Forum » Distrikts- och klubbforum » Bohuslän-Dals BF » Det ljusnar allteftersom

Det ljusnar allteftersom

5 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Göran Larsson
Det ljusnar allteftersom

Öppning 2 ru svagt (7-10) och naturlig budgivning.

Med ruter kung ut såg det mörkt ut när jag spelade brickan. Rutervända var jag tvungen att stjäla och det tog en stund innan jag kom på några möjligheter.

Dkn8
Dkn873
7
kn753
EK10972
65
D5
E94
Nord
Öst
Syd
Väst
Öst giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
2
2
3
3
Pass
Pass
Pass

I andra stick spelades ruter som jag stal med sp 8. Men jag gjorde ett försök och lyckades faktiskt. Har du några förslag? Vad spela i stick 3 och hur ska det sitta?
Räkna med spadervända (eller klöver följt av spadervända) när Ö-V kommer in.
Kjell Glans

Förstår att här behövdes tänka… att jobba på extra klöverstick känns långsökt.
Med tanke på budgivningen så känns det som att största chansen till hemgång är EKx(x) eller Exxx i hjärter hos väst.
Så efter stöld spela hj D, när försvaret gjort som LG nämnt se till att vara inne på hand och spela upp mot hj kn, tar inte väst så ducka och hoppas på honnör andra hos öst.
Tja LG, ett försök från de södra delarna av distriktet Relieved

Lennart Johansson

Samt trumfen 2-2 annars har man ingen kontakt med bordet.

Lars-Göran Larsson

Trumfen kan faktiskt sitta 3-1 eller 4-0 men MTH som är kortast i hjärter får inte ha trumf kvar när man tar för godspelad hjärter.

Först stjäl man ruter på bordet, nästa gång tar man över sp kn och spelar hj mot bordet och gör rätt. Slutligen går man in på sp dam och då får ”korta hjärterhanden” inte ha trumf (mer än två från start).

Bl a får man se upp om MTV vänder i hjärter (en fälla?), så att man inte försöker ta hj dam utan stjäl på handen och spelar in bordet på sista trumfen (det kan vara kortet som trumfar ur MTH).

Jag ska visa ett exempel.

Lars-Göran Larsson

Utmärkt försök, du har kommit på grundbulten Kjell.
Det finns inget säkert sätt men det finns bättre och sämre försök. Att man ska ta ett extra stick finns i princip bara i hjärter (eller KD punkt i klöver).
Det finns också otäcka försvar som vänder i klöver, vilket då kräver att vi håller upp klövern en gång och den inte sitter 3-3 och fördelad så att försvaret kan maska ut vår kl knekt.

Dkn8
Dknxxx
x
knxxx
x
Kx
Eknxxxx
D862
EK10972
xx
Dx
E9x
6xx
Exxx
Kxxx
K10
Nord
Öst
Syd
Väst
Öst giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
2
2
3
3
Pass
Pass
Pass

Detta är väl ett realistiskt exempel och som funkar. Efter två ggr ruter är vi inne på sp 8. Spela hj dam. Endera spelaren tar och vänder i klöver som vi släpper. Fortsättning i klöver löser färgen och vi trumfar ut.
Alltså vänder man i trumf och vi tar över sp kn med kung och spelar hjärter. Lyckas vi gissa rätt (oavsett om väst eller öst tog förra hjärtern) har vi ställt ett nionde stick, som vi kan hämta genom att spela in oss på sp dam.
(Om väst har EKx(x) i hjärter och lyckas ta esset plus vända med liten tror jag vi får sträcka fram handen och gratulera till ett osedvanligt vacker och förutseende motspel).
Lennart: rätt, öst får inte ha fördelningen 3-2-6-2.
Logga in för att kommentera