Forum » Tävlingsledare och domslut » Inkliv med fyrkortsfärg

Inkliv med fyrkortsfärg

10 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Joel Brandell
Inkliv med fyrkortsfärg

Om man har som överenskommelse att man på enläget kliver in med fyrkortsfärger, är det något som ska deklareras eller alerteras?

Jan-Olof Hegethorn

Joel Brandell skrev:


Om man har som överenskommelse att man på enläget kliver in med fyrkortsfärger, är det något som ska deklareras eller alerteras?

Vad står det i Bridgebiblen?
Alertering sänker moralen hos 5_k, 4_k bjudarna eller innesluter X(D) i en dimma som inte hjälper motståndarna att räkna ut fördelningen.

Lars-Göran Larsson

Biblar är till för troende och virrpannor, vill du veta så kopiera och klistra in länken i adressfältet och kolla sid 35.
Svaret verkar bli det enkla ”nej”.

http://www.svenskbridge.se/sites/default/files/official_documents/1920_general_coc_191109_0.pdf
eller klicka vidare från
Länk

Lars Adie

Joel Brandell skrev:


Om man har som överenskommelse att man på enläget kliver in med fyrkortsfärger, är det något som ska deklareras eller alerteras?

Det ska deklareras precis som om du skulle deklarera att 1 i färg innehåller 4 eller 5 kort ( övriga försvarskonventioner: inkliv på 4 kort ) och det skadar inte att du nämner det när ni möter nya spelare.

Men alertera det behöver du inte göra, du alerterar ju inte öppningsbud för att de innehåller 4 eller 5 kort i färgen.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Lars Adie skrev:

Det ska deklareras precis som om du skulle deklarera att 1 i färg innehåller 4 eller 5 kort ( övriga försvarskonventioner: inkliv på 4 kort )
.

Enligt vilket lagrum då? Vem har bestämt att naturliga bud i en 4-kortsfärg är en konvention?

Jag trodde vi spelade bridge….

Lars-Göran Larsson

Lars Adie, du skriver inte att ”du tycker” utan som det vore en sanning. Därför skulle även jag önska en relevant hänvisning till något som styrker det du skriver.
Det blir så fel om man använder alla dessa medier för att sprida felaktigheter, därav mitt önskemål.

Lars Adie

Thomas Andersson skrev:


Lars Adie skrev:

Det ska deklareras precis som om du skulle deklarera att 1 i färg innehåller 4 eller 5 kort ( övriga försvarskonventioner: inkliv på 4 kort )
.

Enligt vilket lagrum då? Vem har bestämt att naturliga bud i en 4-kortsfärg är en konvention?

Jag trodde vi spelade bridge….

Ja det var felaktigt skrivet av mej men om enkelt inkliv funnits som en egen rubrik på deklarationskortet hade du skrivet betydelsen där oavsett om det varit 4 eller 5 kort.

Tobias Bende

Jag vet inte hur stort stöd detta har i våra regler, men för mig är det stor skillnad på dessa två överenskommelser:

  • Vi har normalt femkortsfärg när vi kliver in men om handen inte passar för UD och det känns fel att passa så kan vi även kliva in på fyrkortsfärg som då helst skall vara riktigt bra.
  • Vi spelar ett system med fyrkorts högfärg. När motståndarna öppnar i ett slaskbud så låtsas vi att det är vi som öppnar budgivningen. Inkliv visar alltså öppningsstyrka men vi kan ha 8765 i inklivsfärgen.

Jag alerterar inte den första punkten men hade alerterat om jag spelat enligt den andra.

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Lagboken säger inget specifikt om vad som skall alerteras eller deklareras, utan det avgörs av varje land och finns i det generella regelverket.

Alerteringsreglerna i det generella regelverket säger inget specifikt om inkliv, utan bara att ett bud är naturligt om det visar längd i färgen eller en önskan att spela den bjudna benämningen. Den rimliga tolkningen är att inkliv är naturliga och inte behöver alerteras om de lovar minst fyra kort i den bjudna färgen.

När det gäller deklarationer finns inget detaljerat regelverk, utan bara 3.7 under ”Regler för öppningsbud och deklarationer.” En deklaration ska ge en god bild av parets överenskommelser.

Den rimliga tolkningen är väl egentligen att man borde skriva både poängintervall och färglängd för alla bud och även för inkliv. Men i nuläget ser vi så många deklarationer som inte anger poängintervall för öppningsbud eller specifika färglängder för olika bud, så i praktiken slipper man nog undan om man inte explicit deklarerar att inkliv på enläget kan vara fyrkorts.

Lars-Göran Larsson

Heders, Lars Adie, som snabbt förtydligade sitt inlägg.

Logga in för att kommentera