Forum » Allmänna diskussioner » Jönsson förklarar

Jönsson förklarar

638 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Tore Mattsson

Det här får jag antagligen äta upp Smile , men är inte det säkraste spelsättet ruter Ess ruter kn efter stöld av andra hjärtern.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Tore Mattsson skrev:


Det här får jag antagligen äta upp Smile , men är inte det säkraste spelsättet ruter Ess ruter kn efter stöld av andra hjärtern.


Det kan jag inte tänka mig för jag har tittat på hur kanske 20 spelade och ingen gjorde det som du föreslår.

Problemet verkar vara för svårt.

Sidor

Björn Sörling

Torbjörn Jönsson skrev:


Eller för delen: om inte Väst bekänner?

Om spadern sitter 3-1 maskar du väl i hjärter?

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Björn Sörling skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


Eller för delen: om inte Väst bekänner?

Om spadern sitter 3-1 maskar du väl i hjärter?


Om du menar att du efter: stöld, spaderess, klöverkung, spaderkung släpper runt hjärterknekt så tar Öst för damen.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Det här var egentligen en dubbelpost men; har någon svensk vunnit en National i USA?

Sidor

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Torbjörn Jönsson skrev:


Det här var egentligen en dubbelpost men; har någon svensk vunnit en National i USA?


Svar ja, bland annat dessa:
https://web3.acbl.org/nabcwinnersbyname?name=Mikael+Rimstedt
https://web3.acbl.org/nabcwinnersbyname?name=Cecilia+Rimstedt
https://web3.acbl.org/nabcwinnersbyname?name=Sandra+Rimstedt
https://web3.acbl.org/nabcwinnersbyname?name=Ida+Groenkvist
https://web3.acbl.org/nabcwinnersbyname?name=Peter+Bertheau
https://web3.acbl.org/nabcwinnersbyname?name=Per-Ola+Cullin
https://web3.acbl.org/nabcwinnersbyname?name=Fredrik+Nystrom
https://web3.acbl.org/nabcwinnersbyname?name=Per+Olof+Sundelin

Sidor

Conny Wahlgren
Bild för Conny Wahlgren

Jenny Wolpert vann Blue Ribbon en gång och så Fallenius några ggr.

COW

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Mikael Grönkvist skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


Det här var egentligen en dubbelpost men; har någon svensk vunnit en National i USA?


Svar ja, bland annat dessa: …

Conny Wahlgren skrev:


Jenny Wolpert vann Blue Ribbon en gång och så Fallenius några ggr.


Tack för att ni fyllde i denna skrämmande kunskapslucka åt mig!

Sidor

Per Jephson

You rascal you, du hade som vanligt din sömniga favoritöst i försvaret och drog en klöverhacka till tian och….esset!!!
Nää… skämt åsido, om väst har EKDxxx i hjärter (vilket han i dessa zoner borde ha…) blir det, bortsett från 2-2 i spader, svårt att få hem kontraktet, alltså lirar man en rond trumf, klöver till kungen, ruter till esset, ny klöver mot bordet, inalles ett tapp i alla färger utom trumf….

Sidor

Björn Sörling

Torbjörn Jönsson skrev:


Björn Sörling skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


Eller för delen: om inte Väst bekänner?

Om spadern sitter 3-1 maskar du väl i hjärter?


Om du menar att du efter: stöld, spaderess, klöverkung, spaderkung släpper runt hjärterknekt så tar Öst för damen.

Det förefaller osannolikt med den hjärtermarkeringen.

Sidor

Micke Melander

Elak giv Jönsson.

Jag konstaterar att jag har en förlorare i båda mjukfärgerna, dessa är svåra att komma undan om försvaret agerar korrekt. Jag gissar att hjärtern inte sitter snällt och riskerar få en överstöld från Öst när Väst kommer mata fler sådana genom bordet efter att denne kommer in. Dock kan det vid snäll sits, säg att spadertio och knekt sitter delade stanna vid en förlust. Men vågar man lita på det? Sitter spadern 4-0 fel? Kan jag någonsin gå hem då? Jag tror inte det, och det kan inte finnas någon som inte inleder trumfbehandlingen med annat än en hög trumf.

Jag kan dessutom inte trumfa ut och ha ingångar till bordet för att hämta godspelad klöver och parallellt med det ha kontroll över mina hjärterförlorare.

Jag hade nog lagt mina stålar på att faktiskt stjäla hjärtern, spela spader till ess och sedan ta ställning till vad som skett. Klöver till kung, om inte esset kommer verkar rimligt om båda bekände. Men hur kommer jag nu åter till handen när Väst vägrar ta för klöveress och fortfarande har kontroll över vad som sker? Jag går sonika tillbaka i trumf för att sedan skicka in Väst med ännu en klöver där denne inte kan vända i lågfärg. Därefter handlar allt om hur trumfen uppfört sig.

Hur kan jag ta för min höga klöver (för att parkera ruterknekt) om fienden duckat en gång i klöver? Svar går inte, vad jag förstår om inte Väst hade trekortsspader. Sålunda får jag nog rätt och slätt slå en ohyggligt tidig rutermask - dvs. i stick två samt spela på delade spadertoppar i försvaret och sannerligen inte nån 4-0 sits.

Ibland får man dock gilla läget och spela på bästa plan, gör försvaret rätt får man buga och bocka ta nästa bricka. Sålunda - stöld - trumf till handen och klöver!

Rätt- vete tusan. Lätt – nej. Jag gick troligen en bet eller två :-D

Sidor

Lars Adie

Torbjörn Jönsson skrev:


En anledning till att jag startade den här tråden var naturligtvis att jag skulle kunna skryta när jag vid något sällsynt tillfälle gjort något bra.

Som igår när jag vann IMP-tävlingen.

Med en mil.

Om sanningen skall fram hade jag ganska mycket flyt också (läs: tur) som på den här brickan. Hur spelar ni själv 4Sp som Syd efter att fått hjärteress ut följt av hjärterkung när Väst bjudit 2Hj på din spaderöppning? Öst lägger hjärtertre och hjärtersex för att visa ett udda antal när du stjäl andra hjärtern.

Tänk lite längre för det är svårare än du tror.

8754
10
D75
KD542
EKD92
kn985
Ekn
106
19
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ö-V i zonen

Om jag kan lita på robotens markeringar och det brukar jag kunna hade jag spelat ruter till ess och sedan knekt, bör gå om inte trumf sitter 4-0.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jag trodde att Argine bara kunde längdmarkera, inte konstigt att vårt försvarspel haltar ibland.

Alldeles oavsett hjälper det inte att maska eftersom du fortfarande måste bli av med den fjärde hjärtern och när du försöker stjäla den kommer Öst att stjäla över. Då är det bättre att stjäla direkt och försöka få för den höga klövern.

Jag och en del andra försökte istället parkera sista hjärtern på rutern. Tyvärr blev vi giriga och slog en misslyckad rutermask i stick tre och Väst fortsatte i hjärter. Om man stjäl på bordet kommer Öst att stjäla över sista hjärtern och man måste därför släppa (flyt 1). Dessutom måste trumfen sitta jämt (flyt 2).

Som det satt var det alltså omöjligt att gå bet även om jag gjorde ett bra försök.

Lagerkransen går till Tore Matsson som hittade vad 35 spelare inte gjorde vid bordet:

Tore Mattsson skrev:


Det här får jag antagligen äta upp Smile , men är inte det säkraste spelsättet ruter Ess ruter kn efter stöld av andra hjärtern.

8754
10
D75
KD542
103
763
10942
kn873
EKD92
kn985
Ekn
106
kn6
EKD42
K863
E9
19
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ö-V i zonen

Edit: Lars Adie får lilla lagerkransen.

Sidor

Björn Sörling

Låt oss då hoppas att Väst in klivit in på Jx, AKQxx, xx, Axxx :p

Sidor

Christer Edlund

Torbjörn Jönsson skrev:


Det här var egentligen en dubbelpost men; har någon svensk vunnit en National i USA?

Sidor

Christer Edlund

Vad krävs för att en tävling ska räknas som en National? De ’fyra stora’ är ju Vanderbilt, Spingold, Reisinger och Grand National, men sen finns ju en uppsjö av ytterligare tävlingar. Alla NABC-tävlingar kan väl ändå inte klassificeras som Nationals?

Sidor

Per Jephson

Jag förtjänar väl ändå ett omnämnande eftersom jag var den ende i hela församlingen som gick bet… brukar inte ”lagerkransen” åtföljas av ”grodan”?
“Det finns bara en sak i världen som är värre än att folk pratar om en och det är att de inte pratar om en.” (Oscar Wilde)

Sidor

Micke Melander

Om jag nu fattat allt rätt gick jag alltså hem efter en ohyggligt lång fundering och resonemang avslagit min rutermask - är det korrekt Jönsson? Eller ska jag behöva beskriva det hela ytterliggare?

Sidor

Per Jephson

Och jag gick bet eftersom den illistige Väst när han kom in på andra klövern inte alls cashade sin ruter K utan vände med låg hjärter vilket tvingade mig att stjäla, därefter (när hjärterdam inte paltar…) måste jag hämta hem kl D . Om jag fimpar hj Kn stjäl Väst och lapar i sig ru K, om jag däremot sakar ru Kn så tar fi beten med korsstöld i försvaret på 1-1!!
Han har onekligen flair för det spektakulära, den där Jönsson…

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Tack till Anders Eriksson som gjorde att det står 1-0 till Man versus Robot för att han la upp en blå när Väst dubblade 4Sp.

Per Jephson skrev:


Jag förtjänar väl ändå ett omnämnande eftersom jag var den ende i hela församlingen som gick bet…

Alla som spelar sämre än vad jag gör har en speciell plats i mitt hjärta.

Micke Melander skrev:


Om jag nu fattat allt rätt gick jag alltså hem efter en ohyggligt lång fundering och resonemang avslagit min rutermask - är det korrekt Jönsson?

Ja, du gick hem men med skammens rodnad på kinderna.

Sidor

Per Jephson

Vissa robotar drog alltså till 4 spader? Verkar vara ett opålitligt släkte!
Väntar spänt på nästa bricka, maestro!

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Fick en flashback igår.

När jag var 18 spelade jag med pappa i min första tävling och eftersom jag knappt gått ut kursen var mina kunskaperna elementära. Jag öppnade i någon högfärg, pappa bjöd 2Kl och jag tittade på 14 hp och fyrkorts klöver och tänkte: ”Blir nog bra det här” och passade. Trots det vann vi en påse apelsiner men det måste varit någon sorts tröstpris.

Igår hade jag +39 Imp inför sista brickan och Argine öppnar med 1Sp. Enligt systemey skall man gå via 2Kl för att visa stöd och utgångskrav vilket jag gjorde och 40 år senare fick jag veta hur det känns för hon sa pass!
Jag gjorde vad jag kunde med sammanlagt fyra trumf men gick tre bet och fick som ende i fältet -11 Imp.

Det finns en funktion på Funbridge där man kan anmäla brickor där det hänt något underligt och jag skickade ett surt meddelande: ” I know that my declarer play is not very good but I do take Pass as an insult”.

Såg idag att om inte för den här brickan hade jag blivit två efter Sörling men då var det lika bra det som hände för vem vill stå i hans skugga?

Sidor

Per Jephson

LOL…kvinnlig mjukvara kan ju vara tämligen nyckfull….

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

En fördel med dig Jephson är att du lyckas med bedriften att få mig att framstå som charmerande. Tag nu bort den sista meningen och du är förlåten.

Sidor

Per Jephson

Jag kan få Djingis Khan att framstå som en sympatisk socialliberal… det är faktiskt min enda förtjänst!

Sidor

Ola Brandborn

Torbjörn Jönsson skrev:


När jag var 18 spelade jag med pappa i min första tävling och eftersom jag knappt gått ut kursen var mina kunskaperna elementära. Jag öppnade i någon högfärg, pappa bjöd 2Kl och jag tittade på 14 hp och fyrkorts klöver och tänkte: ”Blir nog bra det här” och passade.


När jag var 13-14 så spelade jag i Vällingby, hade 15 HP och en helt jämn fördelning i andra hand. Vi spelade 16-19 sang, så det kunde man ju inte öppna med, och någon fyrkortsfärg hade jag inte heller, så det fick bli ett pass. Min partner hade förvisso 13 HP i sista hand, men kort spader, och hade läst någon konstig bok att man skulle addera sina HP plus spaderna i sista hand för att avgöra öppning, så hon sa pass också. Så den disciplinerade rundpassen fick vi en ensamtopp för, alla andra spelare på min hand hade ju hittat spaderesset också som trettonde kort och därmed bjudit sig upp till sex sang med en straff.

Sidor

Per Hansson

Rule of 14 Smile .
Count your hcp and add the number of spades. If the sum is 14, open. In last position.
Minns dock inte var det var, can vara, möjligen någon amerikan på BBO som viskat visdom?

Sidor

Jan Lagerman

Ola Brandborn skrev:


alla andra spelare på min hand hade ju hittat spaderesset också som trettonde kort och därmed bjudit sig upp till sex sang med en straff.

I Falkenbergsveckan för en massa år sedan hände följande.
Göran Andersson öppnade med 1Hj i första hand med en ensam dam som beväpning. Han fick en ohygglig Jackpot för budgivningen fortsatte pass pass(!).
Vi spelade en konvention som påstods härstamma från Belladonna så DBL i sista hand var 8-12hp (UD) eller 16+. Med UD och 13-15 bjöd man tangentfärgen.
Det fortsatte
1Hj pass pass dbl
pass ?

Jag hade 3244 och 15hp. Jag fick inte dubbla hjärter utan 4k spader.
För att bjuda 1NT på 1Hj krävdes 16-19hp och håll i hjärter.
Därav mitt första pass.
Nu fick det bli ett överbud 2Hj.
Daniel Auby, min partner, bjöd 2Sp.
Så mot 4 spader och 8-12 chansade jag på pass. Hade ju inget håll och vad skulle jag annars göra???
Tyvärr var det så att överbud krävde att jag bjöd igen. Daniel hade 21 hp och höjde rösten aningen när jag passade.
Göken som öppnat på 2hp och sett sin partner passa måste mått bra när vi stoppade i 2Sp.
Det spelades hem på 4-3 och en reverse dummy för +230 och 87% eftersom BÅDA deras damer satt ’fel’ i 6 eller 7NT.

Misstänker att fler har dylika historier.
En annan var på hemmaklubben när TL (spelande sådan) öppnade utom tur med 1kl precision (16+) med 20 jämna..
När hans partner blev avstängd envisades han med 1Kl trots bara 2st.
Han ville ju inte vara ’oetisk’ som han sa och öppna med 3NT som alla andra hade gjort när partnern var avstängd.
Mina kompisar som spelade mot TL denna rond var inte glada när +70 i 1Kl visade sig vara toppbetonat på en 3-2sits.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Vid den tiden du nämner spelade jag med Göran många år och otaliga brickor, inte alltid lätt för han skapade såna historier titt som tätt. Detta är en historia av annat slag - mycket positivt resultat. Jag utlyser också en tävling för att se om ni kan slå oss med liknande typ av giv. Visserligen var vi lite galna men det krävs ju för att det ska bli nåt.
.
Från DM-lag V-götland på stenåldern.
Jag hade xx/Exxx/x/EKkn10xx och öppnade 1kl (superstandard = klöver eller 17-19 balans).
1kl - (2sp) - 3sp - (p);
5hj - (p) - 6ru - (p); - ?
Lite förklaring efter 2sp spärr, 3 sp fanns i ss som utgångskrav med minst 4-5 i rött. Varpå jag, kanske inte sunt, tyckte jag hade väldigt många stick och undgick att bjuda 4hj men jag var ju tvungen att visa vad som skulle vara trumf, därav 5hj.
När Göran bjöd 6ru fick jag nästan huvudvärk medan jag funderade i flera minuter. Det kan bara inte vara storslamsinvit eftersom han gick förbi 5sp och 5NT. Vad göra? Det var aldrig tal om att inte lita på partnern (så spelade vi helt enkelt inte - en princip). Varför bjöd han inte 6hj då?
Jag beslutade mig för pass (!) vilket föll väl ut när Göran som föreslagit byte av trumf hade:

xx
Exxx
x
EKkn10xx
EDxxxxx
x
xx
Dxx
x
Kxxxx
EKDkn10x
x
Kxx
Dknx
xxxx
xxx
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
Göran
1l
2
3
Pass
5
Pass
6
Pass
Pass
Pass
Med två gånger spader ut spelade Göran rätt och ställde klövern med stöld! Hj ess som ingång till stort bord efter uttrumfning.
Har någon bytt från högfärgstrumf på nio kort till lågfärg på sju kort på 6-läget?

Sidor

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Per Hansson skrev:


Rule of 14 Smile .
Count your hcp and add the number of spades. If the sum is 14, open. In last position.
Minns dock inte var det var, can vara, möjligen någon amerikan på BBO som viskat visdom?


Du måste spela bättre än undertecknad eftersom jag har fått lära mig att det är 15 som är gränsvärdet. Se länk för mer info.

Sidor

Logga in för att kommentera