Forum » Tävlingsledare och domslut » Är detta domslut korrekt?

Är detta domslut korrekt?

21 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Ulf Lundgren
Är detta domslut korrekt?

Hej!

Sitter och spelar 4 spader. Spelar en ruter från handen på bordet ligger ru 8 singel.
Nu tänker vänsteryttern länge, under tiden tar träkarlen fram rutern utan att spelföraren har begärt något kort. Nu spelar högeryttern sedan på en ruter innan vänsteryttern har spelat på. Hur dömer man i detta fall?
Spelförande sidan fick 1 vp’s avdrag i procedurbestraffning, försvaret fick ingen bestraffning. Blev detta korrekt dömt?

MVH Ulf

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Då jag inte är någon stjärna på våra lagar tyvärr så kan jag bara skriva vad jag tycker. Och det är att domslutet är katastrofalt om det gått till på precis det sättet du beskrivit. Jag vet som sagt inte vad rätt domslut är, men om jag var tvingad att döma 1 VP avdrag så hade jag dömt avdraget för försvarssidan.

När högeryttern spelar på så både tror och hoppas jag att han är fullt medveten att hens partner fortfarande inte har spelat på ännu. Och om (och jag menar om) högeryttern vet om att partnern inte har spelat på ännu så ser jag detta som ett rent fuskfursök! Men vi kan ju hoppas att högeryttern satt i andra tankar och slentrialmässigt bara spelade på när träkarlen tog sin singel.
Men en procedurbestraffning för den försvarande sidan tycker jag låter mer än rimlig.

Samtidigt så ser jag ingen anledning alls att ge en bestraffning till den spelförande sidan. Allt detta som sagt förutsatt att det gick till precis som du skrev.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Ulf Lundgren skrev:


Hej!

Sitter och spelar 4 spader. Spelar en ruter från handen på bordet ligger ru 8 singel.
Nu tänker vänsteryttern länge, under tiden tar träkarlen fram rutern utan att spelföraren har begärt något kort. Nu spelar högeryttern sedan på en ruter innan vänsteryttern har spelat på. Hur dömer man i detta fall?
Spelförande sidan fick 1 vp’s avdrag i procedurbestraffning, försvaret fick ingen bestraffning. Blev detta korrekt dömt?

MVH Ulf

Man dömer faktiskt ingenting….det framgår klart och tydligt av 57C1 att…

En motspelare korrigeras inte för att spela på före sin partner, om spelföraren redan har spelat från båda händerna, eller om träkarlen har spelat ett kort eller har regelstridigt föreslagit att det skall spelas. Ett singelkort hos träkarlen, eller ett av flera kort i sekvens i samma färg, anses inte spelat förrän spelföraren har begärt (eller indikerat*) att det skall spelas.

Att dela ut en VP bestraffning till spelförande sidan är teoretiskt okej men jag tycker att det är helt fel att göra det när det handlar om en singel på bordet. Här måste TL använda lite fingertoppskänsla, inte bestraffa allt som i teorin går att bestraffa.

Anna Zack Efraimsson
Bild för Anna Zack Efraimsson

Henrik Johansson skrev:


Ett singelkort hos träkarlen, eller ett av flera kort i sekvens i samma färg, anses inte spelat förrän spelföraren har begärt (eller indikerat*) att det skall spelas.

Att dela ut en VP bestraffning till spelförande sidan är teoretiskt okej men jag tycker att det är helt fel att göra det när det handlar om en singel på bordet. Här måste TL använda lite fingertoppskänsla, inte bestraffa allt som i teorin går att bestraffa.

Det verkar litet motsägelsefullt tycker jag. Om kortet inte anses vara spelat, eftersom det är en singel, borde en bestraffning inte vara möjlig.

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Anna Zack Efraimsson skrev:


Det verkar litet motsägelsefullt tycker jag. Om kortet inte anses vara spelat, eftersom det är en singel, borde en bestraffning inte vara möjlig.

Det var därför Henrik skrev att det är teoretiskt möjligt att ge en procedurbestraffning för detta.

Enliget reglerna så har TL möjlighet att bestraffa denna felaktighet men både Henrik och jag tycker det är väldigt hårt att göra så.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Anna Zack Efraimsson skrev:

Det verkar litet motsägelsefullt tycker jag. Om kortet inte anses vara spelat, eftersom det är en singel, borde en bestraffning inte vara möjlig.

Det blev regelvidrigt spelat av träkarlen. Om träkarlen inte hade rört kortet så hade det inte ansetts spelat innan spelföraren begärt det (dvs en singel spelar inte sig själv) men iom att träkarlen tog fram kortet så anses det numera spelat och då har MTH rätt att spela på före MTV och vi kan i teorin bestraffa träkarlen för att ha ”påverkat spelet”.

När träkarlen tar fram kortet är vi i lag 45F som vi får hantera separat.

Philip Berggren

Tommy Andersson skrev:


Anna Zack Efraimsson skrev:


Det verkar litet motsägelsefullt tycker jag. Om kortet inte anses vara spelat, eftersom det är en singel, borde en bestraffning inte vara möjlig.

Det var därför Henrik skrev att det är teoretiskt möjligt att ge en procedurbestraffning för detta.

Enliget reglerna så har TL möjlighet att bestraffa denna felaktighet men både Henrik och jag tycker det är väldigt hårt att göra så.

Då är vi tre Smile

PO Sundelin

F. Träkarlen antyder ett kort
Sedan träkarlen lagt upp sin hand, får han inte röra eller antyda något kort (utom för att ordna korten) utan direktiv från spelföraren. Gör han det, bör tävlingsledaren omedelbart tillkallas och informeras om vad som skett. Spelet fortsätter. Efter givens slut skall tävlingsledaren utdela korrigerad poäng om han anser att träkarlens beteende innebar ett förslag till spelföraren och att motståndarna lidit skada av det föreslagna spelsättet.

Jag har svårt att se hur någon TD ens teoretiskt skulle kunna hitta lagstöd för bestraffning i det aktuella fallet. Jag har inte kollat den engelska texten men det verkar uppenbart att lagstiftaren vill förhindra att träkarlen ”hjälper till” genom att plocka fram ett av flera möjliga kort.
Jag föreslår att lagtexten förklaras för TD aspiranter.

Ryszard Sliwinski
Bild för Ryszard Sliwinski

PO,
Det är en skillnad mellan korrigeringar och bestraffningar. 45 F som du citerar handlar om möjligheten att korrigera resultatet och 90 A om möjligheten att utdöma en procedurbestraffning. Det är den senare möjligheten som Henrik o co diskuterar.

  1. STRAFF FÖR FELAKTIGT FÖRFARANDE
    A. Tävlingsledarens auktoritet
    Utöver att tillämpa bestämmelserna för korrigering enligt dessa lagar, får tävlingsledaren också utdöma straff för varje förseelse som otillbörligt hindrar eller försenar spelet, stör andra tävlande, strider mot korrekt tillvägagångssätt, eller föranleder utdelande av korrigerad poäng vid ett annat bord.
Peter Swensson

Ryszard Sliwinski skrev:


PO,
Det är en skillnad mellan korrigeringar och bestraffningar. 45 F som du citerar handlar om möjligheten att korrigera resultatet och 90 A om möjligheten att utdöma en procedurbestraffning. Det är den senare möjligheten som Henrik o co diskuterar.

  1. STRAFF FÖR FELAKTIGT FÖRFARANDE
    A. Tävlingsledarens auktoritet
    Utöver att tillämpa bestämmelserna för korrigering enligt dessa lagar, får tävlingsledaren också utdöma straff för varje förseelse som otillbörligt hindrar eller försenar spelet, stör andra tävlande, strider mot korrekt tillvägagångssätt, eller föranleder utdelande av korrigerad poäng vid ett annat bord.

Då summerar jag: - det var ett korrekt domslut som inte alla TL hade tagit.

Ulf Lundgren

Det kom ett domslut till i denna match. Motståndarna spelar ett hjärterkontrakt, spelföraren tar en hög hjärter från handen partnern lägger en hacka, nu spelar bordet på utan att spelföraren begärt ett kort. Det kostade 1vp i avdrag, är det också korrekt?

Björn Sörling

Är det samma träkarl som har svårt att hålla fingrarna i styr kan 1VP börja kännas som lite klent. Fortfarande korrekt dömt.

Det finns svåra regler och lagar i bridge, och det finns tämligen enkla. Att som träkarl låta spelföraren välja kort är en av de som alla bridgespelare borde klara av.

Philip Berggren

Självklart är det rätt dömt. Det är en extremt dålig ovana av många som sitter träkarl att ta det lägsta kortet om spelföraren spelar ett högt kort. Hur vet träkarlen om spelföraren inte måste avblockera färgen? Träkarlen får inte påverka spelet vilket denne gör genom att ta ett kort på eget bevåg.

Ulf Lundgren

Nej en i vardera laget. Den senare sa en massa ful ord och tyckte vi var osportsliga. Jag har aldrig på trettio år sett någon döma något i detta läge. Det var därför som jag frågar.

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Peter Swensson skrev:


Då summerar jag: - det var ett korrekt domslut som inte alla TL hade tagit.

Vi har inte hävdat något annat, bara att vi tycker det är hårt att utdela bestraffning för just denna felaktighet. TL behöver inte utdela bestraffning för varje felaktighet då det i lag 90 står får tävlingsledaren också utdöma straff för varje förseelse.

Det blir skillnad om man trots tillsägelser forstätter göra om samma felaktighet, då kan bestraffning vara rimlig påföljd.

Peter Swensson

Ulf Lundgren skrev:


Nej en i vardera laget. Den senare sa en massa ful ord och tyckte vi var osportsliga. Jag har aldrig på trettio år sett någon döma något i detta läge. Det var därför som jag frågar.

Kanske något för landets lagkloka att fundera över.

-I andra sporter visar domarna så kallad fingertoppskänsla när de tar domslut i tid för att stävja ofog. Givetvis brukar det föregås av information om att man avser tillämpa paragrafer i lagen som inte tidigare prioriterats; undantag från den principen borde göras vid hantering av notoriska strulputtar (om det senare var fallet här har jag ingen som helst aning om).

-Ge några -VP för brukarna av dom fula orden också, vettja.

EDIT: Betyder ”inte sett någon döma i detta läge” att du kände till reglerna och visste att TL har befogenheten att döma, men inte sett någon TL använda sig av regeln? Eller har du inte läst?

Philip Berggren

Ulf Lundgren skrev:


Nej en i vardera laget. Den senare sa en massa ful ord och tyckte vi var osportsliga. Jag har aldrig på trettio år sett någon döma något i detta läge. Det var därför som jag frågar.

Att du inte har varit med om att någon dömt i ett liknande läge beror troligtvis mer på att tävlingsledarna inte alltid har rätt kompetens än något annat. Dessutom har reglerna ändrats över tid vilket man också ska ha i åtanke.

Att uppträda som du anger (säga olämpliga saker vid bordet) är inte korrekt uppträdande och kan även det rendera disciplinära bestraffningar.

David Johansson

Jag vet inte om jag är korkad? men kan träkarlen ta ett annat kort än singelruter på bordet om ruter är spelat, han måste ju följa färg, och skall ju även vara uppmärksam på att spelföraren följer färg

Är detta bestraffningsbart? Var det inte något med sista i den färgen, Har jag blandat i hop det med något annat?

Johnny Petersson
Bild för Johnny Petersson

Träkarlen får inte ta kortet förrän spelföraren begärt det.

Björn Westling

Philip Berggren skrev:


Självklart är det rätt dömt. Det är en extremt dålig ovana av många som sitter träkarl att ta det lägsta kortet om spelföraren spelar ett högt kort. Hur vet träkarlen om spelföraren inte måste avblockera färgen? Träkarlen får inte påverka spelet vilket denne gör genom att ta ett kort på eget bevåg.

Undantaget är förstås om träkarlen har exempelvis 432, då det rimligen inte spelar någon roll vilken i högen som spelas.

Philip Berggren

Nej! För det påverkar t.ex. motståndets möjligheter att tänka utan att riskera att ge ifrån sig OI. Tänk dig utspel och träkarlen direkt tar ett kort. Nu kommer försvarande spelare att behöva titta på träkarlen och fundera över försvaret. Spelar träkarlen direkt på ett kort så uppstår stress för många orutinerade spelare som gör att de gör fel. Träkarlen FÅR INTE agera på egen hand oavsett kort.

Logga in för att kommentera