Forum » Allmänna diskussioner » Förtydligande

Förtydligande

28 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Peter Törnblom
Förtydligande

Tänkte jag skulle förtydliga mitt tidigare inlägg om okynnestänkande som förvanskades av den majoritet som i detta forum saknar läsförståelse. Dessa personer begrep inte bättre än att jag rubricerade det som fusk eller ett sätt att skapa extrapoäng om ni föredrar det.

Jag skrev bl a att världsmästarna Rimstedt spelar fort. Det är ju riktigt och därför är det ett rent nöje att möta dem. Slentrianbrickorna avverkas snabbt och claimas oftast efter ett fåtal stick. Man visar på detta sätta respekt för fienden och tröttar inte (ouppsåtligen förstås!) till sig ett extrastick i fyrmanna utan lägger kraft på det fåtal brickor som kräver tankeverksamhet.

Häromsistens mötte vi herrarna och två gånger tog de sig riktiga lutare och bjöd två knepiga slammar som missades vid andra bordet. Det är vad jag kallar befogat tänkande och det kändes faktiskt bra när de kom rätt. Bridgen blev bättre och de smittade ner oss med sin trevliga bridgestil så vi hade också två lutare.

Det är min personliga åsikt att man på NATIONELL klubbivå ska försök avverka ointressanta brickor snabbt och lägga kraften där det behövs. Ett problem är förstås att spelare uppfattar ointressanta och intressanta brickor olika. Jag anammar dock världsmästarnas uppfattning.

PS. Hur det gick i matchen? Det förbjuder min blygsamhet att tala om men den
intresserade kan titta på St Eriks hemsida.

Ola Rimstedt

Tack för de vänliga orden! Revansch ska det bli!

Matias Rohrberg

Instämmer! Bröderna Rimstedt är (som de flesta) av toppspelarna otroligt trevliga att möta. Sen är det inte alltid man får med sig de resultaten man behöver från matchen, men det får man väl la-leva-med.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Peter Törnblom skrev:


Tänkte jag skulle förtydliga mitt tidigare inlägg om okynnestänkande som förvanskades av den majoritet som i detta forum saknar läsförståelse. Dessa personer begrep inte bättre än att jag rubricerade det som fusk eller ett sätt att skapa extrapoäng om ni föredrar det.

Då förtydligar vi med ett citat från just den trådstarten av dig:


Exxxttttreeemmmt långsam spel utan anledning skapar misstag hos fi eftersom de saknar sittmuskler för denna typ av bridge. För min del oftast enastående tråkigt när man tänker i avsikt att trötta ut fi.

Tycker du ett sådant påstående ska tolkas på ett annat sätt än att en del spelare medvetet tar tid på sig enbart i syfte att trötta ut fi till den grad att de gör misstag?

Jag upprepar: när man tänker i avsikt att trötta ut fi. UPPSÅTET är alltså just att trötta ut fi, enligt beskrivningen. Följden blir, enligt beskrivningen, att fi gör misstag.

Jan-Olof Hegethorn

Alla dessa trevliga junisar eller något äldre som uppträder så hövligt mot oss gamlingar är värd all uppskattning i världen. Vi gamlingar som kämpade som unga för att stärka oss mot de då erfarna som försökte trycka ner oss i skorna. Vi är i alla fall många som har överlevt.

/janne

Peter Törnblom

Ingen har påstått annat än att långsamt spel tröttar ut de flesta. Om sen tröttheten medför att man gör fel är en helt annan fråga, eller hur? Om dolus directus med den budstilen är vi inne på ett helt annat plan.

Martin Johnsson

För helvete kan du inte bara ge dig o medge att du uttryckte dig klantigt.

Peter Törnblom

Jag har tydligen trampat på en öm tå vilket känns ytterst tillfreds-ställande. Min formulering är helt korrekt men naturligtvis tråkigt om långsamma spelare känner sig träffade. Det var inte avsikten.

Meningen var att dra detta oskick(?, läs nedan) till torgs för att komma tillrätta med det istf att bara låta det passera. Ungefär som man fått spelare att sluta tänka på singeltons el liknande.

Det väl ingen hemlighet att det finns till experter utklädda personer som tycker att ”lite extra grill är bra” för att göra en svagare fi osäker. Efter 35-40 års ligaspel har jag hört det ett antal gånger och det har ni nog också i sanningens namn gjort. Det bagatelliseras dock oftast bort som skoj.

Jag har nån enstaka gång blivit tillfrågad vad jag egentligen tänker på och först då sett att allt var högt. Jag har ibland ställt samma fråga till aktuell spelförare och fått ett förvirrat svar. Kanske det helt enkelt är så att vi alla, utom forums läsare förstås, emellanåt drabbas av ett hjärnsläpp? Jag hoppas det är hela förklaringen och inget att göra en höna av en fjäder för.

Lars-Åke Gustafsson

självklart trevligt möta spelare som claimar efter tre stick när allt är klart, eller håller ett högt tempo försöker detta själv men man skall ha klart för sig att när det helt plötsligt går långsamt vet alla att det finns problem vilket gör fi alertare.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Här en enkel metod.

1 spader till höger, pass från dig, och 3 spader till vänster. 9 av 10 sitter nu och gäspar, och funderar på vad de ska ha till middag. Om man istället tänker så här blir det bättre: ”Partnern passar antagligen, och öppnaren lägger antagligen på till 4 spader. Då kommer jag att passa, men vad tusan ska jag spela ut?”

Om man fortfarande har tid kvar, kan man ställa sig denna fråga: ”På vänsterytterns 3 spader passar alla. Vad ska jag då spela ut?”

Så när det äntligen är din tur vet du vad du ska göra! Fi kan inte ”läsa” dig, och hela spelet snabbas upp. Perfekt!

Jan-Olof Hegethorn

Max Ödlund skrev:


Här en enkel metod.

1 spader till höger, pass från dig, och 3 spader till vänster. 9 av 10 sitter nu och gäspar, och funderar på vad de ska ha till middag. Om man istället tänker så här blir det bättre: ”Partnern passar antagligen, och öppnaren lägger antagligen på till 4 spader. Då kommer jag att passa,

Om man fortfarande har tid kvar, kan man ställa sig denna fråga: ”På vänsterytterns 3 spader passar alla. Vad ska jag då spela ut?”

Så när det äntligen är din tur vet du vad du ska göra! Fi kan inte ”läsa” dig, och hela spelet snabbas upp. Perfekt!

Givetvis simpelt och enkelt att planera så många scenarier som aktuella korten på handen tillåter för stunden. Utspel, öppning, inkliv, höjning, spärr(inte vad jag ska bjuda moster Greta på söndagsmiddagen). I stort sett är 10-15 sek efter att ha räknat till 13 analysen klar.

/janne

Bengt-Göran Olofsson

Jag är ansedd som en av de snabbaste och anledningen är att jag alltid använder motståndarnas tid, försöker att vara förberedd på vad som än händer. När man är i utspelet tar en god spelförare lyra på takten i utspelet t.e.x.

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Jag är av uppfattningen, och är dessutom säker på att min uppfattning är korrekt, att de som tänker enbart för att ställa till det för fi, är så få att det är försumbart. Det är, vill jag påstå, vanligare att spela snabbt bara för att inte fi ska hänga med i tempot.
Båda fallen är oetiskt, men är säkert, i åtminstone lite högre serier, försumbart förekommande.
Så, slutsnackat om detta.

Claes Melin
Bild för Claes Melin

Kiss
oj va ont i tån jag fick hahahaha
jag är ledsen Börje men håller inte med dig
att detta vore försumbart jag brukar ha stort
tålamod men det förekommer flera stekare
vill inte hänga ut några specifika namn Party
men någon eller något borde lyssna när detta
uppstår tillkalla TD om inte detta hjälper får man
väl ta med en (chess clock) som en av de största lär
ha gjort vid något tillfälle R I P Jörgen L Smile

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Classe, du har helt rätt i att många tänker, eller ser ut att tänka, i onödan. Men det behöver inte betyda att de gör det för att ställa till det för fi. Vem vet vad som rör sig i bollen då, kanske bara är trötta i skallen efter jobbet.
Jag tycker bara man ska passa sig för att dra för snabba slutsatser.

Tore Mattsson

Jag tycker bara man ska passa sig för att dra för snabba slutsatser.

Ja i den här tråden är det väl högst olämpligt Wink

Peter Törnblom

Läst bl a Max och BGs inlägg om konsten att förbereda sig. Om man inte gör det är det enligt forskningen (se länk nedan) möjligt att hjärnan intar ett* stabilt vänteläge *och går igång igen när en uppgift inträffar. Nämnda herrarnas (m fl) hjärnor verkar således hela tiden vara igång för det som komma skall istället för energikrävande på- och avstängning. Med tanke på deras framgångar i bridge rekommenderas härmed metoden.

”Då frågar man sig kanske om forskarna verkligen kan vara säkra på att ”göra ingenting” automatiskt innebär att hjärnan befinner sig i ett stabilt ”vänteläge”. Det skulle vara ett tillstånd då ingenting händer ända tills någon yttre händelse inträffar - en minnesuppgift som ska utföras eller en bild, en rörelse eller ett ljud ska uppmärksammas. Finns det ett sådant läge”?

Att tänka på ingenting | Forskning & Framsteg
https://fof.se/tidning/2007/3/artikel/att-tanka-pa-ingenting

Jan-Olof Hegethorn

Peter Törnblom skrev:


Läst bl a Max och BGs inlägg om konsten att förbereda sig. Om man inte gör det är det enligt forskningen (se länk nedan) möjligt att hjärnan intar ett* stabilt vänteläge *och går igång igen när en uppgift inträffar. Nämnda herrarnas (m fl) hjärnor verkar således hela tiden vara igång för det som komma skall istället för energikrävande på- och avstängning. Med tanke på deras framgångar i bridge rekommenderas härmed metoden.

”Då frågar man sig kanske om forskarna verkligen kan vara säkra på att ”göra ingenting” automatiskt innebär att hjärnan befinner sig i ett stabilt ”vänteläge”. Det skulle vara ett tillstånd då ingenting händer ända tills någon yttre händelse inträffar - en minnesuppgift som ska utföras eller en bild, en rörelse eller ett ljud ska uppmärksammas. Finns det ett sådant läge”?

Att tänka på ingenting | Forskning & Framsteg
https://fof.se/tidning/2007/3/artikel/att-tanka-pa-ingenting

Adrenalinet, denna kroppsliga/själsliga injektion sköter påsättning efter insomning ,väckning alltså för ingripande för de frånvarande. Att tankebasen automatiskt är närvarande inte troligt, jfr flycktbeteende.

/janne

Peter Törnblom

Läste bridgelagarna, och, det som en mycket upprörd Thomas Andersson bestämt förnekar att det skulle förekomma, är tydligen enligt Uppträdande och etikett (74) samt Bridgens trivselregler i 2007 års Lagar för Tävlingsbridge, förbundet det mest vanliga fusket.

Skumt men bifogar den brödtext (se nedan) som återfinns i regelsamlingen och det återstår bara för mig att gratulera Thomas Andersson och de som inte råkat ut för detta.

”Tänk särskilt på att inte variera tempo i
budgivningen eller spelet för att förvirra
motståndarna eller vägleda partnern. Avsiktlig
tempovariation är det vanligaste förekommande
fusket”!

Lars Adie

Peter Törnblom skrev:


Läste bridgelagarna, och, det som en mycket upprörd Thomas Andersson bestämt förnekar att det skulle förekomma, är tydligen enligt Uppträdande och etikett (74) samt Bridgens trivselregler i 2007 års Lagar för Tävlingsbridge, förbundet det mest vanliga fusket.

Skumt men bifogar den brödtext (se nedan) som återfinns i regelsamlingen och det återstår bara för mig att gratulera Thomas Andersson och de som inte råkat ut för detta.

”Tänk särskilt på att inte variera tempo i
budgivningen eller spelet för att förvirra
motståndarna eller vägleda partnern. Avsiktlig
tempovariation är det vanligaste förekommande
fusket”!

Det som inte förekommer är att duktiga spelare skulle variera tempo mer än andra.

Belägg för det ?, variera tempo är inte samma sak som att fundera utan att variera med avsikt att dra fördel av det.

Joakim Nordlindh

Jag sticker ut hakan och påstår att;

Peter Törnblom skrev:


”Tänk särskilt på att inte variera tempo i
budgivningen eller spelet för att förvirra
motståndarna eller vägleda partnern. Avsiktlig
tempovariation är det vanligaste förekommande
fusket”!

helt enkelt är osanning.

Skulle vara väldig intressant att läsa igenom materialet där dom kom fram till den slutsatsen. Det vanligaste förekommande fusket är utnyttjande av otillåten information. Och jag tror inte något annat fusk är ens i närheten.

Per-Ola Cullin

Peter Törnblom skrev:


Läste bridgelagarna, och, det som en mycket upprörd Thomas Andersson bestämt förnekar att det skulle förekomma, är tydligen enligt Uppträdande och etikett (74) samt Bridgens trivselregler i 2007 års Lagar för Tävlingsbridge, förbundet det mest vanliga fusket.

Skumt men bifogar den brödtext (se nedan) som återfinns i regelsamlingen och det återstår bara för mig att gratulera Thomas Andersson och de som inte råkat ut för detta.

”Tänk särskilt på att inte variera tempo i
budgivningen eller spelet för att förvirra
motståndarna eller vägleda partnern. Avsiktlig
tempovariation är det vanligaste förekommande
fusket”!

Peter Törnblom

zzzzzzz
Lars, ingen har påstått att de duktiga spelarna är flitigare brukare än andra av metoden utan alla (läs; fåtal som Rudenståhl korrekt påpekar) är lika goda kålsupare . Om det skulle det vara osanning som Joakim påstår ser jag ingen annan råd än att vända sig till de som stiftat reglerna.

Peter Swensson

Joakim Nordlindh skrev:


Jag sticker ut hakan och påstår att;

Peter Törnblom skrev:


”Tänk särskilt på att inte variera tempo i
budgivningen eller spelet för att förvirra
motståndarna eller vägleda partnern. Avsiktlig
tempovariation är det vanligaste förekommande
fusket”!

helt enkelt är osanning.

Skulle vara väldig intressant att läsa igenom materialet där dom kom fram till den slutsatsen. Det vanligaste förekommande fusket är utnyttjande av otillåten information. Och jag tror inte något annat fusk är ens i närheten.

Jag har två invändningar:
1. Avvikande tempo medför ofta OI, därför överlappar det två kategorierna.
2. Utnyttjande av OI är långt ifrån alltid fusk; det är oftast endera tanklöst, omedvetet eller förvirrat; medan just avsiktlig tempovariation tvärtom ofta är fusk.

Således, jag är övertygad om att du har fel Jocke … men jag stödjer mig bara på egna iakttagelser och står utan verkliga data som stödjer mitt påstående. Vore intressant att veta om någon har data.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Peter Törnblom skrev:


(…) det som en mycket upprörd Thomas Andersson bestämt förnekar att det skulle förekomma (….)

Jag har aldrig påstått att det inte förekommer.

Forumet verkar ha fått sin alldeles egen lilla Bagdad-Bob i form av Törnblom.

Peter Törnblom

Det är bra att det finns olika personligheter men inte så roligt att vara en överdrivet negativ person. Det verkar som vi fått en mupp,
Waldorf II, på forum. Jag hoppas dock på ett bättre liv för denne än för det tyska militärgeniet Helmuth von Moltke den äldre som bara skrattade bara två gånger i hela sitt liv, den första när hans svärmor dog och den andra då han såg Vaxholms fästning fast fa´n tro´t

Folk som suckar, klagar, gnäller och tycker att allt är hopplöst, svårt och meningslöst finns överallt och orsaken är enkel – det är alltid lättare för folk att tala om vad andra ska göra än att ta itu med sina egna problem. Ju mer någon klagar på dig och försöker tala om hur du ska vara och vad du ska göra, desto tydligare är det att det handlar om en person som själv inte vågar reda ut sitt eget liv.

Negativa människor mår bra av att skvallra om olyckor, misslyckanden och misstag. Det får dem att känna sig … tja, positiva skulle man nästan kunna säga, så det finns hopp.

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Peter Törnblom skrev:


Det är bra att det finns olika personligheter men inte så roligt att vara en överdrivet negativ person. Det verkar som vi fått en mupp,
Waldorf II, på forum. Jag hoppas dock på ett bättre liv för denne än för det tyska militärgeniet Helmuth von Moltke den äldre som bara skrattade bara två gånger i hela sitt liv, den första när hans svärmor dog och den andra då han såg Vaxholms fästning fast fa´n tro´t

Folk som suckar, klagar, gnäller och tycker att allt är hopplöst, svårt och meningslöst finns överallt och orsaken är enkel – det är alltid lättare för folk att tala om vad andra ska göra än att ta itu med sina egna problem. Ju mer någon klagar på dig och försöker tala om hur du ska vara och vad du ska göra, desto tydligare är det att det handlar om en person som själv inte vågar reda ut sitt eget liv.

Negativa människor mår bra av att skvallra om olyckor, misslyckanden och misstag. Det får dem att känna sig … tja, positiva skulle man nästan kunna säga, så det finns hopp.


Vad har allt detta du skriver att göra med tråden och/eller föregående inlägg som du inte besvarat. Det suger imo.
Peter Törnblom

Arne,
Jag är poet och gycklar ej med orden, Om du inte förstår att det konkludent är ett svar på på föregående föreslår jag du suger på en klubba eller en napp.

Logga in för att kommentera