Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Sidor
Buuhuuu Johan. Lägg ner!
Sidor
Har talat med Vice Riksbank chef Martin
funderar på att höja räntorna på Svensk Bridge !
Sidor
Ingen verkar ju vilja diskutera den fråga som var min idé med denna tråd
nämligen att försöka få till stånd klara regler gällande hur god tidsmarginal man förväntas ta höjd för inför en tävling och om några förmildrande omständigheter överhuvudtaget ska beaktas. Istället anklagas jag av somliga för att genom paragrafrytteri försöka tillförskanska oss en orättfärdig finalplats som vi inte har spelat oss till. Så några svar lär jag tydligen inte få. För att om möjligt slippa fler personangrepp vill jag bara påpeka om det inte redan framgått(för de som läser allt och inte väljer ut enstaka meningar) att vi givetvis avstår vår eventuella finalplats(om vårt tidsstraff mot förmodan tas bort) till de högst välförtjänta gruppsegrarna oavsett. Det enda vi vill ha svar på är som sagt hur vi borde agerat enligt TK eftersom vi tycker att vi gjorde vad som borde förväntas med så knappt om tid så att vi gör rätt nästa gång om det blir aktuellt.
Därmed lämnar jag tråden och konstaterar tyvärr återigen att det är meningslöst att försöka få till en konstruktiv debatt på detta Forum med tanke på alla felfinnare m.fl. Så felfinnarna får ägna sig åt att hitta fel i andras trådar i fortsättningen.
Övriga bridgesverige önskar jag däremot en Glad Påsk!!!
Mvh Joppe
Sidor
Sunt förnuft borde kunna råda
Vilket innebär (under vinter med bil) 4 timmars marginal (man ska hinna med att få 1 punktering samt kunna klara av normala förseningar på någon timme) (tänk 1 timme extra /10 mil)
Väljer man transportmedel där man själv inte kan råda över situationen
är en rimlig gränsdragning där du får full ersättning från valt transportsätt (dvs grava förseningar som inte rimligen kunde förväntas. Snöstorm under vintermånader anser jag man ska ta höjd för) Så maskinella problem (gäller inte för egen bil, då det går under eget ansvar)
Det som skapat ett negativt samtals klimat kan vara det absurda att tycka att man agerat rätt med 30 min marginal på en 35 mil lång resa….
Men jag personligen tycker att försening med 1 vp/påbörjad 5min. är väldigt klart och tydligt (så får man välja själv när man dyker upp)
Agerar man rationellt och vill komma i tid… Så kommer man i tid.
Sidor
Se där, äntligen ett konstruktivt svar såfort jag lämnade tråden:-)
Var ju just den typen av svar jag hoppades på. Dock lite sent nu, har som sagt redan tröttnat på alla omotiverade påhopp. Ett sista påpekande bara: Själv kom jag naturligtvis i god tid eftersom jag bortsett från mina foruminlägg brukar ha (välförtjänt) tur:-)
Sidor
Det är tur för Joppe att inte Daniel Auby finns med oss längre. Han hade haft ett och annat att säga om eget ansvar. Sedan levde han inte som han lärde alla gånger.
När vi skulle åka till Örebro för Allsvenskan var det extremt viktigt att Daniel kunde ta ett så sent tåg som möjligt från Vallentuna till Tekniska högskolan där upphämtning skedde. Uppenbarligen var nattsömnen viktig.
Daniels planerade, men ändå alltför sena ankomst, ledde alltid till att chauffören, normalt Lagerman eller jag, fick köra olagligt för att hinna i tid. Detta i sin tur krävde förhandlingar i stil med ”delar vi på fortkörningsböterna?” Innan alla passagerare i bilen svarat ja rullade bilen i laglig, men blivande VP-bestraffande, hastighet.
Historien är dock inte klar i och med det.
Vid ankomst till Örebro, eftersom vi alltid kom med andan i halsen, saknades normalt sett parkeringsplatser inom rimligt avstånd från spellokalen. Daniel ansåg naturligtvis att detta var chaufförens problem.
Normalt sett löstes detta genom att chauffören långsamt rullade fram, dock tillräckligt snabbt för att ingen skulle kunna öppna sidodörrarna och hoppa ur bilen i farten, samtidigt som frågan ”delar vi på parkeringsböterna?” ställdes när en tveksam parkeringsplats hittades. Innan alla passagerare svarat ja saktade inte bilen in…
Såvitt jag kommer ihåg blev det aldrig delning av några böter. Däremot var Daniel glasklar med att utan frågor skulle några böter aldrig delas
Sidor
Kanske lite of topic men tycker denna strip säger en del om hur SJ kommer i tid eller inte.

Sidor
Det har dessutom varit banarbete på den aktuella sträckan sedan den 2:e april som förlänger restiden med 15-20 minuter…Detta kanske man borde haft med i sin beräkning också…det är ju inte så att man missar den informationen om man någon gång besöker SJ.se
Sidor
Börjar bli lite uttjatat nu. Hade visserligen hoppats lämna tråden och därmed slippa kommentarer om att vi brustit i ansvaret men det verkar omöjligt. Så för att för femtioelfte gången upprepa mig: Vi håller med om att vi kunde gjort bättre såhär i efterhand(annars hade vi givetvis hittat en annan lösning). Vad jag ville veta är vad man förväntas göra för att minimera riskerna för tidsavdrag, helst av TK så man gör rätt nästa gång samt om det överhuvudtaget finns några förmildrande omständigheter. Själva finalplatsen var alltså inte det viktiga den vill vi inte ha oavsett även om jag ser fram mot Jönssons motivering till att det var min avsikt med tråden.
Over and out again (hoppas jag)
Sidor
Det står som det gör i reglerna för att det ska gälla alla utan undantag, force majeure är ytterst restriktivt och ska i princip aldrig kunna gälla enskilda lag.
Sidor
Jag beklagar att jag nu kommer att låta lite irriterad, men nu börjar det bli för tjatigt även för mig.
Jag tror inte någon har missat att det är din fråga. Vi hoppas att du inte heller har missat vad nu många har försökt få dig att förstå, nämligen att ingen, jag upprepar INGEN, annan än du själv kan eller bör besvara den frågan. Regelverket är skrivet för vuxna, ansvarstagande människor. Det händer oss alla att vi ibland brister i ansvaret, och får ta konsekvenserna av det. Ingen är felfri. En vuxen person drar lärdom av det, eller får acceptera att man hade en ruskig otur. Man ber dock inte om att det ska konstrueras en massa regelverk hit och dit som specificerar hur långt en vuxen människas ansvar sträcker sig. Det ska en vuxen människa klarar av att inse själv.
Så du behöver inte upprepa den fråga som aldrig borde ha ställts en gång till.
Sidor
Om man kommer 30 min sent och matchen pga detta även drar över 30 minuter på sluttiden, får man avdrag på det också?
Sidor
Joppe.
Jag tror såhär.
De reglerna som vi har idag tror jag att vi haft så länge som jag spelat bridge i alla fall. Om de är rätt eller inte?
Nja, jag tycker nog ändå att dom är rätt så bra utformade som de är.
Skulle reglerna ändras så att TL på varje ort skall tvingas ta hänsyn till olika omständigheter som gör att olika lag kommer försent så tillkommer det en massa problem.
Säg att ett lag kommer 45 minuter försent och enligt TL har en giltig anledning. Vad skall dom göra då? Skall dom förlänga starttiden i hela Sverige då? Det går ju såklart inte och eftersom samma brickor spelas på alla olika SM-Semifinalers orter så kommer det såklart in dessa aspekter också, för att motverka fusk osv.
Nej jag tror faktiskt att enda lösningen på problemet är att ha stenhårda regler (som vi har idag) och helt enkelt ställa stenhårda krav på alla lag att komma i tid.
Jag tror att under min bridgelivstid (är det ett ord?
) så tror jag att jag varit med om att ett lag kommit försent 1 eller 2 gånger och det har aldrig varit mitt lag. Tur?, ja kanske. Men jag tillhör å andra siden den kategorien spelare som hellre är på plats 10 timmar innan än 10 minuter försent.
Nej vi måste nog helt enkelt acceptera att det måste vara hårda regler när det gäller tiden för spelstart. Annars kommer det bli vanligare att folk kommer sent och med det en debatt om vilka lag som hade giltiga anledningar.
Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Sidor
Hur är det möjligt att man inte förstår? (Johan sylvan)
Oavsett nya lagar eller regler, varför fortsätta en diskussion som alltid kommer att avsluta med en eller flera förnedringar och därmed en helt oförstående kommer att utse dig för en komplett i…t. Inte jag, jag tycker du ska fortsätta kämpa för en total förändring av regelverket och framför allt ska du kämpa vidare för hur SJ och andra eventuella potentiella företag som bedriver färdmedel inte har informerat dig om förseningar, banarbete eller andra eventuella förändringar som kan påverka din resrutt. Stå på dig.
Finns ingen ironi i mitt inlägg, ett vaket svar från en som inte förstår början av tråden. Stå ditt/ert ansvar att komma i tid
Sidor
Trots att jag nu förlorar ett vad med Mårten G om att jag inte skulle göra fler inlägg känner jag mig tvungen eftersom det nu kommit en del (visserligen delvis extremt otrevliga) seriösa svar.
Dock har jag svårt att tro att de läst hela tråden med tanke på relevansen.
Eftersom det är ”min” tråd presenterar jag därför en lathund för vad som gäller fortsättningsvis:
1/ Vi erkänner att vi borde gjort bättre trots det sena beskedet och trots att det mesta var fullbokat.
2/ Min avsikt med tråden var INTE att försöka ”sno” en finalplats och vi ger ju dessutom en ev. plats till de värdiga gruppvinnarna.
3/ Borde det finnas ”force majeure” eller andra förmildrande omständigheter överhuvudtaget för att undgå tidsavdrag eller ska avdrag ALLTID utdelas oavsett orsak? Eftersom jag fått input om att lag vid ett flertal tillfällen INTE fått avdrag är det inte så idag oavsett vad som står i bestämmelserna(som jag iofs inte har läst).
4/ Om svaret på 3/ är ”alltid avdrag oavsett allt annat” vet alla vad som gäller och får förhålla sig till det. Isåfall är alltså de som sluppit tidigare felaktigt dömt av TK(om nu lagarna inte nyligen ändrats)
5/Om svaret på 3/ är ”det kan finnas force majeure eller annat, detta beslutas isåfall av TK” vet alla vad som gäller och får chansa efter eget gottfinnande och plånbok vilken höjd de bör ta för att om möjligt se till att komma i tid.
6/ Om svaret på 3/ är ”Om laget gjort alla ansträngningar i deras makt för att vara på plats x timmar före spelstart har de möjlighet att slippa avdrag om något extremt oförutsett inträffar” får man förhålla sig till det men då vill man veta vad x är redan innan man bestämmer sig så det är lika för alla.
Själv skulle jag föredra 6/ och det var just för att få reda på vad x borde vara som jag startade tråden.
Inlägg rörande 1/ och 2/ ovan är alltså inte relevanta i denna tråd, de som vill fortsätta påpeka att jag (vi) ”får skylla oss själva” kan skapa en egen tråd om de vill.
De som tycker att det är bra som det är i dagsläget dvs att ”alla är vuxna och TK är alltid kompetenta nog att göra rätt” behöver givetvis inte heller kommentera.
Om jag (vårt lag) är helt ensam(ma) om att vilja ha klara besked om vad som fortsättningsvis bör gälla när man ska planera sin resa borde alltså denna tråd självdö och det är väl de flesta tacksamma för:-)
MvH och en god dymmelonsdag tillönskas alla
Joppe
Sidor
Nu börjar det här bli kalkon. Hehe
Sidor
Tack för din värdefulla input att jag är en idiot som försöker förbättra någonting jag tycker är fel Stefan det har jag som sagt inga problem med att vissa tycker. Men skapa som sagt en egen tråd och delge oss detta.
Sidor
Svaret på detta är att det är punkt 5 som gäller. Det kan finnas anledning som gör att TK tar bort bestraffning för för sen ankomst.
Anledningen till att man inte kan göra det så tydligt som du vill i punkt 6 är att för vissa saker kanske 5 minuter räcker och för andra så borde du åkt dagen innan.
Det går tyvärr inte lista alla osannolika händelser så du får nöja dig med att TK försöker se till helheten samt att i reglerna står det att Force Majeure skall tillämpas mycket restriktivt.
Sidor
Tack för det klara beskedet då är jag fullt nöjd och kommer att förhålla mig till det fortsättningsvis

Anar därmed vad det lutar åt vad gäller det aktuella(vårt) fall
Sidor
Och Stefan, mina kalkoninlägg ledde i alla fall till att jag fick det besked jag efterfrågade. Att vissa idiotförklarar mig är inget nytt och kommer säkert att fortsätta om jag mot förmodan skapar någon ny tråd framöver
men vi är alla olika så det får man acceptera.
Mvh Joppe
Sidor
Punkt och slut förhoppningsvis….
Sidor