Forum » Tävlingsledare och domslut » Tävlingsledare som saknar officiell status

Tävlingsledare som saknar officiell status

10 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist
Tävlingsledare som saknar officiell status

Om en tävling leds av en TL (som inte finns med på förbundets lista) dömer i en tävling, vad gäller om de domslut hen tagit? Är tävlingen överhuvudtaget giltig?

Johnny Petersson
Bild för Johnny Petersson

Silver eller brons?
Kraven på TL varierar beroende på om det är en klubbtävling eller någon annan tävling.

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Bronstävling

Micke Melander

Det är faktiskt ganska vanligt att klubbtävlingar arrangeras utan att man har utbildade tävlingsledare. Vid dessa fall brukar man sköta det hela med en spelledare som kan tekniken och sköter tävlingen.

I de fall det då ska fattas domslut brukar de få använda djungeltelegrafen för att ”ringa en vän”, lite som i ”Vem vill bli miljonär?” Smile

Förbundets rekommendation är dock att man har en utbildad tävlingsledare som leder tävlingarna, men som sagt - det är inget krav för bronstävlingar på klubbnivå.

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Tack för svar!

Britt-Marie Warborn
Bild för Britt-Marie Warborn

Våra konsulenter har ju varsitt område.
Det borde väl vara en självklar uppgift för dem att kolla av vilka klubbar som saknar behörig TL och påverka så att det utbildas fler Steg 1. Alternativet skulle ju annars vara att om det spelas om mästarpoäng kräva att det finns en TL.
Jag är emellertid medveten om svaret ”Här finns ingen som vill bli TL”.
Så länge det finns många som vill spela bridge måste ju några jobba för att det ska funka.
Jag hoppas att om bridgespelare tänker efter inser man att fler måste hjälpa till. Det är ju dessutom roligt att veta vad som gäller när något udda hänt vid bordet.

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

I detta fallet har klubben flera utbildade TL, men ofta leds tävlingen av en TL som inte finns upptagen på listan (men som säkert är duktig). Vid ett tillfälle blev det diskussion om alertering vid dennes bord och en annan TL, som inte heller är upptagen på listan, dömde. Den förstnämnde TL avstod också från att rapportera olämpligt uppträdande, där det uppstod bråk mellan partners efter första ronden, bultande i bordet från bägge parter, avslutat med att en av spelarna lämnade lokalen i vredesmod. Rättssäkerhetsmässigt tycker jag det är olyckligt att man kan ha klubbtävlingar med typ 12-13 bord och en spelande TL som ej har officiell status.

Philip Berggren

Anders Lundqvist skrev:


Rättssäkerhetsmässigt tycker jag det är olyckligt att man kan ha klubbtävlingar med typ 12-13 bord och en spelande TL som ej har officiell status.

Visst är det så, men så ser verkligheten ut i många klubbar runt om i landet. Valet står där mellan att spela utan ”officiellt utbildad TL” eller att inte spela alls. Och med tanke på hur klimatet är kring att tillkalla TL kan jag förstå att så få vill vara TL och än mindre då lägga tid på att utbilda sig.

För faktum är att det av någon anledning anses ”otrevligt” att tillkalla TL och för TL:s del är det alltför ofta så att oavsett vad man gör så är det alltid fel (oavsett om man har dömt rätt) och man är den sämsta TL som gått i ett par skor. Så tills den dagen som bridgespelare lär sig att respektera TL lika mycket som sina motståndare vid bordet så kommer fortsatt många tävlingar att spelas utan utbildade TL.

Jerry Mähler
Bild för Jerry Mähler

Hej
Jag är i princip ensam som TL i Ångermanland och vill gärna slå ett slag för flera utbildade TL.
Har upplevelsen att flera spelare är intresserad av lagar och regler och gärna frågar för att få vetskap. Man får då själv också chansen att ta reda på mera och hjälpa till som är en av de viktigaste uppgiften för en TL.
Som TL ska man skapa en trevlig atmosfär och hjälpa spelarna inte straffa dom som råkar göra fel utan skydda de oskyldiga.
Tycker att spelarna i vårat distrikt har en bra inställning till TL och i första hand vill få en trevlig dag tillsammans.
Men de som gått steg 1 får tyvärr för få träningstillfällen så här är det viktigt att klubbarna försöker att hålla igång alla så mycket som möjligt.
Har även föreslagit att en steg 1 TL ska gå med som biträdande TL på silvertävlingar för att få extra träning.
Sedan är det olyckligt att döma på en tävling om man inte kan reglerna, vilken annan idrott skulle acceptera detta?
Det kan vara nog så svårt även om har utbildning och lagboken till stöd.
/ Nu har jag fått skrivit av mig lite så lycka till alla som engagerar sig för bridgens bästa.

Fredrik Jarlvik

Jerry Mähler skrev:


…….
Sedan är det olyckligt att döma på en tävling om man inte kan reglerna, vilken annan idrott skulle acceptera detta?
Det kan vara nog så svårt även om har utbildning och lagboken till stöd.
/ Nu har jag fått skrivit av mig lite så lycka till alla som engagerar sig för bridgens bästa.

Jag tror att det är vanligare än du tror. Jag har t ex dömt många bordtennismatcher. Det är säkert många regler i bordtennis som jag inte kan, men jag är bra på att räkna poängen Smile

Vi får nog acceptera att det är lite si och så med domare på klubbtävlingsnivå, både inom bridgen och i andra sporter.

Logga in för att kommentera