Forum » Allmänna diskussioner » Retroperspektiv

Retroperspektiv

2 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Peter Törnblom
Retroperspektiv

Jaha, då var ännu ett år till ända och förstklassresan mot avgrunden fortsätter.
Året har bridgemässigt inneburit enastående och välförtjänta framgångar för den svenska bridgen. De ”gamla” mästarna har krattat gången och de ”nya” mästarna mycket framgångsrikt axlat seniorernas mantel. Krafttagen mot fusk har också spelat roll och minskat syd-och östeuropeiska framgångar. En skvätt astmamedicin får man väl tolera men därutöver intet.

För egen del har året inneburit ett stort antal nya vänner vid de gröna borden samt lite fiender på nätet. Det har tydligen uppskattats att man drar känsliga frågor till torgs men vad ska man annars ha ett forum till? Olika uppfattningar är bra och kul så länge vi avhåller oss från personangrepp tycker iaf jag.

F ö har jag kunnat inhösta ett par rekord under 2018. Ett mångdelat tvivelaktigt dito som jag tidigare delgett er samt ett lite roligare eller 82,03% i partävling med 121 par. Det är det högst noterade resultatet i BK St Eriks historia. En käkbricka hade vi som bara gav lite över medel så ge inte upp; det går att slå.

Ibland får man höra att det var bättre förr och det ska man väl ta med en nypa salt. Något jag dock saknar är den intimitet som rådde före ligakvällarna. Klubben låg på Alströmergatan och spelstart var kl 19.00 vilket hade sina fördelar för oss som jobbade kontorstid. Vi kunde i lugn ro äta en bit före spelet och det gjorde man oftast på pizzerian Dovas mittemot klubben. Spelare en masse samlades där för en pizza och en öl eller ett glas vin(det är därför många av oss ser ut som vi gör).

Det närmaste vi kommer detta nu är ”eftersläckning” efter dag-alt kvällsbridge på Copperfield och jag riktar ett tack till dem som kommer och offentliggör sina tabbar eller problem. Var snälla och ta nu detta inte som kritk mot spelstart 18.30 för det är väl OK för många som har en bit hem frå klubben.

Sistnämnda stycken blev tyvärr Stockholmania men jag rekommenderar alla klubbar att ha en sylta att samlas på före eller efter bridgen. Det tillför absolut en ytterligare dimension. GOTT NYTT ÅR!

Jan-Olof Hegethorn

”Gamle” trätobroder, hoppas vi ses vid de gröna borden, glada som vanligt. Minnen av Dovas och Pinnen och diverse hak på Kungsholmen förgyller och haft bedövande effekt oxå.

/janne(pingisliraren)

Logga in för att kommentera