Forum » Allmänna diskussioner » Jönsson förklarar

Jönsson förklarar

638 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Tomas Brenning

Det är uppenbart att en Brenning-Jönsson-sittning vid lägerelden skulle rendera alltför många fakturor. Vad sägs om fakturavapenstillestånd?

Det är märkligt att man alltid ska tvingas att sjunga typiskt svenska melodier när man befinner sig i konstiga länder. Mitt bidrag ur den svenska kulturskatten från baksätet i en Lada på väg från Orsa till Minsk är följande, tack och lov då videoinspelningar ännu inte fanns i var mans hand:

länk

Lada är alltså det ryska bilmärket och inte något rödmålat i Dalarna. Orsa, eller snarare Orsha, råkade vara namnet på staden där nattåget från Leningrad stannade för 30 år sedan när jag var på väg till en luffarschackturnering med tre andra svenskar. Den historien är dock för lång för det här forumet.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Hur spelar ni 4Hj som Nord efter att Öst bjöd 1Sp efter att du öppnat med 1Hj? Ni får ruter 10 ut av Öst som ni tar på bordet och Väst lägger sjuan (längdmarkering enligt ”vanliga markeringar”.

(Partävling på Funbridge igår, långa tävlingen).

K5
Ekn432
KDkn2
E5
10973
D8765
E4
109
22
Nord
Öst
Syd
Väst
Öst giv
Ö-V i zonen

Sidor

Tomas Brenning

Torbjörn Jönsson skrev:


Hur spelar ni 4Hj som Nord efter att Öst bjöd 1Sp efter att du öppnat med 1Hj?

Efter att först inte ha förstått problemet, och sedan snokat reda på brickan i tävlingen och sett ditt resultat på brickan förstår jag att du vill ha stöd för någon obskyr spelplan. Dessutom förstår jag fortfarande inte problemet, och hade med min ursprungliga spelplan fått 65% på brickan till skillnad från dina 11%.

Varför du fick sällskap nere i träsket av ett flertal kompetenta spelare jag inte vill namnge här med samma spelplan övergår mitt förstånd.

Nu har jag väl stuckit ut hakan tillräckligt för att kunna bli totalsågad här på forumet.

Sidor

Johan Pettersson
Bild för Johan Pettersson

Hjärter till ess (hoppas på 2-1), matar ruter.. kastar klöver.

Tok-Johan
(2NT=9-12 HP)

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Öst har sålunda passat i förhand. Satsar på en simpel hjärtermask.

Sidor

Tore Mattsson

Vad är det här för bricka?
Jag kan inte hitta den på någon av tävlingarna som gick i går (28:e).

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Hjärter till knekt..

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Var nu inte lika osäker som Brenning att du måste kolla facit först. Och var inte orolig för hur du än spelar kommer du att ha spelat som en landslagsspelare (frågan är från vilket land).

(Det är bricka 22 från gårdagens 20-brickors tävling (du kan se bricknumret i mitten av brickan)).

Sidor

Per Jephson

7:an är ju mysko från 9:an sjätte, ergo har östen T98…. då kör man ru E, kl E, ytterligare två ronder ru med klöversak, kl till stöld, Ex i hj för en övertrick…. något obehagligt om T:an var singel (kan man lita på robotmarkeringar?) då man kunde kört en simpel hj-mask för jämn hemgång men sitter det så blir det en otäck överraskning även med klöverutspel…

Sidor

Per Jephson

Vore läckert med en separat ”Brenning-Jönsson by the campfire”-tråd som (utöver att den kanske kan locka andra hugade storytellers) tveklöst skulle ge detta forum en extra dimension….

Sidor

Tore Mattsson

Det här är mycket märkligt, jag spelade 20 brickors tävlingen igår.
Den här given finns inte med vare sig på vår hemsida eller på funbridge.

Sidor

Jan Lagerman

Torbjörn Jönsson skrev:


Hur spelar ni 4Hj som Nord efter att Öst bjöd 1Sp efter att du öppnat med 1Hj? Ni får ruter 10 ut av Öst som ni tar på bordet och Väst lägger sjuan (längdmarkering enligt ”vanliga markeringar”.

Hur gick budgivningen?
Det är frestande att spela damen och om den inte täcker gå upp med ässet.

EDIT: Nu ser jag. pass pass pass 1Hj ; (1Sp) …..

Om Nord garanterat 5k hjärter täcker nog ingen med KT eller K9, så låg är kanske bäst trots allt.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Flair; stylishness and originality.

Jag vill egentligen inte blir för personlig, och det är trevligt när folk svarar, men signifikansen blev helt enkelt för stor för de som slår masken och naturligtvis saknar ovanstående.

Vi som maskar:

-Är tävlingsledare vilket är bridgeslang för ”jag var ordningsman i skolan sedan första klass.

-Används som referens när det skall avgöras om en mask är 49,8 eller 49,9%.

-Läser instruktionsboken två gånger innan han ens fått bilen.

-Har ”Semper fi” tatuerat på underarmen (pluspoäng till alla som fattar).

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Tore Mattsson skrev:


Det här är mycket märkligt, jag spelade 20 brickors tävlingen igår.
Den här given finns inte med vare sig på vår hemsida eller på funbridge.

Det är väl inte så märkligt, i de flesta Funbridge tävlingar är det fler brickor i omlopp än vad man spelar. Alla som spelar tävlingen spelar inte samma givar.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Nej, det handlar naturligtvis inte om mig för det är inte min stil utan om den olycklige Bo Sundell som är hjälten i historien.

Efter 1Hj-(1Sp)- bjuder har som Syd 3Hj (invit) vilket han inte är ensam om. Nord kontrollbjuder 3Sp och han försöker bromsa med 4Hj men nu gör datorn något konstigt och essfrågar med 4NT vilket den bara gör vid det här bordet. Inget annat bord trots samma budgivning och han (Sundell) får spela 5Hj när alla andra spelar 4Hj.

Ruter 10 ut och han noterar sjuan från Väst. Maska eller elimination? Förutom Kx före eller efter hjärter ess skall också Kxx före och kungsingel efter beaktas. ”Äh, vem orkar räkna på det och vem som helst kan slå en mask men inte alla har flair”. Hjärter ess i disken och på ruter kung lägger Öst sexan och Väst trean och den senare hade alltså fyrkortsfärg från början.

Några faller ifrån när de de drar sista rutern men då kan Väst stjäla och spela klöver innan eliminationen är klar. Klöver ess och stöld och när Sundell spelar hjärter kommer kungen och han får exakt noll poäng på brickan.

Hur jag själv spelade? Ja, nu var det som sagt inte mig det handlade om men händelsevis som Sundell.

K5
Ekn432
KDkn2
E5
Ekn642
10
1096
K832
10973
D8765
E4
109
D8
K9
8753
Dkn764
22
Nord
Öst
Syd
Väst
Öst giv
Ö-V i zonen

Sidor

Per Jephson

Och jag som trodde att ”Navy seals” var mavericks….
Eftersom du i vanlig ordning ledde på 68% med tvåan på behörigt avstånd klappade du din östkompis på axeln och tackade för det uteblivna klöverutspelet, slog hjärtermasken och mumsade i dig ytterligare 68% för övertricken ( vi övriga stackare visste ju inte om detta med tre brickor kvar….).
Förstår dock varken sjuan från från 8,7 fjärde eller varför man bjuder tre hjärter med denna sopstation….

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Torbjörn Jönsson skrev:


Flair; stylishness and originality.

Jag vill egentligen inte blir för personlig, och det är trevligt när folk svarar, men signifikansen blev helt enkelt för stor för de som slår masken och naturligtvis saknar ovanstående.

Vi som maskar:

-Är tävlingsledare vilket är bridgeslang för ”jag var ordningsman i skolan sedan första klass.

-Används som referens när det skall avgöras om en mask är 49,8 eller 49,9%.

-Läser instruktionsboken två gånger innan han ens fått bilen.

-Har ”Semper fi” tatuerat på underarmen (pluspoäng till alla som fattar).


Får man pluspoäng om man uppfyller flera av kriterierna?

Sidor

Per Jephson

Jag har bara spelat ”gratisbridge” på Fun men det förefaller som om korten är mer jämnt fördelade när det är partävling än när man spelar om imp då N-S verkar ha lejonparten av löven…. är det en korrekt iakttagelse och varför är det i så fall på det viset?

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Inser vid närmare eftertanke att jag nog uppfyller alla Jönssons kriterier för avsaknad av flair:

  • Jag var TL på 1980-talet. Ordningsman? Självklart!

  • Att i efterhand kunna räkna ut att man i alla fall spelade rätt matematiskt ger i alla fall någon tröst.

  • Förstår inte riktigt kriteriet. Hur ska man kunna klara alla frågor från den illasinnade bilhandlaren om man inte läser på i förväg?

  • Som artillerisergeant har jag det intatuerat på hjässan i stället. Där är det dock inte lika framträdande som om det varit Jönssons hjässa.

Nej, jag är väl i total avsaknad av flair. Knepet är att i stället utnyttja andra. Max tar ju musikalisk hjälp av sin begåvade syster. Jag får väl i avsaknad av talang i stället ta hjälp av min son med flickvän, båda betydligt mer begåvade än jag:

Sidor

Per Jephson

Sorry, missförstod ditt inlägg…. du lirade med andra ord som Sundell och fick 11% för 4 hj=?
Å andra sidan får du 100% för ”flair”…

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Om man tar en årsprenumeration på Funbridge (139,99 Dollar) kan man då spela förbundets tävlingar med den?

Sidor

Adam Kovasznay
Bild för Adam Kovasznay

Nej.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Adam Kovasznay skrev:


Nej.


Tack, jag tänkte väl att det var lite för bra för att vara sant.

Det är föresten dubbelt så dyrt att spela franska förbundstävlingar som svenska men bridge där är kanske för överklassen (engelska är däremot samma som svenska).

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Efter att Argine lagt in ett misstroendevotum mot mig (alternativt skämts för sitt 2Hj) genom att både ljuga om kontroller och hur många ess hon hade (5Hj visar 2 ess utan trumfdam) hamnade jag (du) i 5Sp.

Hur spelar du när Väst spelar ut klöver två och Öst fortsätter med klöver dam efter att ha tagit för esset?

(Partävlingen igår)

K75
ED84
EK1087
3
ED1084
K53
D653
10
4
Nord
Öst
Syd
Väst
Väst giv
Alla i zon
Väst
Nord
Öst
Syd
Kalle Kanin
Pass
1
Pass
1
Pass
2
Pass
3
Pass
3
Pass
4
Pass
4
Pass
4NT
Pass
5
Pass
5
Pass
Pass
Pass

Sidor

Tore Mattsson

Sakar en ruter på handen och stjäl på bordet.
jag är inte smartare än så Sadsmile

Sidor

Tore Mattsson

Jag måste omedelbart rätta mig själv.
Eftersom det är partävling stjäl jag naturligtvis på handen. Då klarar jag knekt fjärde framför i trumf.
Att rutern kan sitta 4-0 ignorerar man.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Partävling? Skulle kunna stjäla på handen för att ha en chans att upptäcka Jxxx i trumf till höger. Men det satt väl 5-0 i trumf och 4-0 fel i ruter kan jag tänka.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Eftersom den bäste i paret har bestämt kontraktet (indirekt) är det lätt/rätt att gå in på handen och spela spader mot K7 och täcka lagom. Lagom är nämligen bäst.

Sidor

Per Jephson

Är detta en ”Jönsson-kuggis”? Eftersom rutern 3-1 innebär en torskbricka, kastslam i den färgen, (hade själv föredragit 4ru på 2 hj ) måste den sitta Kn 9 fjärde hos öst , då klarar man inte 5-korts sp hos väst men väl Kn fjärde, därför stjäl man på bordet, sakar en ru på hand och drar en lättnadens suck när öst inte kan bekänna andra spadervarvet….
Men med detta motspel hade väl Moster Agda också gått hem så vari ligger egentligen problemet?

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

K75
ED84
EK1087
3
kn962
962
kn2
EDkn9
ED1084
K53
D653
10
3
kn107
94
K876542
4
Nord
Öst
Syd
Väst
Väst giv
Alla i zon

Vid 23 bord spelade man ett spaderkontrakt och antingen fick man spader ut som de nio som bjöd slammen, eller klöver ut där Öst fortsatte med spader. Alla tog 12 stick.

Vid åtta bord hittade däremot Öst det fina försvaret att fortsätta med klöver dam efter klöverutspelet. Sju spelare stal på bordet och hittade naturligtvis inte spader knekt utan fick nöja sig med 11 stick.

Jag stal också nästan automatiskt på bordet men kom fram till det var troligare att Öst hade fyra spader än fyra ruter (hjärtern kunde dessutom sitta jämt) och stal istället på handen.

Jag la ner spader ess, spelade spader till kungen och spader till damen.

Que?

Vad som hänt var att, bear with me, eftersom jag får ta över min dotters gamla mobiltelefoner när hon ”måste” ha en ny och min bildskärm inte var särskilt stor hade jag inte sett att Väst la en klöver på andra ronden trumf och därför blev väldigt förvånad när inte knekten kom på den tredje.

Beroende på hur välvilligt inställd man är kan ovanstående ses som en pateisk bortförklaring alternativt att man tänker ”experten med otur”.

Själv tycker jag att jag och Argine nog skall vara rätt glada för de 36% vi trots allt fick på brickan.

Sidor

Logga in för att kommentera