Forum » Allmänna diskussioner » Öppet brev till Svenska Bridgeförbundet från juniorlandslagstruppen

Öppet brev till Svenska Bridgeförbundet från juniorlandslagstruppen

68 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Mikael har ju angett fyra viktiga ”satsningar”, marknadsföring, utbildningsmaterial för unga, komma in i skolorna och resurser för detta. Just nu har vi ett gyllene läge med en fantastiskt gäng äldre juniorer som affischnamn. Förbundet har en förbannad skyldighet att dra igång en rejäl satsning tillsammans med juniorlandslaget.l

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Björn Ohlsson]<br /> [quote=Lars Nilsson skrev:

Förslag till Styrelsen:
1. Ta reda på hur många U16 (dvs under 16 år) som besöker en bridgeklubb t ex en gång varannan vecka (min gissning rakt i det blå : 50?)
2. Sätt ett mål hur många vi vill ha om 3 år (1000?), om 5 år (10% av medlemsantalet = 2500)
3. Utse ansvarig person
4. Uppdra åt honom/henne att beräkna budget får första årets arbete
5. Han/hon får sedan utse sin projektgrupp och referensgrupp. Dessutom föreslå lämpliga och möjliga intäktskällor för finansiering år 2-3.
6. Ge full stöttning och var aktiv i uppföljning. Visa aktivt intresse!
Det finns inte många sporter där våra juniorer är världsledande, det kräver ansvarstagande!

Svar till Björn:
Björn, inte menar du att jag ska föreslå lämplig person? Betr vad den ska göra, med mina förutsättningar ovan, bl a:

A. Långsiktig plan att komma in på Lågstadiet, såsom schack har gjort i minst 40 år, t.ex. en samling varje vecka på lunchrasten, såsom Conny Holst Limhamns Schackklubb gjorde i Malmö med början för minst 40 år sedan.

B. Finslipa ”Minibridgen” dvs där budgivningen enbart består av att man räknar sina hp och den som har mest blir spelförare, låt alla spela i början, dvs ingen träkarl.

C. Lär av Albrekts BK, hur fick de ca 25-30 st U16 att komma till klubben en gång i veckan (em lör eller sön)

D. Utse U16 ambassadörer i en klubb i varje stad (om flera klubbar - först till kvarn)

E. Arrangera skol-SM i Minibridge resp Bridge beroende på ålder för alla klasser

Sidor

Mats Nilsland

Jag tror vi ska vara glada att schack har lyckats med sin nysatsning på unga spelare. De har egentligen haft samma problem som bridgen, men till skillnad från oss hittat en väg framåt. Som många andra hittade jag bridgen efter att jag börjat med schack och insåg att bridge är en ännu större utmaning och ett roligare och mer socialt spel där man inte behöver ta förlusterna ensam.

Så bara genom att vi igen ger unga möjlighet att hitta bridge kan vi antagligen väcka intresse. Men det fungerar naturligtvis inte om de inte kan hitta kompisar i samma ålder. En app vore en bra start men vi måste också lära oss mer av de få klubbar som lyckats med sin satsning på unga medlemmar.

Sidor

Leif Lundberg

Någon som undersökt möjligheterna för ett bridgegymnasium?
Eller är det förbehållet medlemmar i RF?

Sidor

Thomas Ålander

Tankesportgymnasium med inriktning luffarschack fanns nämnt på 1990-talet (Härnösand). Huruvida det med dagens läroplaner och gymnasieupplägg är tillåtet med bridge/schack/annan tankesport som specialitet för en utbildning, såsom diverse sporter är, får man undersöka via tillståndsgivande myndigheter.

Sidor

Mats Nilsland

Ett sätt att synas mer kan vara att som t.ex i Danmark ha en aktiv facebook sida. Kanske har Svensk bridge det men jag hittar den inte.

Här är motsvarande sida för Danmark

Sidor

Mats Nilsland

En annan länk som kanske kan intressera förbundet

Dansk skolebridge

Sidor

Jan Malmström
Bild för Jan Malmström

Hej Mats!
Skolbridge är långt ifrån lösningen på vår stora utmaning att få fler juniorer att börja spela bridge.
Vi måste börja på klubbnivå och bygga upp en juniorverksamhet, sen gäller det att bygga vidare.
Vi hoppas på initiativ på distriktsnivå och förbundsnivå, så kan jobba vidare med detta i en positiv anda.
//Janne

Sidor

Thomas Ålander

Har Danmark lyckats med en ungdomssatsning via Skolbridgen utan att gå via klubbnivån så är det väl en god sak att testa detta även i Sverige. (Hur det skulle ske vet inte jag, men varför vi i Sverige skulle ’måsta’ börja på klubbnivå är mig oklart.) Alla initiativ bör/borde vara välkomna.

Sidor

Mats Nilsland

Hej Jan

Jag förstår att det måste kombineras. Vart än ungdomar kommer ifrån måste det finns andra unga på klubben att tävla emot. Annars är det ju inget kul Smile

Sidor

Ola Brandborn

De ansvariga skulle kunna fundera på om avsaknaden på satsning på barn/ungdomar hjälper eller stjälper deras ogörliga/hoppfulla satsning på att komma med i Riksidrottsförbundet. Sedan kan vi ta det därifrån.

Sidor

Reine Gustavsson

Jag framförde ett förslag för några år sedan. Det föll inte i god jord. Då jag är övertygad om att det är bra förslag upprepar jag det.
För slaget: Låna/ hyr en hörna på Elmia i Jönköping under Dreamhackmässan. Låt juniorer gärna både tjejer och killar spela hela tiden. Ha bildspel, affischer och artiklar som informerar om bridge. Ha någon som svarar på frågor. Kanske ett bord där man sitta ner och spelar med blandning okunniga-erfarna. Visa på våra juniorframgångar.
Man kanske kunde kombinera det med JUNIOR LANDSLAGSTRÄNING. JAG OCH SÄKERT ANDRA KAN HYSA SPELARE GRATIS.
Bakgrund: DREAMHACK är världens världens största nätverk 12-15000 datorer. på ett ställe. 5-siffrigt antal besökare hela tiden.Av dessa ett betydande antal som strosar runt, tittar på reklam, utställningar och annat.
Själv är jag övertygat om att vår rekryteringsmöjlighet är bland datanördar och pokerspelare. Jag tror man kan tröttna på poker.
Ett eget försök att beskriva bridge är ”Bridge har allt som poker och schack har plus samspelet mellan 2 hjärnor.”
OBS. detta är bara ett komplement till skolaktiviteter.

Sidor

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Reine Gustavsson skrev:

Jag framförde ett förslag för några år sedan. Det föll inte i god jord. Då jag är övertygad om att det är bra förslag upprepar jag det.
För slaget: Låna/ hyr en hörna på Elmia i Jönköping under Dreamhackmässan. Låt juniorer gärna både tjejer och killar spela hela tiden. Ha bildspel, affischer och artiklar som informerar om bridge. Ha någon som svarar på frågor. Kanske ett bord där man sitta ner och spelar med blandning okunniga-erfarna. Visa på våra juniorframgångar.
Man kanske kunde kombinera det med JUNIOR LANDSLAGSTRÄNING. JAG OCH SÄKERT ANDRA KAN HYSA SPELARE GRATIS.
Bakgrund: DREAMHACK är världens världens största nätverk 12-15000 datorer. på ett ställe. 5-siffrigt antal besökare hela tiden.Av dessa ett betydande antal som strosar runt, tittar på reklam, utställningar och annat.
Själv är jag övertygat om att vår rekryteringsmöjlighet är bland datanördar och pokerspelare. Jag tror man kan tröttna på poker.
Ett eget försök att beskriva bridge är ”Bridge har allt som poker och schack har plus samspelet mellan 2 hjärnor.”

Lysande förslag! Precis rätt ingång!

Sidor

Björn Sörling

Det skadar absolut inte att promota bridgen vid dylika arrangemang. Jag vet att det gjorts under GothCon (ett årligt återkommande spelkonvent i Göteborg under påskhelgen) utan att få något egentligt genomslag. Kanske krävs det kraftigare satsningar?

Sidor

Philip Berggren

Reine Gustavsson skrev:

Intressant ide dock tror jag att det kan vara svårt att genomföra på Dreamhack. I vart fall i huvudområdet. Varför? Ljudvolymen vid dessa tillställningar är markant hög och det kan vara ett problem. Men om det går att hantera så är det en bra ingång.

Sidor

Johan Pettersson
Bild för Johan Pettersson

Thomas Ålander skrev:

Tankesportgymnasium med inriktning luffarschack fanns nämnt på 1990-talet (Härnösand). Huruvida det med dagens läroplaner och gymnasieupplägg är tillåtet med bridge/schack/annan tankesport som specialitet för en utbildning, såsom diverse sporter är, får man undersöka via tillståndsgivande myndigheter.

Vill bara korrigera. Det var ett schackgymnasium under ett par år. Jag var själv med. Två av ledarna var visserligen engagerade i Renju (bättre form av Luffarschack). Tilläggas kan också att en av ledarna var en filur och lurade bl a kommunen på pengar Sadsmile

Sidor

Thomas Ålander

Då är det ju föga att ta efter. (Jag googlade på tankesport och Härnösand kom upp.)
Har för mig att även i Jönköpingstrakten fanns tankesport på schemat någonstans, men det kan ha varit på grh och det är ett bra tag sedan.

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Det fanns schackgymnasium i många år i Linköping, min son Magnus gick där på 90-talet. Nu finns det schackgymnasium på en skola i Stockholm, har glömt namnet.

Sidor

Ola Brandborn

Lars Nilsson skrev:

Det fanns schackgymnasium i många år i Linköping, min son Magnus gick där på 90-talet. Nu finns det schackgymnasium på en skola i Stockholm, har glömt namnet.

Google är din vän:

SPELA SCHACK PÅ LEKTIONSTID?

Ja, helt tokigt är det inte. Iallafall inte om man har valt schack som inriktning på gymnasiet. Landets enda schacklinje finns på Gymnasieskolan Metapontum i Stockholm.

Ungefär 6-8 timmars schemalagt schackspel i veckan, men visst spelas det mer än så, när alla i klassen delar samma intresse. Klassen deltar också i flera tävlingar varje termin. I övrigt läser eleverna på schacklinjen naturvetenskapsprogrammet, och får därigenom en ordentlig grund för framtiden.

Som tränare kommer klassen att få besök av några av de mest framstående schacktränarna i landet, som exempelvis Jesper Hall och Tom Wedberg. Stormästaren Harry Schüssler ansvarar för utbildningens teoretiska innehåll som består av bland annat öppningsteori, varianträkning och typställningar. Varje elev får också individuell coaching.

Metapontum finns centralt i Stockholm med ett unikt läge på Campus KTH. Skolan har riksintag vilket betyder att du kan söka utbildningen oavsett var i landet du bor.

Sidor

Thomas Ålander

Celsiusskolan/gymnasiet i Uppsala skall starta en utbildning för schack, med ’riksintag’. (Enligt UNT i november -21.)
Var kan man tänka sig motsvarande för bridge?
Är det ens möjligt? Om inte, så var brister det? (1000 år schack, mot 100 år bridge? Traditionens makt?)

Sidor

Joakim Möller

Svenska schackförbundet har fått 2½ miljon kronor från Allmänna arvsfonden för att under 3 år kunna ha Jesper Hall anställd som tränare och genomföra detta.

https://schack.se/nyhet/sverige/2021/11/klart-for-nytt-schackgymnasium-i-uppsala/

Sidor

Johan Pettersson

Inriktningen var Schack (Luffarschack dvs Renju var en liten sidekick). Schackgymnasiet drevs under några år men tyvärr var ”eldsjälen” inte seriös vilket kostade mig personligen och andra personer X antal pengar och kommunen ännu mer.

Mycket bra hände också. Bla kom det hit flera lovande juniorschackspelare från Angola och Indien. Antalolij Karpov var här och invigde gymnasiet. Ett stort schackbibliotek fanns på plats.

Det anordnades en landskamp mot Finland (Fälldin invigningstalade). Hernösands SS i samarbete med schackgymnasiet anordnade också Öppna SM där juniorklassen vanns av Johan Upmark samt en treveckors resa till ”OS” i Moskva, där gymnasieleverna bland fick träffa Karpov och som analyserade några partier och kom med tips.

Sidor

Johan Pettersson

Hm.. råkade visst svara (igen!) på ett inlägg från 10 april 2016.. My bad.

Sidor

Peter Törnblom

Jag är född 1955. Det som nu råder är ju rena science fiction för oss som växte upp på 50-och 60 talet men för unga människor vardagsmat. Något som dock var helt naturligt var att spela kort. Billigt, roligt och enkelt. Man, åtminstone jag, spelade kort med syskon och föräldrarna i köket och för all del andra sällskapsspel som t ex Monopol. Det var whist, skitgubbe, plump, vändåtta m m. I högstadiet och på gymnasiet fortsatte kortspelandet på lunchrasterna. Där föddes tror jag för oss lite(?) äldre intresset. Hur kan man annars förklara det antal unga människor som då lockades till bridgen?

Jag inbillar mig dock att det fortfarande spelas rätt mycket kort i yngre åldrar men hur styra in dessa från det ganska meningslösa pokerspelandet till bridge? Poker utan pengar är ju som trav utan toto. Konkurrensen med annat är stenhård men om man jämför med över-mänskliga idrottsprestationer är det i alla fall mycket enklare att bli ganska bra i bridge. Något som vore kul att veta varför toppjuniorer utan framgångsrika bridgeföräldrar valde bridge. Intressant tema för PASS kanske?

En nackdel med bridge är att det tar lite tid att lära sig men grunderna är enkla. Allt ska ju gå så fort i dag men det gäller att avdramatisera bridgen. Att stoppa en massa litteratur i händerna på skoltrött ungdom tror jag inte alls fungerar. Jag gillar punkt 1-2 i Mikaels öppna brev. Direkt praktik alltså.

En lämplig inledning är ”vet ni om att det finns 40 poäng i en kortlek”?
??? När man rett ut det talar man om att man spelar par eller två mot två alltså. Hur många kort har varje spelare då? Man kan ställa frågor som ”om du har ett ess och en knekt på din hand hur många poäng har du då?” För att få spela krävs i regel mer poäng än motspelarna En helt basic ”lektion” som man t ex avslutar med ”hur många poäng kan en spelare med 13 kort ha”? Lite frågesport alltså tror jag skapar ett intresse.

Till sist måste jag tyvärr säga att juniorerna själva måste puffa för sin hobby. Bättre att jämngamla lär kompisarna. Tänk själv. Jag är världs-mästare utan att behöva hoppa 2,40 i höjd eller liknande och får resa runt i världen för jag lärt mig räkna till tretton!

Bäst att avsluta detta inlägg med att säga att ingen skugga må falla över våra bridgelärare som gör ett bra jobb men och tillför många nya spelare men vad gäller juniorer krävs kanske ett annat upplägg.

Sidor

Po Sundelin

Har just läst denna gamla tråd och slås av några tankar. (Kanske är de redan genomförda och jag har missat det)

Som ett komplement till alla egna nya svenska förslag och ideer och inför de diskussioner som Martin förordar kunde man kanske inhämta goda och dåliga erfarenheter från de länder som enligt uppgift varit framgångsrika;
Polen,
Israel,
Danmark
Norge
Fler?
och publicera dessa (efter eventuell översättning)

Marions förslag om en app låter förträffligt. Kan man anamma ideer från schacket som ju har liknande varianter? Vem känner någon lysten programmerare?

Schacket ja. Hur har de lyckats så väl med skolsamarbetet? Fråga!

Har vi tillräckligt väl spritt information om lokala projekt här i Sverige?

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Peter Törnblom skrev:

Allt ska ju gå så fort i dag men det gäller att avdramatisera bridgen.

Många har provat på fyrmanswhist. Min lilla uppfinning är denna: Partnern till den som visar rött lägger upp sina kort på bordet och går att fixa kaffet.

Hela idén att alla (tre) ser 26 kort, istället för att alla (fyra) ser 13, är ju genial! Nu blir det tänka istället för sparka-och-spring!

Sidor

Joakim Nordlindh

60+mässan gick precis av stapeln här i Uppsala. Bridgerekryter på plats. Vi får väl skicka juniorlandslaget till Dreamhack eller nåt.

Sidor

Thomas Ålander

De flesta blir äldre med tiden. Faktiskt rätt bra att det finns områden där de äldre kan visa upp sig.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Thomas Ålander skrev:

De flesta blir äldre med tiden.

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Torbjörn Jönsson skrev:

Thomas Ålander skrev:

De flesta blir äldre med tiden.

Men förnyas ständigt på cellnivå.

/janne