Forum » Tävlingsledare och domslut » Framtvingat pass

Framtvingat pass

8 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Björn Westling
Framtvingat pass

Antag att en spelare är tvingad att automatiskt passa, antingen vid första tillfälle eller hela budgivningen. Vad händer om vederbörande passar i olika tempo?

Kan man när man har en avstängd motståndare bjuda innan hen avgivit sitt pass?

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Ja, bud utom tur när MTH är i tur anses vara i tur om MTH är dömd att passa. Se lag 28A.

Leif Lundberg

Om mth är avstängd och partnern hoppar i budgivningen, kan han säga stopp innan då och låta mig fundera 10 sek innan mitt bud? För undvikande av ev oi.

Philip Berggren

Det är inte du som partner till den som hoppar som ska fundera i 10 sek det är den som är näst i tur. Det är den sidan som regeln ska skydda från att överföra OI. Denna diskussion har varit uppe i en annan tråd.

Har en motståndare redan blivit dömd att passa känns det väldigt märkligt om man nu ska tvinga vederbörande att vänta 10 sek för att VÅR SIDA ska tjäna ännu mer på det tidigare lagbrottet.

Leif Lundberg

Jag vet mycket väl vem som ska skydda vem vid hopp i normala fall.
Men det här är ett udda läge tycker jag.

Eftersom jag kanske behöver tänka efter partnerns hopp så kan jag sprida oi.

Men du menar att det inte blir någon skillnad på ev oi om jag bjuder i tempo eller funderar 10 sekunder först?
Här får jag ju ingen laglig chans att få fundera.

Philip Berggren

Du löper alltid en risk att överföra OI oavsett budläge och kanske särskilt när din partner hoppar och du oftare behöver fundera på vad du ska bjuda. Du som svarshand har ingen rätt till extra betänketid bara för att din partner har sagt stopp utan det är de som försvarar sig som har det.

Du har för övrigt alltid rätt att tänka oavsett om din partner hoppar eller ej. Visst blir det ett udda läge, men det tar lagen ingen hänsyn till. Er sida har redan fått ganska stor fördel av att en spelare inte får visa vad den har. Ni ska inte få något extra skydd i eran egen budgivning bara för att motståndet gjort fel och redan fått ta konsekvenserna. Väldigt rimligt i min värld.

I praktiken är det inte särskilt vanligt att den som är dömd att passa blixtpassar på två hundradelar ändå. Det är också ovanligt att spelare faktiskt väntar i 10 sek trots stopp…

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Leif Lundberg skrev:


Jag vet mycket väl vem som ska skydda vem vid hopp i normala fall.
Men det här är ett udda läge tycker jag.

Eftersom jag kanske behöver tänka efter partnerns hopp så kan jag sprida oi.

Men du menar att det inte blir någon skillnad på ev oi om jag bjuder i tempo eller funderar 10 sekunder först?
Här får jag ju ingen laglig chans att få fundera.


Jo, du förväntas vänta eftersom det är i tempo att bjuda efter ca 10 sekunder. Däremot är det inget vits att tvinga motståndaren att vänta eftersom hans tempo inte ger något OI. Det innebär givetvis också att ett snabbt bud innebär OI.
Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Det här blir samma situation som om partnern säger stopp och MTH trots det bjuder omgående, då förväntas du vänta innan du bjuder.

Logga in för att kommentera