Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Sidor
Marion, Mikael, Börje, Thomas, Max m.fl. … ja, många som skrev i inlägget, kan ni inte hålla med om:
a) Utgångar ska inte alltid, till skillnad från slammar, bjudas med exakt precision (för oddset får vara lägre och motspelarna gör oftare misstag - alltså ingen exakt vetenskap att bjuda utgångar).
1. Ni spelar på en nivå där motspelarna lyssnar och drar slutsatser. Av ÖHs invit (vare sig positiv, negativ eller på något sätt visande korten) och SHs svar, hjälper ni utspelaren med ”kanske ett halvt stick” (dvs ibland).
2. Du som svarshand och har enkelhöjt har nästan alltid en egen åsikt om du skulle acceptera en utgångsinvit vare den är positiv eller negativ. Cirka åtta gånger på tio kan du bestäma dig utan att ÖH visar upp kort och fördelning. Du kan bestäma dig bara för att ÖH sa ”tror du vi kan spela utgång?”.
Om det är sant är det enda logiska sättet att i första hand invitera ”mörkt”, med typ reläbud. Kanske ska 2NT efter 1hö-2hö betyda just det ”tror du vi kan spela utgång”.
Om du enkelhöjer en 5k spader med dessa kort och visar 8-10, så bjuder du väl ändå utgång om du har xxxx / Kxxx / xx / Exx, även om partnern gör en negativ invit i klöver?
De två gånger på tio du som svarshand har en knepig mellanhand, kan du väl tala om det. Bjud exempelvis 3ru och säg ”jag kan inte ta beslutet men om du får reda på att jag har det mesta av min honnörsstyrka i ruter, så får du bestäma.
(eller om man gilla negativa återinviter går väl det fint också, visa en svag dubbelton eller sämre).
Utöver det kan jag bara upprepa BGs, som vanligt goda, råd. Bjuder partnern två färger vill han ha två topphonnörer där alternativt ett sidoess (lämpligen typen EKxxx / xx / x / AJ10xx). (BG bjuder 4sp med två svarta damer!).
Sen har jag en fundering på som jag inte är lika säker på. När vi nu oftast spela med 5k hö och enkelhöjer på 8-10 bal med 3-stöd. Ska vi då ibland försöka hitta 4-4 i den andra högfärgen? Dvs ska 1hj-2hj-2sp vara en utgångsinvit+ och en möjlighet att byta trumf till spader? Troligen för ofrekvent. Å andra sidan kanske en gratischans, förutom att jag gör det ”förhatliga” att visa upp spelförarens kort.
Dxxx / EDxxx / ED / Kkn med svarshänderna
a) xxx / Kknx / Kknx / Dxxx (10 hp)
b) Exxx / Kxx / xxx / xxx (7hp)
I a) har 4hj ”taskiga” odds (närmare noll och 28 hp)
I b) har väl 4sp acceptabla odds med 25 hp pga 4-4 trumf
Mvh // L-G
PS. I exemplen kanske Mikael Grönkvist öppnar 1kl (klöver eller balans); kommer i 3NT i a-exemplet och lätt 4sp i b-exemplet efter starten 1kl-1hj(=spader)?
Sidor