Funbridge

156 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Arne Larsson
Funbridge

För mig känns det inte juste att Svenska bridgeförbundet delar ut mästarpoäng i samband med funbridges tävlingar.
Min känsla är att vi flyttar vår kära bridge från lokal till soffan. Det glöms tydligen bort hur många klubbar och dess ledare redan gör ett jättejobb för att överleva sin verksamhet.
Hoppas jag har fel.
Arne.

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Arne Larsson skrev:


För mig känns det inte juste att Svenska bridgeförbundet delar ut mästarpoäng i samband med funbridges tävlingar.
Min känsla är att vi flyttar vår kära bridge från lokal till soffan. Det glöms tydligen bort hur många klubbar och dess ledare redan gör ett jättejobb för att överleva sin verksamhet.
Hoppas jag har fel.
Arne.

Jag håller med!
Jag tror att SBF skjuter sig själv i foten här.
De som vill spela på nätet skall naturligtvis göra det. Men att de skall tävla om samma mästarpoäng som de som spelar ute på klubbarna gör tror jag är helt fel väg att gå.
Det är tillräckligt oroväckande som det är anser jag att fler och fler nöjer sig med att sitta hemma framför datorn istället för att ta sig till klubben. Låt oss inte kasta mer bränsle på elden genom att dessutom ha samma mästarpoäng.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Jag ser det inte som en konkurrent till spel på klubben, utan som ett komplement och en inkörsport. Många människor ”mitt i livet” har svårt att avsätta ett antal fyratimmarspass varje vecka. Tycker också att det är en balanserad lösning att ge hälften av vad en klubbtävling ger i mp.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Mästarpoängen har jag ingen speciell åsikt om, möjligen att den inte ska delas ut i någon större omfattning om man spelar robotbridge.
Men, med tanke på den kapitalt misslyckade rekryteringen av ungdomar under årtionden tvingas vi inse att något nytt behövs. Och har jag förstått rätt så pysslar ungdomar med datorer, mobiler och dess tillgänglighet i en enorm omfattning. Har då Anders rätt i att det kan vara en inkörsport borde man inte missa det från SBF:s håll. Funbridge är då ett mycket bra SBF-initiativ. Och ur den aspekten, i en nybörjande eller fortsättande ungdoms synvinkel har nog mp ringa betydelse (ergo bör mp-systemet inte urvattnas pga detta liksom av stora simultan).

Sidor

Peter Swensson

Arne Larsson skrev:


För mig känns det inte juste att Svenska bridgeförbundet delar ut mästarpoäng i samband med funbridges tävlingar.
Min känsla är att vi flyttar vår kära bridge från lokal till soffan. Det glöms tydligen bort hur många klubbar och dess ledare redan gör ett jättejobb för att överleva sin verksamhet.
Hoppas jag har fel.
Arne.

Tvärtom, vi måste vakna. Vi måste fundera på vad som är vår verkliga produkt. Gårdagens strategi är dömd att misslyckas… tvärdöd finito hjärndöd.

Bridgeförbunden världen över måste förstå att:

  1. resultatrapportering i realtid är ett absolut krav.
  2. felaktiga brickresultat aldrig är acceptabel grund till ett tävlingsresultat.
  3. vi kan inte ha manuell inmatning och felaktig återgivning av vad som sker i rama rapportering eller motsvarande rapportering
  4. paketering och analys vid tävlingar de mest kritiska komponenterna för att nå igenom utanför inavelskretsen
  5. utbildning, fortbildning och tävlingsformer måste finnas IRL och på nätplattformerer och de är lika viktiga. Mobilitet, tidsprioriteringar, livssituation, avstånd får aldrig vara avgörande för om någon skall kunna delta i vår lekgemenskap.
  6. alla val oavsett sammanhang skall vägas mot enkla måttstockar som tex ”får detta fler spelare att spela bridge eller färre”
  7. inga gamla strukturer som mästarpoängssamlande eller resultatberäkning är heliga kor, som ej får slaktas. bridgens själ är att spela spelare och kort; alla möjliga kombinationer av så väl teknik och logik som psykologi, i form av vanetänkande och out-of-box-tänkade, är det fantastiska och unika med spelet.
  8. föredrar alla spelare att spela på nätet
    … är det klubben det är fel på. Basta!
  9. för många av oss är inte frekvent klubbspel ens ett alternativ, det är nätbridge eller ingen bridge.
  10. regler för ett spel får inte ha som huvudsyfte att tillfredsställa en yttepytte liten andel av antalet spelare behov att känna sig viktiga och vara ekvilibrister i infrekvent lagfyndigheter… istället skall vi ”omöjliggöra” att onödigt svåra situationer där rättvisa är svår (eller omöjlig) att upprätthålla.
  11. vad som är rimlig rättsuppfattning tradition
  12. alla bridgespelare skall ha möjligheter att kunna och förstå spelets regler och ideer genom pedagoiska nätutbildningar. resultat från dylika tester kopplade till kurserna skall kunna
  13. tl skall döma (men får söka stöd hos auktoriteter vid behov) och motsvarigheter till lk skall utbilda och förtydliga och förenkla regelformuleringar.
  14. strategier mot parfusk och individuellt fusk skall utarbetas och hållas á jour.
  15. harmonisering av alerteringsregler och systemregler över hela bridgevärlden är nödvändigt
  16. arrangören av ett mästerskap skall även arrangera kval, samma skall gälla regelverk för alla kvalificeringsplatser i ett mästerskap … allt annat är nipprigt.

IMHO
du sköna nya värld

Sidor

Martin Löfgren

Några rader om bakgrunden till beslutet om Funbridge.

  • Frågan om hur e-bridge påverkar klubbspel är relevant och viktig. Här har vi lyssnat på ett par av de länder som spelat ett tag, t ex Norge som spelat i c:a 2 år, och deras reaktion är att man inte observerat någon påverkan på klubbspel.

  • FFB (franska bridgeförbundet) gjorde en jättestudie (jag limmar in för dem som är intresserade, dock är studien på franska) där man fått in bortåt 14 000 svar. Här svarar man iofs om internetbridge, inte uteslutande Funbridge, men tror svaret är relevant ändå. Av dem som spelar på internet (sida 20) svarar 84 % att det inte påverkar deras spel, 9 % att det minskar och 7 % att det ökar deras tävlingsspel.

  • Samtliga förbund som spelar förbundstävlingar delar ut sin motsvarighet till bronspoäng, till reducerad skala. SBF (vilket jag tror inte många andra gör) delar ut egna priser i form av frispel i festivalen, detta i kombination med marknadsföring för initialt gratis (”I”-) medlemskap för att om möjligt locka någon icke-ansluten att se hur trevligt det kan vara att spela vid ett ”riktigt bord”.

Naturligtvis betyder inte ”alla andra gör det” att vi nödvändigtvis måste härma, men vi tror att i viss mån vi ska lyssna på dem som haft goda erfarenheter.

Vidare tror vi inte att vi kan stanna utanför e-bridgeutvecklingen och avskärma oss, utan snarare se det som en utvecklingsfas där vi ska göra allt för att promovera våra klubbar och vårt förbund. Vi befarar att vi annars faktiskt kan se motsatsen, dvs att många börjar spela utan att se möjligheten till klubbspel (det finns, säger vår info, tusentals svenskar som spelar på Funbridge utan att vara medlemmar hos oss, en grupp vi gärna vill se närma sig SBF).

Men debatten är bra och vi måste noga följa utvecklingen under detta första år och vara lyhörda och korrigera där/när vi anser nödvändigt.

Intressant är också att FFB studerar andra faktorer, som hur info från förbundet läses och tillgodogörs, och detta bör vi också ta lärdom av.

Sidor

Lars-Magnus Gustafsson

Många olika argument, för emot, för de argument som är emot och mot det som är för och så vidare. Men, är inte den verkliga anledningen till detta ”samarbete” att tjäna pengar? Hur ser avtalet med Funbridge ut?
Får förbundet sponsorpengar eller räcker det med avgiften för mästarpoäng?

Hur det fungerar att spela vet jag inte. Det krävdes att man betalade direkt för att få ”träna” mot tre robotar. Sedan fanns inte min klubb med. Det kanske den gör nu, vad vet jag. Jag uppmanades att ha eget mandat att ”föreslå” min klubb. Det kändes ju så där, måste jag säga.

Hur som helst, om det inte vore för att det ska tjänas pengar och att åtminstone en av fyra vid ”bordet” måste betala så kunde det väl lika gärna vara fyra robotar.

Sidor

Lars-Magnus Gustafsson

Arne Larsson skrev:


För mig känns det inte juste att Svenska bridgeförbundet delar ut mästarpoäng i samband med funbridges tävlingar.
Arne.

Vad menar du med att det inte är ”juste”?

Sidor

Joakim Nordlindh

Martin Löfgren skrev:


Naturligtvis betyder inte ”alla andra gör det” att vi nödvändigtvis måste härma, men vi tror att i viss mån vi ska lyssna på dem som haft goda erfarenheter.

Vilka är de goda erfarenheter då? I första punken skriver du att Norge inte hade någon positiv effekt på klubbspel och i punkt 2 att Frankrike hade en negativ effekt på klubbspelet.

Har inget emot en i-satning, jag tyckte bara det var konstigt att du punktade två icke-positiva erfarenheter som argument för detta.

Sidor

Ola Brandborn

Jämfört med pokern, så har livepokern fullkomligt exploderat efter onlinepokerns inträde.

Sedan tror jag det är en bra ide att ge ut bronspoäng (i begränsad skala), då kan folk bli intresserade, ”vad är det här för jox”, och på så sätt komma till klubbarna för att grinda fler poäng.

Sidor

Martin Löfgren

Vi har kompletterat texten på Funbridge-sajten med lite mer info om hur diskussionerna i förkant till beslutet om hur vi ska bedriva samarbetet med Funbridge togs.

http://www.svenskbridge.se/funbridge/varf%C3%B6r

Joakim: Jag formulerade mig inte väl, vilket du la märke till. Vad jag menade var att man såg upplevelsen som positiv eftersom fler spelade bridge, och att detta samtidigt inte ledde till någon nedgång i klubb-/tävlingsspelandet.

Fortsätt gärna diskutera och inkom gärna med konstruktiva förslag om hur vi kan göra detta bättre. Själv ska jag försöka att inte göra bort mig alltför illa i starttävlingen på söndag!

Sidor

Per Jephson

Poker och bridge online är ju väsensskilt från verklighetens psykologiska krigföring, har man som den gode Arne under decennier utvecklat och förfinat sina känselspröt och luktorgan till perfektion förfäras man med rätta över tanken på att någon finnig, fjunig popcorntuggande fjortis kan få sitta i sin skyddade hemmiljö och göra anspråk på mästarvärdighet utan att för ett ögonblick utsättas för hr Larssons kusliga bordsnärvaro….
Skona oss från den smått absurda tanken att detta kan vara en framkomlig väg för utvecklingen av vårt spel som ju kräver mer än obegränsad surf och tillgång till artificiella fusklappar….

Sidor

Arne Larsson

Med juste menar jag att det inte är ok att förbundet försöker ta över klubbarnas verksamhet för ekonomisk vinning. Många bridgeklubbar har nu svårt att överleva och detta med Funbridge tycker jag inte gagnar bridgeklubbarnas verksamhet.
Bridge har dessutom ett stort socialt ändamål.

Sidor

Per Jephson

Hoppas du inte missförstod mig, Arne…. även jag ville poängtera hur oumbärligt det sociala samspelet är, det mänskliga tävlingsmomentet kan aldrig uppnås i cyberrymden… dessutom håller jag med om att förbundet verkar vara besatt av ett tämligen osmakligt pengabegär…

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Per Jephson skrev:


Hoppas du inte missförstod mig, Arne…. även jag ville poängtera hur oumbärligt det sociala samspelet är, det mänskliga tävlingsmomentet kan aldrig uppnås i cyberrymden… dessutom håller jag med om att förbundet verkar vara besatt av ett tämligen osmakligt pengabegär…

Håller helt med om att det sociala samspelet är den största drivkraften för bridgens utveckling i samma rum som deltagarna. Att jämföra förbundets desperata avtal med sidoblick på pokersiter för att överleva med näsan över vattenytan när kostnaderna drar iväg med ett antal nyskapade klasser i mästerskap efter mästerskap och ett tryck att visa upp viljan att skramla in nya fina medaljer som t.ex duktiga juniorer levererat.

/janne

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Har svårt att förstå de negativa kommentarerna. Jag känner en liten krets som regelbundet med stor glädje spelar på Funbridge (själv har jag inte förälskat mig i det…ännu?), och den kretsen blev klart positiv till Förbundets initiativ. De spelar dessutom många gånger i veckan på BK S:t Erik och kommer inte att minska en tum på sin fortsatta närvaro där. Så…What’s the point, några får det bättre (inkl Förbundet) men ingen får väl det sämre?

Sidor

Mattias Axner

Jag ser det som ett måste att finnas ute på nätet och det här är en satsning som inte kommer en dag för tidigt. Att ha möjlighet till att spela på nätet kommer utveckla spelet och ha möjlighet att få nya spelare att söka sig till klubbarnas verksamhet.

På sikt kanske vi kan hoppas på lite återkoppling mellan tävlingarna på Funbridge och spelet på lokala klubbar. T.ex så att klubbarna kan informera om lokala spelare som gjort bra ifrån sig på Funbridge.

Kanske kan bli så att de lokala klubbarna kan få möjlighet att dela ut några frispel som pris i lokala tävlingar?

Jag är tacksam för att SBF äntligen tar steget ut på Funbridge och tror att det kan bli en vitamininjektion för svensk bridge.

Sidor

Mattias Axner

Är det nåt fel att hitta vägar att få in mer pengar och samtidigt ge spelare möjlighet att utvecklas på nätet?

Sidor

Mattias Axner

Per Jephson skrev:


Poker och bridge online är ju väsensskilt från verklighetens psykologiska krigföring, har man som den gode Arne under decennier utvecklat och förfinat sina känselspröt och luktorgan till perfektion förfäras man med rätta över tanken på att någon finnig, fjunig popcorntuggande fjortis kan få sitta i sin skyddade hemmiljö och göra anspråk på mästarvärdighet utan att för ett ögonblick utsättas för hr Larssons kusliga bordsnärvaro….
Skona oss från den smått absurda tanken att detta kan vara en framkomlig väg för utvecklingen av vårt spel som ju kräver mer än obegränsad surf och tillgång till artificiella fusklappar….

Trist attityd som luktar elitism och en rädsla för att det ska komma nya spelare med nya metoder och utmana det gamla.

Sidor

Lennart Bylund

Jag har lirat bridge i 60 år och verkligen trivts med den sociala tillvaron Guldtävlingar över 2 dagar med tid att umgås och ha trevligt efter spelets slut första kvällen. Den tiden är tyvärr förbi! Höjdpunkten nu är bridgefestivalen då man får träffa gamla bridgekompisar från hela landet Att nu spela med robotar är helt främmande för mig .

Sidor

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Hej! Nu ger jag mig in i tråden, inte som representant för styrelsen, utan bara som mig själv.

Jag är helt övertygad om att onlinebridge inte kommer att ”stjäla spelare från klubben”, utan att det i längden kommer att gynna bridgen.

På många ställen i landet finns det inte möjlighet för folk i arbetsför ålder att spela mer än en kväll i veckan på klubben, och då är onlinebridge ett ypperligt komplement.

Jag har själv ett par ”nybörjare” som jag försöker fostra, och de har jobb och familj och svårt att komma loss för riktig träning, och vi spelar ett par utmaningar i veckan, där jag (i alla fall till en början) kunde kommentera deras spel och ge dem feedback på hur de kunnat spela smartare och säkrare.

Man ska inte heller glömma bort att BBO funnits i många år, och för min egen del var det via tusentals brickor online som jag fick min mängdträning, och relativt snabbt kunde komma igång och spela på riktigt.

Men - att spela med robotar kommer aldrig i närheten av att spela i verkligheten, med och mot riktiga människor.

Min förhoppning är att det finns fler nybörjare som dels kan skaffa sig spelförståelse, och ett visst mått av självförtroende för att sedan våga sig ner på klubben för att spela.

Huruvida man spelar om riktiga bronspoäng eller ej är, tror jag, mindre betydelsefullt. Det ska till rejält många tävlingar för att ens komma i närheten av att få en klövernål. Smile Och om då bridgeförbundet kan få in några kronor extra att nyttja i arbetet med juniorrekrytering, landslag eller annat så är det väl bara bra.

Sidor

Lars-Magnus Gustafsson

Nästa steg kanske kunde vara ”bridgelärare on demand” en app där man, mot betalning kan prata med sin bridgelärare - dygnet runt.
Wink

Sidor

Fredrik Norling

Jag spelar mycket på Funbridge men ser det som ett komplement till spel på klubben. Funbridge anser jag är bra främst för att träna spelföring och i viss mån försvar, jag kan jämföra mitt spelsätt med andra och på ett enkelt sätt exempelvis se hur man fick det där övertricket som jag trodde var omöjligt att ta eller gå hem i den där ”omöjliga” trissingen.
Det får mig snarare att bli mer taggad att spela på klubben sen - så är jätteglad att det finns! Jag tror att jag inte är ensam om att tänka så heller. Jag tror också att det kan locka in fler juniorer i bridgen som sedan vill prova på ”the real thing”.

Däremot är jag mer kluven till att man ska kunna samla bronspoäng. Robotbridge är de facto inte samma sak som att spela mot människor. Några exempel: En robot sakar aldrig bort sig. Den är programmerad att längdmarkera så den gör alltid det slaviskt. Den har samtidigt också svårt att upp och nedvärdera händer utan håller sig normalt till hcp-gränser. Samspelthet med partnern som är en stor del av bridgen är obefintligt. Bordsnärvaron som nämns i tråden likaså.
Därför anser jag att man inte bör jämföra det med tävlingsspel på klubben. Någon form av ”Robot-poäng” vore istället bättre. Man kan ju fortfarande ha tävlingar med priser och kora mästare! Visst kanske det finns en attraktionsfaktor, men tror nog att den vore lika stor för robotpoäng om de exempelvis kan omsättas i priser eller liknande?

Sidor

Per Jephson

Naturligtvis svårt att sia om utfallet av detta samarbete även om jag delar Arne Larssons farhågor att det kommer att påverka och omfördela det totala antalet bridgörer i vårt land i så motto att klubbarna kommer att avfolkas till förmån för nätspel vilket får konsekvenser för de enskilda föreningarna…
Det är också möjligen så att det initialt kommer att vara omöjligt att samla på sig mängder av mästarpoäng genom tävlingar på Funbridge men jag kan mycket väl föreställa mig att det inom en inte alldeles avlägsen framtid kommer att förändras radikalt.

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Att jämföra onlinepoker med onlinebridge går helt enkelt inte. Den största orsaken till detta är att när Pokern kom på nätet så var det helt omöjligt att fuska!

Jag vet att man naturligtvis inte vill nämna ordet fusk. Men trots det så förekommer det regelbundet. Och när det nu har uppdagats att många par i världseliten sysslat med fusk så kan jag garantera er att det förekommer 10 eller 100 falt på klubbnivå.

Nu har vi en massa bra regler som gör att det är svårt att komma undan med fusk vid de gröna borden även om det säkert fortfarande förekommer.

Men nu menar ni att det skall spelas tävlingar på nätet där mindre nogräknade par skall kunna sitta i telefon och prata med varandra samtidigt som de spelar om samma mästarpoäng som många i Sverige kämpat i ett halvsekel för?

Förstå mig rätt nu. Jag har inga som helst problem med Funbridge och tycker det är jättebra om det kan få fler att börja spela bridge och jag är säker på att om detta utvecklas rätt så kan det också få den effekten.

Men skapa då ett MP-system som är eget för Funbridge och blanda inte dessa med varandra.

Många här inne på forumet har säkert märkt att jag inte skriver här inne så frekvent längre? Anledningen är att man får så mycket skit så fort man har en åsikt som inte delas av alla andra.
Även detta inlägget kommer att få en massa skit där folk kommer att anklaga mig för att anklaga folk för fusk utan att ha bevis osv.

Denna gången skriver jag mitt inlägg ändå då jag anser att någon måste skriva det som jag är säker på att många sitter hemma och tänker, men inte vågar skriva då de precis som jag vet att man kommer att bli påhoppad för det.

Så här kommer mitt bidrag till att försöka rädda klubbridgen i Sverige.

Det fuskas en massa från mindre nogräknade bridgespelare i Sverige!
Då kan man fråga sig varför någon skulle vilja fuska i bridge? Och jag håller med. Det förtar precis allt som är roligt med Bridge. Och att vinna MP på ohederligt sätt skulle bara ge dessa personer något att fuska sig till.

Jag är övertygad om att de extra spelare som vi hoppas skall hitta/komma till bridgen via Funbridge skiter fullständigt i om dom får SBF-Mästarpoäng eller om dom får Funbridge-Mästarpoäng. Om jag minns rätt så har/hade väl även BBO ett sådant system?

Let´s go, bring it on!

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Mattias Axner

Mikael Westerlund skrev:

Men nu menar ni att det skall spelas tävlingar på nätet där mindre nogräknade par skall kunna sitta i telefon och prata med varandra samtidigt som de spelar om samma mästarpoäng som många i Sverige kämpat i ett halvsekel för?

Fast man spelar inte med en mänsklig partner. Man spelar med och mot robotar och man jämför sitt resultat med andra som spelar på samma sätt. Man ställer in ett budsystem efter eget behag och så spelar ens robotpartner efter det systemet.

Spelar man en tävling med 20 händer så slumpas händerna från en mycket större pool, så man kan inte heller titta på en som spelar och memorera händerna och sen sätta sig och spela samma händer.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Mikael Westerlund skrev:


Att jämföra onlinepoker med onlinebridge går helt enkelt inte. Den största orsaken till detta är att när Pokern kom på nätet så var det helt omöjligt att fuska!

Smile * host * Planet Poker * host *

Sidor

Per Jephson

Förlåt…visste inte att det var omöjligt att fuska i onlinepoker, kunde man inte sitta med flera browsers samtidigt och på så vis ha en distinkt fördel visavi stackarna som bara kunde se sin egen straight?
I övrigt håller jag med, det finns en överhängande risk att det blir attraktivt att med oaptitliga medel tillskansa sig en status som inte har förankring i verkligheten…
Har förbundet koll på IT-säkerheten?

Sidor

Peder Linder

Absolute Poker
Ultimate Bet

Sidor

Magnus Eriksson

Mikael Westerlund skrev:


Att jämföra onlinepoker med onlinebridge går helt enkelt inte. Den största orsaken till detta är att när Pokern kom på nätet så var det helt omöjligt att fuska!

Jag vet att man naturligtvis inte vill nämna ordet fusk. Men trots det så förekommer det regelbundet. Och när det nu har uppdagats att många par i världseliten sysslat med fusk så kan jag garantera er att det förekommer 10 eller 100 falt på klubbnivå.

Nu har vi en massa bra regler som gör att det är svårt att komma undan med fusk vid de gröna borden även om det säkert fortfarande förekommer.

Men nu menar ni att det skall spelas tävlingar på nätet där mindre nogräknade par skall kunna sitta i telefon och prata med varandra samtidigt som de spelar om samma mästarpoäng som många i Sverige kämpat i ett halvsekel för?

Förstå mig rätt nu. Jag har inga som helst problem med Funbridge och tycker det är jättebra om det kan få fler att börja spela bridge och jag är säker på att om detta utvecklas rätt så kan det också få den effekten.

Men skapa då ett MP-system som är eget för Funbridge och blanda inte dessa med varandra.

Många här inne på forumet har säkert märkt att jag inte skriver här inne så frekvent längre? Anledningen är att man får så mycket skit så fort man har en åsikt som inte delas av alla andra.
Även detta inlägget kommer att få en massa skit där folk kommer att anklaga mig för att anklaga folk för fusk utan att ha bevis osv.

Denna gången skriver jag mitt inlägg ändå då jag anser att någon måste skriva det som jag är säker på att många sitter hemma och tänker, men inte vågar skriva då de precis som jag vet att man kommer att bli påhoppad för det.

Så här kommer mitt bidrag till att försöka rädda klubbridgen i Sverige.

Det fuskas en massa från mindre nogräknade bridgespelare i Sverige!
Då kan man fråga sig varför någon skulle vilja fuska i bridge? Och jag håller med. Det förtar precis allt som är roligt med Bridge. Och att vinna MP på ohederligt sätt skulle bara ge dessa personer något att fuska sig till.

Jag är övertygad om att de extra spelare som vi hoppas skall hitta/komma till bridgen via Funbridge skiter fullständigt i om dom får SBF-Mästarpoäng eller om dom får Funbridge-Mästarpoäng. Om jag minns rätt så har/hade väl även BBO ett sådant system?

Let´s go, bring it on!

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Fusk eller oetiskt?
Fuska för Pengar(Mkt pengar i poker) eller mästarpoäng i bridge????

Kom igen. Detta är knappast något som har med Funbridge att göra.

Se istället möjligheten att man kan lira några givar när man så vill eller har tid.

Jag tror inte det påverkar vår hobby negativt, utan istället som ett komplement.

Starta en ny tråd om hur du tycker det fuskas i BridgeSverige så kan vi ta debatten där.
(Fusk är mkt värre än okunskap och oetiskt i min värld)

Sidor

Philip Berggren

Mattias Axner skrev:

Man ställer in ett budsystem efter eget behag och så spelar ens robotpartner efter det systemet.

Min erfarenhet av funbridge är dock att roboten gör lite vad den känner för. Väldigt ofta som roboten visar något enligt budsystemet, men den har något helt annat. Klara förbättringsmöjligheter finns i deras mjukvara.

Sidor

Logga in för att kommentera