Funbridge

156 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Micke Melander skrev:

Börje kritade in: ”Enkelt om du spelar 2 kl FG, då kan du efter 1hj-2kl bjuda 3nt med 15-17 och 2nt med 12-14/18-19.”

Klockrent - så trodde jag ”alla” spelade.

Och hur bjuder du efter att du allerterat 2kl, i vilket tempo?

/janne

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Första brickan i gårdagens tävling. Fi öppnade med 1NT och jag dubblade med mina 17 hp, partnern bjöd 2Kl som alterterades och jag upptäckte att ”vi” tydligen spelar DONT.

Hur får jag pengarna tillbaka?

(Fast liten hämnd är också hämnd för jag bjöd 2Sp på 2Kl med min femkortsfärg trots att jag hade OI).

Sidor

Tore Mattsson

Tävlingen pågår fortfarande!!

Sidor

Stefan Olausson

Vid hoppande bud på funbridge verkar stopp-lappen åka upp automatiskt.

Men – precis som på klubben – kan jag inte se att nästa robot bryr sig…

Hur tillkallar man tävlingsledaren?

Sidor

Lars-Göran Larsson

Det står i lagboken. ”På ett sätt som är hövligt mot denne och övriga tävlande”.

Sidor

Ola Brandborn

Robots have feelings too

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Stefan Olausson skrev:

Stopplappen används väl ändå bara för att göra partnern uppmärksam på att man hoppat?

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Henrik Johansson skrev:

Stefan Olausson skrev:

Stopplappen används väl ändå bara för att göra partnern uppmärksam på att man hoppat?

Det trodde jag var alertlappens användning… Smile

Sidor

Philip Berggren

Henrik Johansson skrev:

Stefan Olausson skrev:

Nej, den är väl till för att säga till partnern att ”detta är ett slutbud”?

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Ola Brandborn skrev:

Robots have feelings too

Tror att du tittat på Swartzeneggerfilmer och missbedömt innehållet!

/janne

Sidor

Tore Mattsson

Hur räknar funbridge ut scoren i IMP tävlingarna?
IAF eller datumscore.

Sidor

Micke Melander

Så långsamt som det är möjligt men samtidigt beskrivande om min hand eller frågande beroende på hur det faller och mina intressen. Utgångskrav (FG) föreligger ju.

Sorry för att inte svarat tidigare.

Detta var svar på Jan-Olof Hegethorns inlägg och fråga
för tre dagar sedan…

Sidor

Stefan Olausson

Tore Mattsson skrev:

Hur räknar funbridge ut scoren i IMP tävlingarna?
IAF eller datumscore.

IAF tror jag att jag fattar Smile

Men exakt vad betyder ”datumscore”?

Sidor

Tore Mattsson

Men exakt vad betyder ”datumscore”?

Det är att man räknar ut ett genomsnittsresultat som man jämför med.

Oftast stryker man det (de) högsta och lägsta resultaten innan man räknar ut datumscoren. På det viset påverkas bara de direkt inblandade av extremresultat.
Varför det kallas datumscore har jag ingen aning om.

Sidor

Stefan Olausson

OK, borde väl va datumscore då.

Eftersom typ +/-1 imp är ett vanligt resultat på funbridge.
Med IAF blir väl siffrorna sällan så låga.

My best killgiss.

Sidor

Johan Wahlberg

Micke Melander skrev:

Börje kritade in: ”Enkelt om du spelar 2 kl FG, då kan du efter 1hj-2kl bjuda 3nt med 15-17 och 2nt med 12-14/18-19.”

Börje & Micke, nu får ni väl ändå sluta yra. Med 15-17 HP, och jämn hand så öppnar man med 1NT, punkt. Efter 2/1 skulle visserligen ert påhitt fungera. Men efter 1/1 så har ni ingen möjlighet att beskriva er hand.

Tänk om andra lyssnar på er, livsfarligt ju.

Hälsningar,
Mörkrädd

Sidor

Lars-Göran Larsson

Om du bara visste vad de två kan åstadkomma! Finns inte i vår fantasi.
Hälsningar // Ljusskygg

Sidor

Micke Melander

Till Mörkrydd och Folkskygg, jag talar om 2/1 situationen och de gånger du har märkliga händer tex. balans med 5-korts hö och dina 16 hp koncentrerade i typ två färger…

Sidor

Stefan Andersson

Om man spelar med Häxan öppnar man med 1NT med 15 och en i hö med 16-17

Sidor

Stefan Andersson

Eller så gör vi i alla fall. Rätt eller fel?

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Johan Wahlberg skrev:

Börje & Micke, nu får ni väl ändå sluta yra. Med 15-17 HP, och jämn hand så öppnar man med 1NT, punkt. Efter 2/1 skulle visserligen ert påhitt fungera. Men efter 1/1 så har ni ingen möjlighet att beskriva er hand.

Hälsningar,
Mörkrädd

Beror ju på hur handen ser ut för övrigt. T ex xxx, AKJxx , xx, AKx är en självklar 1hj för mig. På 1nt bjuder jag 2kl, funkar även med häxan.
Med lite spridda honnörer absolut 1nt.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Micke är omutlig. Börje står också på sig men tar nog en sidobet om fikat ingår. Undras vem där kärringa han snackar om e? Ho e nog bra för han verkar spela me na.

Sidor

Lars Adie

Johan Wahlberg skrev:

Micke Melander skrev:

Hälsningar,
Mörkrädd

Att bjuda en sak bara för att du har 15-17 balans och inte titta på handen för övrigt är inte att rekommendera, självklart har jag planerat mitt nästa bud

Sidor

Tore Mattsson

Argine bar sig märkligt åt i går på 12 brickorstävlingen.

Först var det en bricka där jag spelade 1 Sp med en trumf bestående av 109xxx til K Kn x. Jag spelade liten upp mot K Kn x.
Vänsteryttern gick i med esset, nästa gång jag kom in spelade jag spader till knekten som jag fick behålla, när jag sedan tog för kungen föll damen bakom .
Nästa bricka var ännu konstigare. Där hade jag på slutet en ännu icke spelad färg bestående av D 10 till xx. jag spelade damen och fick behålla den.(!)
Då började jag undra om det hänt något med programmet, men i fortsättningen var det som vanligt igen.

Sidor

Leif Lundberg

Läste just att Mikael R vann titeln månadens lirare.
Kul och en mycket bra spelare vann.

Men jag läste nån annanstans att gratisspelen INTE skulle räknas in i veckans/månadens lirare from april (tror jag).
Har jag läst fel?

Sidor

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Just denna gång har jag p.g.a. semestrar bett att resultatet kontrolleras både 1, 2 o 3 gånger, så jag hoppas det är koll, men ingen blir nog gladare än Cullin om det är fel Wink
Jag ber att man kollar upp det under nästa vecka.

Sidor

Stefan Olausson

Tore Mattsson skrev:

Argine bar sig märkligt åt i går på 12 brickorstävlingen.

Först var det en bricka där jag spelade 1 Sp med en trumf bestående av 109xxx til K Kn x. Jag spelade liten upp mot K Kn x.
Vänsteryttern gick i med esset, nästa gång jag kom in spelade jag spader till knekten som jag fick behålla, när jag sedan tog för kungen föll damen bakom .
Nästa bricka var ännu konstigare. Där hade jag på slutet en ännu icke spelad färg bestående av D 10 till xx. jag spelade damen och fick behålla den.(!)
Då började jag undra om det hänt något med programmet, men i fortsättningen var det som vanligt igen.

Även robotar råkar alltså ”mis-clicka” ibland… Mmm

Sidor

Stefan Olausson

Känns väldigt skakigt med funbridge sista dagarna….

Man blir utkastad titt som tätt,
får konstiga felmeddelanden, m.m…..

Sidor

Leif Lundberg

Gratistävlingen från 28/6 är dessutom rapporterad 2 ggr. Med lite olika namn.
Den 21/6 var det minst en tävling som aldrig blev rapporterad.

Känns som om redovisningen är lite skakig. För mycket handpåläggning (mänskliga fel) och för lite automatik?

Ser ut som om det går nån vecka minst mellan uppdateringarna på medlem på nätet från funbridge. Som upplagt för missar.

Sidor

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Ja Leif, helt korrekt.
Om jag fattat rätt lite kommunikationsproblem mellan Funbridge o kansliet så filerna som kommit för den veckan är felaktiga + att den som normalt arbetar med det hos oss och kan systemet har semester.

Kansliet har försökt att lösa det, men då något fortsatt är fel har det landat i att det får vänta tills semestern är över och ordinarie personal kan fixa det. Därmed blir det ytterligare ett par veckors väntan innan det blir ordning på vecko- och månadsresultaten.

Sidor

Logga in för att kommentera