Forum » Allmänna diskussioner » Vi behöver en ny ordförande!

Vi behöver en ny ordförande!

78 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Vi vet alla att ingen klubb kan arrangera juniorsamling bättre än BK Albrekts -Janne, far- o morföräldrar, föräldrar, klubbledare, klubbspelare. Trots det blev antalet deltagare fiasko. Ett tydligt bevis, tyvärr, att någonting måste ske uppifrån. Varför kom inte fler denna gång? Hoppas någon nu verkligen tackar klubben för allt arbete trots den föga inspirerande närvaron.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

När jag läser att rikslägret bara fick ihop nio juniorer gör det mig både ledsen och förbannad. Ledsen för att hag kommer ihåg mina egna juniorläger i Malung på 80-talet där vi måste varit 70-80. Jag vet inte om jag borde skriva det här men jag tror tyvärr att det är mer eller mindre kört, juniorer behöver andra juniorer för att frodas och snart finns det inga kvar.

När det gäller min ilska varierar föremålet för den men just nu är den riktad mot DIG. En gång liknade jag på skoj oss (läs: er) läsare vid grönsaker och ibland undrar jag om det inte stämmer. Det enda, och jag menar verkligen det enda, som kan få igång er är en OI-tråd eller möjligtvis någon krystad tävlingsledarfråga. ”Vad händer om alla vid bordet spelar ut samtidigt” hade säkert genererat massor av inlägg.

Våren 2015, för snart fyra år sedan, skrev jag två långa inlägg där jag varnade för bristande insyn i BIT-projektet och att det riskerade att spåra ur. Naturligtvis till ingen nytta eftersom ämnet var för tungt och inläggen för långa. (jag blev så sur att jag inte skrev något på forumet på flera månader). Det är var alltså för snart fyra år sedan och tänk hur mycket som hade kunnat vara annorlunda om ni bara hade visat lite engagemang.

Jag skall visa er som har som har orkat läsa ända hit vad ni har för 7,5 miljoner IT-projekt. Tryck på gillaknappen nere till höger och se vad som händer - du hoppar tillbaka till första inlägget i tråden och sedan måste du börja leta upp var du var igen.

(Om du inte tyckte om att bli kallad för grönsak kan du trycka en gång till på knappen så försvinner din gillamarkering).

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Torbjörn Jönsson skrev:


Jag skall visa er som har er som har orkat läsa ända hit vad ni har för 7,5 miljoner IT-projekt. Tryck på gillaknappen nere till höger på det här inlägget och se vad som händer - du hoppar tillbaka till första inlägget i tråden och sedan måste du börja leta upp var du var igen.

Skärpning, Torbjörn. Det blir ju bara 3.75 Mkr per tryck, det är som hittat ju.

Med lite mer seriös ton - detta är något som irriterat mig sen tidernas begynnelse.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Torbjörn Jönsson skrev:


Jag skall visa er som har som har orkat läsa ända hit vad ni har för 7,5 miljoner IT-projekt. Tryck på gillaknappen nere till höger och se vad som händer - du hoppar tillbaka till första inlägget i tråden och sedan måste du börja leta upp var du var igen.

Måste erkänna att det var ett listigt knep att skaffa sig likes… Smile

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Torbjörn, självklart kommer jag att jobba på att det blir 1-2 motioner till Riksmötet, baserade på Martins förträffliga arbete som JuniorCaptain och hans obesvarade förslag till styrelsen hur han skulle kunna ta Juniorlådan vidare. Motionerna kommer att inkludera förslag till budget för att anställa honom/annan att under en period av minst 3 år börja det mödosamma återställandet av juniorbasen inkl att bygga upp Svensk Skolbridge. Kommer att krävas att medlemsavgiften ökas. OBS Detta är ingen kritik av den ifjol bildade Juniorkommitten, som består av bra och engagerade personer, dock är deras möjligheter nada utan kontinuerlig stark insats från Toppen.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Lars Nilsson skrev:


Torbjörn, självklart kommer jag att jobba på att det blir 1-2 motioner till Riksmötet,


Du tillhör definitivt inte salladsbuffén. Lycka till med motionerna men var beredd på att riksstämmodelegaterna nästan alltid följer styrelsens förslag när det gäller att bifalla eller avslå motioner.

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Måsta jobba på det, gäller att skapa stöd i god tid innan

Sidor

Chatarina Andersson

Hej
Det är nog faktiskt inte något positivt för svensk bridgen att det går bra för vissa juniorer. Det skrämmer säkert bort juniorer. Det är inte någon som vill vara ”brödföda” åt andra.
När man bestämde sig för att gynna familjerna så bet man sig i rumpan rejält.
Jag har påtalat detta tidigare.
Ha en fortsatt bra dag
Chatarina

Sidor

Philip Berggren

Chatarina Andersson skrev:


När man bestämde sig för att gynna familjerna så bet man sig i rumpan rejält.
Jag har påtalat detta tidigare.
Ha en fortsatt bra dag
Chatarina

”Gynna familjerna” vad menar du med det? Är det några mafiagrupperingar från Gudfadern som jag missat?

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Philip Berggren skrev:


Chatarina Andersson skrev:


När man bestämde sig för att gynna familjerna så bet man sig i rumpan rejält.
Jag har påtalat detta tidigare.
Ha en fortsatt bra dag
Chatarina

”Gynna familjerna” vad menar du med det? Är det några mafiagrupperingar från Gudfadern som jag missat?

Spännande tanke. Dags att kalla in Coppola för analys om det är nåt att göra en ny gangsterfilm av? Smile

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Det Chatarina skrev, är det överlägset mest korkade jag läst här. Och jag har läst mycket, även mina egna inlägg.

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

[quote=Chatarina Andersson]
Hej
Det är nog faktiskt inte något positivt för svensk bridgen att det går bra för vissa juniorer. Det skrämmer säkert bort juniorer. Det är inte någon som vill vara ”brödföda” åt andra.
När man bestämde sig för att gynna familjerna så bet man sig i rumpan rejält.
Jag har påtalat detta tidigare.
Ha en fortsatt bra dag
Chatarina[

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Nu förutsätter vi att Chatarina skojade och så går vi bara vidare. Ok?

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Chatarina, otrolig tanke. När man tar ut det bästa laget så ”gynnar man familjen”? Man gynnar väl Sverige? Samtidigt som familjen blir stolt! Och, ännu en otrolig tanke: Om det går bra för Sverige så blir andra spelare avskräckta? När det gick bra för Björn Borg, blev andra avskräckta? Eller stimulerade? När det går bra för Zlatan, hur många avskräcker det? När det går bra för Rimstedt syskonen, eller Grönkvist syskonen, eller Sanna, eller Simonerna, vilka blir avskräckta av det? Du får nog förklara hur familjerna har blivit gynnade (på vems bekostnad?) och hur framgångar avskräcker i stället för att inspirera? Annars tycker jag det är absurda påståenden!

Sidor

Magnus Eriksson

Chatarina Andersson skrev:


Hej
Det är nog faktiskt inte något positivt för svensk bridgen att det går bra för vissa juniorer. Det skrämmer säkert bort juniorer. Det är inte någon som vill vara ”brödföda” åt andra.
När man bestämde sig för att gynna familjerna så bet man sig i rumpan rejält.
Jag har påtalat detta tidigare.
Ha en fortsatt bra dag
Chatarina

”I will give you an offer you can´t refuse”
//Don

Nej, ta inte bort fokus på den allvarliga situation som krävs för att rekrytera juniorer. Det krävs minst 1 heltidsanställd som aktivt jobbar med detta.
Kan även bli juniorkapten mm som aktivt ser till att utveckla juniorerna hela vägen.
Men för detta behövs kapital till förbundet. Så se till att skaffa den ekonomi(bla höjda medlemsavgifter) så det kan ske.
Tyvärr har vår styrelse i många år inte satsat på detta överhuvudtaget. De har prioriterat att rekrytera 50-och 60 talister så att deras nästa fas i livet helst skall bli Bridge.

Det skulle vara en begränsning på hur länge man får vara verksam i styrelsen.
Vi har haft få som har haft för mkt inflytande i för många år.
Nytänk krävs för överlevnad!

Sidor

Chatarina Andersson

Det finns inget att vara stolt över!!

Sidor

Eva Abragi

Det finns olika trådar för olika saker i det här forumet. Utan att försöka annektera någon annans tråd vill jag påstå att just den här är till för dem som verkligen vill försöka bidra, både med eget arbete och/eller konstruktiva resonemang. Låt oss försöka hålla den nivån. Varken juniorbridgen eller det allmänna klimatet gynnas av påhopp, ”vad var det jag sa”, eller ens diffusa tyckanden. Smile

Sidor

Tomas Brenning

Lars Nilsson skrev:


Varför kom inte fler denna gång?

Ursprungligen skulle JNM Lag i Danmark spelas i maj eller något sådant. Då fanns ett hyggligt underlag för ett större juniorläger i påsk, med både deltagare från Sverige och Danmark.

Sedan flyttades JNM Lag av okänd anledning till påsk och krockade nu med juniorlägret. Med facit i hand hade det varit rätt att ställa in juniorlägret, men så skedde inte.

Detta inlägg är endast avsett som information, inget annat.


Uppdaterat:

Uppenbarligen alternerade den danska arrangören mellan vissa datum (hela tiden i påsk), helt inställt arrangemang, och sedan tillbaka till påsk.

Under tiden hann SBF ändra datum flera gånger, vilket hade möjliggjort tågtransport mellan JNM-orten och Falkenberg, för att till slut ge upp och säga att då får det väl bli en krock.

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Man visste i god tid att våra 10-12 bästa yngre juniorer inte kunde delta, man visste att betydligt färre danska juniorer skulle komma - dvs det skulle inte finnas erfarna spelare som de oerfarna skulle kunna bli stimulerade av. Man visste också att många frivilliga skulle få jobba med få deltagare, dvs utnyttja deras tid ”i onödan?”. Man visste också att allas vår Janne M föreslog att att skulle ställas in. Så svårt att ta till sig ”i efterhand”. Vem beslutade? Detta sagt enbart som information.

Sidor

Jessica Larsson

Tycker det är trist om den här viktiga diskussionen kommer i ett sidospår huruvida man borde ställt in rikslägret eller ej. En del har påstått att vi har max 50 juniorer, om vi då får nio till ett läger så är det inte helt hopplöst, även om det är tydligt från information från den här tråden att planering skulle/kunde ha skett bättre, men då är vi kanske tillbaka till kärnfrågan - vi behöver högst troligen minst en heltidsanställd i dessa frågor.

Hur får vi till det? Hur stöttar vi den här personen på bästa sätt om denne får en sådan roll? Vilket utbyte kan de andra nordiska länderna ge? Hur kan vi andra bidra på bästa sätt?

Tillbaka till de positiva diskussionerna!

Sidor

Ola Brandborn

Torbjörn Jönsson skrev:


Lars Nilsson skrev:


Torbjörn, självklart kommer jag att jobba på att det blir 1-2 motioner till Riksmötet,


Du tillhör definitivt inte salladsbuffén. Lycka till med motionerna men var beredd på att riksstämmodelegaterna nästan alltid följer styrelsens förslag när det gäller att bifalla eller avslå motioner.
Om någon kan lyckas med det så är det nog personer som Lars, med gamla VD-bakgrunder.

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Rätt Jessica! Och jag tänker jobba på det.

Sidor

Dan Bylund

Kommer det en väl underbyggd motion till stämman så är det nog inte så svårt att övertyga delegaterna om att detta är en nödvändighet att satsa på. Räkna med Medelpads röst i alla fall! Detta är helt enkelt en överlevnadsfråga för tävlingsbridgen – höj medlemsavgifterna med 10% och tona ner IT-satsningen så är vi snart hemma med finansieringen.

Men därefter vidtar det stora jobbet i hård motvind. Förutsättningarna är nämligen klart sämre än på det glada 80-talet när vi kvalade på distriktsnivå för att nå en JSM-lagsemifinalplats och vi i lilla Ångermanland ett år rentav hade klubbkval till JDM-par! Men då fanns det ungdomskonsulenter ute i verksamheten och då fanns det många ledare utan grånat hår som var beredda att med glädje arbeta ideellt med skolungdomar. Vi kom därmed också snabbt upp i en kritisk massa med juniorer som kunde träffas hemma och sporra varandra, och juniorläger kunde rentav ordnas lokalt på flera ställen i landet. Juniorer vill träffa andra juniorer, de vill ha kul och de vill snabbt komma igång med att tävla. Minibridge är möjligen en quick-fix för dem som inte har någon kortvana hemifrån (vilket är vanligare nu är för 30-40 år sedan), men sedan är det nog fullt ös som gäller och det gäller att klubbarna är beredda på att ta emot dessa unga spelare och anpassa verksamheten därefter.

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Dan, får jag använda dig som testperson lite längre fram när jag börjat författa?

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Härligt att läsa att så många brinner för svensk juniorbridge!

Det gör mig därför ont att spela djävulens advokat för det är lite naivt om ni tror att det går att få till en förändring med nuvarande styre (läs: ordförande).

Enda anledningen till att förbundet möjligtvis kan undvika ytterligare ett minusresultat för innevarande år är för att man skurit ner på personal. Säg att vi (jag är på er sida) trots det får en heltidsanställd till juniorer - vad händer sedan? När han vill köpa ett årskort hos SJ för att åka runt bland klubbarna ute i landet för att hjälpa till med juniorrekryteringen? När han vill skicka juniorlag i alla klasser till något mästerskap. När han vill …

Sanningen är att det idag fattas både pengar och vilja för en rejäl juniorsatsning.

Jag skrev för några år sedan att de årliga ”underhållskostnaderna” efter BIT-projektet kommer att öka med 700 tkr (tror jag det var) per år. Per år! Ingen brydde sig naturligtvis. De pengarna motsvara en årslön, årskort på SJ etc.

Vill vi ha en seriös satsning på juniorer krävs det at vi fäller en 12-taggare. Inget annat duger på sikt.

Sidor

Dan Bylund

Lars Nilsson skrev:


Dan, får jag använda dig som testperson lite längre fram när jag börjat författa?


Absolut, du kan bolla med mig!

Sidor

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Jag har alltid tänkt att den bästa vägen att hitta till ungdomar borde vara att få komma in i skolor såsom schack-fyran. Är det någon som vet om/hur schacket lyckas behålla dessa skolungdomar?

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Åsa Andersson skrev:


Jag har alltid tänkt att den bästa vägen att hitta till ungdomar borde vara att få komma in i skolor såsom schack-fyran. Är det någon som vet om/hur schacket lyckas behålla dessa skolungdomar?


Absolut Åsa, Morten Bilde i Danmark har visat hur bridge kan lyckas. Vi kan göra detsamma , men det krävs långtidssatsning av hängiven heltidsarbetande ledare med hjälp av många andra.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Det här skriver Roger Wiklund som är verksamhetschef på förbundet i en enkät som idag har gått ut till klubbarna:

”Höjning av medlemsavgiften med 50 kronor, till 280 kronor per år/medlem.

Den här höjningen behövs för att SBF skall få balans i sin ekonomi. Efter denna höjning bör medlemsavgiften indexeringshöjas som standard (till närmsta 10-krona)”.

Det är så vackert att man får tårar i ögonen. Den person med kanske bäst insyn i svensk bridge har förstått hur landet ligger och vågar säga det.

Det skall ställas i kontrast till styrelsens rekommendation till höstens riksstämma:

”Styrelsen för Svenska Bridgeförbundet föreslår Riksstämman 2019 besluta om att denårliga medlemsavgiften för verksamhetsåren 2020-2021 och 2021-2022 blir:

Normal medlemsavgift 230:-

Förslaget innebär oförändrade medlemsavgifter”.

Vi behöver en ny ordförande!

Sidor

Tomas Brenning

Torbjörn Jönsson skrev:


Tryck på gillaknappen nere till höger och se vad som händer - du hoppar tillbaka till första inlägget i tråden och sedan måste du börja leta upp var du var igen.

Torbjörn lyckades skapa 42 gillamarkeringar med sitt billiga trick kamouflerat till ett inlägg om gillaknappens felaktiga beteende. Det visade sig att felet uppstod i trådar med fler än en sida där kommentaren ifråga befinner sig på sida 2 eller senare.

Felet är nu åtgärdat. Nu får vi se om fårskocken är lika engagerad och kan jobba upp gillamarkeringen till fler än vad Torbjörn fick.

Torbjörn Jönsson skrev:


(Om du inte tyckte om att bli kallad för grönsak kan du trycka en gång till på knappen så försvinner din gillamarkering).

(Om du inte tyckte om att bli kallad för får kan du trycka en gång till på knappen så försvinner din gillamarkering).


Med rätta har några medlemmar tyckt illa om min ton och referens till ulliga djur. Min ursäkt kan läsas här.

Sidor

Logga in för att kommentera