Forum » Allmänna diskussioner » Jönsson förklarar

Jönsson förklarar

638 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Per Jephson

LOL…. visar ändå på lite motspelsklass hos plåtisarna men också en ganska medioker standard på budgivningen på Fun….
Intressanta ”arvsskiften” inom familjen, dock….

Sidor

Stefan Andersson

Får man två ronder klöver på sig sitter väl spadern nästan alltid 4-1.
Bra försvar.

Sidor

Per Jephson

Hårfin skillnad mellan ”experten med otur” och ”icke-experten med röta”…. , att nöja sig med 36% i ”damage control” saknar väl ändå lite…. eeehhh…. ”maverickish flair”?

Sidor

Ola Brandborn

Äsch, såg mitt fel nu.

Sidor

Per Jephson

Poängen är att man vill ha bra utdelning även på en bricka som ser nattsvart ut, därför måste rutern sitta illa och spadern också… de som kommer i sex ruter måste få 4-0 hos öst och de som kommer i sex spader måste få Kn fjärde hos väst (även om man får bättre resultat än spaderslammarna om spadern sitter 5-0 hos väst), därför bör man fimpa en eventuell ruterloser på dubbelrenonsvändan (bortsett från att det kan finnas en rödskvis mot öst…) så att fem spader var det optimala resultatet på brickan just den här gången….

Sidor

Micke Melander

Min erfarenhet med att spela robotbridge säger mig att OM jag får en ”grekvända” - typ dubbelrenons - så är det något som är helt galet och jag bör förutsätta att en vital färg sitter ordentligt snett och datorn försöker ”tippa mig över kanten” för trumfmatt eller liknande scenarior.

Därför bör man parera med det, datorerna (vad än de heter) spelar normalt äckligt bra försvar - långt bättre än de flesta ”elitspelare”.

Framförallt hittar de (och chansar) i utspel och första vändor som man inte hade haft i åtanke själv och som är äckligt aggressiva. Det jag märkt är dock att det är ofta skott i mörkret, och får de komma in tidigt och spela igen är det verkligen inte alls säkert att de fortsätter i färgen… men säg det inte högt till någon :-).

Hade en DTV (Datorn till vänster) som lirade ut mot 3NT från JT3 och servade tian… jag hade AX till KX…. DTV servade alltså tian… som gick till kung… jag reste livfärgen varvid samma DTV kom in, och vips kom skifte i min färg som det fanns dubbelhåll i… varvid skiten trillade hem - fortsättning i utspelsfärgen var direkt dödande!

Sidor

Per Jephson

LOL… vad spelade DTH P på från D sjätte?
För att sammanfatta: Robotar kan vara listiga, oberäkneliga, intelligenta, korkade, synska och totalt oförmögna att dra logiska slutsatser… låter ungefär som en variant av Homo Sapiens..
Men ändå: Beware of puters bearing gifts!

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Efter nio brickor i gårdagens 12 brickors partävling på Funbridge var jag i slagläge med 67% när den här dök upp:

E98742
3
K10
Kkn107
3
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ö-V i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
Kalle Kanin
1
Pass
2
Pass
3
Pass
4
Pass
?

Gillade du inte 1Hj? Det gjorde inte jag heller eftersom jag trodde jag bjudit 1Sp men nu är det som det är. 4Ru var ”kontrollbud” (behövde inte vara splinter). Vad bjuder du?

Sidor

Per Jephson

LOL….du får nog be dottern lämna tillbaka den ”läsbara” telefonen…..
Om det hade varit splinter måste p ha en freakish hand, förutsatt att han (hon, den, det?)) alltid bjuder 2NT med trestötta i hjärter…
En riktigt fånig variant är att kontrollbjuda hjärten för att därefter passa ner partners 4 spader men robbans bud indikerar en pråm…
Alltså gamle Easley och på 5kl-svaret 7NT… p kan väl inte ha sämre än K fjärde, Ex, Ex och ED femte?
Jag hoppas verkligen att du fortsätter rapportera dessa miniatyrer, de håller the grey matter igång!!

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

kn105
K9
E86
ED543
6
kn542
Dkn5432
96
E98742
3
K10
Kkn107
KD3
ED10876
97
82
3
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ö-V i zonen

Kontrollbjuda 4Hj för att passa på ett eventuellt 4Sp var ett alternativ men med en eventuell singelspader hos partnern blev det Blackwood och 6Kl iställlet. Jag skall väl inte vara alltför hård mot Argine efter mitt 1Hj men 4Ru kan väl i bästa fall beskrivas som ”okänsligt”.

Jag satt Syd i budgivningen men fick ta över spelföringen som Nord och grep efter sista halmstrået när jag duckade spaderutspelet av Öst.. Försvaret missade inet när Väst fortsatte i spader till stöld, hjärter ess och en stöld till.

Först i morse tänkte jag: ”hur vågade Väst fortsätta i spader innan man lagt ner hjärter ess när jag går hem om utspelet var från 65. Jag var tvungen att titta i arkivet vad jag lagt i första stick och mycket riktigt hade jag lagt spader fem istället för knekten eller tian. Nu fick jag noll istället för tre procent på brickan och det är faktiskt första gången jag lyckats med det trots många bra försök.

(Det finns alltså ett arkiv på Funbridge där du kan se vad du själv och alla andra bjudet och spelat).

Sidor

Per Jephson

Var inte för hård mot dig själv….4 ru med den handen är ju, när så många alternativ finns, snudd på kriminellt…

Sidor

Björn Sörling

4Ru var det väl inget fel på mot öppning 1Hj? Med spaderkontroll hos öppningshanden krävs knappast mer än AQJxx i hjärter och klöverkung för att slam ska vara riktigt bra.

Sidor

Ola Brandborn

Björn Sörling skrev:


4Ru var det väl inget fel på mot öppning 1Hj? Med spaderkontroll hos öppningshanden krävs knappast mer än AQJxx i hjärter och klöverkung för att slam ska vara riktigt bra.


Fattar inte heller vad felet ligget. Om Torbjörn byter sina högfärger så är slammen bra nu, dvs x/Axxxxx/Kx/KJxx

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Försök inte försvara henne för hon skall naturligtvis bjuda 3Ru, jag 3Hj för att förstärka min fina psyk, hon 3Sp och jag steker lite innan 3NT (vilket stänger av partnern + ger intryck av taskigt/enkelhåll i spader).

Väst spelar naturligtvis ut spaderkung och jag mumsar i mig 11 stick för en ensamtopp!

Sidor

Lars-Göran Larsson

Ola Brandborn skrev:


Björn Sörling skrev:


4Ru var det väl inget fel på mot öppning 1Hj? Med spaderkontroll hos öppningshanden krävs knappast mer än AQJxx i hjärter och klöverkung för att slam ska vara riktigt bra.


Fattar inte heller vad felet ligget. Om Torbjörn byter sina högfärger så är slammen bra nu, dvs x/Axxxxx/Kx/KJxx

Vad ni inte fattar … är inte värt att fatta, fattar ni väl. Dot.
PS. Fattar ska förstås som förstår, förstås.

Sidor

Per Jephson

Kanske bara jag som tycker att 3hj efter 3 kl visar honnör, hacka…
Skulle öppningshanden ha Exx-EDKnxx-x-Kxxx
kan han ju claima i samma ögonblick han lägger upp 7 kl på bordet… varför så bråttom till 4 ru?
Härlig NT-twist, Jönsson!!

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Skall man skriva ”spaderkung” eller ”spader kung”?

Sidor

Per Jephson

Republikaner skriver spaderkung alltmedan rojalister föredrar spader Kung….

Sidor

Thomas Ålander

’spader kung’., i två ord. I början av en mening dock ’Spader kung’. - I bestämd form ’spaderkungen’ i ett ord. - I bridgelitteratur (Wohlin, Jannersten..) ’spaderkung’ i ett ord. - Frågan kan också vara huruvida kortet i första hand är en kung eller en spader. (Nyansskillnad mellan spadersju och spader sju skulle således finnas.)
Allt enligt en språklåda på nätet.

Sidor

Mårten Gustawsson

Syn, den källan tror inte jag på.

Om man gör det lätt för sig så skriver man i svenskan ihop ord om det går medan motsatsen råder i engelska.

Däremot tror jag att den nyansskillnad du skriver om finns. Uttalat blir ”spader sju” skrivet även med versaler ”spader SJU!”

Att man först i en mening skulle särskriva ord som normalt skrivs ihop har jag aldrig hört om tidigare. Den konventionen låter lika kreativ som Vaggerydsklövern eller Långshyttandubblingen men tyvärr också lika funktionell. Jag menar vad svarar du på frågan: Varför spelar du Vaggerydsklövern?

Thomas Ålander skrev:


’spader kung’., i två ord. I början av en mening dock ’Spader kung’. - I bestämd form ’spaderkungen’ i ett ord. - I bridgelitteratur (Wohlin, Jannersten..) ’spaderkung’ i ett ord. - Frågan kan också vara huruvida kortet i första hand är en kung eller en spader. (Nyansskillnad mellan spadersju och spader sju skulle således finnas.)
Allt enligt en språklåda på nätet.

Sidor

Jan Lagerman

Mårten Gustawsson skrev:


Långshyttandubblingen

Mitt trevligaste minne av denna konvention var när jag mötte nuvarande Förbundsordföranden (ingen särskrivning) på Nisse Jensens företag ELFA silvertävling för många år sedan.
Ordföranden hörde mig och Daniel Auby ha en lååååång budgivning som till sist stannade i 6Kl. Det var inte dumt, för han hade både esset och kungen i den färgen på sin hand.
DBL kunde väl inte vara fel med den sättningen, och sagt och gjort så kom den röda lappen upp.
Är lite osäker, men jag tror att på den tiden alerterade man även bud på höga nivåer. Oavsett om det kom en alert, eller om det som alltid (nästan) kom en fråga från Daniel utan alert, så blev svaret -:’Ett stick’.
Ordförandens partner, en vanligtvis mkt god spelare måste ha snurrat till det ordentligt, för de hade ju inte bjudit någon färg alls.
Men nu hade han ju noll stick själv, så då tog han bort med 6ru som dubblades rejält.
Efter den given så svor jag att aldrig spela med Långshyttan. Bigsmile

Sidor

Lars-Göran Larsson

Detta är vare sig bevis eller har någon annan källa: prova att byta ”spader” mot ”trumf” och se vad ni kommer fram till.
.
Om man läser Språkrådets råd är det mycket vanligt att de svarar ”inget av alternativen är fel - men vi rekommenderar …. ”.
En språkpolis skulle troligen underkänna särskrivningen, Språkrådet godkänna ”spader kung” men rekommendera ”spaderkung”, är min gissning
.
Kollade ”Långshyttan” men fick ingen anledning att klaga på genitiv-s, för normalt skulle det heta Långhyttan. Där fick jag tji eftersom det har benämnts så i snart 500 år. // språkaina

Sidor

Mårten Gustawsson

Lars-Göran, jag tror du för ofta går på för dåliga kort. Jag synar igen.
Varför skulle svenska ortsnamn inte kunna innehålla ett genitiv-s inne i namnet?
Betydelsen av ingående delar i ett ortsnamn kan var luriga men jag provar i alla fall att nämna Eskilstuna, Hudiksvall, Karlskrona, Edsbyn och Sölvesborg som exempel på orter med genitiv-s inuti namnet. (Har jag fel när det gäller någon av dessa orter så har fler förslag.)

Lars-Göran Larsson skrev:


Kollade ”Långshyttan” men fick ingen anledning att klaga på genitiv s, för normalt skulle det heta Långhyttan. Där fick jag tji eftersom det har benämnts så i snart 500 år.
// språkaina

Sidor

Thomas Ålander

Mårten Gustawsson skrev:


Att man först i en mening skulle särskriva ord som normalt skrivs ihop har jag aldrig hört om tidigare.

Thomas Ålander skrev:

’spader kung’., i två ord. I början av en mening dock ’Spader kung’. - I bestämd form ’spaderkungen’ i ett ord. - I bridgelitteratur (Wohlin, Jannersten..) ’spaderkung’ i ett ord. - Frågan kan också vara huruvida kortet i första hand är en kung eller en spader. (Nyansskillnad mellan spadersju och spader sju skulle således finnas.)
Allt enligt en språklåda på nätet.

’Spader kung’ eller ’Spaderkung’, versal i meningsbörjan är det normala i svenskan, särskrivet eller ej,

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Mårten Gustawsson skrev:


Varför skulle svenska ortsnamn inte kunna innehålla ett genitiv-s inne i namnet?


Tumregeln är att inte ha foge-s vid sammansatta ord, t ex bollplan. Men om ena ledet i sig är ett sammansatt ord, då stoppar man in ett foge-s, t ex fotbollsplan. Men detta är som sagt bara en tumsregel (sic!).

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jag kollade i en gammal Bridgetidning och Tjolpe, Anders Wirgren och Magnus Lindkvist skriver alla ”spaderkung” så jag kör på det i fortsättningen (för övrigt inga andra jämförelser).

Sidor

Lars Adie

Lars-Göran Larsson skrev:


Detta är vare sig bevis eller har någon annan källa: prova att byta ”spader” mot ”trumf” och se vad ni kommer fram till.
.
Om man läser Språkrådets råd är det mycket vanligt att de svarar ”inget av alternativen är fel - men vi rekommenderar …. ”.
En språkpolis skulle troligen underkänna särskrivningen, Språkrådet godkänna ”spader kung” men rekommendera ”spaderkung”, är min gissning
.
Kollade ”Långshyttan” men fick ingen anledning att klaga på genitiv-s, för normalt skulle det heta Långhyttan. Där fick jag tji eftersom det har benämnts så i snart 500 år. // språkaina

Du kan använda båda så länge betydelsen är samma tror jag är huvudregeln.
Genitiv s bör skrivas isär men ortsnamn är just namn.

Sidor

Ola Brandborn

Max Ödlund skrev:


Mårten Gustawsson skrev:


Varför skulle svenska ortsnamn inte kunna innehålla ett genitiv-s inne i namnet?


Tumregeln är att inte ha foge-s vid sammansatta ord, t ex bollplan. Men om ena ledet i sig är ett sammansatt ord, då stoppar man in ett foge-s, t ex fotbollsplan. Men detta är som sagt bara en tumsregel (sic!).

Samtidigt heter det fotbollförbund…

Sidor

Lars-Göran Larsson

Lars Adie skrev:


Genitiv s bör skrivas isär men ortsnamn är just namn.


Från Språkkonsulenternas språkbrev nr 11 citeras:
Som sagt, reglerna är enkla. Skälet till att Ewa’s hårsalong och Lasse’s skomakeri fått apostrofer i företagsnamnet är troligen engelsk påverkan. Där behövs nämligen en apostrof före genitiv-s.
.
Där förklarades också att om hr Ödlund startar företag går det bra att kalla det Max’ och simsalabim (!) har vi trollat bort s.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Ola Brandborn skrev:


Samtidigt heter det fotbollförbund…


Nej! Det svenska fotbollsförbundet valde att kalla sig Svenska Fotbollförbundet. Det står var och en fritt att döpa sig till ett ord som inte existerar, men det förändrar inte det faktum att det korrekta svenska ordet är fotbollsförbund.

Om man studerar SAOL finner man att ordet spaderkung finns listat. Där ser man dock användningen ”en spaderkung, spaderkungar”. I SAOB finner man många exempel på olika användning, t.ex. ”Spaderkung tar ett spel”, men också ”Spader knekt! .. Nå det var bra” (C.M. Bellman). Jag tror alltså att båda varianterna kan anses vara korrekta.

Sidor

Logga in för att kommentera