Vad hände vid olika bord? Hur såg 76:an ut?
Hur bjöd tjejerna?
76:an i VM
25 sep 2019 kl 19:17
76:an i VM
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Given
Tack Johan. Hur bjöd svenskorna till 7?
Om du följer Johans länk och trycker på bricka 25 i Closed room så ser du budgivning och spel.
Här är länken
https://www.bridgebase.com/tools/handviewer.html?bbo=y&linurl=https://www.bridgebase.com/tools/vugraph_linfetch.php?id=65849
Peter
Tack Peter.
Och Joakim.
Idas pålägg till 7 är ibland det vackraste jag sett. Tala om att lita på partnern.
Frågan är om inte Idas pålägg är årets bridgebud.
Ö-V i zonen
Cillas hopp till 6♥ indikerade nog typ 6601 så då borde man kunna ställa ♣ eller ♠ så därav kom pålägget med 7♥ av Ida.
Som åskadare när man ser alla kort är det ju lätt men vid bordet i en viktig match där det är många Imp på spel är det mycket svårare.
Men hela laget har ju visat att de inte är några fegisar när det gäller slambudgivning
Så jag hoppas på mycket slammar i finalen så kommer det lösa sig hoppas jag.
I konkurrens med Cecilias bank av 3 ruter,
I min värld visar Cecilia 76. Annars voidwood.
Gissar att Ida bjöd på det.
Svårt att göra en voidwood i Kl dock, 5Kl är väl iallafall naturligt i denna sekvens? Och skulle 5Ru verkligen vara voidwood med Hj som trumf?
Ida har ju i.o.f.s indikerat Hj med dubbelt men Hj är väl knappast fastställd som trumf ännu. Låter mer som voidwood med Sp som trumf isåfall. Så 7600/6601/6610 är väl det troligaste. Med tanke på att vi har så mycket Hp och Fi ändå bjuder båda 2 är säkert renonsruter det absolut troligaste. Typ AKxxxx KJxxxx - x var väl också en möjlig hand, är ju spelbart mot Axxx i Hj slut i princip. Hursomhelst, 4-stöd, AD i trumf, 2 förstakontroller samt stickkälla i Kl borde väl räcka till 7Hj:-) Hade varit mycket svårare med egna 1-2 Ru i.st.f 3-korts…
så årets bridgebud är väl att ta i lite, det som imponerar mest på mig är väl snarare att man vågar ta beslutet som ju inte är så lyckat mot 6610…(någon gång kanske Fi litar på oss och spelar ut något annat än Ru den gången P har singelRu, t.ex trumf ut med fet Sp bakom Öh men det ger nog bara någon enstaka % extra.)
Cillas bank på 3Ru missade jag tyvärr, hur såg den brickan ut?
Ser nu att Fi var i minus-zon, ökar väl ytterligare chansen att de har 6-4 i Ru. Som sagt, bra omdöme att lägga på till 7Hjoch lite turligt att man hade 3Ru i.st.f 1-2
Fick just 3RuX-brickan. Cilla hade tydligen Qxx Kxxxx 109xx x efter (p)p
(1Ru)1NT(p)2Ru(X)p(p)2Hj(p)3Kl(3Ru)? dubblade hon vaket. Inte så konstigt men hon visste ju att Fi hade högst 7Ru och 20 Hp tillsammans förutsatt att Ida hade ett någorlunda normalt NT-inkliv. Tror dock inte så många hade vågat dubbla, Idas 3Kl på 2Hj antydde ju att hon kunde ha en ”comic” NT typ Kx i Ru och AKQxxxx i Kl slut ungefär. Hursomhelst mycket vacker dubbling, gav 3zonbet för 800!
En mycket vacker och vaken budgivning till 7hj presterade Cilla och Ida.
Jag såg att många andra öppnade med 1hj vilket troligen gjort det enklare, hade även valt det själv också, vad det nu är värt.
Meckwell bjöd typ 1hj 2NT 4ru 7hj
Egentligen var det väl Cillas 6hj som är vackrast, ger ju Ida ingen möjlighet att passa. De är grymma!
Jag förstår inte Cillas budgivning, men älskar utfallet. Ser det som ett bevis på att inte platsar i damlaget … ens om jag skulle välja en hormonbehandling.