Danmarks Bridgeförbund 80 år

Jag fick i början på juni, en förfrågan av Styrelsen i SBF, om jag kunde representera Svensk bridge på Danmarks jubileumsmiddag. Eftersom det var i semestertider, och jag som ordf. i Skånes Brf, har både språkliga och sociala kontakter med vårt västra grannland, och bor i Malmö, tycktes jag vara en lämplig kandidat för detta uppdrag.

Jag hoppade på detta med hull och hår, och den 11:e juli tog jag och min sambo, Kristina, tåget över bron till Köpenhamn.

Vi fortsatte med buss till Svendborg, på sydöstra delen av ön Fyn, dit vi kom vid lunch (frokost på danska). Efter incheckning, var det dags för en promenad till hamnen, genom ett mycket mysigt Svendborg. Där inmundigades bl.a”Stjerneskud” med kall dryck.

På hotellet fick jag låna en cykel, för att ta mig till spellokalerna. Dessa ligger i ett idrottscenter 2 km från Centrum. Man spelar i tre lokaler, SG-hallen med sidotävlingar och seminarier i två rum i anslutning till dessa. Idrottshallen, med alla Danska mästerskapsfinaler, och tennishallen med Vignoble Cup (lag) och en Guldtävling.

Tillbaka på hotellet var det dags för ombyte inför middagen, som startades med mingel och bubbel.
Vi presenterades för DBU:s ordförande, Nis Rasmussen, Direktör Charlotte Fugelsang samt Norges och Finlands representanter.
Efter en god middag var det dags för tal av ordförande, och överlämning av presenter och tal från de Nordiska förbunden. Vidare hölls ett vackert tacktal av den som har hand om Bridgevolontärerna på festivalen. I Danska festivalen sker nästan allt arbete på volontärbasis dvs i stort sett gratis. Hur man får folk att göra detta är ju fantastiskt.

Middagen avslutades med kaffe och dessert, därefter började dansen. Jag hade en intressant diskussion med Nis om skolbridgen i Danmark, där Morten Bilde driver detta projekt. Man har verksamhet på över 200 skolor, med mer än 20 000 elever. Även om detta inte genererar spelare idag, så kommer förhoppningsvis några av dessa tillbaka till bridgen i framtiden. Charlotte är intresserad av vår festival och vårt upplägg, liksom Norges representant, Astrid Steen Lybӕk, som nästan lovade att besöka oss på nästa festival.

Nåväl, efter en trevlig kväll, med mycket utbyte med våra nordiska kolleger, var det nästa dag tid för hemfärd till Malmö.
Jag vill passa på att tacka dels våra värdar, för ett trevligt arrangemang, dels SBF för detta förtroende. Skulle det bli en ambassadörspost ledig i förbundet, så har jag som nybliven pensionär, gott om tid för dylika uppdrag.