Forum » Allmänna diskussioner » Tidsavdrag SM-semifinal

Tidsavdrag SM-semifinal

52 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Johan Sylvan
Tidsavdrag SM-semifinal

Efter vårt debacle i Stockholmskvalet lyckades vi i torsdags få en ny chans när ytterligare ett lag gav återbud. Vi blev då tillfrågade om vi ville ta platsen och givetvis tackade vi ja. Det var nu knappt om tid att fixa resa och eftersom de flesta tåg redan var fullbokade bokade alla i laget plats på bästa möjliga tåg till Skövde som hade ca 12.30 på lördagen som ankomsttid. Alternativet hade varit att åka redan dagen innan vilket förutom att det hade inneburit hotellkostnader för ytterligare en natt(Utgår från att SBF med sin minst sagt usla ekonomi inte ersatt oss för de kostnaderna) om det överhuvudtaget funnits någon resa dessutom inte alltid är helt enkelt för de som till skillnad från mig har en anställning att sköta alternativt har en familj och kanske sedan länge har något inplanerat under fredagskvällen. Det är ca 5 min till spellokalen så 30 minuter tillgodo ska naturligtvis inte vara något problem normalt sett. Nu blev ett av tågen kraftigt försenade, ca 50 min så 2 av spelarna anlände spellokalen först ca 13.25 dvs 25 min efter starttiden. Trots detta var vi klara i god tid innan spelslut.
Vi ådömdes då 4(!) VP i tidsavdrag vilket vi givetvis har överklagat. De som beslutade avdraget hade givetvis alla ovanstående fakta tillgängliga och jag utgår från att de använt befintligt lagrum vid beslutet(vi har fprtfarande inte fått någon motivering eller hänvisning till aktuella paragrafer men det kommer väl inom kort).

Inställer sig en del frågor/funderingar:
Hur lång ankomsttid innan spelstarten måste man ”ta höjd” för för att kunna åberopa force majeure? Såvitt jag kan bedöma hade vi överhuvudtaget inget alternativ denna gång pga ovanstående omständigheter.
Bör omständigheterna överhuvudtaget inte ha någon betydelse ifall bestämmelserna inte är glasklara?(vilket de kanske är, vi har som sagt inte fått någon motivering ännu).
Just denna gång passerar vi gruppvinnarna utan tidsavdraget(med 0,08:-)), dock har de minst en protest som de kanske vinner i en annan match så de går troligen vidare oavsett men det är ju inte min poäng. Dessutom påverkar det ju åtminstone vårt spel i slutet av tävlingen när vi måste chansa för att om möjligt kompensera för de 4 VPna.
För att om möjligt förebygga inlägg som ”surt sa räven” mm tycker jag BK Alerts seger i gruppen var synnerligen välförtjänt, inte minst för att de massakrerade oss med 19-1 och jag är sedan länge god vän (hoppas jag) med samtliga i laget.

Det jag är mest intresserad av är a/ Hur borde vi ha agerat under rådande omständigheter för att minimera risken för sen ankomst?
b/ Är nuvarande regelverk tillräckligt omfattande och precist för eventuella oförutsedda omständigheter? Om inte, bör det isåfall skrivas om?
c/ Kan man inte utöka lagfinalen just denna gång till 11 lag(OBS Ironi)

Johan Sylvan för lag Bahaj i Skövde semifinalen

Sidor

Dan Bylund

Se sidan 25-27 i generella regelverket. Force majeure ska alltså tillämpas ytterst restriktivt och 25 min marginal för en längre tågresa med SJ är i mina ögon tyvärr något av en chanstagning. Att ni tog igen det hela genom snabbt spel är heller inget som kan eller ska beaktas. Tänk också på den stress det kan ha orsakat era motståndare i aktuell match.

Sidor

Johan Sylvan

Dan Bylund skrev:


Se sidan 25-27 i generella regelverket. Force majeure ska alltså tillämpas ytterst restriktivt och 25 min marginal för en längre tågresa med SJ är i mina ögon tyvärr något av en chanstagning. Att ni tog igen det hela genom snabbt spel är heller inget som kan eller ska beaktas. Tänk också på den stress det kan ha orsakat era motståndare i aktuell match.

Beaktansvärda synpunkter och har inget att invända mot detta.
Trodde dock att det framgick att det inte fanns några vettiga alternativa tågresor med tanke på omständigheterna i mitt ursprungsinlägg, vi gjorde helt enkelt så bra vi kunde. Det var ju därför jag försökte undvika svar av denna typ med hänvisning till ”surt sa räven” osv.
Min fråga var alltså HUR vi borde agerat under rådande omständigheter och om regelverket borde ses över. Om det visar sig att det är glasklart att vi ska bestraffas accepterar vi givetvis det men för framtida beslut känns det rimligt att man känner till förutsättningarna åtminstone.

Mvh och glad påsk till alla!

Joppe

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

När det gäller tågresor med SJ (?) måste man ta rejäl höjd och räkna med 1-2 timmars försening. Varje gång. I övriga världen agerar man proaktivt och servar sina tåg för att förebygga skador/reparation, medan man i Sverige snarare agerar reaktivt, dvs man kör tills de rasar och sen reparerar. Då blir det som det blir, SJ är antagligen världens sämsta statliga järnvägsbolag…

Jag tror, av egen erfarenhet, att era chanser är mikroskopiska (been there done that, och i retrospekt var det naturligtvis korrekt). Vis av denna tidigare erfarenhet, när vi för några år sedan råkade ut för något liknande som er på väg till SM-final, tog 4 spelare en taxi från Småland, minns inte vilken station, till Örebro till den facila extrakostnaden av 3800:- för att hinna till första matchen.

För att besvara dina frågor, enligt min högst subjektiva mening:

a) 07.14-tåget istället för 09.14-tåget är min omedelbara reaktion, om det fanns ett sådant. Om det visar sig vara 2+ timmar försenat ligger ni risigt till, men då finns i alla fall chans att omgruppera och ta en taxi om nödvändigt, om än till en rejäl extrakostnad.

b) Det kan diskuteras, men det är nog svårt att specificera att x antal timmar är tillräcklig marginal, samt täcka in alla andra möjliga och omöjliga situationer som kan uppstå. Som det är nu är det en bedömningsfråga från fall till fall, och det är nog i det långa loppet bäst. Man får nog helt enkelt räkna med att Force Majeure i princip aldrig är aktuellt, och förhålla sig till det.

Sidor

Johan Sylvan

Bra svar TA även om du glömde att besvara c/:-)
På den gamla goda tiden då SJ faktiskt normalt sett var ganska punktligt borde det iofs med din argumentation varit annorlunda krav på vilken höjd man måste ta för eventuella förseningar…

Är som sagt intresserad av vad alla tycker, inte minst SBF:s officiella inställning. Eftersom det borde ha ett allmänintresse valde jag att skapa en tråd av detta istället för att bara låta det hela rulla på. Och återigen, vi kommer givetvis att acceptera det slutgiltiga beslutet oavsett när vi väl fått motiveringen och vilka lagrum den baseras på.

Mvh JS

Sidor

Lars Andersson

Det är bra man lär sig. I det aktuella fallet var stoppet att ett tåg evakuerades utanför Vingåker och man kunde inte stiga av sitt eget tåg och ta en Taxi. I övrigt var som sagt i princip alla platser lördag bokade torsdag lunch, med undantag av att snabbtänkte Andersson hittade en förstås.

Alert förtjänade sin finalplats och hoppas det går bra för dom i finalen.

Sidor

Leif Lundberg

Vi valde att åka redan fredag. Just pga att saker kan hända. Det kan vara 3dm snö, bilar i diket, olyckor där vägen är blockerad i timmar mm. Två av dessa hände faktiskt på fredagen, det kom över 3 dm snö på ett par timmar och vägen blev blockerad i timmar pga en olycka. Ja vi fick betala en hotellnatt till, men vi kom i tid.
Åker man samma dag chansar man. Oftast går det bra men ibland går det inte.
Tåg är imo en jättechansning eftersom de oftast inte kommer fram i tid.

Hur ni borde gjort? Kört bil/åkt tåg dagen innan kan kanske vara nåt? Ta bilen på morgonen? Det är ju trots allt bara 35 mil vilket inte borde vara nån längre sträcka ens för sörlänningar.

Sidor

Jan Lagerman

Vi i Näsby BS hade en incident för många år sedan. I Allsvenskan div II fick vi nästan alltid åka upp till Härnösand, Sundsvall, Örnsköldsvik mfl orter längs kusten.
Denna gång gick spelet för ovanlighets skull i Uppsala.

Jag var inte med men två av spelarna åkte från Stockholm i en bil.
Två kom från Åkersberga och Vallentuna.
Han från Åkersberga skulle plocka upp han i Vallentuna.

Sedan skulle båda bilarna mötas i Upplands Väsby där man skulle samåka till Uppsala i en bil.

Bilen från stan gick bra.
Bilen från Åkersberga fick motorstopp i närheten av Angarn (landet).
Detta var innan mobiltelefonernas tid så föraren sprang 3km och hittade en gård där han ringde efter Vallentunamannen.
Denne hade dock redan gått ut och ropat till sin sovande bror -:”Nu drar jag!!”
När ingen svarade ringde han efter taxi som kom efter en stund.
I taxin plockade man upp Vallentunabon och åker raskt mot Upplads Väsby, kraftigt försenade.
Bilen i Upplands Väsby börjar bli oroliga när inga kommer.
Man ringer till Vallentuna och där svarar den sovande brodern -:”Han gick för 45minuter sedan.”
Då kör bilen mot Vallentuna.
Bil och taxi möts, men ser inte varandra.
Taxin kommer till Upplands Väsby och ingen är där.
Bilen kommer till Vallentuna och ingen är där och ingen bil i något dike på vägen dit.
Nu lyckas man genom en generell ök inom laget att OM det strular, ring en person som man kan anta är en bra sambandscentral.
Båda ringer en av stadsbornas sambos och då blir det klart vad som hänt.
Taxin åker nu mot Uppsala och bilen kommer efter från Vallentuna.

Minns inte exakt men har för mig att taxin kommer 20min försent och bilen 35min försent.
TL beordrar spel och det lag man möter behövde inte så många poäng för uppflytt till div I.
Vårt lag behöver många poäng för att undvika nerflyttning.
Det blir en storseger för vårt lag.
Motståndarna var inte glada och protesterade eftersom 30minutersregeln som fanns för sen ankomst överskreds. (Har för mig att det fanns en sådan regel)

TK skulle nu ta tag i denna komplicerade situation.
Man beslutade att taxin hade handlat rationellt men bilen inte lika rationellt, så tidsavdraget blev mellan taxi och bil dvs 15min.
Fi undrade om avdraget blivit mindre om taxin varit mer försenad, men den bollen ville inte TK ta i. En hypotetisk fråga blev svaret på den.

Som alltid i dessa fall finns det förlorare och vinnare och känslorna svallar.
Tycker kanske att TL i Skövde borde försökt hålla spelstarten en stund, men kanske fanns det andra faktorer som påverkade det beslutet.

Sidor

Lars Andersson

Den bistra sanningen är att det bara var en Norrbottning i laget. Om man åkt från Luleå till Malmberget på eftermiddagen för att spela en match i DM-lag på kvällen är man lite mer härdad än diverse 08-or …

Sidor

Lars Andersson

Såvitt jag vet fick TL en frist att skjuta upp starten 30 min och frågade de andra lagen som inte ville.

Sidor

Johan Sylvan

Leif Lundberg skrev:


Vi valde att åka redan fredag. Just pga att saker kan hända. Det kan vara 3dm snö, bilar i diket, olyckor där vägen är blockerad i timmar mm. Två av dessa hände faktiskt på fredagen, det kom över 3 dm snö på ett par timmar och vägen blev blockerad i timmar pga en olycka. Ja vi fick betala en hotellnatt till, men vi kom i tid.
Åker man samma dag chansar man. Oftast går det bra men ibland går det inte.
Tåg är imo en jättechansning eftersom de oftast inte kommer fram i tid.
Hur ni borde gjort? Kört bil/åkt tåg dagen innan kan kanske vara nåt? Ta bilen på morgonen? Det är ju trots allt bara 35 mil vilket inte borde vara nån längre sträcka ens för sörlänningar.

Har inga problem med dina synpunkter men för att hårddra det hela(givetvis inte seriöst menat bara ett extremexempel): Jag är inbjuden på kungamiddag på fredagskvällen eftersom jag fått bragdguldet för att vinna en tävling med Greven. Alla tåg på lördagen utom ett som ska anlända 12.25 är fullbokade. Jag har varken bil eller körkort. Ev. taxi kostar 4.000 som jag inte har p.g.a de höga elpriserna numera. Jag ”chansar” nu och bokar det enda ”möjliga” tåget. Jag får nu tidsavdrag för förseningen med motiveringen att jag borde avbokat kungamiddagen vilket dessutom hade medfört skilsmässa från min fru och ett liv på gatan resten av livet.
Vill helt enkelt veta fortsättningsvis vad som förväntas av en spelare fortsättningsvis för att det ska anses att man gjort ”allt i sin makt” för att hinna i tid. Om det är som TA föreslog att det får bestämmas från fall till fall får man väl acceptera detta men då får man se till att man står på god fot med beslutande instans….

Sidor

Leif Lundberg

I ditt första inlägg var du tydlig med att det kan ha funnits möjlighet att åka dagen innan men ni kollade inte upp det av olika anledningar. Nån i laget hade säkert både körkort och bil och kunde kört på morgonen, eller ännu bättre, kvällen innan.
Ni valde istället att chansa att tåget skulle komma fram i tid. Det gjorde det inte (ingen skräll). Nästa gång kommer det inte 20min sent utan 3-6 timmar.

Men jag kan hålla med om att reglerna är lite luddiga.

Sidor

Johan Sylvan

Leif Lundberg skrev:


I ditt första inlägg var du tydlig med att det kan ha funnits möjlighet att åka dagen innan men ni kollade inte upp det av olika anledningar. Nån i laget hade säkert både körkort och bil och kunde kört på morgonen, eller ännu bättre, kvällen innan.
Ni valde istället att chansa att tåget skulle komma fram i tid. Det gjorde det inte (ingen skräll). Nästa gång kommer det inte 20min sent utan 3-6 timmar.

Men jag kan hålla med om att reglerna är lite luddiga.

Om det nu är så att man förväntas betala extra för ytterligare en hotellnatt (bortsett från att man kanske redan har bokat något annat sedan länge, kungamiddag eller annat som inte är helt lätt att avboka när man får beskedet först på torsdagen) för att gardera att att SJ är mer en 30 minuter försenat vill jag helt enkelt ha klara besked om hur god marginal man måste ha för att anses ”ha gjort allt i sin makt”. 2 timmar? 5 timmar? Ett dygn? Är bekväm oavsett vad som gäller vill som sagt bara veta till nästa gång så ALLA har rätt förutsättningar när de ska fatta ett beslut. Därför tycker jag SBF bör se över regelverket med mer exakta anvisningar så besluten om ev. tidsbestraffningar inte blir godtyckliga fortsättningsvis. Skulle ju förenkla även för beslutsfattarna om de hade klara regler att förhålla sig till…

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Johan Sylvan skrev:

(…)men då får man se till att man står på god fot med beslutande instans(…)

Det är TK som ansvarar för detta såvitt jag förstår, och det är min uppfattning att de är kompetenta nog att göra en objektiv bedömning oavsett hur dina fötter pekar Smile

Sidor

Eric Arvidsson

Reglerna är solklara läs sidan 25-27 i generella regelverket.
1vp avdrag/påbörjad 5min.

(ok kanske inte solklart då det borde förtydliga om straffet är samma om 1 person/4 personer är försenade (men TL tolkat snällt)

Fick själv åka taxi till spelet (då jag var optimist)

Sidor

Ola Brandborn

Johan Sylvan skrev:


Om det nu är så att man förväntas betala extra för ytterligare en hotellnatt (bortsett från att man kanske redan har bokat något annat sedan länge, kungamiddag eller annat som inte är helt lätt att avboka…


Man har alltid alternativet att tacka nej till (semi)finalplatsen och låta ett annat lag som inte har kungamiddagar inplanerade få chansen att spela.
.

I övrigt, tänk vilken skillnad det har blivit på ordspråken ”går som på räls” och ”som ett brev på posten” har blivit på några år. När jag åkte ner till Skåne sist så var tåget 20 minuter typ försenat, och lokföraren försökte väl köra in denna tid. Så… X2000-tåget körde förbi Älmhult innan lokföraren kom på att han skulle stannat där. Så det började lukta brända bromsar och vi fick backa tillbaks till Älmhult, 45 minuter försenad till slut.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Johan Sylvan skrev:


Är som sagt intresserad av vad alla tycker …


Jag tycker du skall ha en eloge för dagens gapflabb! Jag brukar undvika att dela in Sverige i Stockholm och resten av landet men här är det helt omöjligt.

Ett ”elitlag” från Stockholm lyckas inte, trots åtta platser till förfogande i distriktet, ta sig till semifinal men får chansen efter ett återbud. Problemet är att spelplatsen, förutom att den är utanför broarna, dessutom är hela 35 (!) mil bort i någon håla som tydligen heter Skövde. I Stockholm har man inte körkort och eftersom man inte vill vara ute i ödebygden för länge tar man tåget så att man är framme en halvtimme före spelstart.

Trots ett av de sämre startfälten blir man inte bättre än trea och den helt verklighetsfrämmande slutsatsen blir - det är någon annans (SJ, förbundet eller fan och hans gamla mormor) fel att de inte gick till final!

Men tack för mycket underhållande läsning!

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Joppe, du vill höra vad alla tycker, därför svarar jag vad jag tycker.
Och, kommer man inte i tid får man ta sitt straff, enkelt.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Varför vill man höra diverse spelares åsikt i ett sånt ärende?
Om man berättar fakta för TL, får domslut, eventuellt överklagar och får högre instans avgörande. Dvs de som är bäst insatta kan tala om för dig vad som gäller, inklusive motivation. Du säger att du ska acceptera domslut. Bra - så varför ska en massa folk uttrycka åsikter?
.
Om du fått domslut och sen tycker att regler är fel, skulle det ju möjligen finnas en anledning att starta en argumentation för ändring av nuvarande regelverk. Men denna trådstart har jag svårt förstå syftet med.

Sidor

Johan Wahlberg

Torbjörn Jönsson]<br /> [quote=Johan Sylvan skrev:


Ett ”elitlag” från Stockholm lyckas inte, trots åtta platser till förfogande i distriktet, ta sig till semifinal men får chansen efter ett återbud.

Visar väl snarare på att Stockholm förmodligen är den stad i världen som erbjuder bredast, bästa och tuffast motstånd när det kommer till bridge.

//Johan

Sidor

Mårten Gustawsson

Gåta: Vad har Västervik, Luleå, Karlskrona och Bromma gemensamt?

Svar: De är alla förorter till Stockholm.

I alla fall enligt Jönssons nya geografi.

Torbjörn Jönsson skrev:


Ett ”elitlag” från Stockholm lyckas inte, trots åtta platser till förfogande i distriktet, ta sig till semifinal men får chansen efter ett återbud. Problemet är att spelplatsen, förutom att den är utanför broarna, dessutom är hela 35 (!) mil bort i någon håla som tydligen heter Skövde. I Stockholm har man inte körkort…

Sidor

Lars-Göran Larsson

Johan Sylvan skrev:


Det jag är mest intresserad av är a/ Hur borde vi ha agerat under rådande omständigheter för att minimera risken för sen ankomst?

Johan Sylvan för lag Bahaj i Skövde semifinalen


Vem kan svara på det?

Sidor

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Ni tänkte inte på googla efter buss till Skövde på lördagen som alternativ? Finns gott om dem.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Johan Sylvan skrev:


a/ Hur borde vi ha agerat under rådande omständigheter för att minimera risken för sen ankomst?
b/ Är nuvarande regelverk tillräckligt omfattande och precist för eventuella oförutsedda omständigheter? Om inte, bör det isåfall skrivas om?


Har väl egentligen inget att tillägga till vad andra sagt, men kan inte låta bli.
a/ Regelverket är solklart och lättillgängligt. Det är spelarnas och ingen annans ansvar att komma i tid. Hur man ska agera under rådande omständigheter brukar benämnas riskhantering. Ju mindre risk man vill ta för att råka ut för tidsavdrag/diskvalificering, desto tidigare ska man åka. Ingen annan än spelarna ansvarar för den bedömningen. Därför kan ingen annan än ni själva svara på hur ni borde ha agerat. Kanske gjorde ni helt enkelt rätt om besväret att ge sig av tidigare vägde tyngre än risken för tidsavdrag.
b/ Ja, regelverket är tillräckligt precist. Att ett lag misslyckats med sin riskhantering är inget skäl att förändra reglerna.

Sidor

Castor Mann

4VP för 25 minuters försening till en 12 brickors match låter som att ni kom billigt undan om du frågar mig, så att man ”givetvis” ska överklaga det beslutet har jag svårt att förstå.

”a/ Hur borde vi ha agerat under rådande omständigheter för att minimera risken för sen ankomst?”

Denna fråga har ett mycket enkelt svar: för att minimera risken för försening skulle ni ha planerat att anlända tidigare. Om det inte fanns möjlighet att anlända tidigare på lördagen skulle ni således ha planerat att anlända på fredagen om målet var att minimera risken för sen ankomst.

Orsaken till ett lags försening till en match är helt och hållet irrelevant i min bok. Är man sen så är man sen och då får man acceptera sitt straff. Att överklaga det beslutet är väl raka motsatsen till att acceptera sitt straff. Som tidigare nämnt av flera kan man hantera situationer som denna precis som man själv vill. Om man föredrar att spara tid och pengar genom att välja en billig resa nära inpå spelstarten medför det risker som i detta fall straffade sig för er. Föredrar man att vara säker på att vara i tid får man vara beredd att punga ut lite mer pengar och kanske även lite mer av sin tid. Det är helt upp till var och en.

Om man har en kungamiddag på fredagen kan man, som tidigare nämnt, även välja att avstå sin plats från SM-Semi om man inte tror att man kommer hinna göra båda saker, och väljer man att delta på båda och att det leder till försening till den ena är det givetvis inte ett giltigt skäl till att slippa sin bestraffning.

Sen kan jag visserligen hålla med om att regelverket kring hur tidsfrågor ska hanteras är långt från perfekta. Jag kan tycka att bridgevärlden borde ta inspiration från schackvärlden i denna fråga. I ett schackparti har varje spelare en viss tid på sig att göra sina drag, och om spelarens tid tar slut är partiet förlorat. Varför kan inte något liknande finnas inom bridge? Om en match är 2h lång, vore det väl en ide att varje par har 1h på sig. Om ett par går över sin tid för en match så är varje ospelad bricka förlorad och ska då generera en viss mängd imp till motståndarlaget (kanske så pass många imp att om 0 brickor hinner spelas så vinner det andra laget med precis 20-0 i VP?). Om så vore fallet hade ett fall som detta varit jättelätt att lösa. Är ni 25 minuter sena till en match som är 90 minuter (där ert par alltså har 45 minuter) så har ni alltså 20 minuter kvar på er att spela dessa 12 brickor, medan era motståndare har sina 45 minuter kvar. Hinner ni klart på dessa 20 minuter så finns det inga problem :).

Sidor

Björn Sörling

Castor Mann skrev:


Om så vore fallet hade ett fall som detta varit jättelätt att lösa. Är ni 25 minuter sena till en match som är 90 minuter (där ert par alltså har 45 minuter) så har ni alltså 20 minuter kvar på er att spela dessa 12 brickor, medan era motståndare har sina 45 minuter kvar. Hinner ni klart på dessa 20 minuter så finns det inga problem :).

Det hade ju varit perfekt - då kan ju jag som är rätt snabb av mig ständigt komma 30 min efter spelstart Smile Eller i partävling kan jag ta 10 min paus mellan varannan rond.

(Något skämtsamt, men ville mest peka på att reglers utförande kan ha skumma effekter).

Sidor

Tobias Törnqvist

Vm-guld å Sylvanklanteri samma helg, undrar vad jag ska göra med min tredje önskning Thinking

Sidor

Castor Mann

Björn Sörling skrev:


Castor Mann skrev:


Om så vore fallet hade ett fall som detta varit jättelätt att lösa. Är ni 25 minuter sena till en match som är 90 minuter (där ert par alltså har 45 minuter) så har ni alltså 20 minuter kvar på er att spela dessa 12 brickor, medan era motståndare har sina 45 minuter kvar. Hinner ni klart på dessa 20 minuter så finns det inga problem :).

Det hade ju varit perfekt - då kan ju jag som är rätt snabb av mig ständigt komma 30 min efter spelstart Smile Eller i partävling kan jag ta 10 min paus mellan varannan rond.

(Något skämtsamt, men ville mest peka på att reglers utförande kan ha skumma effekter).

Japp, då kan du komma 30 min sent om du vill. Blir ju samma effekt som att sitta och tänka i 30 minuter på första budet.

Sidor

Johan Sylvan

Thomas Andersson skrev:


Det är TK som ansvarar för detta såvitt jag förstår, och det är min uppfattning att de är kompetenta nog att göra en objektiv bedömning oavsett hur dina fötter pekar :-)

”Tack TA för ditt konstruktiva bidrag.
För att vara övertydlig betyder alltså Bigsmile , OBS IRONI eller … att jag försöker vara lustig vilket förhoppningsvis de flesta andra redan inser. Jag anser alltså INTE att TK skulle vara inkompetent eller opartisk. Men i själva sakfrågan tycker du alltså att det är bättre att TK bedömer från fall till fall vad påföljden ska bli än att ha klara gränsdragningar och bestämmelser redan från början vilket är det enda jag försöker åstadkomma med tråden?

Och om det är som Eric säger att det inte finns några bevekelsegrunder överhuvudtaget för att undvika tidsavdrag, inte ens dödsfall för att hårddra det hela, får man naturligtvis förhålla sig till det men då vet man iallafall vilka risker man tar innan msn tar ett beslut.

Dock har jag redan fått input från flera(minst 3) där försenade INTE fått avdrag så uppenbarligen har reglerna ändrats nyligen eller också är reglerna trots allt tänjbara. OBS att jag inte själv undersökt saken överhuvudtaget utan fått telefonsamtal och mail om detta.

Och TA, jag utelämnade OBS IRONI på ett ställe ovan du får själv lista ut var.”

Sidor

Johan Sylvan

”Hej Torbjörn!
Ja vad ska man säga. Att någon tolkar något som fan tolkar bibeln känns som ett understatement.
Jag försöker alltså skapa en tråd för att jag tycker det är av allmänintresse vilka skyldigheter man har för att man ska anses ha fullgjort sina ansträngningar för att komma i tid så att alla vet vad som gäller FORTSÄTTNINGSVIS. Du väljer att tolka detta som att jag försöker komma med undanflykter för att vi misslyckades att vinna gruppen(bortsett från att du också därmed undervärderar de värdiga vinnarna).
Tror du verkligen att jag skulle lägga ner tid på att bortförklara mig på Forum???
Har försökt hitta något i mina tidigare inlägg som går att tolka på det sättet utan att lyckas.

Utgår från att du citerar de stycken jag skrivit du refererar till när du väljer att (miss?)tolka mig på det sättet.
För att underlätta för dig vad min avsikt med tråden är citerar jag därför mig själv från några tidigare inlägg i tråden:

” För att om möjligt förebygga inlägg som ”surt sa räven” mm tycker jag BK Alerts seger i gruppen var synnerligen välförtjänt, inte minst för att de massakrerade oss med 19-1 och jag är sedan länge god vän (hoppas jag) med samtliga i laget.
Det jag är mest intresserad av är a/ Hur borde vi ha agerat under rådande omständigheter för att minimera risken för sen ankomst?
b/ Är nuvarande regelverk tillräckligt omfattande och precist för eventuella oförutsedda omständigheter? Om inte, bör det isåfall skrivas om?
c/ Kan man inte utöka lagfinalen just denna gång till 11 lag(OBS Ironi)”
” Min fråga var alltså HUR vi borde agerat under rådande omständigheter och om regelverket borde ses över. Om det visar sig att det är glasklart att vi ska bestraffas accepterar vi givetvis det men för framtida beslut känns det rimligt att man känner till förutsättningarna åtminstone.”
” Är som sagt intresserad av vad alla tycker, inte minst SBF:s officiella inställning. Eftersom det borde ha ett allmänintresse valde jag att skapa en tråd av detta istället för att bara låta det hela rulla på. Och återigen, vi kommer givetvis att acceptera det slutgiltiga beslutet oavsett när vi väl fått motiveringen och vilka lagrum den baseras på.”
” Vill helt enkelt veta fortsättningsvis vad som förväntas av en spelare fortsättningsvis för att det ska anses att man gjort ”allt i sin makt” för att hinna i tid.”
” vill jag helt enkelt ha klara besked om hur god marginal man måste ha för att anses ”ha gjort allt i sin makt”. 2 timmar? 5 timmar? Ett dygn? Är bekväm oavsett vad som gäller vill som sagt bara veta till nästa gång så ALLA har rätt förutsättningar när de ska fatta ett beslut. Därför tycker jag SBF bör se över regelverket med mer exakta anvisningar så besluten om ev. tidsbestraffningar inte blir godtyckliga fortsättningsvis”
” . Jag anser alltså INTE att TK skulle vara inkompetent eller opartisk. Men i själva sakfrågan tycker du alltså att det är bättre att TK bedömer från fall till fall vad påföljden ska bli än att ha klara gränsdragningar och bestämmelser redan från början vilket är det enda jag försöker åstadkomma med tråden?”
” Och om det är som Eric säger att det inte finns några bevekelsegrunder överhuvudtaget för att undvika tidsavdrag, inte ens dödsfall för att hårddra det hela, får man naturligtvis förhålla sig till det men då vet man iallafall vilka risker man tar innan man tar ett beslut.”
Utgår från att du förklarar hur ovanstående kan tolkas som att jag försöker hitta en (dålig) ursäkt för att vi inte vann gruppen för du är väl inte bara ett nättroll hoppas jag?
Och för att återigen förtydliga: Jag skapade alltså tråden för att jag anser att det borde finnas ett allmänintresse i att veta hur man ska om möjligt ska ta höjd för att vara säker på att man gjort allt i sin makt och INTE för att jag är bitter.”

Sidor

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Reglerna har varit samma väldigt länge. Är du sen till spelstart skall det delas ut straffpoäng. Om en TL har frångått detta så har inte TK varit tillfrågad.

Beslut om Sen ankomst kan inte heller överklagas utan man kan som i ert fall enbart hävda Force Majeure.

Jag tycker att i definitionen av Force Majeure framgår tydligt att detta inte går att skriva in i regelverket utan det får bedömas från fall till fall. 1 timme kanske räcker i vissa fall medan andra kanske borde åkt dagen innan. Det hela beror på omständigheterna.

Sidor

Logga in för att kommentera