Forum » Allmänna diskussioner » Spelföringsmarkering?

Spelföringsmarkering?

4 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Hans Jonsson
Spelföringsmarkering?

Det har ett namn har jag för mig.
Säg att träkarlen lägger upp t.ex 234 i utspelsfärgen.
Man ber då om fyran för att berätta för parre ungefär:
Du kan vara lugn, detta går högst troligen hem.
Är detta tillåtet?

Jan Lagerman

Har aldrig hört ett namn, men landslagsparet Lilliehöök Anulf brukade spela så här. Tror mig ha sett att det förekom även utomlands.

Att det skulle vara otillåtet vet jag inte.
Det är måhända ett oskick, kanske lite som att säga -:” Ni behöver inte tänka så mycket, detta går hem” vilket i min mening är ett oskick.
Avvaktar de lite mer lagkloka i ärendet.

Mårten Gustawsson

Jan Lagerman skrev:


Har aldrig hört ett namn, men landslagsparet Lilliehöök Anulf brukade spela så här.
Det är måhända ett oskick, kanske lite som att säga -:” Ni behöver inte tänka så mycket, detta går hem” vilket i min mening är ett oskick.
Avvaktar de lite mer lagkloka i ärendet.


En Lilliehöök!

Jag har uppfattat användning till de tillfällen då paret verkar ha haft ett budmissförstånd eller träkarlen har gjort en ordentlig chansning.
Budskapet är: -Vi är på banan! (Den läsare som tycker det är normalt att vara på bär får naturligtvis fortsätta tycka det.)

Det är avsett att lugna träkarlen, inte garantera hemgången, och ska inte överanvändas.

Ola Brandborn

Mårten Gustawsson skrev:


Jan Lagerman skrev:


Har aldrig hört ett namn, men landslagsparet Lilliehöök Anulf brukade spela så här.
Det är måhända ett oskick, kanske lite som att säga -:” Ni behöver inte tänka så mycket, detta går hem” vilket i min mening är ett oskick.
Avvaktar de lite mer lagkloka i ärendet.


En Lilliehöök!

Jag har uppfattat användning till de tillfällen då paret verkar ha haft ett budmissförstånd eller träkarlen har gjort en ordentlig chansning.
Budskapet är: -Vi är på banan! (Den läsare som tycker det är normalt att vara på bär får naturligtvis fortsätta tycka det.)

Det är avsett att lugna träkarlen, inte garantera hemgången, och ska inte överanvändas.

Läser man ”Med Bridge i Bagaget” av Jannersten (en fantastisk bok) så trodde herrarna Wolin et al på den tiden på att man kunde påverka motståndarna med tankeöverföring (anstränga sig att tänka ruter ruter ruter för att på så sätt få till en dubbelrenonsvända eller liknande).

Kan det vara så att högt kort signalerade till träkarlen att ”här behöver vi inte anstränga oss och tankeöverföra?

Logga in för att kommentera