Forum » Allmänna diskussioner » Vad är konstruktiva svarsstöd?

Vad är konstruktiva svarsstöd?

11 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Ola Mattsson
Vad är konstruktiva svarsstöd?

Att en del spelar med konstruktiva spärröppningar är välkänt. Nu har jag dock noterat att en del lagt sig till med s.k. konstruktiva spärrhöjningar efter partnerns öppning.
Förutsätt att ni spelar med invit+Stenberg (men ej Bergen) , vad menas då med den konstruktiva spärren 1hö-3hö? Rita gärna upp en hand i zon och en i ozon, tack

Tore Mattsson

”konstruktiva spärrhöjningar”.
Det låter ungefär som kosherbacon Bigsmile .

Jan-Olof Hegethorn

Fråga efter spärrhöjningens styrka och stämmer inte svaret med budet ligger motståndarna risigt till om det upprepas.

/janne

Björn Sörling

Nåt i stil med: xxxx, x, Kxxxx, xxx är minimum för min del (mot 5+S öppning)

Jan-Olof Hegethorn

Tja, vilken nivå vill du rumla runt på när du ser alla dina förlorare?
Och vad förväntar sig dig bridgekompis?

/janne

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Jan-Olof Hegethorn skrev:

/janne

Jag ser aldrig mer än två förlorare vid mitt bord. På varje hand.

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Jag tror att den engelska termen som motsvarar det du beskriver är ”Mixed raise”. På Bridgewinners har Steve Weinstein skrivit om detta. I artikeln hittar du exempel på minhänder som utgör en bra bas men som är lite i konservativaste laget för min egen smak.

Jan-Olof Hegethorn

Thomas Andersson skrev:

/janne

Jag ser aldrig mer än två förlorare vid mitt bord. På varje hand.

Antar du menar motståndarna. Vad händerna innehåller ska handhållas av alla fyra på bästa sätt.

/janne

Björn Sörling

/janne

Min partner hoppas på en något bättre hand (det gör han iofs nästan alltid), men den överrenskommelse vi har är ”enkelhöjning med ett par stölder). Vi har gått om andra sätt att visa andra höjningar.

Vad gäller tricknivå och antal förlorare - jo, det är många. Men detta är också handen för ett absolut minimum. Sex förlorare utanför trumfen är ingen fara på taket. Varje skottår går vi tre bet när fi inte gör något, annars gör antingen vi högsta kontraktet, eller så är det en bra offring mot motståndarnas kontrakt.

Ola Mattsson

Tackar. Även för konservativt för mig

Jan-Olof Hegethorn

Vi har gått om andra sätt att visa andra höjningar.

Såna trix ligger inte i min verktygslåda. Gott/gått ligger i mina ögon i utkanten av det som jag som nybörjare upplevde att de rutinerade rävarna körde mot mig när jag började spela bridge.

/janne

Logga in för att kommentera