Jag har fått en känsla av att landslagens deklarationer vid mästerskapen har blivit mer omfattande än de vi använde oss av 1963. Vid finaluttagningarna rymdes de 14 deltagande parens (8 öppna, 6 dampar) på en A5-sida! Som exempel tar jag våra blivande lagkamraters deklarationer.
Stig Gustavsson-Sven Maripuu, Göteborg:
Acol med svag sang i alla zoner. 2 sang som svar på 1 trick i högfärg är konventionellt utgångskrav. 5-ess Blackwood. Utspel ess från ess-kung.
Göran Lindström-Erik Lundman, Stockholm:
Efos. 2 ruter Marmic 15-19. Herbertavslag på upplysningsdubbling. Blackwood med fyra ess.
Utspel ess från ess-kung.
PO:s och min deklaration var faktiskt den mest omfattande, följd av Nisell-Pyk och Backlund-Knöös (samma, dvs Must). Därefter Nevell-Rådberg följd av Ekberg-Moore.

Din magkänsla är nog riktig.
Men betänk hur systemkreativiteten bröt loss och i vissa fall sprängde fördämningarna under 70-talet. Det rådde lite kaos tills internationella (amerikanska?) förbund stoppade många konventioner. Svenska ”pricksystem” infördes osv. Vissa klagade och hävdade att ”framtiden” förstördes och nytänkare stoppades. Jag tror först att det räddade bridgen och allteftersom infördes en balans av konstigheterna som nu är lagom utjämnad. Så landslagens deklarationer är i alla fall läs- och fattbara, om än omfattande - vilket du har rätt i.
Trevligt notera att utvecklingen av budmetoder, trots motstånd från vissa håll, tagit några steg framåt senaste 57 åren
Ja, men jag hoppas du håller med om att begränsningar som infördes är av godo. Vissa system både du och jag spelade stundtals för fyrtio år sedan var inte okey mot motståndarna om de inte fått en timme att studera svagheterna och klurigheterna. Ibland snubblade man själv men när man fick poäng eftersom motståndarna blev snurriga var det inte okey (om än inte lagvidrigt).
Hej, skulle vara kul att se och läsa en deklaration från en nutida landslagsspelare. Någon som vet hur man kan få tag på ett exempel?
http://info.ecatsbridge.com/ListSYSCS.aspx - här har du en mängd deklarationer. Gå t ex till 2019 och Wuhan så kan du gräva upp alla svenska deltagande pars deklisar!
Men glöm inte munskyddet!
Ja, datavirus har man ju hört talas om. Jag letade efter munskydd, men dom var slut i handeln. Köpte du upp alla, Börje?
Munskydd hjälper inte mot ironi som sitter i fingrarna.
/janne