridge är en fantastisk hobby, men också ett utmärkt sätt att sprida smitta. Det finns anledning att fundera kring hur vi skall förhålla oss till Coronaviruset, särskilt då många medlemmar tillhör riskgrupper. Mycket bra att frågan belyses och att många klubbar vidtar åtgärder.
Följande har Norsk Bridgeforbund gått ut med (bland annat enkla beredskapsplaner för klubbar): Norsk Bridgeforbund om Coronaviruset og bridgeaktivitet
Sidor
Även danska bridgeförbundet har reagerat och ställt in tävlingar.
Sidor
Vad har Festivalkommittén för tankar om detta?
Sidor
Förslag: Klubbarna&Förbundet inför preduplicerade givar med en full uppsättning givar/bord. Finansiering, höj spelavgiften med 10 kronor.
Festivalen. Låt festivalkommitten ta fram ett par alternativa handingsplaner. Börja nu!
Sidor
Styrelsen och anställda är kallade till ett telefonmöte i eftermiddag för att diskutera fortsatt hållning, såväl information/kommunikation som konsekvenser för våra aktiviteter.
Festivalkommittén diskuterade frågan redan i går för att dra upp riktlinjer för vår hållning.
Vi kommer givetvis att fortsätta uppdatera informationen fortlöpande och ser lika givet på förslag som kommer in. Betonas ska att vi inte kan ta någon medicinskt ansvar, och att i slutänden klubbar är ansvariga för det som händer på just klubbar - vi kan endast utfärda rekommendationer.
Sidor
Vi har nu avhållit ett telefonmöte mellan styrelsen och anställda.
OBS! mer info och rekommendationer till distrikt och klubbar följer under morgondagen. Detta kommer att sändas ut till alla medlemmar och även läggas ut som nyhet på hemsidan.
Under dagens möte beslutades följande:
Det är viktigt att vi förhåller oss till en officiell ”standard”, vilket vi anser att Folkhälsomyndigheten (FHM) är.
SM-lag semi och final: så länge som FHM inte rekommenderar något som strider mot formatet eller annan dramatisk information inkommer så körs tävlingarna. TK utreder dock konsekvenserna av ett evt inställande eller uppskjutande ifall omständigheterna dikterar att vi inte kan köra på utsatta datum. TK utreder också åtgärder i de fall lag, helt eller delvis, inte kan eller känner sig trygga på att resa till dessa tävlingar.
Festivalen: Vår utgångspunkt är att denna ”körs” planenligt. FHMs rekommendationer/bestämmelser kommer även här vara beslutsunderlag. Styrelsen fattar beslut senast 1 juni om genomförandet.
Sidor
Norska Bridgeförbundet har nu gått ut med rekommendation att ställa in bridgeaktiviteter fram till påsk, Länk klicka här
Sidor
Tyvärr är det den väg vi måste gå. Jag har alltid varit världens största bridgegalning men nu måste det vara slut fram till smittspridningen stoppats. Det är inte en normal situation. Vi får nöja oss med BBO/Funbridge ett tag. Inte det värsta som kan hända, eller hur?
Sidor
Efter 4 veckor på sjukhus med besvärlig svamp i lungorna (bisjukdom av min Polymyosit som jag fick 2017) och medföljande tillfälligt (förhoppningsvis) behov av syrgas, så var det inte svårt att inse att 75 man är riskgrupp och därför bäst att helt stanna hemma ett antal veckor, även om det var mycket svårt….Kanske ska jag lära mig Funbridge av min fru, som dagligen spelar.
Sidor
Svenska Cupen och ligaspel på S:t Erik (och andra större klubbar) då?
Mitt förslag är att:
Svenska Cupen får alla lag lämna WO utan några påföljder.
Ligaspel S:t Erik - jag förstår att pengarna/bordsavgifterna måste in för klubben, samtidigt så måste vi skydda medlemmarna. Läget är ju exeptionellt så vanliga regler bör inte gälla, vad sägs om att vilket lag som helst får lämna WO och förlora med 12-18 (i stället för 0-18) och att WO-laget betalar båda lagens bordsavgifter till klubben? Givetvis får vi lita på att inget lag tar ”säkra 12 poäng” för avancemang i ligan, gentlemens agreement här.
Sidor
Är väl enklare att förlänga den här perioden tills det är över och sedan korta ner övriga perioder.
Sidor
Cuppen 2020 slutspel 2024 alltså
En annan lösning är att lagen får ha fritt antal reserver (så länge de inte spelat i annat lag såklart)
Sidor
Nyhet / info angående Svenska Cupen kommer att läggas ut inom en timme och info gå ut till alla kaptener.
Som alla förstår går det hela väldigt snabbt och vi gör vårt bästa för att hänga med.
Tack för er förståelse och även tack för alla inspel som förstås beaktas även om vi just nu inte har tid att svara på allt.
Det kommer sannolikt att ske saker på nästan daglig basis, så det är bra om alla hjälper till genom att dels hålla sig uppdaterade (och hjälpa / informera människor i omgivningen även om någon kan känna sig behandlad som mindre vetande).
Sidor
En betraktelse från besök i en klubb som får vara anonym.
Spelare, där ett stort antal är i en ålder som betraktas som riskgrupp, spelar kort och går direkt till cafeterian och tar sin macka eller kaka. I cafeterian står en person och hanterar parallellt sedlar och mat.
Detta långt efter att rekommendationer gjorts i allehanda media.
Snälla, var vaksamma och påpeka sådant där/när ni ser sådant!
Sidor
I Göteborg har hittills 2 klubbar ställt in allt spel under resten av månaden.
Sidor
Nyhet om tillfälligt tillstånd att spela Svenska Cupen omg 2 på BBO (med vidhängade villkor) är nu publicerad på hemsidan.
Sidor
Medlemsnytt och uppdaterad Covid-sida ligger nu under förbundets hemsidas nyheter.
Sidor
Följande står att läsa på GBF:s hemsida:
” Göteborgs bridgeförbund har idag beslutat att göra ett speluppehåll fram t o m den 31/3. Detta gäller så väl ligan och svenska cupen matcher. De klubbar som har sin verksamhet följer Gbf:s beslut.”
Sidor
Förstår inte varför Svenska Cupen behöver drabbas?
Det är ju en tävling där deltagarna själva bestämmer spelplats. Och det skall väl mycket till om inte alla matcher skulle kunna spelas hemma hos någon av de 8 spelarna?
Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Sidor
[quote=Matias Rohrberg]
Håller med om det mesta du säger Linnea, men ska viruspartiklarna tas bort, ska man (till skillnad från bakterier) tvätta händerna.]
http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2016/03/Vilseledande-om-handhygien-och-handsprit/
Både handtvätt och sprit tycks fungera men att tvätta grundligt och sen sprita verkar overkill. Själv använder jag aldrig handsprit, men får erkänna en poäng till nyttan för den som inte har möjlighet att tvätta ordentligt.
Sidor
Corona är ett skalvirus, och dess skal kan lösas upp med sprit och på så sätt deaktiveras. Det är av yttersta vikt att inte genralisera när det gäller viruspartiklar; mer än att tvål och vatten alltid är rätt.
Har man expert insikter eller stöd av en expert kan man ge sig på andra alternativ; exempelvis så kan 40% sprit deaktivera vissa virus, men ofta behövs 70% sprit och ibland krävs dessutom pH justeringar i handspriten för att fungera. Så var alltid kritiska mot handsprit om ni inte känner till hur de valts ut, då ”tryckknappen” är dessutom en högpotentiell smittkälla om det är olämpligt valt innehåll.
Många av oss kommer bli smittade och vissa av oss kommer drabbas hårt, låt oss hjälpas åt att hålla nere tempot på spridningsförloppet. Ta hand om er där ute i landet!
Sidor
Ängelholms Bridgesällskap har ställt in all verksamhet som drivs i klubbens regi (alltså spel och kurs) med omedelbar verkan och minst till och med den 24 mars.
Styrelsen kommer att fatta ett nytt beslut i frågan i slutet av vecka 12 (eller början av vecka 13).
Sidor
2017 insjuknade 20 000 personer i Sverige i den ”vanliga” influensan, 1012 personer dog. Inte stängde samhället ned då. Dödligheten och smittspridningen är betydligt lägret för Covid-19. Är det inte viktigt att vi inte alla drabbas av masshysteri? Tillhör man en riskgrupp ska man vara försiktig. Alla ska ta ansvar och vara hemma om man har symptom på Covid-19. Men att stänga ned allt tycker i alla fall jag är en överreaktion. Det rimliga är att följa myndigheternas råd.
Är Inter risken för negativa konsekvenser på kort och lång sikt, isolering m m, större än själva hotet från Co id-19?
Sidor
Ett inlägg som jag kunde ha skrivit, om jag hade kunnat formulera mig lika bra som Janne.
Sidor