Hej i stugorna!
Bridgesudd är tillbaka 1-2 februari på Twitch! Vi sänder live med kamera, mic och öppen chat så alla kan delta i spektaklet om man vill!? Vi startar kl 10.00 både lördag och söndag, länk här för er som vill titta, många skratt utlovas!
Slår också ett slag för Svenska Bridgeförlaget och Peter Ventura som kommer sponsra Streamen med presentkort, vi lottar ut 2x500:- och 2x300:- under helgen!
På agendan står följande:
Genomgången av Gävleguldet, 58 brickor partävling som jag lirade med Olle Wademark.
Vi följer Reykjavikbridgefestival 2020 live på BBO som vi kommenterar samtidigt som vi kommer följa Mixed-OBS:en som spelas i Stockholm. Får man satsa på att 3 par från Stockholm tas ut nu när några par som anmält sig inte ens fick ställa upp? Jag pratar om b.la om ”Världens bästa Karlsson” med sambo som blev ombedd att ”träna” mer på sitt spel. Märkligt, är inte en OBS tävling öppen för alla? Dessutom väljer man istället att ta med ett herrpar istället, när började vi med ”HEN-OBS”?
Nu kör vi!
Nichlas och Andreas ![]()

Sidor
Jag kan bara svara på vad veteranparet gör i startfältet. Det är ett samarbete mellan trupperna.
Vid OBS brukar par från övriga klasser erbjudas plats för att få lite bra brickträning på denna form av tävling över 2-3 dagar med skärmar, det finns inte så många sådana i Sverige.
Veteran- och damtruppen skulle denna gång få några platser.
Det har dock inte påverkat att något par fått avstå en plats i mixed-OBS.
Tidigare år har såväl juniorer som damer spelat i veteran-OBS.
Cecilia Rimstedt och Ida Grönkvist har vunnit veteran-OBS två gånger
Sidor
Du kan inte mena allvar Nichlas att du vill ha öppna OBS. Vi har en förbundskapten vars uppgift bl a är att ta ut ett rimligt antal par med rätt meriter till tävlingen. Sen får du förstås kritisera hans val av par.
Sen börjar ditt och fler andras Stockholmskomplex att bli rätt tröttsamt.
Det är ett faktum att flertalet av de mest meriterade paren BOR i Stockholm. Att antyda att par som blir uttagna bara för att de bor i Stockholm är trist och oförskämt.
Själv är jag född i Skellefteå och spelar med en partner som bor i Karlstad, ändå uttagna i landslaget några gånger
Sidor
Instämmer Johnny, gnället är lite tröttsamt. Jag kan nämna att jag är född i Stockholm, bor i Stockhom och har ändå aldrig varit uttagen i öppna landslaget, vilket borde bevisa vår synpunkt.
Sidor
Ha-ha-ha!
Tant Grönkvist och Tant Rimstedt vinner veteran OBS.
De kanske inte är helt mentalt förberedda på att hamna i veteranåldern.
Sidor
Hej Nichlas
Jag tänker inte diskutera enskilda par eller spelare här och det här blir mitt enda inlägg här. Får väl chansen att återkomma sen då kritiken kommer för uttagning av laget till EM.
Mig veterligen har aldrig tidigare OBS-tävlingar i någon klass var öppna för alla som vill delta.
Saxar här ur mitt mejlsvar till en spelare som personligen kritiserade att alla inte fick vara med i denna OBS:
I annonsen var jag tydlig med att det bara var frågan om en intresseanmälan och att jag siktade på en OBS/Trupp på 10-12 par. Tanken har aldrig varit att det ska vara en breddtävling där alla som vill får vara med. Därav ett anmälningsförfarande där par inte fritt kunde anmäla sig på hemsidan. Då det dels var många mixedpar som visade intresse och att det av olika anledningar bara blev två par från Veteran/Dam ökade jag det till 14 mixed par. Detta beslut att utöka antalet par kan givetvis diskuteras och gör det besvärligare för mig framöver. Det blir svårare att utvärdera resultat från OBS ju fler par som deltar och särskilt om standarden är ojämn. Det blir också mer arbete med att som jag tänkt arrangera träningsspel på BBO för truppen innan slutgiltig uttagning med ett för stort antal involverade par.
Beslutet om vilka som fick plats i OBS, liksom den slutliga uttagningen till EM är tagna och kommer att tas efter noggranna överväganden. Och det är mina beslut som det visserligen står var och en fritt att kritisera, men jag kommer inte att ändra tagna beslut efter kritik från vem det än vara månde.
Min uppgift är att hitta det jag tror är de bästa möjliga lagen till först nu EM och sedan troligen OS i höst.
För den som är intresserad av att titta på träningsspel, så spelas två matcher på BBO ikväll med start 20:00. Matcherna arrangeras av olmar och spelar samma givar.
Pär Ol-Mårs
Kapten Mixed,
Sidor
Hej
Jag håller med Nichlas fullt och fast, man kan ju inte förstå att detta är svensk bridge 2020, det låter som vi fortfarande tror att det är 1940 tal eller tidigare . Fattar inte att det är så många medlemmar som inte bryr sig, eller förstår att det måste till en ändring. Förstår inte ens hur dessa lagkaptener väljs, då de är högst mediokra spelare.
Jag skäms över svensk bridge och berättar om denna korrumperade verksamhet när jag är utomlands och spelar.
Vänligen
Chatarina
Sidor
Bra fråga!
Hur många bryr sig och hur många gör det inte?
Och behöver man motivera sin inställning?
Sidor
Är du seriös? Vem är du att säga att de som är lagkaptener är mediokra spelare?! Och vad är det som säger att en bra spelare blir en bra lagkapten…ingenting! Man har annonserat om kaptener vid flera tillfällen här på hemsidan. Sen är jag säkert helt ute och cyklar men håll i hatten nu…. Det KAN ju vara så att man väljer bland de som anmäler sitt intresse och jag vågar mig nog på en gissning att det inte behöver anställas fler på kansliet för att sortera bland alla anmälningar.
Att du känner dig nödgad att snacka skit om SBF utomlands är ju upp till dig, men du ska nog ha alla fakta innan du säger att något är korrupt. Om det är någon som ska skämmas är det du själv över ett sådant påstående.
Sidor
Ärligt talat, Chatarina, ditt inlägg är inte bara enfaldigt utan också höggradigt oförskämt.
Såvitt jag vet – och jag har mött honom ett antal gånger – är Pär Ol-Mårs en mycket välmeriterad bridgespelare. Men som Philip säger: detta är inte det viktigaste. Vem begär att Janne Andersson eller Lars Lagerbäck ska kunna lägga bättre frisparkar än spelarna i laget?
Din förföljelsemani börjar bli tröttsam.
Sidor
Hej alla!
Tack för alla svar och synpunkter, full respekt för er alla. Roligt att ”röra” om lite i grytan. Sedan avslutar jag med att, i mitt tycke att man ALLTID ska kunna få spela om iaf en plats av 3 till våra landslag.
/ Nichlas
Sidor
Börje, att du inte spelat i landslaget är dock den största skandalen i svensk bridgehistoria.
Sidor
Tack för ditt stöd, Nicke. Jag vet att många delar din uppfattning, äntligen någon som vågar uttrycka den.
Sidor
Kan detta bero på att det är svårt att få ihop medlemmar som inte har passagekort från parken som gäller dygnet runt?
mvh
/janne
Sidor
Bra liirat! Ni förstår ironi båda två. Kan behövas här emellanåt.
Sidor
Ironi? Vad för ironi??
Sidor
-
Sidor
Man kan också se det som en blinkning åt det faktum att när par tagits ut med kortvarsel så har ju paren oftare varit baserade i stockholm än någon annanstans. Vi vet alla att de är smålänningar, värmlänningar, …, och t o m någon dalmas,Typ.
När det gäller mixed och Karlsson så har han högre högsta nivå än flera av herrarna i mixed-OBSen. När det gäller paret så måste det vara okej att muttra lite från åskadarbänken när man ser startlistan… och det trots att man som jag inte har tillräckligt underlag att bedöma Karlsson och Alexanders mamma som par. Min åsikt är att de borde vara instressantare än några av deltagande par. Men det är Ol-mårspajken som är chef.
Gnället på gnäll är även det tröttsamt.
Det måste vara högt till tak på ett diskussionforum, och gnäll skall betraktas som önskelistor. Försök att förhålla dig konstruktivt även till det illa formulerade gnället! Det är enligt mig troligtvis inte ett stockholmskomplex vi ser/hör … utan något annat (återkommer om tråden lever om några dar).
Sidor
På allvar:
Skäms över svensk bridge?
Vi har aldrig varit bättre eller haft bättre representanter för svensk bridge(morotsgänget med bihang, Sry Brunte, var även otroligt bra representanter)
Hur kan du uttala dig om detta?
Sidor
Hej Chatarina,
Du har alltid haft mycket starka åsikter om våra landslag: vilka som ska vara med och vilka som ska leda dem. De flesta uttagningar har enligt dig varit inkompetenta och helt fel. Resultaten den senaste tioårsperioden säger visserligen något annat, men vi är alla experter från sidlinjen. Nu får du i alla fall en jättechans att visa vad du går för: ta ut dina lag i våra fyra klasser tillsammans med lagkaptener. Jag tror att det är många som väntar med spänning.
Vänligen
Niklas
Sidor
Noterar att 10 av 32 spelare i Mixed-OBS är Stockholmare (9 S:t Erik, en Norrortsbridgen). Är det verkligen en så stor övervikt åt Stockholmspar, med tanke på att världens största bridgeklubb ligger i den staden?
Sidor
Äntligen får man chansen!! Bara på papperet, men ändå!
Sidor
Går man in på spelarnas nuvarande bostadsorter kan nog övervikten förändras.
Sidor
Var finns jobben och bridgemotståndarna någonstans? Allt är inte internet ännu.
/janne
Sidor
Så alla verkar tycka att vi ska diskvalivicera exempelvis Clementssonskan från landslagsspel för att hon väljer att flytta till Stockholm från Skåne?
Det tycker inte jag.
Sidor
Det tycker verkligen inte jag heller. De bästa sökes och önskas till stortävlingarna var än de bor och vart än de kommer från!
Sidor
Det är det med största sannolikhet ingen som tycker.
Måste du medvetet skjuta utanför målet?
Sidor
Övelius - Bergdahl
Asplund Sivelind - Asplund
Clementsson - Hult
Sidor
Blir det inte det laget skulle det vara intressant att höra motiveringen.
Tråkigt att obsen inte sändes på bbo med liveuppdatering av scorer. Kanske nästa gång.
Sidor
Det är väl ganska enkelt att hitta en motivering. Dom kom inte top3. Men Lemborns kanske är diskvalificerade pga för svag stockholmsanknytning
Sidor
Lagkaptenen ska ta ut de par som han tror tillför mest till LAGET, inte nödvändigtvis de som bridgesverige anser vara de tre bästa.
Det låter på er som att han ska behöva stå till svars om han inte tar ut de ni anser som självklara.
Om det är självklart kan ju en robot ta ut laget.
Utmaningen som lagkapten, skiljer sig inte nämnvärt mot ett fotbollslandslag. Du behöver både anfall och försvar. Zlatan skulle t ex inte passa som back….
Sidor