Forum » Distrikts- och klubbforum » Bohuslän-Dals BF » Bojkottas bohusrallyt?

Bojkottas bohusrallyt?

17 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Sylve Larsen
Bild för Sylve Larsen
Bojkottas bohusrallyt?

Första rallyt blev inställt för få anmälda.
Andra rallyt Vänersborg är 4 par anmälda med en vecka kvar av anmälningstiden.
Kom igen nu! Som Kjell Glans sade förra gången.

Inte vidare bra marknadsföring för tävlingen och rallyt överhuvudtaget.

Man kunde ju hoppas att det under distriktsidan tävling bohusrallyt skulle finnas en kalender över tid och platser i årets rally. Istället kommer man till förra årets rally.
Kanske missat nåt. Det verkar som det bara fanns i respektive klubbs hemsida för info och anmälan. OK! Ole sent om sider kom länk om Vänersborgtävlingen även på distriktets hemsida.

Ole J Jensen
Bild för Ole J Jensen

Marknadsföring av Bridgens alla saker, ja måhända att marknadsföringen borde bli bättre.
Men vad gäller Rallyt, är det verkligen brist på information som gör att inga eller väldigt få anmäler sig? Vi har ett tydligt spelprogram som har legat ute ett bra tag.
Jag tror att det finns andra orsaker.
Jag känner mig övertygad om att alla med intresse av att spela (förutom klubbtävling en eller ett par gånger i veckan) är väl medvetna om de tävlingar som arrangeras under varje säsong.
För mig verkar det som om det är ett sviktande intresse. Detta märks bland annat av att det kommer få deltagare på både klubbträffar och årsmöten.
Eller finns det andra orsaker?
Vad kan vi alla bidra med för att stimulera intresset för BRIDGE?

Thomas Axenbratt
Bild för Thomas Axenbratt

Det är säkerligen ingen bojkott. Det handlar antagligen om ett avtagande intresse att spela bridge en helgdag. Förr fanns det många som gärna spelade helgtävlingar men nu är merparten utav dessa för gamla, har krämpor eller är utdöda. Av de kvarvarande har några fått andra intressen. Nyrekryteringen saknas

Majoriteten av våra drygt 825 medlemmar är nöjda med att gå till klubben en vardagskväll och spela en tävling mest för den sociala gemenskapen. Det är inte så noga vilken placering de kommer på utan nöjet att träffa personer med liknande intresse. Många skulle hellre spela 20 brickor och få en längre kaffepaus så man hann prata mer än fallet är med dagens 24 eller 27 brickor. Det är inget fel på denna målsättning och andelen tillhörande denna grupp ökar.

När jag började 1971 i Trollhättan spelades 30-33 brickor en vardagskväll. Vi började kl 19 och spelet var inte slut förrän bortåt 24. Därefter tog uträkningen 20-30 min för startfältet var stort. Allt räknades för hand och de flesta var kvar till uträkningen och prisutdelning en bit efter midnatt. Kommer inte ihåg att det klagades på sena kvällar men sena kvällar är inget vi ska återinföra. Att få spela en silvertävling var inte lätt i början fast det oftast arrangerades en på lördag och en på söndag. Varje klubb inbjöds att deltaga med två par och Trollhättan hade vid denna tid runt 10 par som var kapabla att vinna DM så konkurrensen var hård. Blev det några återbud så fick man spela. Det var alltid 32 par och 62 brickor på den tiden.

Hur ska vi få nytillkomna att upptäcka tjusningen med en silvertävling en lördag eller söndag? En del ansvar ligger på distriktsstyrelsen men det är ändå på respektive klubb den stora informationen måste sättas in. Som Ole i inlägget innan beskriver så är det på tok för dåligt intresse för vårens klubbträff och höstens årsmöte. De senaste gångerna har det varit 6-7 personer utanför distriktsstyrelse, valberedning och mötesordförande. Vid senaste årsmötet representerade över hälften av deltagarna Uddevalla BF.

Är vi nöjda med detta låga intresse? Varför inte komma på klubbträff och årsmöte och diskutera hur bridgens framtid ska se ut i vårt distrikt. Ni är även välkomna med synpunkter här eller i mail till mig och övriga styrelsen.

Rasmus Gråberg

Jag har skickat inbjudan till närliggande distrikt, men tyvärr så har Västergötland DM Veteran (vilket omfattar många spelare) och Göteborg DM Lag (som är en öppen lagtävling) samma dag. Det är inte så lätt att hitta en helgdag under hösten som det inte krockar med andra arrangemang.

Kanske har intresset svalnat betydligt för endagars parsilvertävlingar. Jag är glad att vi i Vänersborg har fått upp intresset för lagspel med 4-5 lag i Svenska Cupen varje år, samt två lag i division 3 och fyra lag i division fyra.

För egen del ska jag tyvärr jobba 14/10.

Sylve Larsen
Bild för Sylve Larsen

Rasmus Gråberg skrev:


Jag har skickat inbjudan till närliggande distrikt,


Arrangörer, borde man inte lära sig av Hans Johansson Tofta. Det är oftast platsbrist på hans arrangemang. Hans har en stor sändlista och skickar ut personliga inbjudningar.
Det är mycket trevligt att få en personlig inbjudan.
Det går också direkt till dem det berör.

Vbg, Inte försent.

Förläng anmälningstiden fråga Hans om Ni får låna sändlistan eller be honom skicka ut inbjudan, eller gör er egen sändlista.
Ser att bara ett vänersborgspar är anmält, där har ni ju material för att göra en personlig sändlista just till klubbmedlemmar.

Apropå det svalnade intresset. Tänka nytt! Exp. Är övertygad om att det blivit minst 16 par om begränsningen varit max ruter/hjärternål. Kanske man inte får arrangera sådana silvertävlingar. Brainstorma ni andra också.
Vad gör vi med de andra, lagtävlingar som är färdiga på en dag.
Med gröna hissen modell, får nästan alla med sig en silverpoäng, vilket för de flesta är omöjligt med nuvarande silvertävlingar

Thomas Axenbratt
Bild för Thomas Axenbratt

Riksstämman antog en mycket intressant motion i helgen. Den är ju enormt mycket bättre än dagens system med handikapp. Se denna tråd

Sylve Larsen
Bild för Sylve Larsen

Verkar riktigt bra Thomas!

Sylve Larsen
Bild för Sylve Larsen

Rasmus Gråberg skrev:


Kanske har intresset svalnat betydligt för endagars parsilvertävlingar.


Tror att Vänersborg har passerat nån sorts smärtgräns vad gäller priset.
600 kr/par för att spela 42 brickor. Har aldrig sett den prisbilden tidigare.

Allt är ju relativt
För samma summa spelar jag 6 kvällar i upphärad och får spela 144 brickor (visserligen blanda själv) i ljusa trevliga lokaler. Blir också serverad kaffe och bre en macka själv vid sex olika tillfällen.

Tror ingen spelar silvertävling för dessa pengapriser. Så skall man tänka nytt.
Slopa dessa, ha kanske några plaketter/små pokaler till de tre främsta och då kanske i 3 olika stratagrupper som Thomas prata om.
För de främsta finns det alltid motivation för att spela även utan priser. (hoppas jag) Äran, silverpoäng, mer kvalitativa tävlingar, pröva nya parkonstellatioer. m m
Slopa definitivt rallypriser i form av pengar. Kan utmynna i några guldpoäng
Kanske kan man ha spelande TL även på silvertävling, så slipper man även den kostnaden, Mer familjär stämning inte massa OI och hårklyverier etc. som befrämjar att icke så rutinerade spelar silvertävling. (svår balansgång). Här finns många par att hämta.

Hans Johansson

Tycker Sylve är inne på en intressant linje. Jag tycker det är fel att en klubb ska arrangera en silvertävling och tjäna pengar. Å andra sidan vet jag mycket väl vad det kostar att hyra lokal, lägga brickor och att ha personal för genomförandet. Jag har ju alltid trott på att det är viktigt att lägga pengar på servicen runt tävlingen, men jag kanske har fel.
En annan sak är att klubbarna tar alldeles för låg avgift för en spelkväll. 40kr och kaffe med smörgås är åt skogen för billigt. Självklart blir då gapet till en silvertävling med en staravgift på 300kr ett alldeles för stort gap. S:t Erik i Stockholm har sedan 100 år tillbaka haft som policy att en spelkväll kostar som en biobiljett, kaffe och smörgås ingår inte. Eftersom man gjort detta under så många år så är det ingen som protesterar, det är fullt alla kvällar i veckan. Visserligen i en storstad men ändå.
Hur skulle man kunna tänka fritt för att få till en förändring?
Utgå från en startavgift på 100kr/spelare
- skippa rallyt (rallyavgiften är en dyr post som många inte känner till!)
- Behåll rallyt men dela bara ut två priser
- dela ut färre priser på tävlingarna
- sponsrad lokal (på Tofta får alla fri lokalhyra, detta måste vara möjligt även på andra platser)
- minska antalet priser, kanske tre kontantpriser är O.K.
- låt spelarna själva byta brickor
- se till att ha medarbetare som kan hantera bridgemate
- spelande TL
Säkert finns det många flera saker att titta på.
Ska vi locka flera spelare till våra silvertävlingar måste vi göra något nu och inte sitta kvar i samma gamla hjulspår. Det är inte på samma sätt idag som när jag började spela bridge för 50 år sedan
Bridgehälsningar från Hans

Lars-Göran Larsson

Jag tycker ni har fel i den delen då ni skriver att startavgiften på 300 per spelare är för hög. Hur mycket blir över om man lägger ner lite på kvalitet, service, TL, sekretariat, brickor, lokal och utan ”skräppriser” utöver rallyavgift? Dessutom gillar jag klubbar som arrangerar en årlig silvertävling och unnar att de får några tusenlappar till godo, istället för de som inte gör något alls. Tack till klubbar som försöker göra något för distriktets spelare. Bohuslän-Dals kalender 2017-18 innehåller fyra (!) sådana plus rallyavslutning. Vänersborg, Uddevalla (ev 2), Stenungsund och Tjörn försöker.

Mitt inlägg är inte avsett att förhindra nya grepp och idéer att komma fram.

(PS. Håller med om att rallyavgiften är för hög. Den höjdes på ett årsmöte mot styrelsens rekommendation.)
(PSS. Men rallyavgiften kan vi kanske skippa resterande säsong för SBF regelverk för MP stipulerar att rallyt ska innehålla minst sex tävlingar om man vill dela ut mästarpoäng.)

Lars-Göran Larsson

Sylve Larsen skrev:


Apropå det svalnade intresset. Tänka nytt! Exp. Är övertygad om att det blivit minst 16 par om begränsningen varit max ruter/hjärternål. Kanske man inte får arrangera sådana silvertävlingar.

För din info har distriktet försökt arrangera speciell tävling för max klöver/ruter i tre år (inte förra säsongen utan tidigare). Noll (0) anmälda. Jag är alltså inte lika övertygad.

Hans Johansson

Jag håller med Lars-Göran om båda hans inlägg. Men frågan kvarstår om inte någon vill delta i rallytävlingarna , vad ska vi gör? Är det bara Sylve, Lars-Göran och jag som tycker att det är en högst relevant fråga?
Bridgehälsningar från Hans

Hans Johansson

En kalkyl på 20 par =40 spelare

Kalkyl 20 par rallytävling

TL 800 (varför skulle det vara billigare med spelande TL?)
Brickläggning 42x6 252x2kr 504
Lokal 1500
Silverpoäng 40x8kr 320
Rallyavgift 40x25kr 1000

Summa 4124

Om man har dessa utgifter så har man ännu inte delat ut några priser. Ej finns heller kostnader för övriga medarbetare med eller andra eventuella kringkostnader. Vissa av ovanstående kostnader kan man kanske lösa på frivillig väg.
100kr i startavgift = klubben gör ett underskott
200kr i startavgift = klubben kan dela ut några få bra priser eller skitpriser, vad nu Lars-Göran menar med detta
300kr i staravgift = klubben kan dela ut några bra priser och samtidigt göra ett överskott
Frågan är nog inte vad Sylve, jag och Lars-Göran tycker utan frågan är väl vad de som kan tänka sig att spela tycker.
Så länge vi inte vet så famlar vi runt i det blå och kan tycka hur mycket som helst.
Bridgehälsningar från Hans

Lars-Göran Larsson

Med ”skräppriset” menade jag exempelvis ett set billiga köksknivar (ofta lägre kvalitet och dåliga att slipa), plastdekorationer, vaser och diverse andra grejor som ofta finns bland den sista tredjedelen på prisbordet.

Men, jag kan gott ta tillbaka det ordet. Det är oftast inte dessa som är relevanta för frågan.

Igen - mitt syfte med inlägget var ett (1). Att förmedla min åsikt att jag inte har något emot att klubbarna tar lite mer betalt än idag. Jag tycker att både klubbkassan och personerna som ställer upp är värda det.

Lars-Göran Larsson

Hans nämnde S:t Erik och dess startavgift. Många behöver parkera bilen när de ska spela. Jag läste ett svar av Mårten Gustavsson, ordf i klubben, där han sa att klubben har platser i ett P-hus med subventionerad avgift. Den var två-tre gånger högre per gång än de flesta vardagsavgifter för hela spelkvällen i Bohuslän-Dal.
Mest skrivet som kuriosa men också som en påminnelse att vi har billigt bridgespel där vi bor.

Hans Johansson

Vore intressant att höra distrikts styrelsens åsikt i denna fråga.
Bridgehälsningar från Hans

Thomas Axenbratt
Bild för Thomas Axenbratt

Styrelsen har nästa möte 6 november så något svar före det kommer inte.

Logga in för att kommentera