regeländring

39 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Nils Andersson

Det finns mycket oi vid frågande också.

Återinför man alert, återför man också de tveksamma fallen med oi.

Sidor

Sven-Olov Flodqvist
Bild för Sven-Olov Flodqvist

Alerteringsreglerna bör vara till för motståndarna, inte för att stödja etiken hos somliga spelare.

Sidor

Peter Swensson

Sven-Olov Flodqvist skrev:


Alerteringsreglerna bör vara till för motståndarna, inte för att stödja etiken hos somliga spelare.

japp, men ditt förslag tar inte hänsyn till straffdubblingen

Sven-Olov Flodqvist skrev:


Enklast måste väl vara att alertera alla X/XX som inte har en definierad standardinnebörd, t ex UD resp styrke-RD.

Skall straffdubblingen inte alerteras enligt dig? Det är ju en standardinnebörd, så svaret är givetvis nej. Det är en lösning att bara alertera det som inte är någon form av standard, men är alerteringen helig?

Låt oss utföra tankeexperimentet att alla X/XX autoalerteras, dvs buden är att betraktade som alerterade oavsett betydelse (man slipper, och mister rätten, att vifta med lappen). Vi skulle kunna införa autoalert på öppningarna 1Kl/2Kl/1N (och några lägen till) också om vi vill. Om man inte förhör sig om alerterade buds betydelse har man ignorerat motståndarnas budgivning, spelets principer och underlåtit att skydda sig själv och kan således inte lida annan skada än självförvållad skada. Skillnaden är enormt liten mot dagens regler, skillnaden uppkommer i var och ens förhållande till frånvaro av alerteringslappen inte till frånvaron. (komisk knorr det skulle bli som Ola vill att alla bud alerteras, fast på ett klokare sätt :)) Vore inte det en utveckling av bridgen? Det vore det definitivt om du frågar mig.

Sidor

Ola Brandborn

Nils Andersson skrev:


Det finns mycket oi vid frågande också.

Återinför man alert, återför man också de tveksamma fallen med oi.

Det vore inte helt tokigt om de som argumenterar för icke-alert på konventionella dubblingar argumenterar för att man inte ska alertera massa andra konventionella bud där det är klassiska OI-lägen (exempelvis fjärde färg, överbud i motståndarnas färg etc). Det finns ju exempelvis en anledning att vi för 30+ år sedan förbjöd alerter på fyrläget och högre.

Vad sägs om att bud alerteras första eller möjligen de två första budvarven, därefter alertstopp? Speciellt vid ostörd budgivning i alla fall…

Sidor

Dan Bylund

Torbjörn Gustavsson skrev:



Kärnproblemet ligger i svårigheten att definiera vad som är en naturlig betydelse av D/RD. För de flesta andra bud är det rätt så klart vad man menar med den naturliga betydelsen, men med D/RD är det mycket svårare. Jovisst, man kan ju gå tillbaka 80 år och säga att den naturliga betydelsen är en önskan att höja taxan för kontraktet, men en alerteringsregel baserad på det kommer inte att vara till någon hjälp för motståndarna.

Haha, det där påminner mig om en giv från en guldtävling för 20-talet år sedan. Partnern öppnade med 1 spader och jag bjöd 2 klöver på typ 2434 och 14 hp. Efter dubbelt till vänster och 2 ruter av partnern tyckte jag med solitt hjärterhåll att 3NT kunde vara en lämplig slutstation. Det tyckte min motståndare också och slickade förnöjt i sig de sex första sticken i klöver! Att en sådan finess som straffdubbelt på 2-över-1 skulle alerteras höll de inte med om för det var ju det naturligaste i världen. Detsamma tyckte tydligen även TL som lät resultatet stå Surprised

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Ola Brandborn skrev:


Det vore inte helt tokigt om de som argumenterar för icke-alert på konventionella dubblingar argumenterar för att man inte ska alertera massa andra konventionella bud …


Jag repeterar: för att man ska kunna veta vad en konventionell dubbling är måste man först veta vad en naturlig dubbling är. Varken straffdubbelt eller upplysningsdubbelt är någon bra definition av naturlig dubbling.

Ola Brandborn skrev:


Vad sägs om att bud alerteras första eller möjligen de två första budvarven, därefter alertstopp? Speciellt vid ostörd budgivning i alla fall…


Ja, det är en idé som är värd att fundera vidare på.

Sidor

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Jag tycker Max förslag att man ska alertera alla dubblingar som visar klöver knekt är bra. Det borde införas. Jag kan till och med tänka mig att utvidga principen till att gälla samtliga fyra knektar!

Sidor

Björn Westling

Max Ödlund skrev:


Om min partner redubblar, som betyder just klöverknekt …

Tänk vad jobbigt om man har klöverknekt och elak motståndare inte har vett att dubbla…

Sidor

Logga in för att kommentera