Forum » Allmänna diskussioner » Balansering i sista hand mot 15-17 NT

Balansering i sista hand mot 15-17 NT

16 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Per Hansson
Balansering i sista hand mot 15-17 NT

Jag vill ha ett NTförsvar som innebär att D är förslag till straffdubbling. Men hur mycket behöver man egentligen ha för att ”vara med” ?

För en tid sedan spelade jag en partävling där min prd, i sista hand föreslog D av 15-17 öppningen till höger om mig. Jag hade väldigt lätt att passa med mina 11. Vi var ensamma om att ha dubblat ( 15-16 par var det i tävlingen) ). Prd hade då ”dristat” sig till att bjuda D med 14.

Igår kände jag i hela kroppen i samma läge för att Dubbla, men hade bara 11. Min prd hade också 11, och då vi tog in 2 bet så fick vi positiv score, men egentligen inget vidare. Om jag följt magkänslan hade det blivit fint!

Någon som har funderingar på hur man balanserar i sista hand?

Johan Pettersson
Bild för Johan Pettersson

Tänker ungefär så här..

D= motsvarande NT-hand. Mest möter vi 15-17.

Dubblaren och NT-handen har tillsammans minst 30 HP.
De övriga 10 delar min partner med NT-handens partner.

Har min partner merparten (säg 5+) av dessa tio så kan han stå med på dubblingen. Lite beroende på handtyp också..

MVH
Tok-Johan
(2NT=9-12HP)

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Per Hansson skrev:

Igår kände jag i hela kroppen i samma läge för att Dubbla

Intressant - och avgörande - är hur du fick den där känslan. Om det var för att någon av motståndarna ”såg ut”, är allt ok. Men om du fick känslan av att partnern nästan hade till bud är det otillåten upplysning.

Per Hansson

Jomen så tänker jag ju också. Så därför blev det pass Och det är väl mest sunt i längden då…..

Per Hansson

Oj då, jag är inte van att skriva här så nu förklarar jag: mitt första svar här var till Tok-Johan.
Till Max vill jag också svara, att det blir ju i grunden en besvärlig samvetsfråga. Prd till NT-öppnaren ”såg ut” ( verkligen) till att inte ha mycket med sig, men det kanske också var så att min prd, kikade någon sekund för länge i sina kort för att hitta en möjlighet att använda vårt NT-försvar, utan att riktigt hitta ngt lämpligt. Med det i sinnet, så fick det bli pass. Jag vill inte utnyttja otillåten upplysning !
Tack för synpunkter.

Stefan Olausson

Statistiskt så är ju kombinationen att man mot 15+NT
1) har rätt hand för styrke-dubbling
2) vi straffar 1nt
3) partnern väljer att stå med, och
4) opps har inget bättre trumfkontrakt att fly till
väldigt låg.

Säkert vinnande i längden att använda konventionell dubbling för att med fler handtyper kunna komma in i konkurrensbudgivning i stället.

Kjell Staffas

Per Hansson skrev:

Jag vill ha ett NTförsvar som innebär att D är förslag till straffdubbling. Men hur mycket behöver man egentligen ha för att ”vara med” ?

För en tid sedan spelade jag en partävling där min prd, i sista hand föreslog D av 15-17 öppningen till höger om mig. Jag hade väldigt lätt att passa med mina 11. Vi var ensamma om att ha dubblat ( 15-16 par var det i tävlingen) ). Prd hade då ”dristat” sig till att bjuda D med 14.

Igår kände jag i hela kroppen i samma läge för att Dubbla, men hade bara 11. Min prd hade också 11, och då vi tog in 2 bet så fick vi positiv score, men egentligen inget vidare. Om jag följt magkänslan hade det blivit fint!

Styrkan beror ju helt på handtyp. Om du spelar dubbelt som motsvarande styrka (eller mer) så är väl 2♣=högfärgsfråga, 2♦=lite svagare högfärg, 2♥/♠=konstruktivt (5+) ett bra system. I 2♣ kan du ha med kombinationer med lågfärg, dvs. minst en högfärg.

Personligen så gillarjag att X skall vara konventionellt: exempelvis ♥ eller ♥+♦/♣. Då blir 2♣=♣+♠, 2♦=♦+♠, 2♥=♥+♠ och 2♠=♠. PÅ det sättet kan du bjuda en massa händer på 2-tricksnivån. 1nt pillar ju många hem och att man kliver in resulterar ofta i att fi hamnar i dåliga kontrakt då det blir lite chansning. Mot sämre spelare (jag exempelvis) kan man kliva in med 4-kortsfärg då motståndarna sällan vet hur de hanterar inkliv som ska straffdubblas.

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Hade ett liknande läge mot kompetent motstånd (om det har nån betydelse). Ungefär Ax, Qxxxx, Kxxx, Qx och öppnade 1hj, pd hoppade till 2sp som enl kompendiet visade kort spader och hj-stöd, minst invit.
Om jag istället öppnat 1lå, hade hopp till 2sp varit naturligt svagt.
Mth frågade vad det betyder och jag svarade. Han funderade rätt länge nu och passade sen.
Min magkänsla var att pd bjudit fel, och menat 2sp som naturligt svagt.
Men det kändes ändå fel att passa eftersom jag inte visste riktigt var jag fått magkänslan ifrån. Om det bara var utifrån Mth:s fundering eller nåt annat. Värt att notera är att motståndarna är ytterst kompetenta och etiska.
Jag bjöd mot mina instinkter 3hj, p-p och dbl efter ytterligare fundering för 800 ut.
Tycker läget är känsligt.

Per Hansson

Det var ju riktigt roligt att skriva här. Eftersom det kommer både tänkvärda kommentarer och trevliga berättelser från ”livet vid borden”.
Själv tycker jag fortfarande att det är viktigt att ha kvar chansen att penaltydubbla 1NT.
Och att Börje ”kände” rätt, men ändå bjöd korrekt, känns ju väldigt naturligt för mig iaf. Att glömma är mänskligt, men man förutsätter så klart att prd bjuder rätt Smile .

Lars Adie

Stefan Olausson skrev:

Statistiskt så är ju kombinationen att man mot 15+NT
1) har rätt hand för styrke-dubbling
2) vi straffar 1nt
3) partnern väljer att stå med, och
4) opps har inget bättre trumfkontrakt att fly till
väldigt låg.

Säkert vinnande i längden att använda konventionell dubbling för att med fler handtyper kunna komma in i konkurrensbudgivning i stället.

Sannolikheten är låg att två sangöppningar finns vid bordet men då det händer är det viktigt att kunna visa detta.

När fi vet mycket om styrkan och fördelningen direkt ska du vara försiktig med att bjuda.

Lars Adie

Per Hansson skrev:

Tror du vinner i längden på att passa med 11-14 utan bra färg eller tvåfärgshand.

Bengt-Göran Olofsson

Vi spelar D som en lå eller båda hö, 2C/D som färgen +1 högre och 2Hö naturligt, funkar även efter man passat och vill vara med och kämpa i 4e-hand.

Johnny Petersson
Bild för Johnny Petersson

Om man balanserar eller ej beror på zonförhållande mm men för att dubbla i sista hand har jag oftast 15+
Spelar enl. följande
D= bra kort
2kl=ru+hö eller bara en hö
2ru= båda hö
2hö=hö+kl

Stefan Olausson

Ja, om man har det goda förnuftet
att ge upp styrke-dubbling mot stark-1NT,
så finns flera bättre försvar Smile

”Transfers”:
X = klöver eller ruter+högfärg.
2KL = Båda hö.
2RU = hjärter.
2HJ = spader.
2SP = Minst 4sp+5kl.
2NT = Båda lå.

Fördelen med ovanstående är främst att
1NT-öppnaren (oftast) får spela ut.

Eller ”Mixed DONT”:
X = klöver eller 2 högre färger (ru+hö el båda hö).
2KL = Klöver+högre färg.
2RU/HJ/SP = Äkta.
2NT = Båda lå.

Fördelen med detta är att man med tvåfärgshand
alltid kan stanna på 2-läget oavsett vilken färg parnern prefererar (undantaget båda lå förstås).

Stefan Olausson

Och här ett annat trevligt alternativ:

1NT-defence

Joel Brandell

I balanseringsläget kör vi:

2kl = 8-11, 4/4 i LÅ
2ru = 8-11, 4/4 i HÖ
2hj = 8-11, 5 HJ
2sp = 8-11, 5 SP
D = 12+

Men endast i balanseringsläget. I andra hand har partnern möjlighet att visa 5/5-färger, 6-färger samt 15 plushänder. Dvs. ganska ofta då han har öppningstyrka har han inte möjlighet att bjuda.

Logga in för att kommentera