Om Visby BS

Välkommen till Visby BS!
Vi huserar i Bridgens Hus, en gul, enplans, träbyggnad i anslutning till Kolgårdsgatan 20.
Klubben bildades 1948 och 2023 firade vi 75 år med en bridgehelg på Gotland 29/9-1/10 med spel i tre dagar. Mycket lyckad helg med ca 76 par varje dag. Den satsningen fortsätter och vi har ökat antalet möjliga par till120.
Just nu är vi ca 100 medlemmar. Vi blir gärna fler.
Vi har normalt spel under säsongen från början av september till och med april. Men vi har även sommarbridge hela sommaren, måndagar, onsdagar och fredagar normala somrar, med 3 silvertävlingar över två kvällar må-ti, en i varje månad. Onsdagar är för mindre rutinerade med begränsat antal brickor 12-16. Resultaten rapporteras inte då ”pratbridge” är tillåtet. Program finns som bilaga.

Vi har obligatorisk föranmälan till spelet alla dagar. Föranmälan sker senast dagen före på denna hemsida. Du måste vara inloggad. Du går via länken Tävling - Kalender - sök upp aktuellt datum och klicka på dagens spel, sök upp Anmäl, klicka på den så kommer ditt MID och namn upp i översta rutan - fyll i MID (eller förnamn -mellanslag - två bokstäver i efternamn) på din partner - klicka på rätt person - klicka skicka - klart! Du ser i startlistan om anmälan är mottagen. Om du kommer på att du vill spela samma dag - ring eller smsa ordförande eller tävlingsledaren så ordnar det sig oftast.

Måndag 1845, huvudkväll, vanlig partävling eller ibland barometer eller lagspel, föranmälan antingen lag eller par. Har ni ingen ”vinge” anmäl er i allafall så försöker vi fixa det, se kalendern. Spelavgift 40:-. Gotländska Lagserien spelas 5 måndagar och dessa dagar är det inget parspel. Se spelprogram för detaljer.

Onsdag kväll 1830 spel för mindre rutinerade/nybörjare, och fredag kl 1300
för alla. Spelavgift 40:-, handicap båda dagarna. Alla är välkomna, även ensam då vi har jourspelare, men föranmälan gäller. Är du ensam så anmäl dig tillsammans med DIG SJÄLV. Tävlingsledaren parar ihop singlar, eller så går du in då och då och kollar om någon annan anmält sig singel, så kan ni själva prata ihop er och anmäla igen eller i sista hand hoppar en jourspelare in.
Spelet på kvällen kommer INTE att rapporteras som tävling om mästarpoäng då särskilt fortsättningskursen kommer att spela och det kommer att vara tillåtet med lite pratbridge och tillgång till kompendier.

Kaffe/te ingår i startavgiften, dock inget fikabröd, fredagar kan det finnas nån kaka.
Inga nytto-/penning priser, frispel till vinnare och 1-3 lottade vinster i form av frispel, beroende på antal par.

Om ni vill spela och inte kan anmäla er via hemsidan - sms:a/ring ordf J-O Henriksson 0705-733559, eller maila janolofh@telia.com.

Medlemsavgiften är från och med nästa år. 330 kr/år, 280 kr/år är avgift till Svenska Bridgeförbundet (SBF) och 50 kr till Gotlands Bridgeförbund. Avgifterna betalas in till SBF senast sista augusti varje år.

Vill man så kan man vara medlem i mer än en klubb. Detta kallas stöd(sido)medlemskap och ger samma förmåner och rättigheter som
medlemskapet i hemmaklubben. Dock kan man bara representera en klubb. Att vara stödmedlem i VBS kostar 10 kr/år.

Alla dagar för medlem i klubb ansluten till SBF 40:-. Icke medlem får betala extra 50:-. Detta gäller också spelare som glömt att betala in medlemsavgiften!

Obligatorisk fika, kaffe/te (ej bröd ) ingår. Vi har ingen fikarast normalt på måndagar, eller onsdagar, var och en dricker kaffe/te när man önskar under spelets gång. Fredagar har vi kort fikarast med nån liten kaka.

Silvertävlingar kostar fn 200:- då ingår också kaffe/te.
Vi strävar efter kontantfritt och våra konton är: Swedbank 8480-6, 98 41 75 832-0 och Swish 123 064 3221 kan användas på plats. För de som önskar kan man betala in minst 400:- och får då ett frispel värt 40:-, man få då spelbongar märkta 40:- som används som betalningsmedel.
Vi föredrar swish och glöm inte märka inbetalningen!

• Spelare, som skall delta i en tävling, skall vara på plats i god tid, gärna 15 minuter före, och anmält sig senast dagen innan. Detta för tävlingen skall kunna starta och sluta på utsatt tid.
  • Då vi har begränsad plats och utrustning kan vi normalt ta emot högst 24 par.
    Onsdagar och fredagar går det bra att komma ensam, men föranmäld, på nätet anmäler man sig då med sig själv som partner. TL ser detta och rättar till det då vi alltid har en jourspelare.
  • Spelare uppmanas, för allas trivsel, att vara lågmälda när spel pågår. Läs gärna våra trivselregler på anslag i klubblokalen!

• Vi rekommenderar användning av stopp- och alertkort. Regler för detta hittar Du på Svenska Bridgeförbundets hemsida. Där kan Du också hitta information om tävlingsformer, handikappregler, mästarpoäng m.m.
    Spelare bör ha med sig deklarationskort, två/par.

Klicka på Svenska Bridgeförbundet. I menyn hittar du Mina sidor.
Klicka på den knappen och du kan redigera dina uppgifter.