Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Sidor
Och hur bjuder du efter att du allerterat 2kl, i vilket tempo?
/janne
Sidor
Första brickan i gårdagens tävling. Fi öppnade med 1NT och jag dubblade med mina 17 hp, partnern bjöd 2Kl som alterterades och jag upptäckte att ”vi” tydligen spelar DONT.
Hur får jag pengarna tillbaka?
(Fast liten hämnd är också hämnd för jag bjöd 2Sp på 2Kl med min femkortsfärg trots att jag hade OI).
Sidor
Tävlingen pågår fortfarande!!
Sidor
Vid hoppande bud på funbridge verkar stopp-lappen åka upp automatiskt.
Men – precis som på klubben – kan jag inte se att nästa robot bryr sig…
Hur tillkallar man tävlingsledaren?
Sidor
Det står i lagboken. ”På ett sätt som är hövligt mot denne och övriga tävlande”.
Sidor
Robots have feelings too
Sidor
Stopplappen används väl ändå bara för att göra partnern uppmärksam på att man hoppat?
Sidor
Det trodde jag var alertlappens användning…
Sidor
Nej, den är väl till för att säga till partnern att ”detta är ett slutbud”?
Sidor
Tror att du tittat på Swartzeneggerfilmer och missbedömt innehållet!
/janne
Sidor
Hur räknar funbridge ut scoren i IMP tävlingarna?
IAF eller datumscore.
Sidor
Så långsamt som det är möjligt men samtidigt beskrivande om min hand eller frågande beroende på hur det faller och mina intressen. Utgångskrav (FG) föreligger ju.
Sorry för att inte svarat tidigare.
Detta var svar på Jan-Olof Hegethorns inlägg och fråga
för tre dagar sedan…
Sidor
IAF tror jag att jag fattar
Men exakt vad betyder ”datumscore”?
Sidor
Det är att man räknar ut ett genomsnittsresultat som man jämför med.
Oftast stryker man det (de) högsta och lägsta resultaten innan man räknar ut datumscoren. På det viset påverkas bara de direkt inblandade av extremresultat.
Varför det kallas datumscore har jag ingen aning om.
Sidor
OK, borde väl va datumscore då.
Eftersom typ +/-1 imp är ett vanligt resultat på funbridge.
Med IAF blir väl siffrorna sällan så låga.
My best killgiss.
Sidor
Börje & Micke, nu får ni väl ändå sluta yra. Med 15-17 HP, och jämn hand så öppnar man med 1NT, punkt. Efter 2/1 skulle visserligen ert påhitt fungera. Men efter 1/1 så har ni ingen möjlighet att beskriva er hand.
Tänk om andra lyssnar på er, livsfarligt ju.
Hälsningar,
Mörkrädd
Sidor
Om du bara visste vad de två kan åstadkomma! Finns inte i vår fantasi.
Hälsningar // Ljusskygg
Sidor
Till Mörkrydd och Folkskygg, jag talar om 2/1 situationen och de gånger du har märkliga händer tex. balans med 5-korts hö och dina 16 hp koncentrerade i typ två färger…
Sidor
Om man spelar med Häxan öppnar man med 1NT med 15 och en i hö med 16-17
Sidor
Eller så gör vi i alla fall. Rätt eller fel?
Sidor
Beror ju på hur handen ser ut för övrigt. T ex xxx, AKJxx , xx, AKx är en självklar 1hj för mig. På 1nt bjuder jag 2kl, funkar även med häxan.
Med lite spridda honnörer absolut 1nt.
Sidor
Micke är omutlig. Börje står också på sig men tar nog en sidobet om fikat ingår. Undras vem där kärringa han snackar om e? Ho e nog bra för han verkar spela me na.
Sidor
Att bjuda en sak bara för att du har 15-17 balans och inte titta på handen för övrigt är inte att rekommendera, självklart har jag planerat mitt nästa bud
Sidor
Argine bar sig märkligt åt i går på 12 brickorstävlingen.
Först var det en bricka där jag spelade 1 Sp med en trumf bestående av 109xxx til K Kn x. Jag spelade liten upp mot K Kn x.
Vänsteryttern gick i med esset, nästa gång jag kom in spelade jag spader till knekten som jag fick behålla, när jag sedan tog för kungen föll damen bakom .
Nästa bricka var ännu konstigare. Där hade jag på slutet en ännu icke spelad färg bestående av D 10 till xx. jag spelade damen och fick behålla den.(!)
Då började jag undra om det hänt något med programmet, men i fortsättningen var det som vanligt igen.
Sidor
Läste just att Mikael R vann titeln månadens lirare.
Kul och en mycket bra spelare vann.
Men jag läste nån annanstans att gratisspelen INTE skulle räknas in i veckans/månadens lirare from april (tror jag).
Har jag läst fel?
Sidor
Just denna gång har jag p.g.a. semestrar bett att resultatet kontrolleras både 1, 2 o 3 gånger, så jag hoppas det är koll, men ingen blir nog gladare än Cullin om det är fel
Jag ber att man kollar upp det under nästa vecka.
Sidor
Även robotar råkar alltså ”mis-clicka” ibland…
Sidor
Känns väldigt skakigt med funbridge sista dagarna….
Man blir utkastad titt som tätt,
får konstiga felmeddelanden, m.m…..
Sidor
Gratistävlingen från 28/6 är dessutom rapporterad 2 ggr. Med lite olika namn.
Den 21/6 var det minst en tävling som aldrig blev rapporterad.
Känns som om redovisningen är lite skakig. För mycket handpåläggning (mänskliga fel) och för lite automatik?
Ser ut som om det går nån vecka minst mellan uppdateringarna på medlem på nätet från funbridge. Som upplagt för missar.
Sidor
Ja Leif, helt korrekt.
Om jag fattat rätt lite kommunikationsproblem mellan Funbridge o kansliet så filerna som kommit för den veckan är felaktiga + att den som normalt arbetar med det hos oss och kan systemet har semester.
Kansliet har försökt att lösa det, men då något fortsatt är fel har det landat i att det får vänta tills semestern är över och ordinarie personal kan fixa det. Därmed blir det ytterligare ett par veckors väntan innan det blir ordning på vecko- och månadsresultaten.
Sidor