Organisation SBF (lätt redigerat organisationsschema) och info från nya styrelsen

Under Riksstämman den 12 oktober invaldes samtliga i Valberedningens förslag i förbundsstyrelsen.

På vägnar av alla vill jag tacka medlemmarna för förtroendet, som vi givetvis ska göra vårt bästa för att (minst) motsvara.

Protokoll och annat kommer så småningom, men jag vill gärna kommunicera att vi redan börjat arbeta

Nedan finner du en länk till ett övergripande organisationsschema för Förbundet där du finner namn på styrelsemedlemmar, anställda och kommittéordförande.

Naturligtvis finns det mer detaljerade bakomliggande sidor, dessa kommer att publiceras när vi färdigställt arbetet med att ha klart alla namn i kommittéerna. Detta har vi som ambition att ha klart senast till vårt nästa styrelsemöte som kommer äga rum 8-9 november.

I akt och mening att stärka demokratiserings- och förankringsprocesserna vill vi gärna ha förslag på medlemmar till kommittéer och referensgrupper. Det finns redan flera namn i kommittéer, och vi får inte skapa så stora kommittéer att det bromsar ned farten i arbetet. Men, om vi kan få förslag på namn som speglar kompetens och engagemang/intresse samt också ger en ökad geografisk spridning så kan det öka vår relevans att inkludera några.

Vänligen tänk till och inkom med förslag på några namn så fort som möjligt! Naturligtvis kan vi även be att få återkomma till tiden efter 8-9 november.

Referensgrupper är något vi så småningom vill tillsätta i några viktiga sakfrågor, intresserade personer som representerar olika grupper som vi kan rådfråga vid vissa vägval eller be om förslag från.

Några kommentarer:

  • Organisationsschemat: min roll som tf Verksamhetschef. Detta är/måste vara en kortsiktig lösning på en situation som uppstått då Roger Wiklund valt att sluta. Tillsammans med personalen vill vi diskutera fram den bästa långsiktiga lösningen och i samma övning se hur vi gör med förslagen att tillsätta projekt och en evt junior-/rekryteringsansvarig, och detta med respekt för förbundets ekonomi.

  • Vi ämnar fortsätta att publicera protokoll såväl från styrelsen som kommittéer omedelbart.

  • Vi ämnar se över policy om hur vi tar tillvara frågeställningar, synpunkter och (konstruktiv) kritik, men vi kommer ganska säkert inte att skriva i Forum-trådar.

  • Alla i styrelsen kommer inom kort att få SBF-mailadresser, vi ber att få återkomma om dessa.

  • De kontakter jag propagerat för i min ”kandidaturtråd” mellan styrelse och distrikt kommer att tas upp så snart som möjligt efter nyår, efter diskussion med distrikten om hur vi ska göra.

  • Festivalen har högsta prioritet, och ett Festivalkommittémöte kommer att avhållas redan stundande vecka för att förbereda oss så tidigt som möjligt.

Håll nu tummarna för oss och ta gärna kontakt !

Martin