Bättre spelföring

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Göran Larsson
Bättre spelföring

Given är bricka 14 i Uddevalla 28/6 (korten svängda 180 grader). N-S har bjudit ostört till 4hj och utspelet är ruter.

Jag var spelförare och tog första stick på bordet, spelade spader knekt som togs av väst med kungen och rutervända följde. Efter spader ess och spader stöld maskade jag lyckat i trumf men klarade bara tio stick eftersom hjärter kung satt tredje. Missnöjd med resultatet pratade jag med Daniel som spelat likadant i de första två sticken och som han sa ”det var väldigt dåligt planerat, man ska naturligtvis spela liten spader till damen och om masken misslyckas har man en extra ingång på spader knekt till bordet”.
Han hade på sätt och vis rätt - det var misserabelt planerat. Men jag hade ytterligare en alternativ plan i bakhuvuvudet som jag fortfarande tror är ännu bättre.

Bordet
kn3
764
K876
D742
Handen
ED82
EDkn1032
E10
6
Nord
Öst
Syd
Väst

Oavsett den aktuella sitsen - hur är egentligen bästa spelplan? Det är partävling och mycket viktigt med övertricken för på dessa kort spelas förmodligen samma kontrakt på nästan alla bord. I praktiskt spel och utan att veta motsitsen, finns en bättre spelföring?

Bo Lindbergh

Tar ru Ess och spelar spader mot Sp Kn, Idén är att spela sp E och stjäla en spader för 1 tapp i spader, 1 i klöver och ev 1 i hjärter. Vänder inte fi i trumf efter sp K är tanken att gå in på ruter K och slå en hj-mask innan en spader stjäls. Om hj-vända från Ö slås masken. Faller på hj K singel hos V och 9:an 3:e och max 2 spader hos Ö eller minst K 9 x i trumf och max 2 spader hos V.

Sylve Larsen
Bild för Sylve Larsen

Ruter till Ess, Ruter 10 till Kung.
Hjärter till mask. Liten spader mot Spader J. Tar de Spader Kung framför J Har man ingång för ännu en mask i Hj. Tas den efter så tar man en spader stöld och trumfar ut. Garanterar 5 trick om spadern är 4-3

Lars-Göran Larsson

Sylve Larsen skrev:


Ruter till Ess, Ruter 10 till Kung.
Hjärter till mask. Liten spader mot Spader J. Tar de Spader Kung framför J Har man ingång för ännu en mask i Hj. Tas den efter så tar man en spader stöld och trumfar ut. Garanterar 5 trick om spadern är 4-3

Inte så dumt … men, i den planen (ordningen på vilken korten spelas) finns en fälla, lätt att falla i och kan resultera i katastrof. Om hjärtermasken spricker kan man få hjärtervända. När sedan någon kommer in i spader kan man få ytterligare en trumfvända, eventuellt med klöverförbindels i försvaret. Värsta scenariot blir då två spaderförlorare, en i hjärter och en i klöver.

För tidig hjärtermask alltså (jag tror du tittat på aktuell sits och med den hade det funkat. Det är dock en teoretiskt felaktighet att säga ”garanterar fem trick”, som du ser av min kommentar). Du är nära bästa plan men ett litet fel i kortens ordning. Jag avvaktar lite att kommentera Bosses plan.

Lars-Göran Larsson

Bo Lindbergh skrev:


Tar ru Ess och spelar spader mot Sp Kn, Idén är att spela sp E och stjäla en spader för 1 tapp i spader, 1 i klöver och ev 1 i hjärter. Vänder inte fi i trumf efter sp K är tanken att gå in på ruter K och slå en hj-mask innan en spader stjäls. Om hj-vända från Ö slås masken. Faller på hj K singel hos V och 9:an 3:e och max 2 spader hos Ö eller minst K 9 x i trumf och max 2 spader hos V.


Detta tror jag är bästa planen. Observera att spader spelas före någon trumf (se kommentar till Sylve). Observera också att även om spader kung sitter för mask (hos väst) så reducerar spader till knekt förlorarna i spader till en (1) och därmed har man möjlighet att maska i trumf två gånger (och inte behöva försöka stjäla sista spadern). Dessutom sparar han ruter kung till rätt tillfälle som ingång, ifall väst har kungen tredje i trumf.

Det kan också tänkas att öst, MTV, inte tar för spaderkung, om han har den, när man i andra stick spelar mot knekten. Då ska man ändå slå hjärtermasken, för att sedan stjäla spader. Inte troligt, men har han hållt upp spader från Kxx, blir den stulen och har han inte längd i trumf hinner man stjäla alla (två) spader plus maska två gånger i trumf. Men som sagt, det är bara en bonus som inte behöver inträffa för att planen ska vara den med bäst odds.

Det var min analys, är den kanske fel någonstans? Kommentera gärna för det är inte självklart rätt.

Sylve Larsen
Bild för Sylve Larsen

Lars-Göran Larsson skrev:


Sylve Larsen skrev:


Ruter till Ess, Ruter 10 till Kung.
Hjärter till mask. Liten spader mot Spader J. Tar de Spader Kung framför J Har man ingång för ännu en mask i Hj. Tas den efter så tar man en spader stöld och trumfar ut. Garanterar 5 trick om spadern är 4-3

Inte så dumt … men, i den planen (ordningen på vilken korten spelas) finns en fälla, lätt att falla i och kan resultera i katastrof. Om hjärtermasken spricker kan man få hjärtervända. När sedan någon kommer in i spader kan man få ytterligare en trumfvända, eventuellt med klöverförbindels i försvaret. Värsta scenariot blir då två spaderförlorare, en i hjärter och en i klöver.

För tidig hjärtermask alltså (jag tror du tittat på aktuell sits och med den hade det funkat. Det är dock en teoretiskt felaktighet att säga ”garanterar fem trick”, som du ser av min kommentar). Du är nära bästa plan men ett litet fel i kortens ordning. Jag avvaktar lite att kommentera Bosses plan.

…** men**, Oftare sitter ju färgen 2-2 än 3-1. Om nu inte hjärtermasken går. De tar Spader knekt och vänder i spader. Man stjäl en spader och slår hjärtermasken först nu som spricker och vänder i spader med överstöld. (Bet)

Bo Lindbergh

Om spadern 4 - 3 eller sp K framför sp Kn är brickan inte något problem även om Ö har 2 spader, utom när V tar sp K och vänder i sp och trumfen sitter K x till 9 x och S spelar trumf till mask. Vad visar ny spader från Ö? Troligen K eller 9:an i trumf….
Det handlar alltså om vilken fara som är störst ovanstående sits eller risken att få en 3:e trumfvända!
Själv tycker jag bästa chansen är att klara K x x hos Ö. Den andra sitsen kräver just
K x till 9 x dessutom är 3 -1 i trumf vanligare än 5 - 2 i spader hos V / Ö där Ö också har just hj 9.
Kanske är en spelplan att efter ru E spela en klöver för att bryta förbindelsen i den färgen och sedan enligt planen. Bäst vänder väl Ö i trumf till hj K och ny hj, men nu kan inte V gå upp med sp K när S spelar spader mot Kn, men med K 10 x x x i spader hos Ö och ny spader måste hans enda hj vara 9:an för 10 stick annars får V 2 spader+ 1 hjärter och 1 klöver eller 1 spader + 2 hjärter och 1 klöver och om man får på sp Kn så är sp K placerad och trumfsitsen känd med ny trumf efter hj K från V och man vet sin chans till hemgång …..

Det sista är väl inte sagt när det gäller den bästa spelplanen …….

Logga in för att kommentera