Forum » Tävlingsledare och domslut » Spelföraren kan aldrig göra fel

Spelföraren kan aldrig göra fel

10 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Ola Mattsson
Spelföraren kan aldrig göra fel

Häromdagen spelade jag 3NT med hj ut. På bordet låg Ax och jag hade DJ9x. Jag satt tydligen i andra tankar när jag efter låg hj från bordet lade lågt på handen och förlorade sticket. Jag hade lagt ner det felaktiga kortet och korrekt som jag är fick jag stå mitt kast. tyckte åtminstone jag. Lagt kort ligger.
Nu var det ngn som efteråt kommenterade att att jag hade haft rätt att ändra mig till hj9. Utsagan var att spelföraren aldrig kan göra fel. Nu är jag konfunderad och undrar vad som gäller.

Jan-Eric Larsson
Bild för Jan-Eric Larsson

Denna någon har fel. Har spelföraren lagt ner kortet får han inte ändra sig.

Den mer exakta lagtexten har tre sätt att avgöra om ett kort från spelföraren är spelat: om kort är nedlagt på bordet, om det hålls så att det rör vid eller är nära bordet, eller om det hålls så att det framgår att det är spelat.

Den som sade att spelföraren skulle ha rätt att ändra sig, syftar kanske på att när man spelar ett kort från träkarlen och säger fel, har man rätt att ändra sig. Men bara om man säger fel. Om det handlar om att man tänker fel eller är okoncentrerad, får man inte ändra sig i detta fall heller.

Lita aldrig på vad någon spelare säger om lagarna. Kolla i lagboken i stället!

Lars Adie

Ola Mattsson skrev:


Häromdagen spelade jag 3NT med hj ut. På bordet låg Ax och jag hade DJ9x. Jag satt tydligen i andra tankar när jag efter låg hj från bordet lade lågt på handen och förlorade sticket. Jag hade lagt ner det felaktiga kortet och korrekt som jag är fick jag stå mitt kast. tyckte åtminstone jag. Lagt kort ligger.
Nu var det ngn som efteråt kommenterade att att jag hade haft rätt att ändra mig till hj9. Utsagan var att spelföraren aldrig kan göra fel. Nu är jag konfunderad och undrar vad som gäller.

Spelföraren kan inte ha straffkort men lagt kort ligger även för den sidan.

Anders Eriksson

Inte om det är en revoke som ännu inte etablerats.
Då rättar man till och plockar upp det felaktiga kortet.

PO Sundelin

Men läs Pierre Winbergs rapport under Nyheter från TLseminariet nyligen.
Där verkar ”hålls” nära bordet ha fått en för mig ny tolkning.

Leif Lundberg

PO Sundelin skrev:


Men läs Pierre Winbergs rapport under Nyheter från TLseminariet nyligen.
Där verkar ”hålls” nära bordet ha fått en för mig ny tolkning.


Länk?
Tomas Brenning

Tråden har flyttats till Tävlingsledare och domslut.

Anders Eriksson

Leif Lundberg skrev:


PO Sundelin skrev:


Men läs Pierre Winbergs rapport under Nyheter från TLseminariet nyligen.
Där verkar ”hålls” nära bordet ha fått en för mig ny tolkning.


Länk?

Här i nyheter;
EBL TL Workshop
Johan Andersson

Anders Eriksson skrev:


Leif Lundberg skrev:


PO Sundelin skrev:


Men läs Pierre Winbergs rapport under Nyheter från TLseminariet nyligen.
Där verkar ”hålls” nära bordet ha fått en för mig ny tolkning.


Länk?

Här i nyheter;
EBL TL Workshop

Tycker det är konstigt att man får komma till ett kontrakt som är omöjligt att komma till utan bud utom tur, om man bjuder ett icke jämförbart bud men bjuder man ett jämförbart bud så blir man nerskjuten av 23C Smile

Lars Adie

Johan Andersson skrev:


Anders Eriksson skrev:


Leif Lundberg skrev:


PO Sundelin skrev:


Men läs Pierre Winbergs rapport under Nyheter från TLseminariet nyligen.
Där verkar ”hålls” nära bordet ha fått en för mig ny tolkning.


Länk?

Här i nyheter;
EBL TL Workshop

Tycker det är konstigt att man får komma till ett kontrakt som är omöjligt att komma till utan bud utom tur, om man bjuder ett icke jämförbart bud men bjuder man ett jämförbart bud så blir man nerskjuten av 23C :)

Det blir fel i de flesta fall men den gången det blir bra blir du inte straffad för det.

Så länge det inte finns OI som pekar mot ett visst kontrakt.

Sen är det inte riktigt det som står i 23C utan den lagen kan komma i spel t.ex om partnern låter bli att invitera för att denna vet att jag är svagare än mitt regelrätta bud visar.

Logga in för att kommentera