Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Sidor
Idag gick jag ”skäll” av spelanalysen när jag öppnade på 3Sp i tredje hand på KJTxxxx slut. (7321). Öppningsbuden på 3-läget lovar minst 10hp….
Fun; någorlunda, bridge: inte så mycket…
Sidor
Idag fanns det en tävling med pris att vinna.
Vad är det för priser som delas ut och vem vinner dessa?
Sidor
Budet 2klöver-3NT för att säga 25-27p finns inte i Funbridge.
Sidor
Under inställningar kan du ställa in krav på spärröppningar:
Antar att inställningen är 5-10hp och minst två topphonörer.
Finns ner till 2-8hp och ingen krav på färgkvalite.
Innan man bjuder själv och är osäker på hur systemet uppfattar budet, är det säkrast att kolla info för budet…
/Björn
Sidor
Ibland blir man bara trött….
Självklart finns det buggar i bridgeprogrammeringen. (annars är vi ju chanslösa)
Gilla läget och lira. (min partner brukar göra lika mycket fel i den vanliga världen)
Sidor
Jag har den på Aggresiv, 4-9 och en honnör, men oavsett vilket är 5-10 och minst 10 två helt olika saker.
Sidor
Gilla läget och lira. (min partner brukar göra lika mycket fel i den vanliga världen)
Hej Magnus!
om dina partners spelar som funbridge måste du vara en sjuhelvetes lirare
Skämt åsido håller jag med dig i sak, spela på bara!
Sidor
Hade Funbridge varit gratis så hade det varit helt okej, men att ta hutlöst mycket betalt för en undermålig produkt är inte okej, framför allt inte när de fullständigt skiter i de klagomål deras kunder framför.
Blir till att hålla sig till Synrey istället.
Sidor
Och sanslöst ofta finns inget bud som ens i närheten visar det man behöver/vill göra. Det kan vara efter 1hö, helt plötsligt omöjligt att visa en utgångskrävande hand med trumfstöd…bra system! För att inte tala om hur ofta den påstår sig visat något som den inte ens är i närheten av att ha. Nej, Funbridge har en bit kvar vad gäller produktutveckling.
Sidor
plus med funbridge, är ju att man har lite val vad gäller budsystem.
har kunnat ”öva” lite på Polsk klöver
Men tyvärr är ju GUI’t under all kritik.

Tänker särskilt på att man oftast måsta klicka TVÅ GGR varje gång man ska bjuda eller spela ett kort
Alltför ofta klickar jag en gång, och väntar på nästa man, innan jag inser att det fortfarande är min tur!
Enormt frustrerande när man är van vid BBO, och växlar mellan dom.
Orkar inte spela så många givar på funbridge innan man vill kasta mobilen i väggen, tyvärr
Sidor
Det går lätt att ändra i inställningarna. När du klickat fel tillräckligt många gånger kommer du att välsigna möjligheten att konfirmera med ett extra klick
Sidor
Hej Christer.
Vad kallas inställningen du syftar på?
Kan inte hitta nån sån i mobilappen….
BBO har ju en mkt trevlig funktion i att man kan ”släpa” ut korten på bordet,
så man upptäcker ifall man drar i fel kort.
Sällsynt att man spelar fel då.
Sidor
meny-inställningar-spelbord-ta tillbaka spelat kort
Bocka ur rutan och den lägger kortet direkt.
Lägger du dock fel så blir det så.
Sidor
Så funkar det inte i min android-app.

Om jag bockar i rutan, så måste jag klicka TRE GGR för att spela ett kort! …..
Annars ”bara” två
Sidor
Du måste vänta ett litet tag efter det att du klickat. Typ 1 s. Då spelas kortet utan fler klick. Du kan också testa att öka animeringshastigheten och/eller minska tiden för att samla ihop korten. (Jag spelar mest på datorn, men det funkar på min Samsung-telefon).
Sidor
Jag gissar att datorerna på Funbridge är bättre än 90% av klubbspelarna när det gäller budgivning och spelföring. Däremot är de sämre i försvarsspel men ändå på kanske samma nivå som en klubbspelare, inte minst eftersom de nästan aldrig sakar bort sig. De verkar också bättre när de spelar försvar med varandra och jag inte är inblandad …
Det bästa med Funbridge är att de bästa spelarna nu äntligen också vinner:
Sidor
Just när de spelar försvar med varandra, tycker jag de gör väldigt konstiga saker emellanåt.
I sangkontrakt har jag sett flera gånger när de hittat rätt utspel eller vända att de inte klarar att fortsätta i den färgen.
Jag har fått flera oväntade toppar på det viset.
Sidor
Någon mer än jag som inte kan logga in i dag? Får bara ett felmeddelande.
Sidor
Inte märkt några problem idag, men ibland ligger servern nere för underhållsarbete. Ofta ganska kortvarigt, men nån gång emellanåt kan det bli långvarigt.
Sidor
Ingen i zonen
Ibland är bridge lätt.
51 spelade ovanstående giv och 10 av dem lärde sig uppenbarligen att spela bridge på 60-talet när det krävdes håll i alla färger för att öppna med 1NT eftersom man verkar valt 1Hj istället. Problemet blev återbudet och när man valde 2Kl efter Nords 1Sp fick man ett annat problem när man fick spela det på 3-3.
Jag och 37 andra öppnade med 1NT och fick spela 3NT efter högfärgsfråga. Alla fick klöver 3 ut av Väst och jag stack tian för att spela spader 10 som stacks med Dam, Kung och Ess. Klöver Knekt, Dam, Ess och Väst spelade en klöver till och jag var inne på bordet på klöver 9. Spader till handen och jag maskade med sjuan för 11 stick. För denna inte helt spektakulära budgivning och spelföring belönades jag något överraskande med 99% och delad topp på brickan.
Vem jag delade toppen med?
Du och jag Pocken, du och jag.
Sidor
Alltid trevligt att dela toppen med en elitspelare. Grattis!
Angående de tio som valde att öppna i 1 ♥, så tror jag det har mindre att göra med avsaknad av håll än en utbredd aversion mot att öppna i NT med femkorts högfärg. Medger att det finns lägen när detta är frestande, men att det sköna att kissa i byxorna ofta strax övergår i isande kyla när man vill visa sin sangfördelning på rätt nivå.
Sidor
Ja, eller spelar sang på lämplig nivå när du går hem i ett hjärterkontrakt.
Men här har du ett återbudsproblem och 1NT är lämpligt, ganska ofta har du ett lätt val mellan pass och 2NT.
Sidor
Visst, men efter 1hj-2kl…. 2NT 11-17 eller?
♠1097
♥EDkn103
♦E2
♣KD7
… eller 2hj? och när ska du göra din hand rättvisa?
Kanske du bara återbjuder 1NT-2kl-2NT med 15+?
(nu tänker jag inte utmärglade system utan bonnbridge med halvt okänd partner eller robot)
Sidor
Nu skrev jag ju att jag öppnat 1NT på handen men 3NT får det bli där om jag valt 1Hj.
Men vet du inte om du bjuder 2NT(12-14) eller 3NT(18-19) här har du valt fel öppning.
Sidor
Enkelt om du spelar 2 kl FG, då kan du efter 1hj-2kl bjuda 3nt med 15-17 och 2nt med 12-14/18-19.
Sidor
Kanske jag bjuder på dig nästa pro-am!
Sidor
Får du loss honom från zoo så är du framgångsrik.
Kolla att hans budlappar kordinerar med dina egna.
/janne
ps börje no no.
Sidor
Börje kritade in: ”Enkelt om du spelar 2 kl FG, då kan du efter 1hj-2kl bjuda 3nt med 15-17 och 2nt med 12-14/18-19.”
Klockrent - så trodde jag ”alla” spelade.
Sidor
Funbridge-fråga…
Dom 2 översta valen… är det två olika 20-brickorstävlingar?
Eller räknas dom ihop gemensamt?
Sidor
Det är två olika tävlingar. Den ”prizes to be won” ger ut diamonds till top 3 samt de som är närmast (underifrån) jämna 10% (70, 60, 50, 40 och 30%).
Sidor