Deklarationer

37 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Nils Andersson
Deklarationer

Har sett ett antal deklarationer där det står 0-10 och 5-6 korts på 2 ruter, spader och spader. Vad säger reglerna om det när det inte alltid används. Vid väldigt få poäng och zon mot ozon används det nästan aldrig. På något sätt tycker jag det är lika psykande att deklarera saker som man vet inte kommer brukas som på andra sätt avvika från systemet.

Sidor

Sven-Olov Flodqvist
Bild för Sven-Olov Flodqvist

Nils Andersson skrev:


Har sett ett antal deklarationer där det står 0-10 och 5-6 korts på 2 ruter, spader och spader. Vad säger reglerna om det när det inte alltid används. Vid väldigt få poäng och zon mot ozon används det nästan aldrig. På något sätt tycker jag det är lika psykande att deklarera saker som man vet inte kommer brukas som på andra sätt avvika från systemet.

Jag har många gånger försökt få besked om vilken typ av händer som duckas, men har mött väldigt liten förståelse för mina frågor Angry

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Sven-Olov Flodqvist skrev:


Nils Andersson skrev:


Har sett ett antal deklarationer där det står 0-10 och 5-6 korts på 2 ruter, spader och spader. Vad säger reglerna om det när det inte alltid används. Vid väldigt få poäng och zon mot ozon används det nästan aldrig. På något sätt tycker jag det är lika psykande att deklarera saker som man vet inte kommer brukas som på andra sätt avvika från systemet.

Jag har många gånger försökt få besked om vilken typ av händer som duckas, men har mött väldigt liten förståelse för mina frågor (angry)

Samma här. Och jag anser att om man är för lat alt inte kan skriva ut exakt vad man har för gränser så tycker jag att man borde ha hyfs nog att kunna svara 100% ärligt när man får frågan! Dessvärre har jag fått för mig att när man ställer frågan så anser dom, ”skall jag tala om för dig exakt vad jag har menar du?” OFOG!

Lycka till med bridgen/Mikael Westerlund

Sidor

Thomas Ålander

Självklart skall man svara ärligt så gott man kan på frågor man får, men man är ju inte tvungen att följa deklarationen alltid. Bluff-/psykbud är tillåtna.
Som det anmärktes i den orangea bokserien: I modern bridge har man ofta låga krav på öppningen 2 ruter. -Jag uppfattar att den kan användas för att rycka åt sig initiativet; att få en fördel genom att starta budgivningen.

Sidor

Nils Andersson

Problemet är inte överenskommelsen i sig utan att par som använder den har ett stort försprång. De vet med hjälp av partnerskapet och ett mycket stort antal brickor i vilka lägen konventionen används och i vilka den inte används. Om par regelmässigt öppnar på 14 när de har 15-17 NT har de en dold överenskommelse och det blir ett otroligt liv. Tycker det är väldigt misstänkt att de par som bara ibland använder en konvention har en dold överenskommelse, som är väl etablerad av flera års partnerskap.

Sidor

Johnny Petersson
Bild för Johnny Petersson

Möter man några som deklarerar 0-10 som har ”rätt” fördelning så skall de ha en jäkligt bra förklaring när de inte öppnar med t.ex. 0 poäng…
Bättre att de deklarerar ozon mot zon 0-10, likazon 6-10….så brukar de spela rent praktiskt Smile

Sidor

Johan Pettersson
Bild för Johan Pettersson

Jag har också funderat i dessa banor. Förr så spelade jag med 2NT=9-12 HP.

Men öppningsbuden var från 11 HP..

Vi kunde alltså välja att öppna med ”en i färg” och återbjuda 1NT i tråkiga zoner och öppna med 2NT i lite gladare zoner.

Nu vill jag påstå att vi var etiska och i alla fall jag öppnade med 9 HP i zon mot ozon.

Det blev dyrt.. Då provade vi med zonvarierat samt ej i fjärde hand (deklarerade såklart), men det blev för krångligt att hålla reda på.

Vi har nu frångått detta..

Kanske blir trådkapning men finns det fler system där buden går omlott och man efter samspelhet kan/kommer att veta mer än motståndarna?

MVH
Tok-Johan
(2NT=9-12 HP)

Sidor

Nils Andersson

Kan ingen av våra etablerade TL’s berätta vad som skulle hända om jag ropade och påpekade att motståndarna inte öppnade på fördelningen 6-3-3-1 och tre poäng fast de deklarerar det samt om svaret var det samma tredje eller fjärde gången det ropades mot samma par.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Med största sannolikhet skulle vi be dig börja spela bridge i stället för att störa oss med dumheter Smile

Jag spelar 2Hö som 3-9hp 6+ färg. Jag skulle aldrig drömma om att öppna QJ5432 32 32 432 i första hand minuszon, däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att öppa QJT985 3 T986 32 i tredje hand pluszon.

Jag öppnar inte 6 hackor i högfärgen och två ess vid sidan, men jag öppnar självklart AKJxxx i öppningsfärgen.

Jag öppnar inte 2hö med 5 kort i andra hö (men jag gör det med 4 i andra hö i vissa lägen men inte i andra)

Jag skulle kunna fortsätta att ge exempel på exempel på exempel på olika händer som ligger inom intervallet 3-9 med 6-korts hö som jag antingen öppnar på eller inte öppnar på.

Det varierar helt enkelt på body, fördelning, zoner, position, läget i matchen, min personliga sinnesstämning, klass på motståndet osv osv osv…

Sidor

Nils Andersson

Tackar det var ett bra och tydligt svar.

Den slutsats jag drar av svaret är att det är ok att skriva in saker på deklarationen som man inte tänker använda och som bara är till för att motståndarna skall få svårare att dra slutsatser.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Nils Andersson skrev:


Tackar det var ett bra och tydligt svar.

Den slutsats jag drar av svaret är att det är ok att skriva in saker på deklarationen som man inte tänker använda och som bara är till för att motståndarna skall få svårare att dra slutsatser.

Nä, om du aldrig öppnar på 3hp så skall du givetvis inte deklarera att du gör det, men om du gör det ibland så skall du deklararera att du gör det, men det betyder inte att du är tvingad att öppna på alla 3-poängare. Om du öppnar skall öppningen ligga i det deklarerade intervallet…men du kan aldrig dra slutsatsen att man förnekar den handen bara för att man valt att inte öppna.

Sidor

Peter Swensson

Henrik: Även om hp-gränser bara är ungefärliga, borde det inte finnas någon riktlinje från NBO (eller högre) hur man kommer fram till sina gränser. Något stöd om hur man skall tänka. Vilken frekvens krävs för att för in en hp-gräns? vad betyder en hp gräns inom parantes? etc Jag tror det skulle hjälpa skrivare och läsare.

Jag ger ett exempel vi diskuterat i vårat lag, när en spelare skulle börja spela ett system jag och en kompis byggt. Vi skriver (12)14+ på enöppningarna, medan den nya förmågan inte gillade det utan ville att det skulle stå 12+. Den egentliga definitionen av öppningen är att svarshanden kommer kräva till utgång och göra en mild SI (om höstöd) med två ess och något mer (t ex en dam), så har man bara 12 så blir det täta färger och 6-4 ungefär. Hur skulle du skriva, för att optimera läsbarheten? (snälla kommentera inte metoden utan bara principen)

-(12)14+ fungerar bra för många frågar när kan man ha 12?
-precis som (0)3-10 fungerar bättre än 0-10 IMHO ( i ditt fall (3)6-9 om jag läser rätt)

Sidor

Nils Andersson

Frågar för att jag verkligen vill veta och inte för att jag vill ha ett konstigt snack.

Det är alltså viktigare att ha en sak på deklarationen som man kanske använder en gång på 20 eller kanske ännu mer sällan, än att bjuda utanför det angivna poänggränsen den tjugonde gången.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Kort sagt ja…för när du bjudit utanför den deklarerade gränsen 2-3 ggr (med samma partner) så har du en dold överenskommelse om du inte ändrar den deklarerade gränsen.

Sidor

Nils Andersson

Fan vad jag tycker det här är konstigt. Har ju en dold överenskommelse hur jag än bär mig åt. Men den som är dold 19/20 är otillåten men den som är dold 1/20 är tillåten. Jaja, tackar för att du orkat bry dig och lägger ner det här.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Nils Andersson skrev:


Fan vad jag tycker det här är konstigt. Har ju en dold överenskommelse hur jag än bär mig åt. Men den som är dold 19/20 är otillåten men den som är dold 1/20 är tillåten. Jaja, tackar för att du orkat bry dig och lägger ner det här.

Den ena är inte dold för den är den delmängd av den mängd du deklarerar. Den andra är utanför den delmängden.

Alla bridgespelare begriper att man inte förnekat 3-9 och 6+ färg bara för att man inte öppnat med 2Hö ( i mitt fall då), eftersom det finns massor med anledningar att välja att inte öppna. Alla bridgespelare begriper inte att man kan ha 3hp när det står 6-9 på deklarationen.

Sidor

Eric Arvidsson

Så deklarationen:
öppningar 0-37
pass: 0-14

Utspel:1:a-13e
Markeringar:alla

Är en ok deklaration ?

Om inte, hur precist måste man specificera hur man spelar?

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Eric Arvidsson skrev:


Så deklarationen:
öppningar 0-37
pass: 0-14

Utspel:1:a-13e
Markeringar:alla

Är en ok deklaration ?

Om inte, hur precist måste man specificera hur man spelar?

Är du verkligen så dum så du tror det och inte förstår andemeningen så är det inte lönt att diskutera. Det där var nog nytt bottennapp i att försöka spela idiot. Skärp dig Eric.

Sidor

Eric Arvidsson

Jag tänkte ur ett rent lagtekniskt perspektiv. Den täcker in samtliga ”delmängder” som du så fint kallade det. Min partner kommer dock ur ett bridgeperspektiv kunna dra vissa slutsatser, motståndare som du kallar det ”spelar bridge” kommer inte ha några problem.

Jag lever i villfarelsen om man spelar zonvarierad NT att detta ska deklareras, vad är skillnaden med zonvarierade 2:öppningar?

eller kan jag skriva 1nt 10-16?

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Nej det är klart att de olika gränserna i de olika zonerna ska deklareras olika. Men jag är tämligen säker på att du förstår att står det 3-9 6+ hö på en deklaration så innebär inte att spelaren är tvingad att öppna på alla händer som passar in på den beskrivningen utan kan välja att öppna vissa händer och passa med andra händer utan att deklarationen är felaktig. Däremot ska du kunna lita på att när jag öppnar så är jag i det intervallet.

Sidor

Peter Swensson

Henrik Johansson skrev:


Eric Arvidsson skrev:


Så deklarationen:
öppningar 0-37
pass: 0-14

Utspel:1:a-13e
Markeringar:alla

Är en ok deklaration ?

Om inte, hur precist måste man specificera hur man spelar?

Är du verkligen så dum så du tror det och inte förstår andemeningen så är det inte lönt att diskutera. Det där var nog nytt bottennapp i att försöka spela idiot. Skärp dig Eric.

Det är ett klassiskt grepp att iterera de argument som framförts in absurdum för att ställa saken på sin spets. Han spelar inte dum, men du framställde dig själv just som korkad (vill du tilltala vänner i dylika ordalag så börjar i med det från och med nu på regelbunden basis, inga undantag).

Var gränsen går mellan zon- och positionsberoende 0-10 2Hö och zon- och positionsberoende 1N 10-16?

Sidor

Thomas Ålander

Och fortfarande/ändå kan s k bluff-/psykbud avges; bud som har föga med ”verkligheten” att göra, men som kan störa vilken budgivning som helst.

Sidor

Björn Sörling

Om man ska argumentera åt andra hållet så skulle en korrekt deklaration á Eric; där alla möjliga undantag från, och krav på fördelningar/färgkvalitet, finnas med bli ganska lång. Man kanske helt enkelt ska fylla i ett ark med alla de händer man öppnat, och valt att inte öppna med och lämna över?

Sidor

Jan Gutenwik

Björn Sörling skrev:


Om man ska argumentera åt andra hållet så skulle en korrekt deklaration á Eric; där alla möjliga undantag från, och krav på fördelningar/färgkvalitet, finnas med bli ganska lång. Man kanske helt enkelt ska fylla i ett ark med alla de händer man öppnat, och valt att inte öppna med och lämna över?

Fast Henriks poäng var ju just att man inte behövde deklarera sina undantag. Han tycker ju inte att man behöver göra skillnad på zon och position på sin 2HÖ-öppning trots att han berättar att det är skillnad. Så då behöver väl ingen annan heller göra det?

Sen är det alltid svårt att dra gränsen mellan vad som kan anses vara sunt förnuft och vad man ska skriva på en deklaration för att den ändå ska vara lättläst och man enkelt ska kunna hitta informationen. En deklaration på några hundra sidor tror jag inte att så många skulle gilla….

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Peter Swensson skrev:

Var gränsen går mellan zon- och positionsberoende 0-10 2Hö och zon- och positionsberoende 1N 10-16?

Givetvis…beroende på utrymme på deklarationen, så skall man redovisa om man har som överenskommelse i zonen så är det alltid 6-9 i ozon 3-9. Det är ingen skillnad mod zonvarierad NT.

Men eftersom jag i zon mycket väl kan tänka mig QJT987 x T987x x att öppna med 2Sp så passar det dåligt in att skriva 6-9 på mig.

Men jag tror du har missat kärnfrågan Peter. Det var att om man skriver 3-9 6-korts på deklarationen, är man då tvungen att öppna ALLA händer som ligger inom det intervallet oavsett hur handen ser ut. och där är det självklara svaret att NEJ det behöver man inte. Att man har en öppning som visar något betyder inte att man förnekar detta genom att inte öppna. Att deklarera 3-9 trots att man passar ner 8 av 10 3 poängare är sånt som bridgespelare förstår, likaså att man inte öppnar med vissa fördelningar dåliga färger osv osv osv…Däremot är det helt fel att deklarera 6-9 men ändå öppna 2 av 10 3-poängare.

Sidor

Jan Gutenwik

Henrik: Är det några 3poängare som du öppnar på i zon mot ozon med 2HÖ?
Annars är ju inte dessa en delmängd av ditt öppningsbud och då bör det ju deklareras annorlunda. Detta är ju inte samma sak som att du måste öppna på alla 3-poängare.

Men om man aldrig har 3 poäng i zon mot ozon så anser jag att man inte har deklarerat korrekt.

Edit: Svaret kom redan när jag skrev frågan Surprised

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Jan Gutenwik skrev:


Björn Sörling skrev:


Om man ska argumentera åt andra hållet så skulle en korrekt deklaration á Eric; där alla möjliga undantag från, och krav på fördelningar/färgkvalitet, finnas med bli ganska lång. Man kanske helt enkelt ska fylla i ett ark med alla de händer man öppnat, och valt att inte öppna med och lämna över?

Fast Henriks poäng var ju just att man inte behövde deklarera sina undantag. Han tycker ju inte att man behöver göra skillnad på zon och position på sin 2HÖ-öppning trots att han berättar att det är skillnad. Så då behöver väl ingen annan heller göra det?

Sen är det alltid svårt att dra gränsen mellan vad som kan anses vara sunt förnuft och vad man ska skriva på en deklaration för att den ändå ska vara lättläst och man enkelt ska kunna hitta informationen. En deklaration på några hundra sidor tror jag inte att så många skulle gilla….

Dessutom eftersom jag mycket väl kan tänka mig att bjuda på en viss hand ena gången och passa nästa gång på exakt samma hand (i samma zoner och position) blir det en ännu tjockare lunta om jag ska behöva beskriva vilka faktorer som spelar in och hur mycket jag vikt jag lägger vid dessa för varje enskild hand som existerar.

Sidor

Thomas Ålander

Humörberoende är en faktor att ta med i beräkningen om man vill öppna eller ej. En ruta att kryssa i på deklarationen vore nått att ta med.

Sidor

Peter Swensson

Henrik Johansson skrev:


Peter Swensson skrev:

Var gränsen går mellan zon- och positionsberoende 0-10 2Hö och zon- och positionsberoende 1N 10-16?

Givetvis…beroende på utrymme på deklarationen, så skall man redovisa om man har som överenskommelse i zonen så är det alltid 6-9 i ozon 3-9. Det är ingen skillnad mod zonvarierad NT.

Men eftersom jag i zon mycket väl kan tänka mig QJT987 x T987x x att öppna med 2Sp så passar det dåligt in att skriva 6-9 på mig.

Men jag tror du har missat kärnfrågan Peter. Det var att om man skriver 3-9 6-korts på deklarationen, är man då tvungen att öppna ALLA händer som ligger inom det intervallet oavsett hur handen ser ut. och där är det självklara svaret att NEJ det behöver man inte. Att man har en öppning som visar något betyder inte att man förnekar detta genom att inte öppna. Att deklarera 3-9 trots att man passar ner 8 av 10 3 poängare är sånt som bridgespelare förstår, likaså att man inte öppnar med vissa fördelningar dåliga färger osv osv osv…Däremot är det helt fel att deklarera 6-9 men ändå öppna 2 av 10 3-poängare.

Det du kallar ”kärnfrågan” är helt ointressant, eftersom det är helt uppenbart … och efter att du tydligt och klart besvarat den. Hur kan du hålla på så där? (om man citerar något så är det det man diskuterar, inget annat)

En annan sak du själv initierade i tråden lät mycket mer intressant. Nu är jag nyfiken på ( samma sak en gång till alltså, tidigare frågeställningar kan du släppa här) nästa ämne du initierat i tråden : är ”8 av 10” respektive ”2 av 10” en förankrad norm på något sätt eller är de bara angivna som exempel? Förtydligande: Kunde du lika gärna skrivit ”9 av 10” respektive ”1 av 10” eller finns det någon gräns på ca 20%?

Efter att du besvarat den frågan kommer jag ställa en fråga till.

EDIT: glömde skriva du gav ett viktigt och bra svar på min fråga. Zon och positionsvariabel spärr bör också deklareras precis som 1N Smile

Sidor

Sven-Olov Flodqvist
Bild för Sven-Olov Flodqvist

Peter Swensson]<br /> [quote=Henrik Johansson]<br /> [quote=Peter Swensson skrev:

Men jag tror du har missat kärnfrågan Peter. Det var att om man skriver 3-9 6-korts på deklarationen, är man då tvungen att öppna ALLA händer som ligger inom det intervallet oavsett hur handen ser ut. och där är det självklara svaret att NEJ det behöver man inte. Att man har en öppning som visar något betyder inte att man förnekar detta genom att inte öppna. Att deklarera 3-9 trots att man passar ner 8 av 10 3 poängare är sånt som bridgespelare förstår, likaså att man inte öppnar med vissa fördelningar dåliga färger osv osv osv…Däremot är det helt fel att deklarera 6-9 men ändå öppna 2 av 10 3-poängare.

Alla bridgespelare ser inte på dessa överväganden på samma sätt. Om man på frågan om de alltid öppnar på hur dåliga händer som helst får svaret NEJ, måste man kunna få en upplysning om vilka faktorer just dessa spelare tar hänsyn till.

Sidor

Mårten Gustawsson

Varför har vi deklarationer när vi spelar bridge?

Det svar som bör vara självklart, även för Henrik Johansson, är att en deklaration finns där för att hjälpa motståndarna. Deklarationen ska inte formuleras med avsikt att man ska klara sig så bra som möjligt om det skulle bli ett domslut av TL/ jury.

På svaga 2-öppningar är det alltför många spelare som skyr som pesten att skriva någon som helst hp-styrka utan de skriver bara ”svagt”. Jag tror att deras tankegång är att aldrig skriva ”fel”? Detta är inte acceptabelt! Deras partner vet mer än så. Tvingade att skriva någon styrka skriver de då gärna något som 0-10 hp. Detta är inte heller acceptabelt!

Dessa spelare, och Henrik Johansson, har inte förstått att en deklaration är till för att hjälpa motståndarna, det vill säga den bör beskriva vad partnern förväntar sig.

Honnörspoäng fanns inte med bland Guds 10 bud. Står det 6-9 hp så är det vad som öppningen brukar innehålla och vad partnern kan förvänta sig. Det innebär ska inte tolkas som så att öppningshanden aldrig kan innehålla 5 eller 10 hp.

Spelare som ibland blir ”inspirerade” kan gärna skriva (0)5-10. Varierar den förväntade styrkan på grund av zon, spelare, färgkvalitet eller position ska detta naturligtvis skrivas ut. Platsbrist eller lathet är ingen godtagbar ursäkt.

För en del spelare är positionen viktig, för en del zonförhållandena, för ytterligare några färgkvalitet medan en del inte alls bryr sig utan ”kör på”. Vet man sådant genom erfarenhet är det endast den som bara ”kör på” och som verkligen brukar öppna alla händer med 0-10 som kan komma undan med att skriva 0-10.

Deklaration=Hjälpsamhet

Sidor

Logga in för att kommentera