Det är dags nu att reformera upplägget för SM lag! Inför årets SM lag semi har flera distrikt inte ens lyckats fylla upp sina platser. Jag upplever att nuvarande modell är dåligt både ekonomiskt och sportsligt.
Ge TK i uppdrag att se över SM lag och skicka ut ett förslag till distrikten på remiss innan sommaren inför nästa säsong.
SM lag
22 mar 2022 kl 16:55
SM lag
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Vad sägs om en semifinal om 50 (60) lag tor-fre (gröna hissen) och sen en final lör-sön om 8 (10) lag. Möjligen viss carry over. Utslagna lag får om man så önskar spela en guldlagtävling. Spelkort Uppsala, Stockholm eller Örebro.
Kom igen Calle o TK. Om bara viljan finns och lokal finns att boka så kan vi lösa detta till redan 2023!
Absolut - om spelorten är Malmö.
Skämt åsido, tycker inte ca 9x12 brickor i en SM-final är ett bra upplägg. Slumpmomentet blir alldeles för framträdande enligt mitt förmenande. Redan det faktum att vi spelar 24-brickorsmatcher i SM och allsvenskan gör slumpfaktorn icke obetydlig. Danmark exempelvis kör 2x20 i divisionsturneringen (typ Alldanskan).
Skrota SM lag och ge SM-bucklan till bäst placerade helsvenska lag i Chairmans Cup…
Förstår att det inte är ekonomiskt försvarbart, men sportsligt känns det rätt. Färre lag och fler brickor i matcherna. Spela bara 6 semifinaler så att man får tid för fler brickor per match på samma tid i finalen.
50 lag får vi inte in i spellokalen i Uppsala. 36 bord är det som står uppställt så det gör det till mig veterligen enbart St Erik eller Göteborgs bridgens hus som möjliga spellokaler för detta format. Ja varför inte vartannat år i Stockholm och vartannat år i Göteborg om inte reskostnaderna blir alltför höga för att subventionera 50 lag. Jag skulle tycka att det skulle vara ett bra format om det är möjligt att genomföra. 4 dagars spel under Kristi himmelsfärdshelgen blir som en minifestival så jag ger Johnnys förslag tummen upp.
Har ytterligare ett förslag:
Öppen kvartsfinal á la Gröna hissen
Första steget till SM-final börjar med en öppen kvartsfinal med start på långfredagen. 48 brickor spelas på fredagen, 48 brickor på lördagen (lägger man upp segmenten om 24 br kan man variera antalet brickor per match beroende på antal anmälda lag). De 32 bästa lagen går vidare till semifinal, övriga skulle kunna spela sidotävlingar medelst minifestival.
Semifinal i åtta grupper om fyra lag
Efter att kvalet är färdigspelat startas en valprocedur enligt följande:
(Vinnaren i kvalet får alltså först välja ett ”17-32”-lag, och därefter ytterligare ett ”9-16”-lag som i sin tur redan valt ett ”17-32”-lag).
I semifinalen spelas matcherna över 16 brickor (en match på lördagskvällen, de sista två på söndagen). Segraren ur varje grupp går vidare till final.
Final på Kristi himmelsfärd
Finalen spelas över sju ronder á 32 brickor över Kristi himmelsfärd. Spelschemat motsvarar ungefär det nuvarande.
Några egna funderingar
Baserat på kvarts- och semifinalernas upplägg skulle man kunna dela upp denna på flera spelorter. Det skulle t.ex. kunna se ut på följande sätt:
Stockholm har 40 kvalande lag; 12 lag till semifinal, 3 lag till final
Malmö har 40 kvalande lag; 12 lag till semifinal, 3 lag till final
Göteborg har 30 kvalande lag, 8 lag till semifinal, 2 lag till final
Vilka spelorter som arrangerar kan baseras på varifrån lag anmäler sig från, alternativt vilka orter som vill arrangera. Om man skulle vilja expandera och utveckla som minifestivaler är nog mer stationära orter att föredra.
Några nackdelar
Några fördelar
Vet vi varför lag inte inte ställer upp eller intresserar sig?
En del (många?) känner att man inte har någon chans, vill inte vara slagpåse. Naturligtvis felaktigt tänk.
Semifinaler på tex realbridge är nog framtiden. Den idén var förbundet tidigt ute med och är säkert helt rätt.
Håller med Thomas, känner dessutom att upplägget i semin kan förbättras. Framför allt känns det mer rättvist att slå ihop två semifinaler, det vill säga ha 12 lag per grupp med två vidare till final. På så sätt slipper man att favoriterna möts i semin, exempelvis som Stridsvagn och Bertheau i år eller IdaG och Bertheau förra året. Förstår att detta kan vara mer påfrestande för arrangören, vilket väl stödjer spel på RB eller annan onlineplattform.
Ja, jag lider med lag Bertheau.
Tycker precis som Thomas Karlsson.
Den stora utmaningen med SM-Semi är ju just avstånden.
Spela SM-Semi på RealBridge istället.
Sedan kan man väl ha kvar SM-Finalen som den är idag LIVE.
Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
När jag diskuterat det osportsliga upplägget med mer insatta personer har svaret blivit att man måste prioritera högt deltagande(klirr i kistan?) över det sportsliga.
Om man vill ha fler lag så är det garanterat fel väg att gå med spel online. Det visar WO-matcherna i svenska cuppen.
Varför ställer inte fler lag upp? Jo, för att man är slagpåsar.
Hur gör man då då det roligare för slagpåsarna? Ett bra förslag har getts här i tråden, Gröna Hissen-kval, så att man har chans att vinna några matcher i alla fall.
Jag tillhör själv slagpåsegänget, men skullr gärna spela enligt Björn Sörlings förslag ovan. Men jag skulle garanterat vägar att spel aonline.
Heh?
Det visar väl inget annat än att somliga hellre tar en WO-seger än att spela online? (inte jätteförvånad)
Vad som totalt skulle dra flest lag, ser jag inte hur man kan dra några som helst slutsatser utifrån just detta.
Det visar väl snarare det motsatta, dvs att vissa hellre tar en WO-förlust än att spela live, eftersom live-spel är grundförutsättningen enligt gällande regelverk.
Tycker det är lite fult att skuldbelägga de som utövar sin rätt att spela live, genom att syrligt påstå att du inte är förvånad över att de hellre vinner på WO än spelar online.
Finner själv onlinebridge tämligen färglöst och ointressant.
Förra året var det många lag som tog en WO-förlust för att slippa spela online. det var det jag syftade på.
Okie, tack.
Då förstår jag åtm vad du menade
Nuvarande upplägg för SM-lag-semifinaler har används hur länge som helst och jag har svårt att se hur det skulle kunna göras bättre . Östberg skriver inte varför det nuvarande är sportsligt dåligt men jag misstänker att det är för ”att de starka lagen från östra mellansverige tvingas slå ut varandra när de möts i samma semifinaler”.
Verkligen? Finns det något utslaget lag från i år som kan påstå att de hade gjort något större intryck på finalen? Alldeles oavsett är det viktigaste med SM-lag inte att se till att de 10 absolut bästa lagen spelar final utan att få så många som möjligt att intressera sig för seriös tävlingsbridge vilket görs bäst om man bygger lokalt och underifrån.
Om det finns distrikt som inte lyckats fylla upp sina platser är det ett tecken på att det är just i distrikten som något behövs förändras. Titta på Stockholm och Östra Mellansvenska som haft utmärkta upplägg för DM-kval med många lag. Däremot lyckades tex Skåne i år bara få ihop 15 lag och man tvingades spela en direkt DM-final. Hade moroten varit en semifinal någonstans i mellansverige hade förmodligen intresset varit ännu mindre.
gör om till en final med 64 lag som lottas i 8-lagsgrupper de 4 första i varje grupp går vidare till cupspel fe 4 sista spelar även de ett cupspel när man är klar kommer resulttatlistan visa placeringarna 1-64 vilket innebär att om du förlorat en cupmatch får du fortsätta detta kunde för att ge bridgen lite exponering spelas under nån av sm-veckorna
Nån som kunde gjort avtryck i finalen?
Bertheau med Rimstedtarna kanske?
Då hade man nog fått spela bättre än i semifinalen där man blev fyra och 20 VP efter segrarna (ett av lagen före var för övrigt från Norrbotten).
Ja det stämmer att vi kom före dem, men jag inbillar mig inte för en sekund att de skulle vara sämre än oss. De kom direkt från VM i Italien och hade kanske inte hunnit ”landa”.
Det var även den klart tuffaste semin med 3 lag från elitserien och i 2 av de övriga fanns spelare med många år i elitserien (tex Trapp-Axne).
Det var bara vårt lag som inte hade elitserierutin, två av oss vann dock svenska cupen ett år för inte så länge sedan (jag var inte med).
Så ja, det var nog det klart tuffaste heatet i år.
Med annan heatindelning kan det sett annorlunda ut i finalen.
Ja, men de fick också ta den platsen för att de inte spelade bra i kvalet.
Lag väljer platser i semifinal i turordning efter placering i kval och blir inte tilldelade dem.
Klart spelet i Italien påverkar men dagsform är något alla lag kämpar med.
Tycker upplägget för SM lag är bra men då det är flera distrikt som har dåligt deltagande blir det ett problem där.