Forum » Allmänna diskussioner » Ett sista utspel

Ett sista utspel

49 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Lars Backström
Bild för Lars Backström

Lars-Göran Larsson skrev:

Jag tror att även Björn Sörling är anhängare av att lyssna på budgivning och sen välja utspel. Det är därför han upprepat frågade om system. De med 4k hö-öppning bjuder ibland 1sp-2kl med 3-4-3-3 och vissa t o m med 3-4-4-2 alt 2-4-4-3 och i sådana fall talar det ännu mer för klöver och definitivt inte ru knekt (eller D från EDx).

Jag vill gärna besvara detta senaste inlägg (jodå, fortsätt gärna ha synpunkter, helt OK för mig). När det gäller unge herr Sörling, så besvarade jag hans fråga med att mina motståndare öppnar på 4-korts högfärg och bjuder naturligt. Ingen alert förekom, annars hade jag naturligtvis berättat det. Men tydligen hjälpte inte den informationen Björn till att föreslå ett utspel.

För dig Lars-Göran och ev. Björn som vill väga in att svarsbudet 2kl kan vara ett nödbud på 3-kortsfärg med fördelningen 3-4-3-3, anser jag ändå att frekvensen för detta nödbud måste vara försvinnande liten i förhållande till 4+färg. I varje fall kan jag inte minnas att jag bjudit så sedan juniortiden. Låt vara att jag inte spelar så ofta och kanske också en begynnande åldersdemens.

Sidor

Björn Sörling

Relevansen kring öppningsbudet längd har inte bara med svarshandens klöverlängd utan även dennes spaderlängd. 3433, 3424, 3415 och ev även 3406 kan vara handtyper som är mindre sannolika om spaderöppningen visar 5+. Viss hänsyn fås också ta i deras trumfstödjande bud (lovar Stenbergs fyrstöd?). Frågar man vad 2Kl visar fås oftast svaret ”naturligt” men dess innebörd blir olika beroende på öppningshandens initialt lovade längd.

Sidor

Lars Backström
Bild för Lars Backström

Absolut, Björn, men på din fråga berättade jag om 4-kortsöppning och naturlig budgivning. Det var vad jag hade att ta ställning till.

Sidor

Leif Malvefors
Bild för Leif Malvefors

Gäller att läsa rätt. Partnern bör ha 3 trumf alltså en av lågfärgerna ut.
Inte vill man klämma honom och hjälpa spelföraren.

Sidor

Lars Backström
Bild för Lars Backström

Leif Malvefors skrev:

I dina tidigare inlägg har du skrivit: ”Så klart hj 2!” respektive ”Ruter 4 ut verkar vara rena skämtet.”

Det tycker i varje fall inte PG Eliasson, B-G Olofsson och Mats Pettersson som aktivt förordat ru 4. Inte heller P O Sundelin som föreslagit en giv, där ru 4 är det rätta utspelet.

Har du tänkt om nu?

Sidor

Lars-Göran Larsson

Hej,
Jag och salige kompis Anders W diskuterade ofta under många år om omtvistade bud, spel och utspel. Ofta sa vi att vi får söka bevis. Hur? Jo, vi simulerar läget och bedömer med mer fakta.
Anders hade ett suveränt program som jag nu använt att simulera Lars giv så tillvida att jag har:
- Givit syd utspelaren) de exakta angivna korten.
- Sen har jag tilldelat väst 1-3 sp, 4-5 hj, 0-4 ru, 3-6 kl och 12-14 hp.
- Öst har fått 5-6 sp, 4-5 hj, 0-3 ru, 0-3 kl och 12-14 hp.
- Därefter har jag slumpmässigt delat ut korten enligt de premisserna i 100 + 100 nya givar.
- Därefter konverterat till pdf-filer.
Och om allt lyckats har ni dem till påseende här nere och kan slänga en blick på en massa givar och kolla utspelets verkan (jag är mer än medveten hur jobbigt det är att göra manuellt, men är tyvärr det enda jag kan erbjuda).
Hur det än är med vår allas tyckande - så finns svaret i dessa dokument och givar (i stort sett omöjligt att korrekt analysera men ändå … har du ingen lust så är det ju bara att avstå).
Kommer någon fram till en slutsats är vi alla nog nyfikna.
(100 givar duger statistiskt men jag har gjort 2 x 100 och att det då är säkerställt ställer de flesta nog upp på)
Giv 10 blev nästan identisk med peo:s!
Giv 19 är perfekt för Börje!
Ett 20-tal ru K hos spelföraren varav 1/3 el 1/4 singel talar inte gott för…
Se bättre simulering inlägg 40

Sidor

Lars-Göran Larsson

Om någon verkligen är intresserad kan jag ställa om premisserna för väst till 0-3 ru och 4-6 kl, för jag ser att 3k klöver är långt utöver det förväntade, speciellt av Lars - så kanske jag gjort en aning fel. Ni kan gott rätt mig i alla fall.
Slumpmässighetens rätt går AW i godo för, eller hade gjort, det kan jag garantera.

(jag har också bevisat för mig själv att på cirka 198 av 200 givar är det värdelöst med trumf ut. Oftast med singelspader på bordet finns där 5 hjärter men oavstt det ser jag ingen nytta, har jag fel?)

Sidor

Lars Adie

Hej,
Jag och salige kompis Anders W diskuterade ofta under många år om omtvistade bud, spel och utspel. Ofta sa vi att vi får söka bevis. Hur? Jo, vi simulerar läget och bedömer med mer fakta.
Anders hade ett suveränt program som jag nu använt att simulera Lars giv så tillvida att jag har:
- Givit syd utspelaren) de exakta angivna korten.
- Sen har jag tilldelat väst 1-3 sp, 4-5 hj, 0-4 ru, 3-6 kl och 12-14 hp.
- Öst har fått 5-6 sp, 4-5 hj, 0-3 ru, 0-3 kl och 12-14 hp.
- Därefter har jag slumpmässigt delat ut korten enligt de premisserna i 100 + 100 nya givar.
- Därefter konverterat till pdf-filer.
Och om allt lyckats har ni dem till påseende här nere och kan slänga en blick på en massa givar och kolla utspelets verkan (jag är mer än medveten hur jobbigt det är att göra manuellt, men är tyvärr det enda jag kan erbjuda).
Hur det än är med vår allas tyckande - så finns svaret i dessa dokument och givar (i stort sett omöjligt att korrekt analysera men ändå … har du ingen lust så är det ju bara att avstå).
Kommer någon fram till en slutsats är vi alla nog nyfikna.
(100 givar duger statistiskt men jag har gjort 2 x 100 och att det då är säkerställt ställer de flesta nog upp på)
Giv 10 blev nästan identisk med peo:s!
Giv 19 är perfekt för Börje!
Ett 20-tal ru K hos spelföraren varav 1/3 el 1/4 singel talar inte gott för…

Som väntat fler givar där du förlorar på liten ruter än där du vinner på det.

De flesta verkar likgiltiga men av de 20 första ser det ut att vara 4 då det ger bort stick och 1 du vinner stick.

Det är lätt att rita upp givar, det kan sitta som 10 men också som 9.

6 och 7 är troliga och på den första är det likgiltigt och den andra ger du bort stick med ruter ut.

Ser att det är många givar som går bort eftersom mtv inte bjudit 2klöver på dessa kort 16 t.ex.

Jag skulle inte ge mtv 5 hjärter om denna inte också har 6+ klöver.

Mest talar för 54 eller 44 i klöver och hjärter, 1-3 spader och 2-3 ruter, vanligast 4432, 5431 och 5422.
Mth har vanligtvis 4432, 5431 eller 5422.

Sidor

Lars Backström
Bild för Lars Backström

Om någon verkligen är intresserad kan jag ställa om premisserna för väst till 0-3 ru och 4-6 kl, för jag ser att 3k klöver är långt utöver det förväntade, speciellt av Lars - så kanske jag gjort en aning fel. Ni kan gott rätt mig i alla fall.
Slumpmässighetens rätt går AW i godo för, eller hade gjort, det kan jag garantera.

(jag har också bevisat för mig själv att på cirka 198 av 200 givar är det värdelöst med trumf ut. Oftast med singelspader på bordet finns där 5 hjärter men oavstt det ser jag ingen nytta, har jag fel?)

Bra jobbat, Lars-Göran! Jag var tveksam till om jag skulle starta den här tråden, kunde det finnas något intresse? Men nu har vi passerat Blåsningen, 37 inlägg, är jämsides med Moder Teresa, 40 inlägg, dock en bit kvar till Tittartävlingen, 61 inlägg. Betänk också att Torbjörn Jönsson inte hört av sig än.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Tack Lars B, man kan alltid få igång några nördar häromkring och visst fick du flera bra och olika åsikter. Vi bridgespelare är ju som vi är, fast lite olika.

Jag tog åt mig lite av Lars A’s ”kritik” och tyckte själv också jag kunde förfina simuleringen. Man kan inte ställa ”eller-om-krav” hur som helst men jag har tagit bort det värsta. Detta är kraven där jag också utökade hp-området:
Väst 1-3 sp, 4 hj, 2-4 ru, 4-6 kl och 12-15 hp.
Öst 5-6 sp, 4-5 hj, 1-3 ru, 0-3 kl och 11-15 hp.

Programet jobbade hårt och gjorde 20-100 försök per giv (200 givar men kan göra 1 miljon) för att uppfylla kriterierna. Tycker man att någon giv inte kan stämma med budgivningen slopar man den helt enkelt i sin statistik, men de flesta ska nu vara bättre än mitt första försök.
Förutom mina angivna begränsningar är korten slumpmässigt givna.

Sidor

Leif Malvefors
Bild för Leif Malvefors

Lars Backström skrev:

Leif Malvefors skrev:

I dina tidigare inlägg har du skrivit: ”Så klart hj 2!” respektive ”Ruter 4 ut verkar vara rena skämtet.”

Det tycker i varje fall inte PG Eliasson, B-G Olofsson och Mats Pettersson som aktivt förordat ru 4. Inte heller P O Sundelin som föreslagit en giv, där ru 4 är det rätta utspelet.

Har du tänkt om nu?

Nej, inte tänkt om utan kollade buden en gång till. Mao så har min partner 3 hj.
Ursäkta.

Sidor

Lars Adie

Tack Lars B, man kan alltid få igång några nördar häromkring och visst fick du flera bra och olika åsikter. Vi bridgespelare är ju som vi är, fast lite olika.

Jag tog åt mig lite av Lars A’s ”kritik” och tyckte själv också jag kunde förfina simuleringen. Man kan inte ställa ”eller-om-krav” hur som helst men jag har tagit bort det värsta. Detta är kraven där jag också utökade hp-området:

Programet jobbade hårt och gjorde 20-100 försök per giv (200 givar men kan göra 1 miljon) för att uppfylla kriterierna. Tycker man att någon giv inte kan stämma med budgivningen slopar man den helt enkelt i sin statistik, men de flesta ska nu vara bättre än mitt första försök.

Det ser bättre ut. / mer sannolikt.

Ser att det är en del givar där det gäller att spela ut ruter innan de sakas bort på klöver.

200 givar är inget stort statistiskt underlag men här verkar det vara bättre att spela ut ruter än klöver och ska du spela ut ruter är esset bäst.

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Lars Adie skrev:

Ser att det är en del givar där det gäller att spela ut ruter innan de sakas bort på klöver.

200 givar är inget stort statistiskt underlag men här verkar det vara bättre att spela ut ruter än klöver och ska du spela ut ruter är esset bäst.

?/Diskuteras det statistik kontra magkänsla? Antalet variabler är så många att ingen superdator har möjlighet att att avge ett precist avgörande inom någon rimlig tid. Och svaret behöver inte matcha bästa resultatet för brickan.

/janne

Sidor

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Ibland är trumf rätt (sällan enligt många), ibland andra utspel bättre.

Länk till en artikel på temat, men bevisar inget om saken här.

Make the best of a bad lot

Sidor

Lars Backström
Bild för Lars Backström

Jan-Olof Hegethorn skrev:

?/Diskuteras det statistik kontra magkänsla? Antalet variabler är så många att ingen superdator har möjlighet att att avge ett precist avgörande inom någon rimlig tid. Och svaret behöver inte matcha bästa resultatet för brickan.

/janne

Now you’re talking, Janne!
Jag startade tråden för att få in synpunkter från kloka och duktiga spelare. Och det har jag fått. Men bordsnärvaro och magkänsla går inte att förmedla. I det här fallet hjälper inte bordsnärvaron. Inga onödiga funderingar i budgivningen. Men min magkänsla sa ruter 4. Magkänsla förresten - gillar inte uttrycket - jag tror det sitter i skallen. När man kopplar in skallen, tänker man också på att det är sannolikt att spelföraren är kort i klöver med tanke på budgivningen och eget innehav i färgen. De som spelar ut ruter hoppas givetvis också på att motståndarnas honnörsstyrka huvudsakligen sitter i de bjudna färgerna. Har alltså inget med magen och dess känsla att göra.

Sidor

Lars Adie

Lars Adie skrev:

/janne

Resultatet för brickan försvinner när brickan är spelad, statistik ger en fingervisning om vad som är bäst att spela på nästa bricka i liknande läge.

Men det självklart rätt att ingen statistik kan tala om resultatet för en enstaka bricka.

Vi pratar inte om statistik kontra magkänsla eftersom det går att använda båda.

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Lars Adie skrev:

Lars Adie skrev:

/janne

Resultatet för brickan försvinner när brickan är spelad, statistik ger en fingervisning om vad som är bäst att spela på nästa bricka i liknande läge.

Men det självklart rätt att ingen statistik kan tala om resultatet för en enstaka bricka.

Vi pratar inte om statistik kontra magkänsla eftersom det går att använda båda.

Jag tror att magkänsla+bordsnärvaro är samlad statistik.

/janne

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Så är det nog, med tillägg att det är svårt att förklara var man får det ifrån. Hade färgen 432 till AJ87 i ett färgkontrakt helgen och fick bara ha ett direkttapp. Tillräckligt med ingångar spela 2 ggr från 432 handen. Mth hade öppnat. Bästa chansen är förstås att hoppas på KQ till höger och sätta i knekten.
Nu bekände MTH snabbt med liten och några öl och drinkar hade intagits tidigare, så jag valde sjuan, som drog damen lite turligt.
Magkänsla? Tror det, men vet inte, kanske bara dumt.

Sidor

Logga in för att kommentera