Hej,
Jag har sett flera konstigheter i beräkning av handikapp.
1. Enligt beskrivningen av systemet skall det vara ett nollsummespel. Jag har tittat på flera tävlingar och ser att det inte stämmer. Summerar jag beräknade handikappjusteringar så blir det inte noll.
Spelare som ligger nära 52 med en justering som skulle ge ett handikapp över 52 får 52 som nytt handikapp. Det betyder att även om beräknade handikappjusteringar skulle bli noll så skulle slutresultatet inte bli noll.
- Enligt den förenklade beskrivning av systemet jag hitta skall tävlingshandikappet vara medelvärdet av deltagarnas handikapp. Så är det inte heller.
Exempel:
http://db.svenskbridge.se/MedlemMPRP.asp?ContestReportContestID=361762&VisaMP=3
Finns det någon beskrivning av hur beräkningarna skall gå till?
Finns det någon beskrivning av hur beräkningarna går till?
Med vänlig hälsning, Arne Stockman

Detta kan troligen förklaras med att vissa beräkningar görs med det senast publicerade handikappet, vilket görs runt den femte varje månad och alltså kan vara knappt en månad gammalt, och andra uträkningar använder aktuellt handikapp, d.v.s inklusive alla ändringar fram till tävlingen.
/B
Det skulle det eventuellt kunna göra, men det faktum att högsta möjliga handikapp är just 52,0 talar emot att det är sant för alla utfall. Att ingen med hcp == 52 skulle misslyckas att uppnå sitt förväntade resultat med tanke på hur många tävlingar som spelas finns bara inte.
52 är taket helt enkelt, och har varit sen starten, enligt det dokument som publicerades då. Med ett sådant tak blir resultatet rimligen inte ett nollsummespel.
Här hittar du grunddokumentet
I grunddokumentet nämns skalan 0 - 52 för handikapp.
Ett litet antal spelare har hcp med minustecken före; 0 är således ingen absolut gräns; man har dock valt att ha 52 som en sådan.
Det nämns också i dokumentet att medelhandikapp är 26. Medianhandikappet lär dock vara någonstans kring 45. Det tycks vara stor skillnad mellan medelvärde och median i sammanhanget.