Forum » Allmänna diskussioner » Utspel från hackor med 10/12-regeln

Utspel från hackor med 10/12-regeln

115 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Fredrik Wahlberg
Utspel från hackor med 10/12-regeln

Hej,
Här kommer en ny fråga om vad som är standard. Jag vill hävda att med 9873 spelar man 7an, men med 10983, så spelar man 10an. Normalt sett.

Och om man inte spelar 7an utan 9an från 9873, så bör man deklarera att man spelar 10/12 med attityd och alltså inte bara skriva 10/12 på deklisen.

Fredrik

Sidor

Peter Swensson

Fredrik Wahlberg skrev:


Hej,
Här kommer en ny fråga om vad som är standard. Jag vill hävda att med 9873 spelar man 7an, men med 10983, så spelar man 10an. Normalt sett.

Och om man inte spelar 7an utan 9an från 9873, så bör man deklarera att man spelar 10/12 med attityd och alltså inte bara skriva 10/12 på deklisen.

Fredrik

Håller inte med. Det finns ingen auktoritär beskrivning av vad 10-12 innebär i alla avseenden. Finns inte heller några tillräckliga instruktioner, för deklarationer, som stödjer din åsikt. Så det är ett orimligt krav idag.

Sidor

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

gammal tråd; Om du har 10-12 eller 1-3-5 på deklarationen, vad spelar du ut mot trumf respektive Nt med 985 i en färg som du bestämt dig för att spela ut från.
Själv tycker jag det är ”situationsanpassat” utan bestämda regler. Vill jag partnern ska få räkning blir det 5:an (ofta mot Nt) medans ska man pressa ev mellankort i träkarlen så ofta 9:an. Värre med tex 975 (utan andra alternativa färger) nästan alltid 5:an. Berätta hur ni gör som har 10-12 .

Sidor

Stefan Olausson

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Jag vill hävda att man i ett färgkontrakt alltid spelar ut sjuan, men mot sangkontrakt 9an, eftersom längd är viktigare i färg. Och hävdar också att det inte bryter mot reglerna att skriva 10/12 eftersom det är det högsta kortet jag har. Smile

Sidor

Lars-Göran Larsson

Du är rätt ute där Börje, men att komma överens exakt om att en sjua eller åtta inte innebär tredje uppifrån med de två upptill intilligande korten är nog vettigt (från både fyra och fem kort totalt i färgen).
Längd är viktigt, precis som du säger, men att lägga till mitt förslag gör nog att du lättare som partner både läsa och sätta i rätt eget kort i första stick.
Avslutar med ett frågetecken - för det var spontanskrivet och inte tvärsäkert (grunna själv ett par varv).
.
I övrigt kanske någon har någon finess i att spela ut tredje från EKD(xx) eller KDkn(xx) men inte med 10, 9, 8, och 7 (med två intilligande högre) som kan förvirra när partnern bedömer vilka kort jag har och inte behöver veta längden just nu? (Frågetecken igen).
.
(Edit: Börje, vi spelar nog båda ut 7 från 987 trekorts i trumfkontrakt)

Sidor

Lars-Göran Larsson

Börje Rudenstål skrev:


Jag vill hävda att man i ett färgkontrakt alltid spelar ut sjuan, men mot sangkontrakt 9an, eftersom längd är viktigare i färg. Och hävdar också att det inte bryter mot reglerna att skriva 10/12 eftersom det är det högsta kortet jag har. :)


Nä, det bryter inte mot någon föreskrift/regel. Både 11-regeln och 10/12-regeln definierar väl bara vilket kort från toppen man ”drar” med.
.
De goda engelsmännen jag mötte i Chairman för 3-4 år sedan deklarerade utspel: 2/4. Jag frågade och fick veta att de spelade högsta från sekvens! Här hemma har de jag frågat tyckt jag är knäpp och sagt ”naturligtvis rusinow” - det står ju 2/4 (kan du inte läsa?).

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Jag har alltid spelat 10-12.
Sedan hur man spelar från de kombinationerna som nämns här anser jag beror på vad man kommit överens om med sin partner.

Jag spelar med mina partners såhär:
1092 så spelar vi 10. precis samma som med QJ2.
Från 982 spelar vi däremot alltid 2 (enligt överenskommelse) även om man naturligtvis är i sin fulla rätt att bryta mot dessa regler om det finns bridgemässiga anledningar till det. Men då lurar vi såklart även partnern och det sker väldigt sällan.

Att vi sedan skall behöva skriva in detta på vår deklaration tycker jag däremot inte då både 10 och 8 är 10-12 från 1098.

Det är bara vi som tagit beslutet att vår gräns går vid 10. och under 10 så spelar vi 5:e eller 3:e.

Med andra ord så spelar vi ut 10 från 1098 och vi spelar ut 7 från 987.

Lycka till med bridgen
Mikael Westerlund

Sidor

Björn Sörling

Mikael Westerlund skrev:


Jag har alltid spelat 10-12.
Sedan hur man spelar från de kombinationerna som nämns här anser jag beror på vad man kommit överens om med sin partner.

Jag spelar med mina partners såhär:
1092 så spelar vi 10. precis samma som med QJ2.
Från 982 spelar vi däremot alltid 2 (enligt överenskommelse) även om man naturligtvis är i sin fulla rätt att bryta mot dessa regler om det finns bridgemässiga anledningar till det. Men då lurar vi såklart även partnern och det sker väldigt sällan.

Att vi sedan skall behöva skriva in detta på vår deklaration tycker jag däremot inte då både 10 och 8 är 10-12 från 1098.

Det är bara vi som tagit beslutet att vår gräns går vid 10. och under 10 så spelar vi 5:e eller 3:e.

Med andra ord så spelar vi ut 10 från 1098 och vi spelar ut 7 från 987.

Lycka till med bridgen
Mikael Westerlund

Detta påminner mig om en bricka för några år sedan. Efter att p spelat ut högsta från hackor (tänk 9xx) försökte jag övertyga att det var bättre att visa längd. Nästa gång läget dök upp hände följande (typ):

1098
9765
987
Ekn9
2
KD4
kn1042
K8764
KD6543
83
E65
52
Ekn7
Ekn102
KD3
D103
1
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
Pass
Pass
2
2NT
Pass
3NT
Pass
Pass
Pass

P spelade ut åttan, som gick till hacka, kung och ess. Spelföraren spelade ruterkung som jag vann med esset. Spadervändan duckade spelföraren som hoppades på QT8/Q98 hos utspelshanden. Ridå!

Sidor

Johan Wahlberg

Naturligtvis MÅSTE man deklarera hur man spelar.

För mig är det helt självklart att man ALLTID spelar 1, 3 , 5 (10-12) mot färg. Vidare måste man bestämma var gränsen går för honnörssekvens. Själv drar jag gränsen vid knekten, d v s 2:an från T92.

Mot NT är det en annan femma men det är så självklart så jag orkar inte ens beskriva. Men alla metoder måste naturligtvis deklareras.

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Johan Wahlberg skrev:


Naturligtvis MÅSTE man deklarera hur man spelar.

För mig är det helt självklart att man ALLTID spelar 1, 3 , 5 (10-12) mot färg. Vidare måste man bestämma var gränsen går för honnörssekvens. Själv drar jag gränsen vid knekten, d v s 2:an från T92.

Mot NT är det en annan femma men det är så självklart så jag orkar inte ens beskriva. Men alla metoder måste naturligtvis deklareras.

Precis, och just därför så deklarerar vi att vi spelar 10-12.
Och inget av våra utspel som jag beskrev här ovan är något annat än just 10-12.

Sidor

Johan Wahlberg

.

Sidor

Johan Wahlberg

Mikael Westerlund skrev:


Johan Wahlberg skrev:


Naturligtvis MÅSTE man deklarera hur man spelar.

För mig är det helt självklart att man ALLTID spelar 1, 3 , 5 (10-12) mot färg. Vidare måste man bestämma var gränsen går för honnörssekvens. Själv drar jag gränsen vid knekten, d v s 2:an från T92.

Mot NT är det en annan femma men det är så självklart så jag orkar inte ens beskriva. Men alla metoder måste naturligtvis deklareras.

Precis, och just därför så deklarerar vi att vi spelar 10-12.
Och inget av våra utspel som jag beskrev här ovan är något annat än just 10-12.

Men i trumf spelar man normalt sett ut lägsta. Fast det är ju så självklart att det inte ens behöver nämnas, än mindre deklareras.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Johan, även om jag håller med dig exakt om utspelskorten vill jag påpeka över att du först skriver ”MÅSTE deklarera” och sen ”så självklart att det inte behöver nämnas, än mindre deklareras”. Ja, självklart för dig men för alla?
.
Dessutom är det allmänt vedertaget att tian är en honnör medan du själv skrev att du drar gränsen mellan knekt och tia.
.
Det är mer en slags reflektion än något annat. Jag skulle exempelvis aldrig klaga om jag mötte ditt spel och deklaration.
.
(är det så att 10-12 och 1-3-5 har en liten skillnad i totala innebörden?)

Sidor

Lars Adie

Lars-Göran Larsson skrev:


Johan, även om jag håller med dig exakt om utspelskorten vill jag påpeka över att du först skriver ”MÅSTE deklarera” och sen ”så självklart att det inte behöver nämnas, än mindre deklareras”. Ja, självklart för dig men för alla?
.
Dessutom är det allmänt vedertaget att tian är en honnör medan du själv skrev att du drar gränsen mellan knekt och tia.
.
Det är mer en slags reflektion än något annat. Jag skulle exempelvis aldrig klaga om jag mötte ditt spel och deklaration.
.
(är det så att 10-12 och 1-3-5 har en liten skillnad i totala innebörden?)

Ja enligt lagboken är 10an en honnör, det infördes med 2007 års lagbok. I 1997års lagar hade man honnör eller honnörskort.
( definitioner ) - också en reflektion.

Sidor

Ola Brandborn

Johan Wahlberg skrev:

Men i trumf spelar man normalt sett ut lägsta. Fast det är ju så självklart att det inte ens behöver nämnas, än mindre deklareras.


Med en dåres envis hävdar jag att det ändå måste deklareras. Alla spelar nämligen inte så (bevis: jag spelar inte så). På samma sätt som Stayman måste deklareras, trots att det är så normalt och självklart.

Sidor

Carsten Kofoed

Hej. Om det inte handlar om matematik o.dyl. finns det inget som är ”självklart”. ”Så disigt det är på sjön i dag” sade min fru. Jag svarade ”….”. Wink

Förr i tiden var danska deklarationer bättre på en punkt: Utspel. Det fanns en del olika kortkombinationer, där man ringade in det/de kort man kunde spela ut mot NT eller trumf. Det tog plats, men på baksidan av våra (svenska) deklarationskort finns det ju gott om utrymme.

För många år sedan, då man lärde ut att spela lägsta från dubbel, mötte jag några orutinerade på klubben. I 4Sp spelades ut Kl-diffushacka till esset, fick kl fortsättning och med KJx maskade jag (xxx på bordet). Q! vända till något A och klöver stöld. Delat botten. Några ronder senare mötte jag självklart det andra paret! Fast utspelet var från Ax med KJx på bordet. Jag kontaktade senare kursledaren.

På WBF`s kort skriver man för olika kort vilka kombinationer utspelet kan vara i från, men det kortet är endast tillämpligt i lagmatcher om man också ska hinna spela.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Det påminner mig om några par häromkring som envisas med att deklarera 1-2-4. När jag frågat vad det betyder så är det 11-regeln och rusinow. Men man spelar högsta från Hx!
Hur lätt är det inte att i förbigåendet titta på dekalarationen och tro att de spelar högsta från sekvens?
Jag har flera gånger bett dem ta bort ettan men de hävdar att någon TL eller tydligen aukoritet sagt att det ska var så (det är ju inte andra uppifrån). Suck.
.
Så Carstens förslag med lite mer utrymme och möjlighet att markera några kortkombinationer röstar jag på.

Sidor

Joakim Nordlindh

Tar dom bort 1an så är det ju väldigt enkelt att anta att dom alltid spelar ut andra eller fjärde uppifrån. Då tycker jag det är mycket bättre att dom skriver 1-2-4 så man får chans att fråga vad det betyder.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Skulle någon här alltså tro att de spelar ut liten från Hx (som generell regel) om det står 2-4?
I så fall får jag väl ge dem rätt.

Sidor

Joakim Nordlindh

Själv hade jag skrivit ”2-4 (högsta från Hx)”. Platsen att skriva alla överenskommelser är inte jättestor, men man försöker väl få ner så många man kan. Jag tror att jag hade ”10-11-12 (fråga!)” en gång eftersom det var för klurigt att få ner allt i rutan)

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Lars-Göran Larsson skrev:


Skulle någon här alltså tro att de spelar ut liten från Hx (som generell regel) om det står 2-4?
I så fall får jag väl ge dem rätt.

Har sett Helgemo spela ut liten från Qx enligt 2/4.

Sidor

Christer Edlund

Henrik Johansson skrev:


Lars-Göran Larsson skrev:


Skulle någon här alltså tro att de spelar ut liten från Hx (som generell regel) om det står 2-4?
I så fall får jag väl ge dem rätt.

Har sett Helgemo spela ut liten från Qx enligt 2/4.

Oavsett om det gäller bud eller utspel har du väl rätt att frångå systemet om du tycker att situationen påkallar det, så länge det inte handlar om ngn privat överenskommelse.

Vad gäller Helgemos utspel kan det finnas många anledningar. Finns om inte annat många exempel i bridgelitteraturen på liknande utspel. Även när partnern bjudit färgen! Nån generell regel lär det inte vara fråga om.

Sidor

Johan Wahlberg

Ola Brandborn skrev:


Johan Wahlberg skrev:

Men i trumf spelar man normalt sett ut lägsta. Fast det är ju så självklart att det inte ens behöver nämnas, än mindre deklareras.


Med en dåres envis hävdar jag att det ändå måste deklareras. Alla spelar nämligen inte så (bevis: jag spelar inte så). På samma sätt som Stayman måste deklareras, trots att det är så normalt och självklart.

Försökte ladda upp en bild på min deklis men det fungerade inte. Jag deklarerar numera ”normalt lägsta vid utspel av trumf”. Detta trots att jag tycker att det inte borde behövas. Att det finns de som alltid spelar ut trumf enligt 10/12 finner jag besynnerligt.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Henrik Johansson skrev:


Lars-Göran Larsson skrev:


Skulle någon här alltså tro att de spelar ut liten från Hx (som generell regel) om det står 2-4?
I så fall får jag väl ge dem rätt.

Har sett Helgemo spela ut liten från Qx enligt 2/4.


Det var det fjantigaste du har skrivit på mycket länge, Henrik. Du brukar ju vara saklig och komma till frågans kärna, men detta … !
.
Har ni verkligen inte förstått att jag menar att 1-2-4 i den bemärkelsen kan vara vilseledande.
.
För övrigt har jag spelat ut både liten från Dx och K från KJ964 i objuden färg idag på UBF lagserie BBO - vilket inte har ett dugg med kärnfrågan att göra.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Jag vidhåller min uppfattning från en annan tråd att man inte f-n behöver deklarera hur man spelar ut i trumf.
Man deklarerar de regler och konventioner man har, men trumfutspel kan man inte dra samma slutsatser av som vid utspel i andra färger.
Kan skilja från situation till situation. Pd vet heller inte vad man har, vilket är väsentligt.
Inte ens längdmarkeringar i trumf följer vanliga regler, utom vid eventuella stöldmöjligheter eller i samband med andra konventioner, t ex färgsignaler, men det deklareras förstås.
Nys!

Sidor

Ola Brandborn

Börje Rudenstål skrev:


Jag vidhåller min uppfattning från en annan tråd att man inte f-n behöver deklarera hur man spelar ut i trumf.


De som spelar ut något Lavintahlliknande (som dåligt exempel) från trumfhackor (som exempel) behöver inte deklarera detta. Okej.
Påminn mig om jag ska vägra svara på hur våra trumfutspel/trumfmarkeringar är om vi råkar mötas.

Genom att spela ut 3 från 32 i trumf kan jag tala om för min partner att jag inte har fördelningarna 4441, 4432, 7222, 6421, 5422. Det kan vara en mycket nyttig information att föra över till partnern utan att Börje som spelförare kan ta del av den.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Lars-Göran Larsson skrev:


Henrik Johansson skrev:


Lars-Göran Larsson skrev:


Skulle någon här alltså tro att de spelar ut liten från Hx (som generell regel) om det står 2-4?
I så fall får jag väl ge dem rätt.

Har sett Helgemo spela ut liten från Qx enligt 2/4.


Det var det fjantigaste du har skrivit på mycket länge, Henrik. Du brukar ju vara saklig och komma till frågans kärna, men detta … !
.
Har ni verkligen inte förstått att jag menar att 1-2-4 i den bemärkelsen kan vara vilseledande.
.
För övrigt har jag spelat ut både liten från Dx och K från KJ964 i objuden färg idag på UBF lagserie BBO - vilket inte har ett dugg med kärnfrågan att göra.

De spelade 2:a/4:e från ALLA kombinationer, så även från Hx. Nej det var inte rätt den här gången heller.

Vad jag ville komma till är att man kan inte förutsätta att folk spelar högsta från Hx när det står 2/4 på deklarationen.

Att skriva 1-2-4 kan i mina ögon inte lura någon. Förstår man inte från vilka kombinationer man väljer det ena eller det andra (vilket man antagligen inte gör, precis som när jag deklarerar 1-3-4 mot NT) så får man faktiskt fråga.

I England är det väldigt vanligt att man spelar 2:a från dåliga färger och 4:e från bra färger. Här anser jag att skriver man bara 2/4 på deklarationen så kan detta sätt ingå, men det behöver inte ingå, dags att öppna munnen och fråga igen. Vissa spelar ju bara 2:a från två sammanhängande kort, 4:e annars. Hur veta?…fråga!

Sidor

Joakim Nordlindh

Hur ser reglerna för vad som ska deklareras ut Henrik?

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Joakim Nordlindh skrev:


Hur ser reglerna för vad som ska deklareras ut Henrik?

”Deklarationer skall så gott utrymmet medger ge en god bild av de av parets överenskommelser som motståndarna på förhand kan beräknas ha mest nytta av.”

Visst man får inte plats med så mycket men att skriva ”2/4 högsta från Hx” får garanterat plats. Det viktigaste är att det framgår att man systemenligt gör undantag, så får motståndarna fråga.

Det går givetvis inte att få med allt. Stötte på något par som nästan alltid systemenligt spelade ut damen från KQxx men deklarerade 10-12. Att skriva: ”10-12, honnörsutspel kan avvika” är givetvis inte en fullständig förklaring, men den är i mina ögon nog tydlig för att få motståndarna att fatta att de måste fråga när det spelas ut en honnör.

Sidor

Johan Wahlberg

Ola Brandborn skrev:


Börje Rudenstål skrev:


Jag vidhåller min uppfattning från en annan tråd att man inte f-n behöver deklarera hur man spelar ut i trumf.


De som spelar ut något Lavintahlliknande (som dåligt exempel) från trumfhackor (som exempel) behöver inte deklarera detta. Okej.
Påminn mig om jag ska vägra svara på hur våra trumfutspel/trumfmarkeringar är om vi råkar mötas.

Genom att spela ut 3 från 32 i trumf kan jag tala om för min partner att jag inte har fördelningarna 4441, 4432, 7222, 6421, 5422. Det kan vara en mycket nyttig information att föra över till partnern utan att Börje som spelförare kan ta del av den.

Sluta yra nu Ola. Om man har någon form av specifika trumfutspel som partnern känner till så ska de naturligtvis deklareras. Har man det inte så borde det inte behövas plitas ner på en deklarationslapp. Alltså, om man spelar ut enligt 10/12 så behöver det inte gälla för trumf. Som jag tidigare så deklarerar jag ”normalt lägsta vid trumfutspel” (standard Nerd ) men det är enbart för att vara snäll mot alla tjafspellar här på forumet Kiss .

Sidor

Logga in för att kommentera