Forum » Tävlingsledare och domslut » När och varför ska man alertera, förstår inte logiken - möjligen har jag missuppfattat alltihopa...

När och varför ska man alertera, förstår inte logiken - möjligen har jag missuppfattat alltihopa...

3 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist
När och varför ska man alertera, förstår inte logiken - möjligen har jag missuppfattat alltihopa...

Är det så att man ska alertera svag 1 sang och ombytta limithöjningar, för att de är ovanliga. Men inte Askeröd 2 hjärter, trots att det också är ovanligare än svaga sexkortsbud eller 2 hjärter som svar på Stayman, även om budet kan innehålla 4-korts spader? Om det är så här, är det klurigt att hålla reda på. Man kan ju inte heller alertera ”för säkerhets skull”. Då riskerar man ju att ge OI till medspelaren.

Philip Berggren

Anders Lundqvist skrev:


Är det så att man ska alertera svag 1 sang och ombytta limithöjningar, för att de är ovanliga. Men inte Askeröd 2 hjärter, trots att det också är ovanligare än svaga sexkortsbud eller 2 hjärter som svar på Stayman, även om budet kan innehålla 4-korts spader? Om det är så här, är det klurigt att hålla reda på. Man kan ju inte heller alertera ”för säkerhets skull”. Då riskerar man ju att ge OI till medspelaren.

Du ska alertera svag NT (mindre än 14hp) för att det står rakt av i reglerna. Ombytta limithöjningar är inte något som motståndarna förväntas förstå att ni spelar och således information som du har som de måste få. Du alerterar inte 2 Askeröd för att det är ett naturligt bud utan garanterad sidofärg. T.ex 2 som lovar + / ska alerteras för att budet innehåller mer information om fördelning än bara om hjärter (konventionellt). Du alerterar inte Stayman svaret 2 för att man som motspelare förväntas förstå att man fortfarande kan ha

Helt riktigt ska man inte alertera hej vilt för säkerhets skull då det skapar OI problematik. Grundregel att ha med sig är att naturliga bud som inte har bibetydelser eller på annat sätt avviker från vad motspelarna kan förväntas förstå inte behöver alerteras. Rekommenderar att du läser igenom aleteringsreglerna och tolkningsexemplen.

Alerteringsreglerna
Tolkningshjälp

Torbjörn Gustavsson

De nuvarande alerteringsreglerna försöker skapa balans mellan tre svårförenade krav. Reglerna ska:
1. vara exakta och lätta att tolka,
2. vara korta, koncisa och lätta att memorera, och
3. tjäna sitt syfte, dvs. vara till hjälp för motståndarna.

De gamla alerteringsreglerna (40-punktslistan) uppfyllde krav 1 väl, men inte krav 2. Det kan diskuteras hur väl de uppfyllde krav 3.

De nuvarande reglerna är svagare på krav 1, men bättre på krav 2 och troligen även 3. Jag har inte sett något förslag på andra regler som har en bättre balans mellan kraven.

Logga in för att kommentera