§45 C 4 a

8 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Ove Järnström
§45 C 4 a

Vänligen informera om det finns något undantag till denna regel.

” Ett kort måste spelas om en spelare nämner det eller på annat sättsnger att han avser att spela det”

Thomas Ålander

Trivialt undantag är om spelaren saknar kortet.

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Det finns många tänkbara undantag av typen att spelaren inte står i tur att spela ut eller på, eller att kortet skulle innebära en revoke, etc.

Om frågan egentligen gäller hur ett visst fall ska bedömas, så är det bättre om du beskriver fallet.

Philip Berggren

Ove Järnström skrev:


Vänligen informera om det finns något undantag till denna regel.

” Ett kort måste spelas om en spelare nämner det eller på annat sättsnger att han avser att spela det”

Ja, vad sägs om 45 C4b där man har rätten att ändra ett oavsiktligt spelat kort. I praktiken innebär det att man gjort en felsägning då det i orginaltexten står ”unintended designation”. I praktiken tillämpas detta när spelföraren säger fel kort från träkarlen enbart beroende på felsägning inte tankefel. Men det gäller även i för försvaret, dock har jag ännu inte träffat på någon spelare som säger vilket kort de lägger innan de gör det när de spelar försvar.

Philip Berggren

Jan-Eric Larsson skrev:


Det finns många tänkbara undantag av typen att spelaren inte står i tur att spela ut eller på, eller att kortet skulle innebära en revoke, etc.

Om frågan egentligen gäller hur ett visst fall ska bedömas, så är det bättre om du beskriver fallet.

Kortet är fortfarande spelat oavsett om spelaren var i tur eller ej eller om det skulle innebära revoke. Vad som sen händer därefter är en annan fråga.

Ove Järnström

Jag hade hoppas på fler svar!

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Ove Järnström skrev:


Jag hade hoppas på fler svar!

Svårt att ge många svar när det bara finns ett undantag, nämligen det som regleras i 45c4(b) (ren felsägning).

Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Henrik Johansson skrev:


Ove Järnström skrev:


Jag hade hoppas på fler svar!

Svårt att ge många svar när det bara finns ett undantag, nämligen det som regleras i 45c4(b) (ren felsägning).


Alternativa fakta har kommit i ropet den senaste tiden! Skönt att det i bridgen finns klara och tydliga besked, i det här fallet: lag 45c4(b)!
Logga in för att kommentera