Veteranlaget har hittills haft få incidenter. Flyget gick bara lite försenat och laget var på plats runt 11 på förmiddagen.
Vi rekade spelplatsen, hann jubla vid öppna lagets jämförelse och lunchade på det stora shoppingcentret innan spelarna fick sina rum och kunde ta några timmars vila före invigningen.

Vi har ca 15-20 min promenad till spellokalen och satsar på frukost imorgon 08-08.30, sedan värmer vi upp med promenad till spelet vid 08.45. Anders och Berik vilar första matchen mot Schweiz. Resten av dagen möter vi Kroatien och Spanien.

Heja Sverige!

Första dagen avklarad.
Det är riktigt tight om tid då de inte bara kortat av tiden för spel med fem minuter/halvlek utan har dessutom kortat pauserna mellan matcherna till 15 min samt lunchpausen till 40 min..
Det innebär att det inte längre är så många som är färdiga med några minuter till övers så på de 15 minutrarna ska man hinna ta sig till jämförelsen, jämföra, det ska linas senast 10 min efter matchens slut, du ska få fram motståndarnas deklarationer hinna kika på dem och ta dig tillbaka till ett nytt bord för att börja nästa match. På de 40 min lunch ska du först hinna jämföra kanske ev hinna med ett toalettbesök också då det är svårt att hinna med på 15-min pausen och kan slösa speltid under halvlekarna…
Hittills har Sveriges samtliga lag klarat detta galant. Det är lite sämre med våra motståndare, där flera missat att lina i tid.
Om man kollar in straffpoängen redan efter den första dagen, kan man ana att det är några lag som inte gillar ändringarna.
Spelet då. Jodå för att vara en första dag var den helt ok. Vi tog totalt 36.2 vp och ligger på åttonde plats i en mycket jämn tabell. Danmark har dragit ifrån lite, sex vp före Turkiet, därefter är det endast dryga åtta vp mellan tredje och 13:e plats.
I morgon har vi fyra matcher, Rumänien, England, Turkiet och slutligen Island som visas på Lovebridge.
Första dagens tre matcher bjöd på blandade karameller. Lite smygplus, då vi hämtade 14,39 VP mot Schweiz, 11,20 mot Kroatien och avslutade dagen med 10,61 mot spanjorerna. Totalt 36,2 VP som just nu innebär en 8:e plats, men tävlingen är lång och vi räknar med att öka tempot imorgon då vi ställs mot Rumänien, England, Turkiet och Island.
Kaptenen fick feberkänningar i eftermiddags så vid oförändrat tillstånd görs bäst i att hålla avstånd till spelarna, dvs se till att hålla sig på hotellet. Som tur är ska han inte spela och spelarna har redan informerats om planerade uppställningar under de närmaste 6 matcherna.
Mårten och Joppe har sovmorgon, Anders och Berik vilar den andra matchen, medan Tommy & Johnny står över de två sista. Om inget oväntat inträffar följer vi den planen.
Har högt förtroende för spelarna och litar på att vi börjar klättringen.
Bra kämpat så far! Fortsätt så! Lycka till!🇸🇪🇸🇪🇸🇪
Dag 2 klättrade vi upp på medaljplats efter 3 storsegrar, 19,34 mot Rumänien, 17,97 mot England och 15,19 mot Turkiet. Fyra slamförluster i sista matchen mot Island gjorde att vi noterade vår första förlust, 4,81 VP.
Imorgon står bara två matcher på programmet, då vi har vår frirond i tredje matchen. Mårten och Joppe vilar mot Portugal sedan står Berik och Anders över mot Norge.
Danskarna går som tåget men vi ska försöka äta oss ikapp innan tävlingen är slut.
Fyra matcher dag två och en nedbäddad kapten.
Vi klarade hans frånvaro helt ok, även om vi förlorade sista matchen mot Island efter fyra slamtorskar..
Dagsfacit blev 57.31 , ett snitt på 14.33, det är vi nöjda med. En tredje plats i tabellen så långt. Danmark drar ifrån ytterligare, men det är långt kvar av tävlingen.
Kaptenen har stöttats med lite piller och protein. Han får ledigt även i morgon då vi har frirond och bara spelar de två första matcherna. Portugal och Norge står för motståndet.
Mårten och Joppe får sovmorgon.
Ni får ha överseende med att läsa dubbelt då jag inte vill radera. Jag försökte få kaptenen att vila sig i form, men han har tråkigt
Ska man spela ut för stöld från Knekt-hacka trots att man har renons i trumf?! Svaret hittar du längst ned.
Efter dagens två matcher, 12,03 mot Portugal och 14,18 mot Norge, ligger vi kvar på tredjeplatsen. Imorgon har vi fyra matcher på programmet, Irland, Italien, Tyskland och Polen med sovmorgon för Berik och Anders.

Vi har inte hunnit halvvägs än. Trots stor ledning för danskarna tror jag ändå att fransmännen är vår största konkurrent till titeln. Kanske flytet börjar avta för våra danska vänner när de fick käka följande bricka?
Bricka
Inte den poängskörd vi hoppades på när vi vaknade i morse. Svårt att ta plus varje dag i ett mästerskap, vi får hoppas att det här var den enda svaga dagen.

Irland 3,74, Italien 12,80, Tyskland 4,81 och 11,76 mot Polen. Den sista är vi nöjda med. Polackerna flåsar oss i nacken och de poängen är dubbelt värda. Ni som kollade på BBO fick se en ganska kul och händelserik match.
Nu är det 3 dagar med 3 matcher per dag som gäller. Alla dessa dagar innehåller möten mot nationer som konkurrerar med oss om medaljerna. Morgonmatch mot Bulgarien, då Tommy & Johnny vilar, sedan Israel och Nederländerna som ligger på bronsplats 5 VP före oss.
Vi ökar farten imorgon.
Det började ju så bra…
Vi startade dagen med drygt 30 VP mot hyggligt motstånd, Bulgarien följt av Israel. Då var vi plötsligt uppe på snitt-VP om 12,20 som kommer att räcka till medalj.
Nederländerna tog med sig publikstöd.
Matchen mot Nederländerna började också bra, men sedan rann det iväg på tok åt fel håll. Så de knappa 5 VP vi fick där gav ytterligare 5 VP över medel, men dessvärre är vårt snitt nere på 11,71 igen och vi börjar morgondagen från 6:e plats för att arbeta oss uppåt.
Imorgon startar vi mot skottarna då Joppe och Mårten vilar. Sedan följer den viktiga matchen mot Frankrike. Avslutar dagen mot Belgien. Målet är att ta minst 40 VP imorgon vilket ger oss ett snitt över 12!
Ser bra ut inför avslutningen
Heja Gubbar snart kan ni ta en
Nu har det öppnat sig! Tag chansen, vila inte på hanen! Lycka till! 🇸🇪💪🔝
Sådärja!
Begärde 40+ VP för dagen och laget går att lita på, + 41,13! Det börjar dra ihop sig inför sista dagens 3 matcher. Vi ska då möta Estland, Danmark och Lettland.
Tabellen ser ganska förväntad ut inför avgörandet imorgon, det är bara inbördes ordning på de första 4 lagen som vi önskar omfördela!
Håll era tummar därhemma så ska vi försöka göra det vi kan!
Tummar hålls! 🤛🤛
Lycka till i morgon! 🤗🥰
Stort grattis till pallplatsen!👏💪🇸🇪🔝🍾
Tack Björne!🐻🙏
Grattis!
Bra lirat!
Heja Sverige!
Grattis till bronspeng och VM- biljett
STORT GRATTIS
till en hedrande medalj i EM
Jättegrattis till medaljerna. Äntligen räckte spurten. Bra spelat.
Tjohoo. Grattis💪👏
Stort Grattis, väl kämpat!
Vackert - bra gjort! 👍😃
Tack för alla grattisar!

Vi hade en bra sista dag och hade chans på silver fram till sista matchen. När såväl Polen som Frankrike tog 20-0 fick vi nöja oss med brons och vi är alla glada för medalj.
Nu dags att åka hem och ladda för Bridgefestival!