OI

3 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Erik Andersson
OI

Läget är följande:
(P) - P - (1 C) - 1 S - (2 S) - P -

2 spader alerterades ej (dock med förbehåll att det var mer som inte alerterades under halvleken).
När nu 1 klöveröppnaren ska bjuda går denne ner i boxen och 2 spaderbjudare utbrister ”Oj, du hade öppnat!”
TL!

Hur döms detta?

Joakim Nordlindh
Bild för Joakim Nordlindh

Dom spelar väl klart. Efter brickan är färdigspelad undersöker man om ÖH utnyttjade OIn han fick av partnern. Gjorde han det korrigerar man.

Sen är det väldigt oetiskt av 2sp-bjudaren att upplysa partnern om att han bjudit fel på detta sätt. Hade jag fått bestämma hade det blivit bestraffning för det också, men dom som dömer i verkligheten är lite snällare än mig Smile

Lars Adie

Erik Andersson skrev:


Läget är följande:
(P) - P - (1 C) - 1 S - (2 S) - P -

2 spader alerterades ej (dock med förbehåll att det var mer som inte alerterades under halvleken).
När nu 1 klöveröppnaren ska bjuda går denne ner i boxen och 2 spaderbjudare utbrister ”Oj, du hade öppnat!”
TL!

Hur döms detta?

Det är OI som partnern inte utnyttja i sin budgivning, motståndarna får använda sig av infon däremot.

Gör TL bedömningen att partnern använt sig av OI kan resultatet bli korrigerat.

Procedurbestraffning är rimligt - dels för den som spred OI och dels för ev. utnyttjande av OI.