Distriktets forum

12 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson
Distriktets forum

I detta forum kan angelägenheter för distriktet diskuteras.

För att komma till klubbarnas specifika forum klicka på samtliga klubbforum längst upp i distriktets lista av trådar.

Rainer Trapp

Dåligt upplagd tävling för DM-par 21 januari 2023! Endast 13 par kom till start. När man ska spela ett DM över 42 brickor ska naturligtvis tävlingen läggas upp så att alla möter alla. Då blir det rättvist. Nu fick vi bara möta 11 av 13 par. Fjolårssegrarna Mirhag-Andersson fick t.ex. inte möta varken blivande segrarna eller 2:orna! Slappt av arrangören.

Rainer Trapp

Ännu en kommentar om DM-par: Som en konsekvens av tävlingsupplägget fick 11 par en frirond, medan 2 par spelade alla brickor. Det är inte heller bra och inte rättvist. Bättre hade varit att alla möter alla, och att det varit en extra bricka de tre första ronderna, och därefter 3 brickor per rond. Då hade tre par fått en frirond med 4 brickor, och resten av fältet en frirond med 3 brickor. Men alla hade fått möta alla, och alla hade spelat antingen 39 eller 38 brickor.

Lennart Ekholm

13 par är det absolut sämsta antal man kan ha om man ska spela minst 42 brickor. Vi kunde lagt till 2 ronder och spelat 52 brickor så att alla mött alla, men jag är tveksam till om det blivit populärt.
5 olika Ruteradministratörer var tillfrågade om hur man lägger upp en tävling med 4 brickor vissa ronder och 3 brickor i vissa. Tyvärr hade ingen startat sådana tävlingar tidigare, och hittade inte heller sådana i ruterprogrammet. (förmodligen finns det någonstans).
Så, om någon har kunskap om hur man lägger upp sådana tävlingar tar vi tacksamt emot information om det och gärna med en manual.
Jag informerade också alla spelare före start att upplägget var just som det var, och att det är MBF som är huvudansvarig för tävlingen och fattar beslut om hur den ska genomföras. Nu vet inte jag om trådskaparen syftade på MBF eller ABB BK när han kallade arrangören ”slapp”, men om det var klubben ABB BK han menade vill jag kommentera det.
Det anordnas nu 7 st DM-finaler varav E-Tuna står för 1. Resterande 6 finaler tar ABB BK hand om eftersom ingen annan klubb vill arrangera någon överhuvudtaget. Om ABB BK sa nej till någon av dessa skulle de sannolikt få ställas in. Det krävs trots allt en del jobb för varje final med för-och efterarbete samt redovisningar, kanske är det därför ingen annan klubb vill arrangera…

Rainer Trapp

Arrangör är givetvis Mälardalens Bridgeförbund. Det är de som är ansvariga.

Rainer Trapp

Är det verkligen så att ingen klubb i distriktet, förutom ABB, vill stå som värd för en DM-tävling? I så fall är det kanske ett betyg på det stöd man räknar med att få från distriktet. När jag satt i Dalarnas distriktsstyrelse i många år satte vi en ära i att ha välarrangerade DM-tävlingar. Då var också tävlingarna välbesökta. Spelarna fick tillbaka något för spelavgiften. Att bara 13 par nu vill spela DM-par är ju närmast en skandal. I en DM-tävling är det inga priser, utan man spelar om äran. Men inget hindrar ju distriktsstyrelsen från att bjuda på rondpriser. Distriktsstyrelsen borde också uppmuntra klubbarna att spela kval till DM så att åtminstone något par kommer från alla klubbar. Om det blir lite mera status på tävlingen och om man känner att man får något för spelavgiften; då kommer också många fler att vilja spela DM. Hur kommer det sig att så många vill spela Arboga-stånkan om några dagar? Jo förstås för att det är bra arrangemang och man tycker man får något för startavgiften!

Nils Andersson

Kan minnas fel, men har för mig att Folkare skrev en motion för ett antal år sedan. Att alla DM skulle gå i Västerås. Motionen bifölls. Innan var DM tävlingarna väl utspridda. Vill man återgå till det som var tidigare krävs det nog beslut på samma nivå som fattade beslutet att tävlingarna skall gå i Västerås.
Det är 15 par som kunnat spela DM som är anmälda till Stånkan, marginellt fler men fortfarande väldigt dåligt.
Intresset för att spela Stånkan har för övrigt minskat mycket kraftigt. För 5 år sedan fick man anmäla sig direkt när inbjudan kom, för den blev fulltecknad på en gång. Känns verkligen som intresset för att spela helgtävlingar dog under pandemin.

Lennart Ekholm

Det stämmer att tävlingarna ska spelas i LOKALEN i V-ås, däremot är/var det fritt fram för vilken klubb som helst att sköta arrangemanget. Frågan ska kanske tas upp på nytt eftersom Folkare inte deltar med mer än max 1 par/tävling…

Nils Andersson

DM borde arrangeras så att flest par deltar. Hur detta görs vet jag inte, men frågan borde tas upp på något sätt. För som deltagarantalet är nu känns det som bottenrekord.

Lennart Ekholm

Efter att ha konsulterat minnet, och därefter årsmötesprotokollet från 2020, så står det där att läsa att beslutet att arrangera i V-ås är upprivet. Det är alltså fritt fram för alla klubbar att arrangera sedan dess i sin egen lokal.

Rainer Trapp

Det är naturligt att en tävling i Arboga lockar spelare även från Örebro och Lindesberg etc. På samma sätt borde en tävling i Västerås kunna locka spelare från t.ex. Strängnäs, Enköping och Sala. Så jämförelsen med Arbogastånkan blir att de lockar just nu 24 par men Mälardalens Bridgeförbund kan inte få ihop mer än 13 par i ett DM i Västerås. Det är för dåligt.

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Det är självklart tråkigt att DM/SM-kval inte lockar fler spelare, men jag tror att det är orättvist att jämföra den typ av tävlingar med inbjudningstävlingar där man kan vinna priser.

Om man jämför över hela landet så ser det tyvärr ut så här på många håll. Antalet startande har minskat till DM och inbjudningstävlingar så väl som till klubbtävlingar. Detta har skett successivt under åren men tog ett rejält skutt under pandemin.

Många spelare har försvunnit lite för tidigt pga av pandemin, men det stora tappet beror nog på att inga nybörjarkurs hölls under pandemin.

Varför inte skicka ut en enkät till alla spelare som inte ställer upp på DM för att höra om det finns någonting som skulle kunna locka dit dem.

V-ås-åsa

Logga in för att kommentera