Forum » Allmänna diskussioner » Riksläger i Varberg Påsken 2018

Riksläger i Varberg Påsken 2018

11 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Björn Sörling
Riksläger i Varberg Påsken 2018

Nu har Rikslägret anno 2018 dragits igång. I år är vi i Varberg med vår spel- och matverksamhet belägen i BK Albrekts lokaler. Eventuell sömn är belägen där höstens läger avverkades - Kinnagården. Den ligger ca 10 km utanför Varberg och där finns det gått om sovutrymme för alla juniorer.

På plats har vi ca 40 juniorer. Som vanligt spelas det mycket kort och planen för torsdagens aktiviteter fick genast revideras. Istället för samling fram till 18, sedan middag och därefter Crazy Pairs fick vi slänga in en impromptu partävling över 15 brickor innan middagen.

Resultat Kliar-i-fingrarna
Resultat Crazy Pairs
Crazy
Crazy Pairs är en spelform som passar sig väldigt bra för juniorer. I varje brickan finns en intruktion som kan vara riktad till en av spelarna, eller till alla. På lappen står det t.ex. ”Väst måste spela ut en Kung om Syd blir spelförare” eller att ”Öst får inte bjuda NT-bud”. Riktigt galna resultat blev det, men juniorerna verkade knappast mindre glada över spelformen.

Nu efter tävlingen serveras lite pizzarester, smörgåsar samt korv o bröd. Juniorerna skeppas över till boendet vilket förhoppningsvis innebär mer sömn än icke-sömn Smile

Björn Sörling

JNM U16 är nu igång och deltagarna spelar nu tre ronder á 8 brickor innan lunch. Resultat kommer att rapporteras efter varje rond blir färdigspelad på följande länk.

Vi har också lägerdeltagare som inte deltar i U16-mästerskapet. De flesta av dessa spelar nu en lagtävling över tre bord. Två rymde dock iväg till en silvertävling i Falkenberg.

Björn Sörling

För er som följer tävlingen är det nu lunchpaus. Vi siktar på att köra igång igen om ca 40 minuter.

Björn Sörling

På dagens schema har U16 spelat sina fyra första ronder á 8 brickor, medan övriga lägerdeltagare spelat lagtävling. I JNM U16 leder Markus Bertheau - Andreas Abragi före Isis Lundqvist - Tiger Lundqvist. På tredje plats ligger ytterligare ett syskonpar - Aron Tylvad - Daniel Tylvad från Danmark.

Resultat Nordiska Mästerskapen U16

Efter denna inledande bridge blev det dags för något helt annat - bowling, boule och fotboll. Fotbollen var iofs lite mer improviserad (får juniorerna inte spela bridge försvinner de snabbt ut på parkeringen och sparkar boll). Vid ett sådant tillfälle fick vi chansen att nå ett nytt världsrekord - 15 sekunder! Så länge fick vi juniorerna att stå stilla för att bli fotograferade.

På kvällen var det dags för en favoritsysselsättning för juniorerna - Speedy Gonzales. Den här gången spelades 32 brickor med 4 brickor per rond. Vi började väldigt lugnt med 20 minuter för den första ronden. Därefter kapade vi några minuter varje rond, för att i sista ronden gå i mål med 10 minuter (på fyra brickor). Lyckligtvis var det bara två gånger som en bricka inte blev klar.

Resultat Speedy Gonzales

Nu håller de unga på att äta kvällsmål (eller i avsaknad av mathunger - fortsätta spela bridge eller fotboll). Snart somnar nog de flesta (hoppas iaf jag!).

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Utmärkt rapportering, min kära skåneserielagkamrat Smile Keep it up!

Har en tanke dock så här på morgonkvisten (jetlaggad), möjligen är jag fel ute…men junisar är ju normalt sett otroligt aktiva på olika sociala medier; insta, fejjan, snap, whatsapp etc. Så kanske fler bilder helt enkelt (dvs massvis Cool ), så de kan exploatera/tagga sig för sina nätverk och kanske på så sätt få ännu fler att bli intresserade?

Björn Sörling

Så gammal som jag är vet jag inte hur många bilder från lägret som finns där ute, men kan försöka inspirera juniorerna till att få ut fler.

NM U16 är inne på sista speldagen, likaså lägret. För er som vill följa U16 live kan jag rekommendera följande länk. Sundsvallsjuniorerna åkte precis hemåt (de hade bokat biljetter före det att lägret flyttades från Falkenberg till Varberg) och fick med sig lite lektyr. På så sätt hoppas vi att den ca 11 timmar långa färden hem känns lite snabbare.

Vi har två bord kvar av de som inte deltar i U16. De spelar nu lagtävling över 24 brickor före lunch.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Bra att du rapporterar Sörling för det är härligt att se bilder på och läsa om juniorer!

(Men man kan faktiskt inte skriva ”sparka boll”).

Edit: (Såvida man inte var min lågstadiefröken på Norra skolan i Trelleborg).

Björn Sörling

Så har då Nordiska Mästerskapen i klassen U16 par avgjorts och en prisutdelning är nyss avklarad. Topptrion såg till sist ut på följande sätt:

  1. Christian Fredrik Johnsen - Magnus Saetre (Norge)
  2. Markus Bertheau - Andreas Abragi (Sverige)
  3. Aron Tylvad - Daniel Tylvad (Danmark)

Nu återstår, åtminstone bridgemässigt, bara en avslutningstävling och prisutdelning för den och andra ”sido”tävlingar.

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Alla tre U16 lagen är kvalificerade till JVM i Kina i augusti, mycket speciellt!

Björn Sörling

Nu är det snart slut på äventyret i Varberg och de sista juniorerna är kvar och väntar på avfärd. För att fördriva tiden spelar de bridge - vad annars? Hade man bara kunnat utvinna en bråkdel av deras energi hade det nära belägna kärnkraftverket Ringhals varit tvungna att stänga ner.

Igår kväll avslutades lägret med en avslutningstävling och därefter prisutdelning för tävlingarna utanför NM.

Efter kvällsmaten var det ut till boendet för sömn (en förhoppning som inte riktigt slog in förrän långt senare än vad vi ledare hoppades på). Sista natten brukar juniorerna vilja dra ut på lägrets sista timmar - allt för att det blir lång tid tills man träffas igen.

För de svenska juniorerna dröjer det dock bara en månad innan de flesta träffas på det landslagsläger som anordnas i Varberg i början av maj. Då samlas ca 20-30 juniorer för att slipa formen inför kommande mästerskap.

Jan Malmström
Bild för Jan Malmström

Tack Moa och Björn för era insatser vid de gröna borden - både när det gäller mästerskapsspelet JNM U16 samt alla sidotävlingar. Samtidigt vill jag passa på att tacka alla som skötte servicen till juniorerna med mat, dricka, frukt och godis. Smile Smile

Logga in för att kommentera