Forum » Allmänna diskussioner » Blåsningen

Blåsningen

67 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson
Blåsningen

Det låter kanske lite pretentiöst men det här kommer förmodligen att vara den viktigaste tråden du kommer att läsa på väldigt länge. Det ser ut som om den handlar om det där förbannade BIT-projektet men det är betydligt mer än så för den visar på att något är grundläggande fel inom vårt förbund; inkompetens, mygel, svågerpolitik och vad som kan hända när alla är goda vänner och ingen vill att det skall bli dålig stämning.

Jag skall försöka berätta vad som egentligen hände i BIT-projektet, hur kunde det ta tre gången så lång tid och bli tre gången så dyrt som planerat utan att någon reagerade (ja, förutom jag då).

För att du skall orka läsa har jag delat upp det hela och det kan nog bli lite ryckigt för jag kommer att skriva lite då och då när jag har tid. För att ändå försöka få lite flyt kommer jag att vänta med mina kommentarer tills jag berättat färdigt.

Jönssonproduktion ger Er: BLÅSNINGEN, en pågående dokusåpa:

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

(Del 1)

2013 när dåvarande ordförande Mats Qviberg och resten av styrelsen föreslår riksstämman att godkänna IT-satsningen BIT-projektet är det ett imponerande underlag som visas upp och det är väl bara fred på jorden som inte ingår. Det kommer visserligen bli dyrt, 2,5 miljoner, och ta lång tid, runt 2,5 år, men smakar det så kostar det när bara det bästa är gott nog.

(Jönsson varnar på forumet att satsningen inte är demokratiskt förankrad - ingen bryr sig).

På riksstämman händer något märkligt. Inte att delegaterna gör som styrelsen säger (för det gör de alltid) och godkänner miljonerna utan att de gör det med tillägget: ”behöver ni mer pengar är det bara att ta av kassan!”. Ett enormt förtroende som skall komma att missbrukas till det grövsta.

När styrelsen samlas nästa gång är det bland annat för att hitta Sveriges bästa projektledare som skall ansvara för BIT. De hinner inte slå ihop sina kloka huvuden förrän Qviberg säger ”han sitter där!” och pekar på sin styrelseledamot Pontus Silow som är IT-konsult till yrket. Resten av styrelsen skakar på sina huvuden och kan inte fatta vilken tur man haft; 10 000 konsulter att välja på och så sitter han i styrelsen?! Silow själv ser lite förlägen ut och säger ”ja, jag skall väl ta och gå ut medan ni fattar beslutet?”.

(Viss konstnärlig frihet kan ha tagits av mig med vad som egentligen sades).

Den absurda situation som uppstår är att Silow nu både är beställare och leverantör. Som styrelseledamot och IT-kommitténs ordförande är han beställare medan konsult-Silow fakturerar. Och fakturerar gör han - 641 000 kronor …

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

(Del 2)

Det som är förbundets största satsning någonsin och som skall bli en stor del av framtiden för svensk bridge är nu helt i händerna på en enda person. Och det är ingen liten division sex klubb i fotboll det handlar om där ordföranden och materialförvaltaren är den samma (och klubbkassan är i bakfickan på en av dem) utan ett nationellt förbund med 25 000 medlemmar.

Eftersom det var ganska meningslöst att konsult-Silow rapporterade till ordförande i IT-kommitté-Silow var det väsentligt att i alla fall en av dem istället informerade resten av styrelsen och att den senare frågade och försökte sätta sig in i vad som egentligen hände i projektet.

Inget av det verkar ha skett utan istället gäller principen ”don´t ask, don´t tell” där Silow inte berättar något (i alla fall väldigt lite) och styrelsen inte frågar ( i alla fall väldigt lite).

.

Sidor

Joakim Nordlindh

Torbjörn Jönsson skrev:


Och fakturerar gör han - 641 000 kronor …

Dom där avslutande punkterna får mig att tro att du menar att detta är en jättesumma. 641,000 över typ 2,5 år är ju sämre än vad jag tjänar Surprised .

Vad är det vi får för dessa pengar? Jag behöver mer information om innan jag går med i lynch-mobben.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

641 000 kronor är för mig skillnaden mellan om jag skrivit den här tråden på det här sättet eller om jag hade lindat in min kritik. Man skall absolut kunna kritisera ideellt arbetande personer men gärna ha i bakhuvudet att de faktiskt arbetar gratis just för dig.

641 000 kronor gör emellertid att man kan ställa helt andra krav och också att man skall kunna få hård kritik om man inte sköter sitt uppdrag.
Det är också tillräckligt mycket pengar för att man skall ha koll på ett projekt och inte låta kostnaden gå från 2,5 Mkr till kanske 7,5 Mkr.

Det här är inget personligt mot Pontus Silow, jag känner honom inte och har inte ens träffat honom. Jag har heller ingen som helst anledning att tro att det skett några oegentligheter i projektet, det räcker alldeles som det är ändå.

Det här handlar inte om en person utan att jag vill peka på att det finns något grundläggande fel inom förbundet som gjort att det här har kunnat hända.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

(Del 3)

”Vi tar några stora avslutande steg under andra halvan av 2015 för att slutföra det som har varit BIT-projektet. Det ser ut som att vi kommer att gå i mål med projektets uppgifter i tid och inom budget.”

Ovanstående rader som idag har episk potential är vad Pontus Silow och IT-kommittén skriver i verksamhetsberättelsen 2014-2015 som är en del av handlingarna inför Riksstämman 2015.

Lek med tanken att du är en av delegaterna på riksstämman. Det har gått två sedan förra stämman då du gav styrelsen förtroendet att genomföra BIT-projektet. Du tar din uppgift på allvar, viktiga beslut skall fattas och du har därför plöjt genom alla handlingar, läst ovanstående och konstaterat att det ser ut som skall bli färdiga i tid och inom budget. Det behövs ingen höjning av medlemsavgiften eller ord hårda ord till styrelsen som skapar dålig stämning.

Sorry, men du har precis blivit blåst. Jätteblåst.

Tillbaka till verkligheten. Delegaterna får alltså reda på att det troligtvis återstår två månader av projektet och att budgeten förmodligen kommer att hållas.

BIT-projektet kommer eventuellt att vara färdigt våren 2020 och min gissning är att det kommer att kosta 4,5 miljoner över budget.

Några månader (år …) eller några 100 tkr (eller miljoner …) hit och dit har ingen betydelse. Det handlar inte om en felräkning utan det finns bara två förklaringar - antingen blåljuger Silow eller så har han ingen som helst aning om vad han sysslar med.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

(Del 4)

Vi har sett det förr. Det står en styrelseledamot från något företag i i TV och säger ”det där hade jag ingen aning om!” när någon skandal upptäcks som nu senast med Swedbanks misstänkta penningtvätt. Och det har de kanske inte heller för många verkar inte lägga mycket tid på sina uppdrag.

Med Silow är det annorlunda för förutom att vara styrelseledamot och IT-kommitténs ordförande arbetar han som sagt också åt förbundet som fakturerande konsult. Om inte dagligen måste han i alla fall varje vecka vara uppdaterad om vad som händer i projektet. Han kan med andra ord inte säga: ”det där hade jag ingen aning om!”.

Jävssituationen med att sitta på två stolar gör det också väldigt känsligt och är en anledning till att den aldrig skulle fått uppstå. Det får inte finnas någon som helst misstanke att styrelseledamoten Silow skyddar sitt alter ego. All information som lämnas till riksstämman och resten av styrelsen måste vara korrekt!

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Svensk titel: ”Blåsningen”

Sidor

Ola Brandborn

Thomas Andersson skrev:


Svensk titel: ”Blåsningen”

Musiken i bakgrunden heter ”The Entertainer” vilket också var namnet på det system Jag och Per Hallberg spelade i vår juniortid.

Underhållande för fienden i alla fall som fick se oss bjuda oss till 5-läget på 2-1 i trumf allt som oftast när jag (alltid jag) glömde bort reläsekvenserna.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

(Del 5)

Här avbryter vi för en lite demokratilektion.

Det är lätt att tro att det är styrelsen som bestämmer i förbundet men det är du. På klubbens årsmöte väljer du en representant till distriktets årsmöte som i sin tur väljer någon till riksstämman. Riksstämman beslutar om små och stora saker som medlemsavgifter och väljer också styrelse. Det är du som valt styrelsen och den arbetar på ditt uppdrag.

Det är bara riksstämma vart annat år och de beslut som måste fattas däremellan görs av styrelsen. Men återigen, de handlar på uppdrag av dig och måste på något sätt förmedla vad de bestämt. Genom verksamhetsberättelsen som jag tidigare nämnt men det mesta genom styrelseprotokoll från styrelsemöten som hålls ett par gånger per år. I årsredovisningarna kan vi läsa hur de skött ekonomin.

Min poäng är det är du och inte styrelsen som bestämmer och det är väldigt viktigt att den senare ger en riktig och rättvis bild av vad som händer i vår förening, Allt för att Du skall kunna fatta bra beslut - som tex att välja rätt ordförande.

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Torbjörn, mycket bra sammanfattat! Viktigt! Sedan återstår naturligtvis hur sanningen är på ”andra sidan”. Även om styrelsen alltid hävdar att man inte svarar på dessa trådar, så borde din beskrivning få ett officiellt svar, som vi alla kan läsa, allt annat är oacceptabelt.

Sidor

Stefan Andersson

Börjar faktiskt tröttna på detta eviga gnäll. Lägg ner…

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

(Del 6)

Efter riksstämman i oktober 2015 är det som om BIT-projektet går in i någon sorts parallell verklighet helt befriat från allt förnuft. Den enda röda tråden är att man gör allt för att undvika att vi skall få reda på att det håller på att gå helvete.

Tyvärr gör det också att det blir mycket styrelseprotokoll och annat eftersom jag skall försöka påvisa att det som skrivs är ren rappakalja (protokollen, inte min text).

Riksstämman har alltså blivit grundlurad i oktober 2015 och i december är det dags för nytt styrelsemöte. Silow är Qvibergs protege och har nu blivit vice ordförande, förmodligen delvis för att han verkar ha gjort ett bra arbete med BIT. Tyvärr blir det nog inget roligt möte för Silow eftersom med bara tre veckor kvar av projekttiden kommer han att tvingas erkänna att man är långt, långt ifrån att vara färdiga.

Han är dock iskall och från protokollet kan man läsa följande (där PSI alltså är Silow:

”PSI rapporterade att BIT projektet ser ut att i princip kunna följa budget enligt den reviderade tidsplan som under resans gång publicerats”.

Han tänker alltså ta blåsningen ända in i kaklet.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

(Del 7)

Tidsplanen kräver ett eget litet kapitel, jag har bara sett en och det är den här(tidsplan)(ni får scrolla ner) och jag antar att den används som avskräckande exempel på IT-konsultskolor runt om i landet.

Här ser man mycket riktigt att projektet skulle varit färdigt till jul 2015 och att kalendern (där man ser kommande tävlingar) i augusti/september samma år.

En del av kalendern blev klar tidigare i år och om vi gissar att den blir helt färdig till hösten innebär det en försening på fyra år (fast det tog faktiskt fem år att bygga Öresundsbron).

(Jönsson jämförde tidsplanen med ”ett enda långt jävla streck - ingen bryr sig).

Sidor

Peter Swensson

Stefan Andersson skrev:


Börjar faktiskt tröttna på detta eviga gnäll. Lägg ner…

Lär dig skilja på gnäll och saklig kritik.

Oavsett om du håller med eller ej, så är den kritiska blicken livsnerven i en förening.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

(Del 8)

På styrelsemötet i februari 2016 börjar resten av styrelsen undra vad som egentligen händer och vill ha svar av Silow som lämnar en längre rapport (som vi inte kan se). Fast allt verkar i alla fall någotsånär lugnt för Johan Grönkvist berättar följande:

”JGR rapporterade att han äntligen ser stora framsteg i BIT och att det är mycket som händer, men att det drar ut på tiden från ursprunglig plan”.

Johan Grönkvist, förbundets dåvarande generalsekreterare, hur kommer han in i bilden?

När pengar och tid börjar tryta kommer man på idén att i större utsträckning använda egen personal och då främst bröderna Andersson. Den ene av dem var iofs anställd som konsulent och skulle hjälpa klubbarna men det är detaljer. Att de inte var optimala för uppgiften var underordnat för lösningen hade en stor fördel - man kunde dölja kostnad i årsredovisningen för när BIT tas upp till tex 1,2 Mkr hamnade den tillkommande lönekostnaden tillsammans med alla andras.

Eftersom Grönkvist var chef fick han också ta hand om den här här lilla interna BIT-gruppen. Tyvärr totalfloppade det hela, produktionen uteblev, bröderna är inte längre kvar på förbundet och Grönkvist sidosteppades till förmån för Roger Wiklund som nu är chef. Jag kommer att återkomma till det här senare men man vände sig nu istället till Tomas Brenning som nu driver BIT-projektet med externa konsulter.

(I ovanstående har viss tolkningsfrihet tagits av mig).

Sidor

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Peter Swensson skrev:


Stefan Andersson skrev:


Börjar faktiskt tröttna på detta eviga gnäll. Lägg ner…

Lär dig skilja på gnäll och saklig kritik.

Oavsett om du håller med eller ej, så är den kritiska blicken livsnerven i en förening.


Jag tycker tråden är mycket intressant och sakligt hållen. Är man trött kan man ju hoppa över denna och se på andra inlägg. Heja på våra tjejer i Kina t ex.

Sidor

Mikael Alexandersson
Bild för Mikael Alexandersson

Arne Jordestedt skrev:


Peter Swensson skrev:


Stefan Andersson skrev:


Börjar faktiskt tröttna på detta eviga gnäll. Lägg ner…

Lär dig skilja på gnäll och saklig kritik.

Oavsett om du håller med eller ej, så är den kritiska blicken livsnerven i en förening.


Jag tycker tråden är mycket intressant och sakligt hållen. Är man trött kan man ju hoppa över denna och se på andra inlägg. Heja på våra tjejer i Kina t ex.

Även om den som driver denna tes ibland använder sig av ironi och andra knep för att skriva vassa och underhållande inlägg på detta forum, så förtjänar inte denna tråd att klassas som gnäll. Argumentationen är saklig och det finns referenser till offentlig dokumentation till stöd. Nu väntar jag med spänning på att någon från förbund eller styrelse bemöter detta. Ett försök till seriös debatt bör ej tigas ihjäl. /Mikael

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

(Del 9)

”Efter riksstämman i oktober 2015 är det som om BIT-projektet går in i någon sorts parallell verklighet helt befriat från allt förnuft. Den enda röda tråden är att man gör allt för att undvika att vi skall få reda på att det håller på att gå helvete”.

BIT skulle varit klart 2015 och när det fortfarande inte är det i början av 2016 borde naturligtvis styrelsen ställa Silow mot väggen och fråga: när är det färdigt och vad kommer det att kosta? Två anställda arbetar trots allt heltid med projektet och konsultfakturorna fortsätter att ramla in på ett projekt som skulle varit färdigt.

Det gör man aldrig och man undrar varför. Är det kanske för att man inte vet vilken Silow man skall fråga? Med konsult-Silow borde det vara enkelt för han har trots allt varit fakturerande konsult medan det kanske inte är lika roligt att ställas styrelsekollegan (och deras blivande ordförande) till svars? Ett alternativ är naturligtvis att Silow själv berättar men det är inte hans stil.

Bara under tiden som den här underliga charaden pågår, under 2016 fram till riksstämman i oktober 2017, bedömer jag kostnaden till i alla fall 2,5 Mkr vilket är lika mycket som budgeten för hela för projektet.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

(Del 10)

På tal om gnäll och styrelsens ovilja att svara på frågor hade kanske saker sett annorlunda ut om Silow hösten 2016 svarat när jag ställde frågorna som styrelsen aldrig gjorde?

Torbjörn Jönsson skrev:


Jag frågade Pontus Silow som är projektledare för BIT-projekt vad det kommer att kosta och passade också på att fråga när det skulle vara färdigt. Det är ett par månader sedan och även om det finns en chans att han fortfarande räknar får jag nog göra det själv istället (att fråga när det är färdigt var kanske lite väl naivt).

(här gissar jag att BIT-projektet kommer att bli i alla fall dubbelt som dyrt som budgeterat (min kommentar från idag)).

Nu är ovanstående till en del fria spekulationer men det kan om inte något annat kanske få Pontus Silow att snabba på med räknandet.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

(Del 11)

På våren och inför riksstämman hösten 2017 förordnar Mats Qviberg lite osnyggt Pontus Silow som sin efterträdare som ordförande i förbundet. Valet är inte ologiskt eftersom Silow är vice ordförande. Problemet för Silow är BIT-projektet, hans baby, som nu är helt bortom räddning och börjar bli en rejäl belastning för förbundets ekonomi.

Styrelsen har han under kontroll, Qvibergs protege och allt det där, men tänk om några delegater till stämman börjar lyssna på den där asjobbiga Jönsson? Äh, de brukar alltid sitta där och nicka i takt så nu kör vi!

Därför kan vi läsa följande i de två styrelseprotokoll
som föregår riksstämman:

Maj:

”Informerade PSI;
att- Förvaltning och utveckling av BIT fortskrider enligt plan och att såväl klubb- som distriktssidor implementeras enligt plan”.

September:

”Informerade PSI;
att- förvaltning och utveckling av BIT fortskrider enligt plan och att såväl klubb- som distriktssidor även fortsättningsvis implementeras enligt plan”.

Enligt plan?! ENLIGT PLAN?!

Och det är inte minst nu som verkligheterna går i sär för kommer ni ihåg att jag skrev på forumet och hjälpte Silow räkna när han inte ville svara på när BIT var färdigt och vad det skulle kosta?

Torbjörn Jönsson skrev:


… jag har hittat följande i årsredovisningarna vad det kostat i verkligheten:

2013-2014: 745 tkr
2014-2015: 1266 tkr
2015-2016: 949 tkr

Till detta kommer utökad egen IT-personal … … får vi kanske lägga till ytterligare en miljon.

… det behövs nog i alla fall en miljon till vilket innebär att BIT-projektet/gökungen till färdigställande skulle kosta ca 5 miljoner dvs dubbelt så mycket som det var tänkt från början.

(Jag har klippt och gjort fetstil).

Sex respektive tio månader före att Silow anser att projektet fortskrider enligt plan har jag insett att projektet har spårat ur och blir dubbelt så dyrt som planerat. Vi vet vem som fick rätt (även om det var mycket värre än jag trodde) vilket ger oss ett lite annorlunda val än inför förra riksstämman:

antingen blåljuger Silow eller så lever han i en parallell verklighet!

Sidor

Stefan Olausson

Sidor

Stefan Olausson

Vad var egentligen målet / avsikten med ”BIT-projektet”?

Ur användarperspektiv tycker jag de nya sidorna inte är ett dugg bättre – snarare klart SÄMRE.
Svårt att greppa navigeringen över hela sajten – brukar gå till google när jag ska gå från en avdelning till en annan – det behövdes inte med den gamla sajten.

Plus ful och blaffig design, som inte heller är mobilanpassad.

Får vi snart ett BIT 2.0-projekt som fixar mobildesign? Cool

Sidor

Stefan Olausson

Några illustrationer ur boken jag länkade ovan… Surprised

77k0MJ1.jpg


Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

(Del 12)

Jag tror att ni har förstått min poäng men jag skall ge ett exempel till innan vi går vidare.

Inför riksstämman 2017 sätter förbundet ihop samtliga handlingar åt stämmodelegaterna vilket ger 90 sidor och det finns tom en karta för att de skall hitta dit. Ett betydligt viktigare dokument är verksamhetsberättelsen för senaste året, 2016-2017 (delat räkenskapsår), som omfattar 17 sidor.

(Det stämmer att du läst det här förut för det är samma bluff som förra gången).

När stämman hålls är BIT-projektet nästan två år försenat och alla begriper att man behöver i alla fall ett år till innan man är klara. Katastrof alltså och det är det som stämmodeltagarna skall läsa om för att kunna fatta kloka och bra beslut.

Hallå, vakna! Klart att de inte får läsa det, det här är The Twilight Zone.

IT-kommittén med ordförande Pontus Silow i spetsen lyckas inte en enda gång på 33 rader nämna ord som: försenat, problem, utebliven produktion, dyrare eller kanske mindre troligt ”vi har ingen som helst aning om vad vi sysslar med”.

Skall man lyckas lura riksstämman ett gång till? Missa inte nästa akt av Blåsningen där det händer lite mer.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

(Del 13)

”Mycket skrik för lite ull, sa bonden när han klippte grisen”.

Det är en imponerande tillställning när Riksstämman 2017 samlas på Grand Hotel i Örebro för middag och höstsilver på fredagkvällen. Själva stämman är inte förrän dagen efter men det är bra att det finns tid att umgås. Hela styrelsen och alla anställda är på plats och det är inte mindre än 17 personer som möter upp de 34 delegaterna.

Pontus Silow känner sig lugn och ser fram emot att bli vald till ny ordförande. Jönsson skrev visserligen ”Herregud …” på forumet när det blev klart att han skulle ta över efter Qviberg och det har gått rykten om att han letat efter andra kandidater men vem bryr sig om honom?

Ett litet orosmoln är att han uppmanat delegaterna att fråga vad BIT-projektet kostat och när det blir färdigt (jävla tjatande) men normalt är de fromma som lamm och det blir nog inget av med det. Tyvärr har Björn Sörling tydligen inte bara lärt sig ett och annat om bridge från Jönsson utan också att inte kunna hålla käften för nu börjar han harkla sig:

”En delegat frågade om BIT-projektets kostnad än så länge, samt hur det ser ut framöver, såväl avseende ekonomi som produktion.
Styrelsen svarade att produktionen av BIT inte gått enligt plan, man hade förväntat sig att vara klart längre fram i dagsläget. Vad gäller den ekonomiska delen följer det då naturligt att det finns kostnader som inte budgeterats, och då främst i form av löpande personalkostnader. Styrelsen kommer tillsammans med ITK att se över hela projektet och hur utvecklingen skall ske framöver”.

Ett enkelt svar på en enkel fråga hade varit ”hittills har det kostat ungefär fem miljoner och vi tror att det kommer att kosta en miljon till innan det blir färdigt under 2019. Fast det säger man naturligtvis inte. Valet av ordförande är fyra punkter bort på dagordningen.

Och vad skall de stackars delegaterna göra eftersom det här är alldeles nytt för dem? De förstår att något gått snett i projektet men hur illa är det egentligen. Någon tycker sig höra ett dovt dunkande på en nödutgångsdörr långt borta och svär på att de hört Jönsson skrika ”Släpp in mig! Släpp in mig!”.

”§ 17 Val av ordförande i förbundet
Enligt valberedningens förslag valdes Pontus Silow enhälligt till ordförande på två år”.

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Jag upplever att TJ:s information är imponerande saklig med många verkliga och viktiga referenser. Skrämmande läsning! Alltså, jag tror säkert att Pontus Silow är en bra person, och vem skulle inte tacka ja till att få konsultuppdrag, och vem skulle inte tacka ja till att bli ordförande, och vem skulle inte i det längsta hoppas att allt kommer att lösa sig. Så ingen större klander på PS mänskliga beteende. Men….det allvarliga i kråksången är den totala mörkläggning som kansliet och styrelsen försökt göra och som vi inte hade haft en susning om om inte TJ så förtjänstfullt grävt i detta. Med August Strindbergs ord ”här måste rivas för att få luft och ljus” i förbundet framöver så utgår jag ifrån att Valberedningen kommer att föreslå en ny ordförande. Om den inte gör det kommer jag att verka för att en motkandidat föreslås på Riksstämman.

Sidor

Niklas Andrén

Jag har ingen som helst sakkunskap i ärendet. Kanske har Thorbjörn rätt i allt han skriver, kanske inte, men ett svar här på forumet är han definitivt värd. Tystnad=allt är sant

Sidor

K-G Wanngård

En eloge för underhållande läsning och gedigen genomgång av ärendet. Visst är det en del spekulationer, men som läsare så känns det som du väl fångar problemet och det på ett underhållande sätt.

Självklart måste korten på bordet och förändringar ske!

Själv har jag inte haft så mycket kontakt med förbundet, men när förbundet för något år sedan tillät Mats Qviberg att spy samhällsförakt i förbundets bulletin under bridgefestivalen så kände jag mig tvungen att påtala det orimliga i detta. Mitt inlägg resulterade i en del kontakter med andra bridgespelare, ibland dem en kvinna som blivit avstängd då hon på forumet kritiserat Mats Qviberg.

Min bedömning var att disciplinnämnden väl inställsamt tolkat regelverket till Mats fördel och stängde av henne ifrån klubbspel under en period.

Det inlägg som jag skrev på forumet togs bort:

…”SBF fick påpekande av ett antal medlemmar som ansåg att tråden skulle tas bort,
detta eftersom inlägget mestadels var en kritik mot Mats i allmänhet och inte i egenskap av ordförande för Svenska Bridgeförbundet.”..

Vilka som ingick i ett antal medlemmar som ansåg tråden skulle bort vet inte jag och kan bara spekulera.

Att kvinnan stängdes av ifrån bridgespel då hon kritiserat Mats som person ansågs dock av disciplinnämnden hänga ihop.

Till detta framförde jag kritik om att Mats Q styrde valet av ny förbundsordförande, att stadgarna inte följts gällande förbundets valberedning och att jämställdheten är usel.

Jag begärde svar av förbundet om hanteringen och det var Pontus Silow som fick i uppdrag att prata med mig om detta.

När sedan Mats Q återigen hamnade i offentligt blåsväder (samverkan med högerkrafter och maktmissbruk) så begärde jag att han i enlighet med stadgarna skulle stängas av då han som ordförande åsamkade förbundet skada. Kravet avvisades!

Lite instängt, inskränkt och slutet känns förbundet och så mycket bättre känns det inte efter din redovisning.

Återigen, kul läsning Torbjörn!

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

(Del 14)

Jag ser fram emot att Pontus Silow svarar och ser det som omöjligt att han inte gör det med tanke på att jag anklagar honom (nu om inte förr) för att både vara djupt oärlig och att inte haft en aning om vad han sysslat med.

För att svaret skall bli konkret (jag har fått nog av snömos från både verksamhetsberättelser och styrelseprotokoll) skall jag hjälpa honom med några viktiga frågor:

Pontus Silow:

Förstod du inte att du satte dig i en omöjlig situationen när du var projektledare för BIT-projektet (och fakturerade 641 000 kronor) och samtidigt styrelseledamot samt dessutom IT-kommitténs ordförande?

Eftersom svaret uppenbarligen är nej: förstod du inte att det var viktigt att berätta för medlemmarna att du faktiskt var konsult och fakturerade för bundet 641 000 kronor?

Hur kunde du låta riksstämman 2015 tro att BIT-projektet följde både tidplan och budget när du mycket väl visste att inget av det var ens i närheten (enligt din egen tidplan)? Blåljög du eller hade du ingen som helst aning om vad du sysslade med?

Hur kunde du använda en av förbundets konsulenter, som var anställd för att hjälpa klubbarna, på heltid till BIT-projektet samtidigt som vi hade vikande medlemsantal och han behövts mer än någonsin för att bryta den trenden? Förstod du dessutom inte att det kunde ses som om du försökte dölja kostnaderna genom att hans lönekostnad inte kunde härledas till projektet?

Tycker du att det rimligt att du på riksstämman 2017 (precis innan du skall bli vald till ordförande) inte svarar på en direkt fråga från en delegat om hur mycket BIT-projektet har kostat, hur mycket det kommer att kosta och när det blir färdigt?

Varför har du under de snart sex år som projektet pågått och du suttit på tre olika stolar samtidigt aldrig svarat på de frågor som var viktigare än alla andra; hur mycket BIT-projektet har kostat, hur mycket det kommer att kosta och när det blir färdigt?

Vill du göra det nu?

Sidor

Hans Kvick

Jag vill bara rikta ett stort tack till Torbjörn för denna tråd. Förmodligen kommer inget svar från ansvarig. Men högst sannolikt vaknar valberedning och riksstämmodelegater till liv. I bästa fall början på något nytt, och bra.

Sidor

Logga in för att kommentera