Forum » Allmänna diskussioner » Sture Ekberg

Sture Ekberg

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Arne Larsson
Sture Ekberg

En av Sveriges största bridgespelare har lämnat oss.
När jag bodde i Eslöv (22år gammal)
åkte jag till korvkiosken 17.10 och där träffade jag Sture för första gången 20. 10 åkte vi där ifrån utan jag själv sagt så mycket. Sture jobbade då i Eslöv och sedermera spelade vi på klubben varje måndag. Och han lärde mig det mesta jag kan om bridge.
Sture var en en genomsnäll person och en mycket färgstark person för vårt älskade spel.
Han blev 89 år.
Arne

Anders Morath
Bild för Anders Morath

Sture ansågs på 60-talet vara Sveriges bästa spelare. Han höll med, och fick smeknamnet ”Cassius” efter Cassius Clay (senare Mohammad Ali) som ju brukade framhålla sig själv som störst, bäst och vackrast. På frågan om han någonsin gjorde fel svarade han en gång först nej, men tillade sedan ”Jo förresten. En gång för många år sedan skulle jag spela en klövertvåa och råkade lägga den litet snett”.

Thomas Karlsson

2009 blev jag och Morgan 3a i Sm par. Sture och Ove blev 2a. Givetvis gick vi och berättade det för Sture . Gubben blev väldigt glad över detta och sa;

-Det är ju jättebra att bli EFTER oss.

Sture var helt fantastisk. Detta är min Sture.

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Detta är ju så sjukt tråkigt.

Min första tävling jag spelade så fick vi möta Sture som den gången spelade med Ronny Ovesson.
Det var facitbridge vilket gjorde att man direkt efter brickan vek upp ett papper som låg i brickan där man såg direkt vad man fick för poäng.

Jag hade blivit förvarnad av min morbror Björn Wenander att jag skulle få möta Sveriges bästa bridgespelare så jag var på helspänn.

På första brickan bjöd dom en slam som gav oss en ren nolla. På andra brickan så bjöd dom 2 som gick 1 bet. Vi var jätteglada som tagit bet på Sture Ekberg och var förväntansfulla när vek upp den lilla lappen.
En ren NOLLA igen!?

Då frågade jag Sture vad vi kunde ha gjort???
Då vände sig Sture till min partner (Patric Jansson) och sa ”Du borde nog ha upplysningsdubblat min 1 öppning”
Det kunde jag inte svarade Patric.
Jo det borde du gjort sa Sture..
Det kunde jag inte svarade Patrik.

Sture såg mycket förvånad ut och frågade snällt ”varför inte då?”
Det är nästa dag i kursen svarade Patric Smile

Föga visste jag då att jag 15-20 år senare skulle få chansen att spela med Sture som fast partner i 2-3 år.

Snällare och trevligare person får man verkligen leta efter och även om det var fullständigt omöjligt att få lägga på telefonen när Sture ringde på kvällen så saknar jag idag alla de samtalen mycket och skulle ge vad som helst för ett sista samtal Heart

Vila i frid kompis!

Mats Nilsland

Tråkigt att höra. Vila i frid kompis.

Gunnar Elmroth

Ja, en verkligen färgstark person. Alltid kul att möta honom både vid och utanför bordet. Vila i frid, Sture!

Bertil-G Johnson

Ack ja, ännu en av de nästan livslånga vännerna. Vi möttes första gången i AM 1963 – f.ö. dagen efter mordet på president Kennedy. Göteborg var stora favoriter men vi lyckades klappa till dem, något som Sture förstås såg som en obeskrivlig grattis.
Många gånger har vi slängt käft, för bakom det stora egot fanns en vänlig själ och en genuin mensch.
RIP, Sture!

Logga in för att kommentera