Forum » Allmänna diskussioner » Namn på konvention

Namn på konvention

14 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Micke Melander
Namn på konvention

Lindkvists NT inkliv känner vi till, likaså den amerikanska motsvarigheten Raptor.

Men vad heter konventionen där man i fjärde hand balanserar med 1NT, istället för dubbelt, när motståndarna bjudit två färger och man själv har 5-4 i de två objudna.

Någon som vet?

Mårten Gustawsson

Jag antar att ”balanserar” felaktigt råkade slinka in?
(En balansering görs ju när budgivningen håller på att dö ut.)

Det vill säga en budgivning som t.ex. (1Ru) - P - (1Sp) - 1NT?

Det uttryck jag har hört är sandwichsang.

Det är nog tänkt som ett bildligt uttryck om ett sangbud (=pålägget) som läggs in mellan motståndarnas bud (=brödskivor).

Micke Melander skrev:


Lindkvists NT inkliv känner vi till, likaså den amerikanska motsvarigheten Raptor.

Men vad heter konventionen där man i fjärde hand balanserar med 1NT, istället för dubbelt, när motståndarna bjudit två färger och man själv har 5-4 i de två objudna.

Någon som vet?

Micke Melander

Rätt Mårten - balansering var inte rätt ordval.

Inkliv hade varit bättre. (1x) - pass - (1y) - 1NT.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Mårten Gustawsson skrev:


Det uttryck jag har hört är sandwichsang.


Uttrycket kommer av att budet 1NT, efter t ex (1ru)-pass-(1sp), är livsfarligt - om man menar det som 16 jämna. Man sitter ju ”i kläm” mellan två fi, och kan gå för en miljon.
Mårten Gustawsson

Max Ödlund skrev:


Mårten Gustawsson skrev:


Det uttryck jag har hört är sandwichsang.


Uttrycket kommer av att budet 1NT, efter t ex (1ru)-pass-(1sp), är livsfarligt - om man menar det som 16 jämna. Man sitter ju ”i kläm” mellan två fi, och kan gå för en miljon.

Ser ingen motsättning. När Max sätter tänderna i morgonsandwichens brödskivor gör vi nog alla bedömningen att pålägget är illa ute.

Tiderna förändras. För 30 år sedan var det dumdristigt att kliva in med 16 balans efter (1X) - Pass - (1Y) - ? Numera är det farligt att inte göra det. Öppningshänderna har blivit tunnare och svararen hittar allt oftare en anledning till andra bud än pass.

Bengt-Göran Olofsson

Precis Mårten, nu öppnar dom på 10 och svarar på 4 så bäst att vara med Smile

Jan-Olof Hegethorn

Bengt-Göran Olofsson skrev:


Precis Mårten, nu öppnar dom på 10 och svarar på 4 så bäst att vara med :)

Ja, gärna fördelning med stöd, men fi(de elaka) tar gärna hand om dessa när det luktar dåligt krut.

/janne

Bengt-Göran Olofsson

Hemma blir jag aldrig straffdubblad :), men visst spelar motståndet in..

Jan-Olof Hegethorn

Bengt-Göran Olofsson skrev:


Hemma blir jag aldrig straffdubblad :), men visst spelar motståndet in..

Snäll Queen?

/janne

Johan Wahlberg

Mårten Gustawsson skrev:


Max Ödlund skrev:


Mårten Gustawsson skrev:


Det uttryck jag har hört är sandwichsang.


Uttrycket kommer av att budet 1NT, efter t ex (1ru)-pass-(1sp), är livsfarligt - om man menar det som 16 jämna. Man sitter ju ”i kläm” mellan två fi, och kan gå för en miljon.

Ser ingen motsättning. När Max sätter tänderna i morgonsandwichens brödskivor gör vi nog alla bedömningen att pålägget är illa ute.

Tiderna förändras. För 30 år sedan var det dumdristigt att kliva in med 16 balans efter (1X) - Pass - (1Y) - ? Numera är det farligt att inte göra det. Öppningshänderna har blivit tunnare och svararen hittar allt oftare en anledning till andra bud än pass.

Hear hear!

Ola Brandborn

Johan Wahlberg skrev:


Mårten Gustawsson skrev:


Max Ödlund skrev:


Mårten Gustawsson skrev:


Det uttryck jag har hört är sandwichsang.


Uttrycket kommer av att budet 1NT, efter t ex (1ru)-pass-(1sp), är livsfarligt - om man menar det som 16 jämna. Man sitter ju ”i kläm” mellan två fi, och kan gå för en miljon.

Ser ingen motsättning. När Max sätter tänderna i morgonsandwichens brödskivor gör vi nog alla bedömningen att pålägget är illa ute.

Tiderna förändras. För 30 år sedan var det dumdristigt att kliva in med 16 balans efter (1X) - Pass - (1Y) - ? Numera är det farligt att inte göra det. Öppningshänderna har blivit tunnare och svararen hittar allt oftare en anledning till andra bud än pass.

Hear hear!


Folk har ju glömt bort hur man straffdubblar också nuförtiden.
Bengt-Göran Olofsson

Cirkeln är snart sluten, det gäller bara att vara i framkant..

Lars-Göran Larsson

Lyssna och lär. BG har alltid varit praktiskt och lagt onödig teori i bakgrunden till förmån för det som fungerar. Nu kan han t o m vara i framkant på en cirkel!

Micke Melander

Tack Mårten, har jag ju glömt att säga. Sandwich NT var helt rätt svar på frågan.

Mer finns att läsa om konventionen här för den som är intresserad.

Personligen tycker jag den är ganska jobbig att möta då den rör om bra i grytan när det är fight om delisarna och det är inte helt lätt att ”ta fast” någon på den nivån. De jag sett spela konventionen har dock spelat 5/4 i två färger, och inte 5/5 som skrivs via länken ovan, och de har haft styrkan 8-12.

Logga in för att kommentera