Forum » Tävlingsledare och domslut » Nord/syd och omvänt?

Nord/syd och omvänt?

21 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Ålander
Nord/syd och omvänt?

Hej!
Vid en vanlig kvällstävling spelar A nord och B syd i bricka 1 o 2, men byter plats med varandra efter ronden. De byter även plats med varandra senare. Som par spelar de korrekta riktningar, men med ombytta platser.
Är det tillåtet, eller väljer man riktning för hela tävlingen vid första brickan?
(Hårdraget skulle man kunna göra så att samma person är giv i paret tävlingen igenom.)

Björn Ohlsson

”LAG 5 – SPELARNAS PLACERING
A. Inledande placering
Tävlingsledaren tilldelar varje tävlande en inledande placering (individuellt, i ett par eller ett lag),
vid början av en omgång. Om inget annat anges, kan spelarna i ett par eller lag komma överens
om placeringen inom paret eller laget. När en spelare väl valt en kompassriktning, kan den
ändras inom en omgång bara om tävlingsledaren instruerar om eller tillåter det.
B. Byte av väderstreck eller bord
Spelarna byter väderstreck eller fortsätter till ett annat bord enligt tävlingsledarens
instruktioner. Tävlingsledaren är ansvarig för att ge tydliga instruktioner om detta. Spelarna är
ansvariga för att flytta sig enligt givna instruktioner och för att placera sig rätt efter varje byte.”

Det beror alltså på vilka instruktioner TL ger (guidekorten) men normalt kan man inte sitta N varannan gång man är NS.

/B

Thomas Ålander

Tack för snabbt svar!
På guidekorten står dock ofta t ex: Öst flyttar till bord X som N-S, och det gör ju att man kan fritt välja?

Stefan Andersson

Spelade Guld i Stockholm och frågade TL om placering mellan ronderna. Han hade inga synpunkter på hur vi satte oss.

Ola Brandborn

För att det ska ha någon praktisk betydelse för utgången av tävlingen så måste någon i paret vara ”bättre” (eller sämre) på att öppna än den andra. Om det är en mycket stor skillnad i spelföringen mellan spelarna i paret så kan jag tänka mig att det kan vara en fördel om man öppnar (speciellt i naturliga system med med 4-korts högfärger), gärna kombinerat med svagsang. Större chans att spelföringen då hamnar på den bättre spelföraren.

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Reglerna är tydliga. Man ska sitta i samma väderstreck hela tiden. Oavsett om det finns någon otydlig formulering på guidekorten.

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Jan-Eric Larsson skrev:


Reglerna är tydliga. Man ska sitta i samma väderstreck hela tiden. Oavsett om det finns någon otydlig formulering på guidekorten.

Det är ju tyvärr inte helt ovanligt att man slarvigt hamnar fel som Ö/V, när man kommer till ett nytt bord. (Det händer väl ibland också att brickorna roterats 180 grader). Jag vill fråga dig Jan-Eric, som dömt en väldig massa tävlingar:
1. Finns det några sanktioner för detta?
2. Har du någon gång blivit tillkallad som TL med anledning av detta?
3. Har du någon gång dömt något för detta?

Thomas Ålander

På deklarationsfoldrarna anges vem i paret som spelar N/Ö resp S/V, så där verkar det finnas en regel. Om man inte efterlever den, vad händer då, vilken är påföljden, om det blir någon? (Spelar det alls någon roll vad som skrivs på deklarationskortet? Man kan ju bjuda som man vill!)

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Nej, jag har aldrig dömt ut någon bestraffning för detta.

Det finns ganska många regler utan explicit påföljd, som mest fungerar som anvisningar för hur spelet ska gå till.

I sverige ska man spela ut med bildsidan nedåt. Träkarlens kort ska läggas upp i kolumner med lägre kort mot spelföraren. Träkarlen får inte ta ett kort innan spelföraren sagt, även om det är en singel.

Massor av regler som gör spelet bättre, men där en TL vanligtvis inte skulle döma ut något straff om man bryter mot dem.

Tomas Brenning

Thomas Ålander skrev:


På guidekorten står dock ofta t ex: Öst flyttar till bord X som N-S, och det gör ju att man kan fritt välja?

.

Jan-Eric Larsson skrev:


Reglerna är tydliga. Man ska sitta i samma väderstreck hela tiden. Oavsett om det finns någon otydlig formulering på guidekorten.

Eftersom jag är ansvarig för guidekorten som skrivs ut från Ruter skulle jag vilja hävda att instruktionerna är ett under av tydlighet.

… Öst flyttar till bord X som N-S

Spelarna väljer helt enkelt i vilken riktning de ska sitta i nästa rond.

Det är en fantastisk klåfingrighet av lagskrivarna att lägga sig i hur spelarna ska sitta. Det är en icke-fråga där spelarna i alla år har lyckats lösa problemet utan inblandning ovanifrån. Det gläder mig att Jan-Eric intar en pragmatisk syn på ett flertal regler och inte utdömer straffpoäng för icke-förseelser.

Detta kan jämföras med instruktionerna i Bridgemate i första versionen, där Öst skulle godkänna resultatet. Spelarna var alldeles förstörda då de önskade att Väst skulle godkänna resultatet men inte kunde det. I senare versioner blev det Öst-Väst godkänner resultatet.

Om instruktionerna på guidekorten skulle se ut så här:

… Öst flyttar till Bord X som N om Öst har varit N tidigare men flyttar till S om Öst varit S tidigare och kan välja N eller S om Öst ännu inte har varit N-S

då tycker jag att de befintliga instruktionerna är bättre.

Thomas Ålander

Tack för svaren!
Det är tydligen ok att växla riktning, om man vill, ty eljest skulle valmöjligheten N-S resp. Ö-V inte anges.

Nils Andersson

Thomas Ålander skrev:


Tack för svaren!
Det är tydligen ok att växla riktning, om man vill, ty eljest skulle valmöjligheten N-S resp. Ö-V inte anges.


Det är inte ok. Men det kommer troligen aldrig att bestraffas. Anledningen till att det står som en valmöjlighet är att det är ok att sitta både nord och väst respektive nord och öst. Men när man valt måste man sitta så hela tävlingen.
Lars Adie

Thomas Ålander skrev:


Tack för svaren!
Det är tydligen ok att växla riktning, om man vill, ty eljest skulle valmöjligheten N-S resp. Ö-V inte anges.

Har du valt öst ska du sitta öst resten av tävlingen, har du valt syd ska du sitta syd resten av tävlingen. Såvida du inte får tillåtelse av TL att ändra.

Det är så jag tolkar paragraf 5 i bridgelagarna.

Thomas Ålander

Uppfattat!

Mikael Thulin

Om reglerna inte ändrats så skall vid fyrmanna bortalagets syd flytta till väst i andra ronden. Något som jag och min partner brutit mot regelbundet, tidigare ovetande och nu av ovana.
(har inte kollat om detta fortfarande gäller, men skulle bli förvånad om någon kommit på att ändra på det Smile

Thomas Ålander

Mikael Thulin skrev:


Om reglerna inte ändrats så skall vid fyrmanna bortalagets syd flytta till väst i andra ronden. Något som jag och min partner brutit mot regelbundet, tidigare ovetande och nu av ovana.
(har inte kollat om detta fortfarande gäller, men skulle bli förvånad om någon kommit på att ändra på det :-)


Och vilken skulle påföljden bli vid brott mot regeln?
Hans Setterborg

Jag tror att TL då har rätt att säga ”Aja baja”

Björn Ohlsson

Kor är alltid nord-syd. Innebär den nya sponsorn att landslaget sitter NS vid båda borden?

/B

Peter Swensson

Alltid omvänt! Hur lätt som helst

Jan-Olof Hegethorn

Att behöva koknuff”cow tipping” för att byta riktning vid bordsbyte fick jag lära mig av Amiga-TL i Puerto de la Cruz på 2000-talets mitt, ej tillåtet sa han. Jag spelade mixed i huvudtävlingen.

/janne

Leif Axelsson

Jag också….

Logga in för att kommentera